Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1297041_0001.png
1297041_0002.png
1297041_0003.png
1297041_0004.png
1297041_0005.png
1297041_0006.png
1297041_0007.png
1297041_0008.png
1297041_0009.png
1297041_0010.png
1297041_0011.png
1297041_0012.png
1297041_0013.png
1297041_0014.png
1297041_0015.png
1297041_0016.png
1297041_0017.png
1297041_0018.png
1297041_0019.png
1297041_0020.png
1297041_0021.png
1297041_0022.png
1297041_0023.png
1297041_0024.png
1297041_0025.png
1297041_0026.png
1297041_0027.png
1297041_0028.png
Lokalbaneplan 2012-2025
Visioner for Lokalbanen2012-2025
1
Lokalbaneplan 2012-2025
Udgivet marts 2012 af: Trafikselskabet MoviaTekst og layout:Foto:Tryk:Udgave:Oplag:ISBN:COWI A/SLokalbanen A/SCOWI A/S2200978-87-994138-3-6
2
Lokalbaneplan 2012-2025
IndholdsfortegnelseSammenfatning.............................................................................4Indledning......................................................................................6Behovet for en Vision for Lokalbanen ............................................. 6Status på gældende plan ............................................................... 6Ændringer i omverdenen................................................................8Projekter ........................................................................................ 8Organisation ................................................................................ 12Andre ændringer ...........................................................................13Visioner, potentialer og udviklingsmuligheder...........................14Visioner for Lokalbanen..............................................................17Konkretisering af visionen gennem tre udviklingspakker.............. 17Grundpakken ............................................................................... 18Tillægspakke 1 ............................................................................. 20Tillægspakke 2 ............................................................................. 22Samlet økonomi ........................................................................... 24Nye banestrækninger .................................................................. 25Markedsføring og partnerskaber.................................................26
3
Lokalbaneplan 2012-2025
SammenfatningVisioner for Lokalbanen er en visionsplan, der er udarbej-det under følgende rammer:• Hvorledes leves op til den tidligere regerings målsæt-ning om at fordoble passagerantallet frem til 2030.- Lokalbanen A/S har siden indførelse af stærkt for-bedrede køreplaner, nye tog, opgraderede stationer,gratis cykelmedtagning, hurtige tog, nye opgraderedebuslinjer (R-linjer) der går på tværs af banenettet,fjernelse af diverse buslinjer, der har kørt paralleltmed jernbanen etc. opnået en passagerfremgang påca. 30 % siden 2006. De nye buslinjer alene har giveten fremgang på ca. 10 % til Lokalbanen A/S. Visions-planen giver en række konkrete bud på, hvorledesnye kunder kan tiltrækkes og nuværende kunder kanfastholdes, således at den før nævnte målsætningkan indfries.• Hvorledes de infrastrukturelle forhold for LokalbanenA/S bør være omkring Hillerød st. og den nye stationved det planlagte supersygehus syd for Hillerød for atkunne bidrage til målsætningens opfyldelse.• Lokalbanen A/S har i dag over 6 mio. kunder/år. Udfor-dringen består således i at få udviklet koncepter fortogbetjeningen på Lokalbanens strækninger, der kanvære medvirkende til dels at understøtte målsætnin-gen om ”dobbelt op” i 2030, dels at kunne understøtteøvrige på nuværende tidspunkt kendte projekter ogpolitiske beslutninger, nemlig: - - - - - - - takstnedsættelser i den kollektive trafik nyt supersygehus syd for Hillerødplaner for ombygning af Hillerød st.etablering af letbanen i Ring 3mulig ny ringforbindelse og H-H forbindelsenyt større centerbyggeri i Helsingestor ombygning af Helsingør st. inklusiv busterminal, der vil optimere skift mellem bus og tog. • Kerneproduktet (rejsetid + frekvens) skal forbedresyderligere• Nærhed til stationerne skal øges• Der skal satses på pendling mod (og gennem) Hillerødog Helsingør• Integrationen med den øvrige kollektive trafik skal styr-kes – og mulighederne for at pendle mod Københavndermed også forbedres• Kendskabet til Lokalbanen A/S skal forbedres gennemmarkedsføring og attraktive tilbud• Information for den enkelte rejsende skal forbedres isamarbejde med de øvrige trafikvirksomheder• Den høje kundetilfredshed skal fastholdes.Ønsker fra potentielle kunder, overordnede samfundsfor-ventninger, sygehus, større stationsændringer etc. kangennemføres på forskellige niveauer. I det følgende erdisse mål opdelt i en række midler for at opnå målene.
For at underbygge hvorledes der tiltrækkes nye kunder,der ikke kommer af sig selv, er der i arbejdet med visions-planen lavet en borgerundersøgelse for at afdække behovog ønsker, som skal til for at tiltrække potentielle nye kun-der. Konklusionen er, at hvis nye kunder skal tiltrækkes tilLokalbanen A/S, skal der specielt fokuseres på følgendeområder:
4
Lokalbaneplan 2012-2025
PakkeGrundpakke
ProduktforbedringerDirekte togforbindelser på tværs af HillerødNy station ved supersygehusetForøget stationsnærhed
AktiviteterOmbygning af Hillerød st.Etablering af ny station ved det nye supersygehus iHillerød SydTilpasning af stationsstrukturenGennemførelse af et ”Stationsudviklingsprojekt”Krydsningsstation i Hillerød ØstKrydsningsstation i Kvistgård2 alternative muligheder for integration af Nærum-banen og Letbanen på Ring 3Ny krydsningsstation mellem Hillerød og Kagerup st.samt på Helsingør st.
Tillægspakke 1Tillægspakke 2
Betjening af den østlige del af HillerødFlere standsningsmuligheder på Lille NordIntegration mellem Nærumbanen og Letbane på Ring 33 tog i timen - heraf 2 hurtigtog mellem Hillerød ogHelsinge3 tog i timen - heraf 2 hurtigtog mellem Gilleleje ogHelsingør
Et vigtigt element for, at disse mål og aktiviteter kan gen-nemføres – udover en økonomi, der kan sikre en målgen-nemførelse – er et godt partnerskab med bl.a. kommu-ner, DSB og Banedanmark. Dels for at opnå forbedredestationer/stationspladser/busterminaler, dels for at kunneetablere en så god infrastruktur – inkl. trafikinformationmv. – som muligt.Udover de mange aktiviteter, der skal gennemføres påspidsbelastningstidspunkterne for at tilgodese de mangenye pendlere, skal der også ske en øget indsats rettet modfritidssegmentet bl.a. via markedsføring samt forbedredekøreplaner uden for myldretiderne og optimerede korre-spondancer. Den store succes på R-nettet skyldes blandtandet en stor forøgelse af kundeantallet uden for myldre-tiderne.Den økonomiske effekt af at gennemføre grundpakken ogtillægspakkerne kan ses i nedenstående skema. Anlægs-omkostninger omfatter alene investeringer, der er direkteknyttet til de forbedringer, som er indeholdt i pakken. Om-kostninger til fornyelse af jernbanenettet, som er en nød-vendighed for fortsættelsen af den nuværende drift fremtil 2025 (i alt ca. 700 mio. kr.) er forudsat afholdt særskilt.Ligeledes er ombygningen af Hillerød st. til gennemkørselfor Lokalbanens tog forudsat gennemført i Banedanmarksregi – og er ikke en del af nedenstående anlægsomkost-ninger.
