Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1297632_0001.png
1297632_0002.png
1297632_0003.png
Til Folketingets Transportudvalg
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 7221 8800Fax 7262 6790info@trafikstyrelsenwww.trafikstyrelsen.dk
NotatJournal TS 30302-00033Dato 24. oktober 2013
Bedre håndhævelsesmuligheder i klagesager om passa-gerrettigheder på luftfartsområdet
BaggrundI 2005 trådte der nye EU-regler i kraft om passagerrettigheder påluftfartsområdet1(forordning 261/2004). Forordningen skal først ogfremmest sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau af flypassager i EUog medvirke til at sikre ensartede konkurrencevilkår for flyselskaber-ne.Vedtagelsen af forordningen var et nybrud i forhold til passagerret-tigheder på luftfartsområdet, idet området indtil da kun havde væretreguleret i ganske beskedent omfang.Forordningen regulerer i artikel 16 en række forhold, som vedrørerhåndhævelse af forordningens bestemmelser. Der er således tale omat hvert medlemsland skal udpege et organ, der har ansvaretfor at håndhæve bestemmelserne i forhold til flyvninger, somafgår fra et medlemslands lufthavne samt for flyvninger med etEU-flyselskab fra et land uden for EU til disse lufthavneat det udpegede organ har til opgave at træffe de nødvendigeforanstaltninger til at sikre, at passagerernes rettigheder over-holdes.at den enkelte passager kan indbringe en klage, når den på-gældende finder, at der er sket en overtrædelse af forordnin-gen i forhold til de nævnte type flyvningerat de sanktioner, som medlemslandene fastlægger for over-trædelse af forordningen, skal være effektive, stå i forhold tilovertrædelsen og have afskrækkende virkning.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11. februar 2004 omfælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boarding-afvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser og om ophævelse af forordning (EØF)295/91.
Side 1 (3)
NotatJournal TS 30302-00033Dato 24. oktober 2013
DanmarkI Danmark er Trafikstyrelsen udpeget som den myndighed (organ),der har ansvaret for at håndhæve forordningen. Trafikstyrelsen afgi-ver en skriftlig udtalelse, når en passager indbringer en klage vedr.overtrædelse af forordningen. Passageren skal dog i første omgangklage til flyselskabet, da der er tale om et privatretligt aftaleforholdmellem to private parter - passageren og flyselskabet. Hvis parterneikke kan blive enige, kan Trafikstyrelsen komme ind i billedet og afgi-ve en skriftlig udtalelse.Siden forordningens ikrafttrædelse i 2005 har flyselskaberne i altover-vejende grad efterlevet Trafikstyrelsens udtalelser.Europa-Kommissionen har ved flere lejligheder - bl.a. i forbindelsemed undersøgelser af, hvordan forordningen administreres og hånd-hæves i de enkelte medlemslande – fremhævet Danmark og Belgiensom de lande, hvor håndhævelsesprocessen har set ud til at væremest effektiv.Indenfor det seneste års tid har der imidlertid været en række tilfæl-de, hvor enkelte udenlandske flyselskaber tilsyneladende ikke efterle-ver Trafikstyrelsens udtalelser. Der er derfor behov for at styrke Tra-fikstyrelsens muligheder for at håndhæve bestemmelserne over for deflyselskaber, der ikke overholder reglerne.De gældende regler er endvidere blevet fortolket og håndhævet me-get forskelligt i medlemsstaterne. I nogle lande, som bl.a. Danmarkog Spanien har håndhævelsen bestået af udtalelser, mens andre landesom f.eks. Sverige har haft bindende afgørelser.I forbindelse med forhandlingerne om Kommissionens forslag til æn-dring af forordning 261/2004 har Kommissionen oplyst, at den gæl-dende forordning giver de nationale håndhævelsesorganer, i DanmarkTrafikstyrelsen, mulighed for at træffe bindende afgørelser. Det erendvidere også Kommissionens hensigt, at muligheden for at træffeafgørelser skal videreføres i de nye regler.Det er vigtigt at drage nytte af denne afklaring med det samme. Tra-fikstyrelsen vil derfor udstede en ny bekendtgørelse2, som styrkerhåndhævelsen af reglerne. Bekendtgørelsen skal give hjemmel til:at Trafikstyrelsen kan træffe egentlige bindende afgørelser iklagesager vedr. overtrædelse af forordningen og
2
Bekendtgørelsen vil blive udstedt efter luftfartslovens § 1 a, og vil kun indeholde be-
stemmelser, der anses for nødvendige for at anvende forordningen om passagerret-tigheder (nr. 261/2004). Forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark berøres såle-des ikke.
Side 2 (3)
NotatJournal TS 30302-00033Dato 24. oktober 2013
i den forbindelse til at kunne pålægge et flyselskab inden foren nærmere fastsat frist at opfylde de forpligtelser, der frem-går af forordningen, herunder at betale kompensation til pas-sagerenat straffe de flyselskaber der ikke retter sig efter forordningenog Trafikstyrelsens afgørelser.
Hvis et flyselskab ikke overholder forordningen eller retter sig efterTrafikstyrelsens afgørelse, vil Trafikstyrelsen bede anklagemyndighe-den om at rejse en straffesag med påstand om bødestraf. Det er an-klagemyndigheden der vurderer om beviserne i den konkrete sag ertilstrækkelige til en egentlig tiltalerejsning, og det er i givet fald dom-stolene, der idømmer bøden.Der er også i dag hjemmel til at straffe et flyselskab, der overtræderforordningen, men med den nye bekendtgørelse vil Trafikstyrelsenskærpe praksis på området i forhold til i dag, hvor der skal være taleom gentagne overtrædelser af forordningen. Den ændrede praksis vilsåledes betyde, at Trafikstyrelsen i udgangspunktet vil bede anklage-myndigheden om at rejse straffesag første gang et flyselskab over-træder reglerne.Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft til årsskiftet, og vil i be-gyndelsen af november, som udkast, blive sendt i høring hos de sæd-vanelige relevante høringsparter.
EUEftersom de gældende regler er blevet fortolket og håndhævet megetforskelligt i medlemsstaterne, er der behov for at ensrette håndhæ-velsesorganernes beføjelser på europæisk niveau. Det er vigtigt, atpassagerernes rettigheder bliver håndhævet ens i hele EU, uansethvilket land man rejser fra. Derfor vil regeringen arbejde for i EU, atdet gøres til et eksplicit krav for de nationale håndhævelsesorganer attræffe bindende afgørelser, når passagerer klager over, at flyselska-ber ikke overholder reglerne.
Side 3 (3)