Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 50
Offentligt
NOTAT
Nøgletal for strækningen Helsingør – Peberholm for september 2013
DatoJ. nr.
7. november 20132013-3506
Tabel 1 – Operatør og kundeoplevede rettidighed (procent)
Jan. Feb. Mar.OperatørBod-/bonustrin(jf. tabel 2)Kunde-oplevede
Apr.99,1
Maj98,0
Jun.97,8
Jul.96,4
Aug.97,4
Sep.97,0
98,5
98,9
98,8
+3
+3
+3
+4
+1
+1
-3
0
-1
92,9
92,8
91,9
92,7
89,3
89,3
88,6
89,5
91,3
Note:Baseret på data fra Banedanmark.Grønne positive tal angiver månedens bonustrin, som Transportministeriet udbetaler tilDSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden. Røde negative tal angiver det bodtrin,som Transportministeriet opkræver fra DSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden.Operatørrettidighed defineres som den rettidighed, DSB Øresund er ansvarlig for.Den kundeoplevede rettidighed er den rettidighed, som kunden/passageren oplever.Transportministeriet og DSB Øresund har aftalt, at DSB Øresunds mulighed for at opnåbonus for den kundeoplevede rettighed er suspenderet, så længe Transportministerietkompenserer DSB Øresund økonomisk for ekstra robusthedstiltag på strækningen.Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresundsoperatørrettidighed i 3 ud af 5 på hinanden følgende måneder ligger på bodtrin 5 eller under.Bemærk, at den kundeoplevede rettidighed hos DSB Øresund medtager alle aflysninger, ogrettidighed opgøres ud fra kriteriet 4 minutter og 59 sekunder. Hos DSBs fjern- ogregionaltog tæller aflysninger ikke med og opgøres ud fra kriteriet 5 minutter og 59sekunder. Set i forhold hertil vurderes DSB Øresunds kundeoplevede rettidighed at værenogenlunde på niveau med DSBs fjern- og regionaltog.
Tabel 2 – Kontraktuelle bod- & bonustrin for operatørrettidighed (døgn)
Side 2/4
Bod/bonus trinBonustrin 4Bonustrin 3Bonustrin 2Bonustrin 1NeutraltBodtrin 1Bodtrin 2Bodtrin 3Bodtrin 4Bodtrin 5
Fra ogmed99,0 %98,5 %98,1 %97,7 %97,3 %96,9 %96,5 %96,0 %95,0 %
Til og ikkemed
Bod/bonus omfang% af vederlag+ 5,0 %
99,0 %98,5 %98,1 %97,7 %97,3 %96,9 %96,5 %96,0 %95,0 %
+ 3,0 %+ 2,0 %+ 1,0 %Ingen regulering- 1,0 %- 2,0 %- 3,0 %- 5,0 %Under -5,0 %
Tabel 3 – Gennemsnitligt antal Øresundstogsæt på værksted – 2013
MånedGennemsnitAfslag mio. kr.Note:
Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Jun. Jul. Aug. Sep.15,6 15,312,210,5 10,4 10,7 17,714,00,811,80,4
Gennemsnittet er regnet ud for hverdage, eftersom DSB Øresund har brug for langt færretogsæt på weekender.Afslagsordningen for togsæt på værksted trådte i kraft den 1. august 2013. I henhold tilkontrakten med Transportministeriet må DSB Øresund maksimalt have 6 Øresundstogsætude af drift. Afslagsordningen er eksponentielt stigende, hvilket afspejler, at DSB Øresundstadig kan realisere deres trafikale forpligtigelser, selvom de holder lidt flere togsæt påværksted end de 6 togsæt, som DSB Øresund oprindeligt har tilbudt.
Tabel 4 – Aflyste tog-km som skyldes DSB Øresund – 2013
Jan.
Feb.
Mar.
Apr.
Maj
Jun.1,16 %
Jul.1,61 %
Aug.1,35 %
Sep.1,71 %
0,44 % 0,43 % 0,44 % 0,27 % 0,53 %Note:
Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresund forårsager,at over 10 % af alle planlagte tog-km ikke realiseres.
For september 2013 blev 97,5 % af alle planlagte tog-km realiseret (bemærk at DSB Øresundikke nødvendigvis er skyld i samtlige aflyste tog-km – fx aflysninger, der er forårsaget aff.eks. infrastrukturfejl og forsinkelser fra Sverige).
Side 3/4
Figur 1 - Hovedstadsområderejser på Kyst- og Kastrupbanen ekskl.øresundsrejser og rejser til/fra Sjælland
Note:Estimeret ud fra manuelle stikprøvetællinger. Der er korrigeret for overtælling.
Figur 2 – Passagerudviklingen over Øresundsbroen
Note:Baseret på salgstal. Det er ikke alle kunder, der opfanges i salgsstatistikken, det gælder fx rejser på frikortog medfølgende børn under 7 år. For at tage højde for dette er antallet af rejser over Øresundsbroen derfor tillagt5 %.
Trafikstyrelsen har i skrivende stund ikke opgjort de endelige tal for september måned 2013for Øresundsbroen. Dette forventes fremsendt i forbindelse med fremsendelsen af nøgletalfor oktober måned 2013.
Side 4/4