Samlet set vil omkostningerne til grundpakken og de totillægspakker kunne tilbagebetales over en årrække somfølge af forøgede passagerindtægter (ekskl. renter).Udviklingen i passagertallene som følge af grundpakken ogde to tillægspakker er vist i figuren, hvor udviklingen i pas-sagertallet fra 2007 til 2011 er fremskrevet.Samlet set vil grundpakken og tillægspakkerne give en for-ventet passagervækst på 46% i forhold til dagens situationog 90% i forhold til situationen i 2008, hvor regeringensmålsætning om dobbeltop blev lanceret.Mio. passager pr. årUdvikling i passagertal
10,09,59,08,58,07,57,06,56,05,55,04,54,03,53,02,52,01,51,00,50
2007
2008
2009
2010
2011
Grund- Tillægs- Tillægs-pakke pakke 1 pakke 2
Frederiks-værkHornbæk
Lille nordNærum
GribskovI alt
Mio kr.GrundpakkenTillægspakke 1Tillægspakke 2Sum
Anlægsomkostninger585168177
Øgede årligedriftsomkostninger11,54,812,128,4
Passagereffekt1.694.000 (+27 %)580.000 (+8 %)584.000 (+8 %)2.858.000 (+46 %)
Øgede årligepassagerindtægter22,47,77,737,8
5
Lokalbaneplan 2012-2025
IndledningBehovet for en vision for LokalbanenØnsket med denne Visioner for Lokalbanen A/S’ har væretat fokusere på de produktmæssige forbedringer, herunderrejsetider, frekvens og komfort – og mindre på de tekni-ske og infrastrukturelle tiltag, såsom skinner, sveller ogkrydsningsstationer.I 2006 blev der udarbejdet en Lokalebaneplan for perio-den indtil 2015. Lokalbanen har på baggrund af planen fra2006-2015 udviklet sig meget positivt. Passagertallet påLokalbanen er siden 2007 steget med 30-40 % på stort setalle banestrækninger. Den eneste undtagelse er Nærum-strækningen, hvor passagertallet har ligget på sammeniveau i hele perioden.StrækningIndex 2011Frede-riksværk128Gribskov128Hornbæk135Ll. Nord132Nærum111
Vækst fra 2008 til 2011 på Lokalbanens strækninger(2008 =indeks 100)
På baggrund af den succeshistorie, som Lokalbanen harværet over de sidste år og de udfordrende nye krav, der nustilles til udviklingen af Lokalbanens togdrift, er det logiskat opstille en ny vision for Lokalbanen, der kan byggevidere på succesen og udstikke retningslinjerne for dekommende års udvikling. Det er denne visionsplan, som dusidder med i hænderne.
Mio. passager pr. år
Udvikling i passagertal
2,01,81,61,41,21,00,80,60,40,202007Frederiks-værk2008Lille nord2009Gribskov2010Hornbæk2011Nærum
Status på gældende planDe væsentligste målsætninger fra Lokalplanen 2006-15 varfølgende:• Bedre komfort og service• Kortere rejsetid• Forøget frekvens.Komfort og service vil primært forbedres ved anskaffelseaf nye tog og ved at give standsningsstederne et kvali-tetsløft. Kortere rejsetid vil kunne opnås ved at opgradereinfrastrukturen til kørsel med op til 100 km/t, og vedat nedlægge nogle af de mindst benyttede trinbrætter.Forøget frekvens opnås ved at udarbejde nye driftsoplæg,der udnytter fordelene ved de nye tog og den opgraderedeinfrastruktur.På nuværende tidspunkt er anskaffelsen af nye tog gen-nemført og der er introduceret nye Lint 41-tog på allestrækninger undtagen Nærumbanen, hvor der tidligere varanskaffet Regiosprintertog. De gamle Y-tog er således heltudfasede på alle strækninger, som det var planen.Hvad angår infrastruktur er der på Frederiksværkbanengennemført en opgradering (skinneudveksling) af denyderste 13 km lange del af strækningen med 60 kg/mskinner (UIC 60). På Gribskovbanen er der gennemførtskinneudveksling mellem Slotpavillionen og Kagerup – enstrækning på ca. 7 km.På den baggrund er der gennemført en ny køreplansstruk-tur på Frederiksværkbanen. Frederiksværkbanen er blevetopgraderet til 100 km/t og fra køreplansskiftet januar 2009
De seneste års udvikling i passagertallene på Lokalbanens strækninger.Kilde: Lokalbanen.
Samtidig har en række ting i omverdenen ændret sigvoldsomt siden 2006. Der er gennemført en kommunalre-form og sket en ændring af loven om kollektiv transport ihovedstadsområdet. Begge disse ændringer har betydetnye vilkår og muligheder for den kollektive transport.Der er nu væsentlig mere fokus på kollektiv transport ihovedstadsregionen, end der har været før. Den politiskemålsætning for jernbanen er, at antallet af passagerer skalfordobles fra 2009 frem til 2030. Dette vil stille krav om, atLokalbanen skal levere et endnu mere attraktivt produkt.I forhold til denne målsætning er Lokalbanen alleredekommet et stykke ad vejen. Vækstraten for de fem banersiden 2008 er vist i den følgende tabel:
6
Lokalbaneplan 2012-2025
er der indsat et ekstra tog på hverdage, således at derkører tre tog i dagtimerne i hver retning. Det ekstra tog eret hurtigt tog, der kun standser ved de større stationer påstrækningen og således bidrager til en kortere rejsetid.I forbindelse med opgraderingen af Frederiksværkbanenblev Borupgård trinbræt lukket.Erfaringerne fra opgraderingen af Frederiksværkbanen eranvendt som grundlag for udviklingen af denne Visions-plan.Der er endvidere gennemført en sammenbinding af tog-løbene på Hornbækbanen og Gillelejebanen, således atpassagererne kan komme fra Hornbækbanen mod Hillerødog omvendt uden at skifte tog. Dette har bidraget til atopfylde målet om kortere rejsetid.På Lille Nord er køreplansstrukturen ændret således, atder nu er forbedret frekvens og rejsehastighed og der eråbnet et nyt trinbræt i Kratbjerg.
Lokalbanen A/S har i planperioden bygget et nyt værkstedog frasolgt de gamle administrationsbygninger. Dette harbidraget til at effektivisere driften. Ligeledes har ændredeåbningstider i de bemandede billetsalg, der nu holder luk-ket om lørdagen, bidraget til en mere effektiv drift.Lokalbanen A/S har i perioden sammen med Movia del-taget i R-net-projektet, som har bidraget afgørende til atbinde tog og busser sammen i Nordsjælland.
7
Lokalbaneplan 2012-2025
Ændringer i omverdenenAfsnittet beskriver udefra kommende ændringer, der ergennemført, planlagt gennemført eller forventes gen-nemført og som har indflydelse på Lokalbanens passager-grundlag.R-nettet giver bindinger på Lokalbanens køreplaner, dakorrespondancer og frekvens skal overholdes. SåfremtLokalbanens køreplaner ændres skal de øvrige linjer i R-nettet tilpasses i overensstemmelse hertil.
ProjekterR-netKommunerne i Nordsjælland, Movia og Lokalbanen hari samarbejde udviklet og fra december 2010 etableretR-nettet, der omfatter Lokalbanens strækninger i Nord-sjælland samt buslinjerne Gilleleje st. – Helsinge st. (linje360 R), Hillerød st. – Helsinge st. (Linje 380R) og Helsingest. – Græsted – Helsingør st. (linje 390R). Nettet forventesudbygget med tre R-buslinjer yderligere: Frederikssundst. – Frederiksværk st. – Helsinge st. (nuværende linje320) og Hornbæk st. – Tikøb – Mørdrup st. – Espergærdest. (nuværende linje 340) og Fredensborg st. - Humlebæk(nuværende linje 370E)På R-nettet tilbydes halvtimes drift i dagtimerne påhverdage og times drift aften og weekend. Der er fastekorrespondancer i knudepunkterne i nettet, der sikrer etsammenhængende overordnet net i området.
Hillerød st.Hillerød st. har som det mest centrale trafikknudepunkti Nordsjælland særdeles stor betydning for Lokalbanenssamlede aktiviteter. Sporanlægget på selve Hillerød st.ejes og drives af Banedanmark. Lokalbanen A/S betaler ilighed med DSB S-tog A/S en km-baseret infrastrukturaf-gift til Banedanmark for brug af stationens sporanlæg.I forbindelse med udmøntningen af transportdelen af denGrønne Politik har Banedanmark vurderet mulighedernefor udvidelse af kapaciteten på S-banens Hillerødgren.I den forbindelse er der arbejdet med kapaciteten påHillerød st. Banedanmark har i samarbejde med DSB ogHillerød Kommune udarbejdet et skitseprojekt for ombyg-ning af Hillerød st. for udvidelse af kapaciteten på Hillerødst., så det bliver muligt at køre med 5 minutters drift påS-banen. Ombygningen berører også Lokalbanens spor,hvor det forventes, at det bliver muligt at køre gennem Hil-lerød st. ad nye spor, der forbinder Frederiksværkbanensog Gribskovbanens/Lille Nords spor.
HovednetLokalbanerR-buslinjerKorrespondancer
Lokalbaner og R-buslinjer (røde)i Nordsjælland
8
Lokalbaneplan 2012-2025
S-tog fra København
S-tog mod København
FrederiksværkHurtigtog
Frederiksværk/ Lille nord
Gribskov (Tisvildeleje)
Gribskov (Gilleleje)
85 mMod FrederiksværkFra FrederiksværkTil/fra FrederiksværkLokalbanetog - 85 mMod KøbenhavnFra KøbenhavnFra KøbenhavnS-tog - 175 m
20 mLokalbanetog - 85 m
85 m
12/141110134
Lokalbanetog - 85 mLokalbanetog - 85 m
Fra HelsingørTil/fra Tisvildeleje
0
Til/fra Gilleleje
180 m20 m85 m
Forbindelsen vil give Lokalbanen mulighed for at føre togfra Gribskov- og Hornbækbanen samt Lille Nord til den nyestation ved Hillerød Syd og det nye supersygehus og der-ved skabe direkte adgang fra store dele af Nordsjællanddirekte til sygehuset. Samtidig bliver det muligt at køreHillerød Station - Spor og perronermed tog direkte fra Hundested til Helsingør, Gilleleje og1:1000Helsinge-Tisvildeleje. Muligheden for at rejse gennem Hil-S-toglerød st. og dermed rejse uden skift mellem LokalbanensLokalbanetogstrækninger vil øge kvaliteten af Lokalbanens kernepro-Øvrige eksisterende spordukt ogPerronertiltrække yderligere passagerer.Øst for stationen i området op mod Carlsbergvej udvidesHillerød Campus med ekstra 800 uddannelsespladser forfysioterapeuter, pædagoger, sygeplejersker og socialråd-givere. Antallet af studiepladser i Campus-området bliver ialt 2.200 og ca. 120 ansatte. Hertil kommer ca. 2.000-2.500årlige deltagere i kurser af kortere eller længere varighed,som vil benytte uddannelsesinstitutionerne i tilknytningtil Campus. Udover de 10.000 etagemeter, der er planlagtbygget på nuværende tidspunkt, rummer området yderli-gere 40.000 etagemeter, som også forventes udnyttet tiluddannelsesformål, hvilket vil øge passagergrundlagetyderligere.Ombygningen af stationen er en forudsætning for at dennye station Hillerød Syd og det nye sygehus, der placerestæt herved kan betjenes med direkte tog fra Helsingør,Fredensborg, Gilleleje, Græsted, Tisvildeleje, Helsinge ogøvrige dele af sygehusets nordlige optageområde.
Banedanmarks skitseprojekt til nysporplan på stationen i Hillerød.Kilde: Banedanmark.
Hillerød Syd/Supersygehus
BanedanmarkHellerup-Holte, Hillerød
Region Hovedstaden har besluttet at etablereCarl Brosuper-Grontmijnyt(GMCB)Møller & Grønborg (M&G)sygehus syd for Hillerød til afløsning af eksisterende syge-12.04.2011huse i Frederikssund, Helsingør og Hillerød. I forbindelsemed sygehuset forventes etableret ny station (HillerødSyd) for både S-tog og Lokalbanen.Den nye station vil give grundlag for mange passagerer(arbejdstagere på sygehuset, ambulante patienter ogbesøgende) til Lokalbanen, der vil betjene en stor del afsygehusets optageområde (Helsingør, Hillerød, Gribskov,Halsnæs, Fredensborg, Allerød og Frederikssund Kom-muner). En forudsætning for at der kan etableres direkteforbindelser fra Lille Nord og Gribskov- og Hornbækbanener, at Lokalbanens tog kan køre gennem Hillerød st. Dettegiver mulighed for, at ét tog i timen fra hver strækning nordfor Hillerød kan føres igennem til Hillerød Syd. En forud-sætning for, at flere tog kan føres til Hillerød Syd er, atdenne station etableres som krydsningsstation.
9
Lokalbaneplan 2012-2025
Ideoplæg til ny station i Hillerød Syd
A
A
B
Ny station syd for Hillerød. Ideoplægtil muligheder og anbefalinger.Kilde: Banedanmark.
10
nærmest færgeterminalen til en placering umiddelbart ved siden afHornbækbanens tog og busterminalen. Lokalbanen ønsker, at der etablereskrydsningsmulighed på stationen. Samtidig ombygges busterminalen ogpladsen omkring den, så terminalen bliver mere overskuelig og gangvejenemellem busserne samt mellem busser og Lokalbanens tog bliver kortere.Lokalbaneplan 2012-2025
Ombygningen af rejsecentret, der indgår som et af knudepunkterne i R-nettet,vil lette omstigningen mellem busser og Lokalbanens tog og mellemLokalbanens strækninger og dermed medvirke til, at korrespondancerne i R-nettet kan overholdes og dermed tiltrække flere passagerer til Lokalbanen.Illustration, der viser den planlagte terminal.
Kilde: Helsingør Kommune /COWI.
Illustration, der viser den planlagte terminal.Kilde: Helsingør Kommune /COWI.
2.1.5 Letbane Ring 3Helsingør rejsecenterDe to baners tætte placering giver en oplagt mulighed forKommunerne langs Ringsamarbejde med Movia, Lokal-med støtte fra3 og Region Hovedstaden vilHelsingør Kommune har iat integrere Nærumbanen i den kommende letbane, såTransportministeriet anlægge letbane fradefineret etnord til Ishøj i syd langspassagermæssige opland styrkes betragte-Lundtofte ibanen, DSB, Scandlines og BanedanmarkNærumbanensRing 3 inden 2020. Letbanen vil forbedre tværforbindelsen mellemDer er mulighed for at etablere et omstigningsstands-projekt, der har til formål at forbedre omstigningsforhol-ligt.byfingreneog S-banerne.dene ved Helsingør Rejsecenter (station, bus- og færge-ningssted de to baner imellem, alternativt er der mulighedVision for Lokalbanen
15
Nærumbanen1 nærmest færgeterminalen til en placeringDer er dog ii letbanen.Nord fra sporkrydser letbanen ved Klampenborgvej i Lyngby.Nærumbanendeforeløbige planersiden af Hornbækbanens tog og bustermi-ikke planer om etablering af omstigningsstandsningssted her.gennem Lyngby og krydsningen med Nærumbanen.umiddelbart vedLetbanens linjeføringLetbanens nærmeste standsningssted i forhold til Nærumbanensnalen. Lokalbanen ønsker, at der etableres krydsningsmu-standsningssted Lyngby Lokal er et stop ved Lyngby Storcenter (gangafstandlighed på stationen. Samtidig ombygges busterminalen og400-500omkring den, så terminalen bliver mere overskue-meter afhængig af hvor standsningsstedet på letbanen placeres).pladsenDe to baners tætte placering giver en oplagt mulighed for at integrereLokalbanens tog bliver kortere.Nærumbanen i den kommende letbane, så Nærumbanens passagermæssigeopland styrkes betragteligt. Der er mulighed for at etablere etOmbygningen af rejsecentret, der indgår som et af knude-omstigningsstandsningssted de to baner imellem, alternativt er der mulighed forpunkterne i R-nettet, vil lette omstigningen mellem busserat integrere driften samt værksteds- og depotanlæg på Nærumbanen i letbanen.og Lokalbanens tog og mellem Lokalbanens strækningerog dermed medvirke til, at korrespondancerne i R-nettetkan overholdes og dermed tiltrække flere passagerer tilLokalbanen.lig og gangvejene mellem busserne samt mellem busser og
terminal). Projektet omfatter en flytning af togene på Lille
for at integrere driften samt værksteds- og depotanlæg på
Deleted:http://projects.cowiportal.com/ps/A015161/Documents/3Projektdokumenter/THRD000002_Lokalbaneplan_ver6.docx
Settings\mjt\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Outlook\ULLU3433\Visionsplan for lokalbanen ver jach (3) JSE.docx
Letbane Ring 3
.
Kommunerne langs Ring 3 og Region Hovedstaden vilmed støtte fra Transportministeriet anlægge letbane fraLundtofte i nord til Ishøj i syd langs Ring 3 inden 2020.Letbanen vil forbedre tværforbindelsen mellem byfingreneog S-banerne.Nærumbanen krydser letbanen ved Klampenborgvej iLyngby. Der er dog i de foreløbige planer ikke planer ometablering af omstigningsstandsningssted her. Letbanensnærmeste standsningssted i forhold til Nærumbanensstandsningssted Lyngby Lokalst. er et stop ved LyngbyStorcenter (gangafstand 400-500 meter afhængig af, hvorstandsningsstedet på letbanen placeres).
Kilde: Ringlinjeføring gennem Lyngby og krydsningen med Nærumbanen.Letbanens3 Letbane eller BRT? Transportministeriet 2010.
2.1.6 Helsinge CGribskov Kommune forventer, at der fortsat skal ske en stor udvikling afHelsinge by både med hensyn til boliger og erhverv. Omkring og over stationeni Helsinge planlægges etableret et nyt indkøbscenter. Etablering af centretmedfører nedrivning af den nuværende stationsbygning og flytning afbusterminalen fra syd til nordsiden af sporene. Herudover nedlægges deneksisterende baneoverskæring og der etableres en viadukt for vejtrafikkensydøst for stationen. I tilknytning til centret etableres 365 p-pladser. Centretbygges henover perroner og spor, hvorved ventefaciliteterne for Lokalbanenspassagerer forbedres. Det bliver endvidere muligt at foretage tørskoet skiftmellem tog og busser, da busterminalen også placeres under centret.Den fortsatte udvikling af Helsinge by samt etableringen af centret vil med storsandsynlighed tiltrække flere passagerer til Lokalbanens Tisvildeleje-strækning.
Kilde: Ring 3 Letbane eller BRT?Transportministeriet 2010.
11
Lokalbaneplan 2012-2025
Helsinge Stationscenter. Kilde: Ideoplæg. Århus Arkitekter 2011.
Helsinge CGribskov Kommune forventer, at der fortsat skal ske enstor udvikling af Helsinge by både med hensyn til boligerog erhverv. Omkring og over stationen i Helsinge planlæg-ges etableret et nyt indkøbscenter. Etablering af centretmedfører nedrivning af den nuværende stationsbygningog flytning af busterminalen fra syd – til nordsiden afsporene. Herudover nedlægges den eksisterende bane-overskæring og der etableres en viadukt for vejtrafikkensydøst for stationen. I tilknytning til centret etableres365 p-pladser. Centret bygges henover perroner og spor,hvorved ventefaciliteterne for Lokalbanens passagererforbedres. Det bliver endvidere muligt at foretage tørskoetskift mellem tog og busser, da busterminalen også place-res under centret.Den fortsatte udvikling af Helsinge by samt etableringen afcentret vil med stor sandsynlighed tiltrække flere passa-gerer til Lokalbanens Tisvildeleje-strækning.
OrganisationStrukturreformen i 2007 medførte ændringer i organise-ringen af den kollektive trafik. Reformen medførte, at dehidtidige trafikselskaber blev nedlagt og at finansieringenaf busdriften i hovedstadsområdet overgik fra amterne,Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune tilprimærkommunerne og regionerne. Det er således primærtkommunerne, der finansierer den lokale buskørsel i kom-munerne, mens regionerne finansierer lokalbanedriftensamt enkelte regionale buslinjer, der forbinder ikke-bane-betjente rejserelationer.Kommunerne fastlægger omfanget af buskørslen ogsøger så vidt muligt at undgå parallelkørsel med banerog regionalt finansierede buslinjer, således at der ikkeanvendes midler både fra kommuner og region til at sup-portere de samme rejserelationer. Region og kommunerarbejder tæt sammen om planlægningen af den kollektivetrafik. Kommunerne tager udgangspunktet i den kollektivetrafikbetjening internt i kommunerne og mellem nabo-kommunerne, mens regionerne fokuserer på de regionalerejsestrømme.Trafikselskabet Movia, der har ansvaret for bus- og lokal-banetrafikken på Sjælland, opdelte som konsekvens afstrukturreformen lokalbanerne i to selskaber: LokalbanenA/S og Regionstog A/S. Lokalbanen A/S varetager driftenaf lokalbanerne i Region Hovedstaden, mens Regionstogvaretager driften af lokalbanerne i Region Sjælland. I for-bindelse med dannelsen af de to lokalbaneselskaber blevØstbanen i 2009 udskilt fra Lokalbanen A/S, og aktiver og
12
Lokalbaneplan 2012-2025
24
Hovedstadsregionens infrastruktur
Region Hovedstadens infrastruktur
drift blev overdraget til Regionstog A/S.
Signaturforklaring
Andre ændringer
Cykler gratis med togetFra januar 2011 er der indført gratis medtagning af cyklerpå alle Lokalbanens strækninger. Den gratis ordning harmedført, at antallet af cykler i togene er blevet fordobletfra 2010 til 2011.Fra foråret 2012 udbygges cykelflexrummet i LINT-togenemed henblik på, at der bliver bedre plads til det øgedeantal cykler og således, at de øvrige passagerer generesmindst muligt.Den gratis cykelmedtagning vil sandsynligvis fortsat øgesog dermed fortsat øge presset på pladsen i materiellet.24Hovedstadsregionens infrastruktur
Den gratis cykelmedtagning har haft en positiv effekt påpassagertallet i 2011.Hovedstadens infrastrukturGratis cykelmedtagning udvider sta-Regiontionsoplandet og gør det nemmere og hurtigere at kommetil og fra stationerne, når stationen ligger udenfor en typiskgangafstand på 600 meter.
Signaturforklaring
Ny Ringforbindelse og fast HH-forbindelseDer arbejdes med planer om etablering af en fast for-bindelsemellem Helsingør og Helsingborg og etablering afjernbane og motorvej som en ny ringforbindelse omkring detstorkøbenhavnske område, da kapaciteten af Øresundsbroenvil være fuldt udnyttet, når den faste forbindelse over FemernBælt etableres i 2020. Forbindelsen vil primært tjene til at for-bedre forholdene for den internationale trafik mellem Sverigeog kontinentet.På banesiden vil anlægget først og fremmest tilgodese gods-trafikken, men banen vil også skabe forbindelser fra Nord-sjælland mod den sydlige del af hovedstadsområdet, så detbliver muligt at rejse mellem disse to områder uden at skullekøre igennem København. Der er på nuværende tidspunktikke taget stilling til den detaljerede linjeføring og dermedudformning af krydsning og/eller kobling mellem Lille Nord ogen eventuel fremtidig baneforbindelse mellem HH og ring-forbindelsen. Den konkrete udformning af sporanlægget kanenten betyde en styrkelse eller en svækkelse af Lille Nord. Pånedenstående kort vises veje, baner og den udlagte trans-portkorridor vest om København.mobility management
Transportinfrastruktur i HovedstadsregionenKilde: Region Hovedstaden, Regional Udviklingsplan, juni 2008.

Rejsekort

Fase 1 i rejsekortimplementeringen, der primært omfatteroverførsel af klippekortproduktet til rejsekort, blev rullet udpå lokalbanerne i slutningen af november 2011. Medio 2012vil alle busruter og togstrækninger i hovedstadsområdet væremed i Rejsekortet. Et nyt landsdækkende kontantbilletsystemsamt periodekort på Rejsekort forventes på plads i løbet af2014.I takt med, at passagererne går over til at bruge rejsekortet ognogle af de nuværende billetprodukter (klippekort ogperiode-kort) udfases, vil salgsorganisationen i den kollektivetrafikændre sig. Samtidig vil passagerernes vaneromkring køb
Mobility managementVisionsplanenskal også ses i sammenhæng med det samar-bejde om bæredygtig transport, der foregår i partnerskab afGate 21 og de bestræbelser der i øvrigt foregår for at styrke
af billetter ændre sig fra køb i billetsalgssteder til selvbe-tjening via Internettet og automater. Behovet for billet- ogkortsalgssteder vil reduceres. Lokalbanen vil løbende følgeudviklingen og tilpasse salgsorganisationen i forbindelsemed de ændrede behov.
13
Lokalbaneplan 2012-2025
Visioner, potentialer og udviklingsmulighederLokalbanen har gennemført forskellige analyser af togpro-duktet og rejsevanerne blandt de nuværende og potentiellekunder. Sammen med vurderinger af fremtidige mobili-tetstendenser og prognoser for befolknings- og erhvervs-udviklingen giver resultaterne af disse undersøgelsergrundlag for at opstille nogle konkrete mål og visioner forLokalbanen.På baggrund af de undersøgte potentialer og udviklings-muligheder kan der peges på en række centrale forhold iforhold til Lokalbanens fremtidige udvikling.Hyppigere brug af Lokalbanen0%Bruger LokalbanenBruger ikke LokalbanenJaNej20%40%60%80%100%
Kilde: Interviewundersøgelse iLokalbanens opland. COWI 2011.
MobilitetstendenserDe generelle tendenser indenfor mobilitet peger på, at deter vigtigt at se lokalbanerne som en del af transportkædenog ikke som en selvstændig enhed. Dette kræver koordine-ring med andre transportformer, gode overgangsmulighe-der og integrerede informationssystemer.
• Kerneproduktet er helt afgørende for, at borgernevælger lokalbanerne, som en del af deres transport. Derskal derfor fortsat fokuseres på kortere rejsetider oghøjere frekvens.• De nuværende brugere er i langt højere grad tilbøjeligetil at gøre mere brug af Lokalbanen end ikke-brugere.Der bør derfor fokuseres på tilbud, der kan lokke bor-gere, som ikke normalt bruger Lokalbanerne, ind i toget.(se figuren herunder).
BorgerundersøgelsenDen gennemførte Borgerundersøgelse peger som det vig-tigste på følgende:
Forhold som kunne øge brugen af lokalbanerneKortere rejsetidSamlet rejsetid forkortes vha. bedre tilslutningerBilligere billetter/rabatordningerHyppigere afgange om aftenenHyppigere afgange i myldretidenHyppigere afgange i weekendenBedre trafikinformation på stationenStørre tryghed på stationerneForbedrede venteforholdBedre trafikinformation via internet/telefonSikkerhed for siddepladsStørre tryghed i togetBedre P-muligheder for bilBedre P-muligheder for cykelFordelsprogram for faste brugereBedre plads til cykler i togetStillekupé i togetBedre indkøbsmuligheder ved stationerneMindre graffiti/hærværk på stationernePladsgarantiBedre mulighed for at arbejde i togetGratis internet på rejsenOffentlige funktioner ved stationerneMulighed for automatkøb på stationerneBedre fritidsfaciliteter ved stationerneBedre plads i toget til barnevogne1234Brugere af lokalbanerBrugere af andenkollektiv transportBilister567
Kilde: Interviewundersøgelse iLokalbanens opland. COWI 2011.
14
Lokalbaneplan 2012-2025
• Nærheden til en station spiller en afgørende rolle iforhold til at benytte lokalbanetog. Som det fremgår affiguren herunder, er der en meget tydelig sammenhængmellem kort afstand til stationen og brugen af lokal-banerne. Derfor bør der fokuseres på tiltag, der kanmedvirke til, at flere borgere kommer til at bo i stati-onsnære områder. Dette omfatter først og fremmestnye stationer/flytning af stationer eller forbedring afadgangsveje.
• Der er en relativ stor pendling til byerne i banernesendepunkter, Hillerød og Helsingør• Der er en stor pendling til områder, der ikke er direktebetjent af banerne, men som ligger langs det øvrigekollektive trafiknet. Derfor er det vigtigt, at der skabesgode korrespondancer mellem banerne og det øvrigekollektive trafiknet (S-tog, Kystbane, S-busser, R-busser mm).
Analyser af kundetilfredshed og produktkvalitetenAfstand mellem bopæl og station90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%Betydningen af nærhed til stationenBruger ikke lokalbaneBruger lokalbane
Analyserne af Lokalbanens produktkvalitet og tilfredshe-den blandt kunderne viser, at der har været en stigendekundetilfredshed, som de seneste tre år har stabiliseretsig på højt niveau, lige som den præsterede rettidighed hosLokalbanen er blandt de bedste i Danmark.
0-2 km
3-5 km
6-10 km
Mere end 10 km
Kundeoplevet rettidighed 2010Årsgennemsnit100,0%
Kilde: Interviewundersøgelse i Lokalbanens opland.COWI 2011.
PendleranalysenPå kortet herunder ses pendlingsstrømmene i det nord-sjællandske område, og som det fremgår, er det karakteri-stisk, at:• Pendlingen foregår i stor udtrækning til/fra influensom-rådernes umiddelbare naboområder
80,0%
60,0%
40,0%
20,0%
0,0%
Lokalbanen(4:59)
Arriva(4:59)
DSB Passager(5:59)
DSB First(4:59)
Kundeoplevet rettidighed Lokalbanen og andre jernbanevirksomheder.Tallene i parentes angiver den tidsmæssige grænse for hvornår togetbetragtes som rettidigt. Kilde: Lokalbanen.
Vejledende kundetilfredshedLokalbanen54,543,532,521,51200320042006200720082009201020113,953,753,783,793,994,094,074,08
Pendlingsmønstre i Nordsjælland. Kilde: COWI 2007
Kundetilfredshed mål på en skala fra 1-5 (5 = mest tilfreds).Kilde: Lokalbanen.
15
Lokalbaneplan 2012-2025
Passagerpotentiale på Lokalbanens strækninger. Passagerpotentialet opgjort som antallet af indbyggere, arbejdspladserog uddannelsespladser i en 1.200 m radius fra stationen. Kilde: COWI 2011.
Analyse af passagerpotentialeEn gennemført analyse af passagerpotentialet viser, at derer et betydeligt potentiale at arbejde med på Lille Nord opmod Helsingør og videre mod Gilleleje. En oversigt over po-tentialet på de nuværende stationer er illustreret på kortetherover. Ringene angiver forholdet mellem det nuværendeantal rejser til/fra stationerne og potentialet.
Prognose for befolknings- og erhvervsudviklingPrognose for befolknings- og erhvervsudvikling viser, atdet på længere sigt vil være sandsynligt med en forøgetpendling ind mod København, da en stor del af arbejds-pladsvæksten vil komme til at foregå der.
16
Lokalbaneplan 2012-2025
Visioner for LokalbanenEn helt overordnet langsigtet målsætning for Lokalbanener at leve op til regeringens målsætning om en fordoblingaf antallet af togrejsende i 2030. Med afsæt i det overord-nede mål om en betydelig passagervækst i fremtiden og påbaggrund af resultaterne af de gennemførte analyser, erder opstillet følgende konkrete visioner for Lokalbanen:• Kerneproduktet skal forbedres yderligere• Nærhed til stationerne skal øges• Der skal satses på pendling mod (og gennem) Hillerødog Helsingør• Integrationen med den øvrige kollektive trafik skalstyrkes – og mulighederne for at pendle til Københavndermed også forbedres• Kendskabet til Lokalbanen skal forbedres gennem mar-kedsføring og attraktive tilbud• Information for den enkelte rejsende skal forbedres isamarbejde med de øvrige transportselskaber• Den høje kundetilfredshed skal fastholdes.I det følgende beskrives de tre pakker:Der er derfor udarbejdet et idekatalog med en lang rækkedriftsmæssige, infrastrukturelle og markedsføringsmæs-sige tiltag, som på forskellig vis bidrager til at opfylde deoverordnede målsætninger og visioner. Disse indgår påforskellig vis i de tre såkaldte udviklingspakker, som eroplæg til udviklingen af Lokalbanen frem imod 2025, ogsom beskrives nærmere i det følgende afsnit.
Konkretisering af visionen gennem treudviklingspakkerDer er defineret en konkret strategi for opnåelse af delangsigtede mål i 2025. Denne er udmøntet i tre såkaldte”udviklingspakker”, der er bygget op omkring lokalbane-strækningerne, og som samtidig er udtryk for en priori-tering. Udviklingspakkerne består af en ”grundpakke” ogto ”tillægspakker”. Grundpakken repræsenterer de højstprioriterede aktiviteter.De tre udviklingspakker er alle bygget op omkring sammeinput-output logik, baseret på det rationale, at forbedrin-ger i infrastrukturen – det være sig f.eks. spor, stationereller rullende materiel – leder til en bedre køreplan, ogdermed til et bedre produkt, der igen leder til flere rej-sende.
PakkeGrundpakke
ProduktforbedringerDirekte togforbindelser på tværs af HillerødNy station ved supersygehusetForøget stationsnærhed
AktiviteterOmbygning af Hillerød st.Etablering af ny krydsningsstation ved det nye super-sygehus i Hillerød SydTilpasning af stationsstrukturenGennemførelse af et ”Stationsudviklingsprojekt”Krydsningsstation i Hillerød ØstKrydsningsstation i KvistgårdTo alternative muligheder for integration af Nærum-banen og Letbanen på Ring 3Ny krydsningsstation mellem Hillerød og Kagerup st.samt på Helsingør st.
Tillægspakke 1Tillægspakke 2
Betjening af den østlige del af HillerødFlere standsningsmuligheder på Lille NordIntegration mellem Nærumbanen og Letbane på Ring 33 tog i timen - heraf 2 hurtigtog mellem Hillerød ogHelsinge3 tog i timen - heraf 2 hurtigtog mellem Gilleleje ogHelsingør
Oversigt over hovedelementerne i de tre udviklingspakker.
17
Lokalbaneplan 2012-2025
GrundpakkenGrundpakken er, som navnet antyder, udtryk for et sæt afbasisaktiviteter, der tilsammen udgør fundamentet i enudviklingsstrategi for Lokalbanen. De indeholdte aktivi-teter og forventede effekter af grundpakken er beskrevetmere uddybende i det følgende.
Pakkens hovedindholdHovedelementet i grundpakken er etablering af gen-nemkørselsmulighed på Hillerød st. mellem de nordligebanestrækninger (Gribskovbanen og Lille Nord samtHornbækbanen) og Frederiksværkbanen. Dette projekt ergrundstenen i Lokalbanens fremtidige udvikling.En direkte gennemkørsel på Hillerød st. vil, sammen medetablering af en ny station ved det kommende supersyge-hus i Hillerød Syd, åbne vejen for en betragtelig forøgelseaf passagertallet. En væsentlig del af de nye passagerervil være personale, patienter og besøgende til sygehuset,der vil få sit hovedoptageområde i den nordlige del afNordsjælland. Lokalbanen vil kunne komme til at spilleen betydelig rolle i den sammenhæng, mens S-banens vilvære mindre.Derudover vil den direkte forbindelse på tværs af Hillerødgøre toget til et attraktivt transportalternativ omkringHillerød, der sammen med Helsingør er områdets vigtigstependlerbyer.Såfremt der også etableres et ekstra perronspor ved dennye station, vil det være muligt få direkte forbindelse til/frade tre nordlige lokalbanestrækninger, og derved øge antal-let af tog til fire i timen i hver retning – to med forbindelsetil/fra Tisvildeleje, et ad Lille Nord og et til/fra Helsingør/Gilleleje.I grundpakken ligger også en forbedring af omstigningenmellem Nærumbanen og den kollektive trafik på Klampen-borgvej i Kongens Lyngby ved at sammenlægge stands-ningsstederne Lyngby Lokal st. og Nørgaardsvej til et nytstandsningsted ved Klampenborgvej og her skabe omstig-ning til S-og E-busser.

Etablering af ny station ved det planlagte supersygehus

ved Hillerød Syd

med mulighed for krydsning og vendingaf lokalbanetog. Den nye station skal betjene både S-banen og Frederiksværkbanen. Afstanden til sygehusetvil være mellem 300 og 500 meter, og der vil blive anlagtbåde busholdeplads og P-pladser samt cykelparkering.Stationen forventes betjent hvert 10. minut med S-tog(Hillerød-København) og med fire lokalbanetog i timen ihver retning (forudsat direkte gennemkørsel på HillerødStation). Den nye station betyder endvidere, at rejsendepå Frederiksværkbanen vil kunne forkorte rejsetidenmed tog til/fra København ved at foretage omstigning tilS-banen her.

Tilpasning af stationsstrukturen

giver mulighed for atopnå en kortere afstand til bebyggede områder langslokalbanenettet. Konkret peges på følgende:- Flytning af standsningssted ved

Brødeskov

og etab-lering af nyt trinbræt ved

Nr. Herlev

for at give størrenærhed til boligområde- Flytning af

Laugø

til placering ved

Helsinge Nord

afhensyn til nærhed til byen- Flytning af

Skibstrup

til placering ved

Apperup

så-fremt byudviklingsplanerne realiseres- Trinbræt ved Kulturværftet etableres.

Etablering af center ved Helsinge st.

• Derudover forudsættes gennemførelse af det såkaldte

”Stationsudviklingsprojekt”,

med det formål at udviklebanens stationer og derigennem forbedre kvaliteten afLokalbanens produkt.
Forudsatte projekterI grundpakken er forudsat gennemført følgende anlægs-projekter:

Ombygning af Hillerød stations sporanlæg.

Med detteprojekt vil tilgængeligheden til og betjeningen af Hil-lerøds nye supersygehus blive optimal, idet ombygnin-gen af Hillerød st. vil muliggøre gennemkørsel fra denordlige banestrækninger (Gribskovbanen og Lille Nord,samt Hornbækbanen til Frederiksværkbanen.

Sammenlægning af Lyngby Lokalst. og Nørgaardsvej

tilnyt standsningsted ved

Klampenborgvej

og etablering afstoppesteder på Klampenborgvej for S-og E-busser givermarkant bedre mulighed for omstigning mellem Nærum-
18
Lokalbaneplan 2012-2025
banens tog og de hurtige tværgående busser samt enstørre nærhed til Lyngby Storcenter og forretningernelangs Lyngby Hovedgade og Klampenborgvej.
finansieres ved bortfald af hurtigtog på Frederiksværk-banen på hverdage i samme periode).• Gribskovstrækningen, Hornbækstrækningen, Frederiks-værkstrækningen og Lille Nord: Forlængelse af eksiste-rende halvtimesdrift på hverdage frem til kl. ca. 21.• Nærumbanen: Udvidelse af tidsrum med 10-minutters-drift til samme perioder som S-togene har 10-minuttersdrift på linje B (på hverdage).Ovennævnte punkter kræver en øget produktion på 233.000togkm til mertrafik og yderligere to togsæt og samt250.000 togkm til forstærkningskørsel.

Konsekvenser for R-Nettet

Køreplanerne for linjerne i R-nettet kan fortsætte uændretog nuværende korrespondancer mellem R-buslinjerne oglokalbanerne kan opretholdes uændret.Perioden med halvtimesdrift på R-buslinjerne skal afstem-mes med halvtimes driften på lokalbanerne.
Forudsatte køreplanerSom en del af Lokalbanens vision er det målsætningen atforbedre det udbudte produkt i forhold til i dag, og i densammenhæng udgør køreplanerne kernen. Forbedringernevil ske i form af hyppigere togafgange, kortere rejsetider oghurtigere forbindelser imellem nøglestationer.Med grundpakken indføres direkte gennemkørsel mellemHillerød Syd st. og Gribskovbanen (og Hornbækbanen)samt Lille Nord. Med etablering af en krydsningsstation påHillerød Syd st. er der mulighed for at køre ekstra tog til/fra Hillerød og Hillerød Syd st.En principskitse over togdriften på Lokalbanens stræknin-ger med de aktiviteter, der er forudsat i grundpakken, erillustreret nedenfor.
Forventet passagereffektPassagereffekten er beregnet ud fra det forventede antalarbejdspladser, ambulant behandlede og besøgende pådet nye sygehus. Ved driftsudvidelser er anvendt erfarings-tal fra tilsvarende driftsudvidelser. Antallet af passagererpå nye stationer er vurderet på grundlag af antallet afboliger og arbejdspladser indenfor en radius på 600 meterfra stationen og erfaringstal fra stationer med tilsvarendeoplande langs banerne. På det nye standsningssted vedKulturværftet er antallet af nye passagerer udover et antal,der overflyttes fra Helsingør og Grønnehave dog skønnet.Effekten af etablering af nyt standsningsted på Nærumba-nen ved Klampenborgvej er skønnet.Frederiksværkbanen: + 474.000 pr. år (+28 %)Gribskovbanen: + 457.000 pr. år (+27 %)Hornbækbanen: +299.000 pr. år (+34 %)Lille Nord: + 234.000 pr. år (+19 %)Nærumbanen: +231.000 pr. år (+33 %)Samlet 1.694.000 nye passagerer pr. år (+27 %)
Ændringer i grundproduktet:• Hillerød-Gilleleje-Helsingør: Indførelse af halvtimes-drift i butikstid på lørdage (som på Frederiksværkbanenog Tisvildeleje-strækningen i nuværende køreplan).• Gribskovstrækningen, Hornbækstrækningen, Frede-riksværkstrækningen: Indførelse af halvtimesdrift påsøndage (ca. kl.11-19) i skolernes sommerferie (kan
ØkonomiInvesteringer direkte forbundet medgrundpakken: 58 mio. kr.Øgede driftsomkostninger: 11,5 mio. kr. pr. år.Øgede indtægter: 22,4 mio. kr. pr. år.Tilbagebetalingstiden (ekskl. renter): 5-6 år.
19
Lokalbaneplan 2012-2025
Tillægspakke 1Tillægspakkerne 1 og 2 er at opfatte som supplement tilgrundpakken beskrevet ovenfor. Den første tillægspakkerangerer prioriteringsmæssigt højere end tillægspakke 2.Pakkens indhold beskrives i det følgende.
Pakkens hovedindholdTillægspakke 1 retter sig mod at skabe forbedringer påbanestrækningen Lille Nord. Den består af få tiltag, som tilgengæld har stor betydning for produktet.Med tillægspakke 1 bliver Hillerød trafikalt bundet godtsammen med banen. Anlæggelse af en ny station i HillerødØst sikrer, sammen med gennemkørselsmuligheden påHillerød st., en høj frekvens på fire tog/time i hver retningmellem Hillerød st. og Fredensborg st. Endvidere bliverbetjeningen langs Lille Nord generelt forbedret.
Forudsatte projekterI tillægspakke 1 er der forudsat gennemført følgendeanlægsprojekt:• Etablering af

krydsningsstation i Hillerød Øst.

Dette vilmuliggøre standsning ved både Grønholt og Kratbjergpå alle afgange og øger derved passagertallet på LilleNord. En forudsætning herfor er endvidere at genetab-lere krydsningsstationen ved Kvistgård.
Konsekvenser for R-NettetKøreplanerne for linjerne i R-nettet kan fortsætte uændretog nuværende korrespondancer mellem R-buslinjerne oglokalbanerne kan opretholdes uændret.
Forventet passagereffektPassagereffekten er skønnet ud fra erfaringer fra tidligereudvidelser af driften (Frederiksværkbanen).Frederiksværkbanen: + 48.000 pr. år (+2 %)Gribskovbanen: + 48.000 pr. år (+2 %)Hornbækbanen: Ingen forventet passagertilvækstLille Nord: + 484.000 pr. år (+33 %)Nærumbanen: Ingen forventet passagertilvækstSamlet 580.000 nye passagerer pr. år (+7 %)
Forudsatte køreplanerEn principskitse over togdriften på Lokalbanens stræknin-ger med de aktiviteter, der er forudsat i tillægspakke 1, erillustreret nedenfor.
ØkonomiInvesteringer: 51 mio. kr.Øgede driftsomkostninger: 4,75 mio. kr. pr. år.Øgede indtægter: 7,7 mio. kr. pr. år.Tilbagebetalingstid: 17 år
Ændringer i grundproduktet:• 2 tog i timen Hillerød-Helsingør med stop ved alle sta-tioner (inkl. ny Hillerød Øst, Grønholt og Kratbjerg)• 1 - 2 tog i timen Hillerød-FredensborgKræver et yderligere togsæt i drift og en øget produktion på125.000 togkm.
20
Lokalbaneplan 2012-2025
21
Lokalbaneplan 2012-2025
Tillægspakke 2Tillægspakke 2 er en yderligere udvidelse i forhold tilgrundpakken og tillægspakke 1, og de omfattede projekterhører til blandt de lavest prioriterede. Indholdet af dennepakke beskrives nærmere i det følgende.
• Etablering af en ny krydsningsstation mellem Hillerødog Kagerup.I forbindelse med indførelse af hurtigtog på Tisvildele-je-strækningen er der behov for at etablere en længerestrækning med dobbeltspor syd for Kagerup (I tekniskforstand omtalt som krydsningsstation).• Etablering af mulighed for krydsning mellem lokal-banetog på ombygget Helsingør st. i forbindelse medHelsingør Kommunes projekt.• Lukning af standsningsstederne Pårup og Søborg, somer en forudsætning for den nye køreplan på Hillerød-Gilleleje-Helsingør-strækningen.
Pakkens hovedindholdTillægspakke 2 rummer projekter, der vil medvirke til atstyrke Lokalbanens produkt på Nærumbanen, Gribskovba-nen og Hornbækbanen.Med tillægspakke 2 øges frekvensen mellem Helsinge ogHillerød, idet der indsættes et ekstra tog imellem dissestationer. Tilsvarende øges frekvensen på Hornbækbanen,hvor to hurtigtog vil køre mellem Helsingør og Gilleleje.For så vidt angår Nærumbanen rummer tillægspakke 2 for-slag til integration med den kommende letbane påRing 3.
Forudsatte projekter• Integration af Nærumbanen i den kommende letbanepå Ring 3.Med etablering af en letbane langs Ring 3 opstår nyemuligheder for at integrere Nærumbanen i regionensøvrige kollektive transportsystem. Endvidere vil detåbne mulighed for at etablere en depotfunktion forletbanen på den nuværende værkstedsgrund i Lyngby.Udover etableringen af et fælles standsningssted påKlampenborgvej, som omtalt under grundpakken, erder yderligere to muligheder for at integrere Nærumba-nen med letbanen:- Den ene mulighed vil være at etablere en fysiskforbindelse mellem letbanen og Nærumbanen, hvorde to baner krydser hinanden. Dette vil indebære,at der etableres en sporforbindelse mellem letba-nen og Nærumbanen. En sådan løsning vil kræveen harmonisering af systemerne (signaler, rullendemateriel, drift mv.) på de to baneanlæg. Hervedvil der kunne køres med letbanetog direkte til/fraNærum. Løsningen vil samtidig indebære, at driftenpå Nærumbanen mellem Klampenborgvej og Jægers-borg st. falder bort. I stedet vil omstigning mellemNærumbanen og S-banen foregå på Lyngby st.- En anden mulighed vil være – udover at forbindeletbanen og Nærumbanen i Lyngby – at videreføreletbanen langs Helsingørmotorvejen fra den plan-lagte endestation i Lundtofte til Nærum st., hvor denkunne forbindes med Nærumbanen.
22
Lokalbaneplan 2012-2025
Ændringer i grundproduktet:• 2 tog i timen Hillerød-Tisvildeleje(nonstop Hillerød-Helsinge)• 1 tog i timen Hillerød-Helsinge• 2 tog i timen Hillerød-Gilleleje-Helsingør(på Hornbækbanen standses kun ved Gilleleje Øst,Dronningmølle, Hornbæk, Karinebæk, Skibstrup/Ap-perup, Ålsgårde, Grønnehave og ”Kulturværftet”). PåGribskovbanen standses også ved Slotspavillonen.• +1 tog i timen Helsingør-Gilleleje, stopper ved allestationerOvennævnte punkter kræver yderligere tre togsæt i drift ogen øget produktion på 294.000 togkm (ekskl. ændringernepå Nærumbanen).
Frederiksværkbanen: + 30.000 pr. år (+1 %)Gribskovbanen: + 319.000 pr. år (+14 %)Hornbækbanen: + 197.000 pr. år (+17 %)Lille Nord: + 39.000 pr. år (+2 %)Nærumbanen: + 184.000 pr. år (+20 %)Samlet 584.000 nye passagerer pr. år (+8 %)(ekskl. Nærumbanen).
ØkonomiInvesteringer: 68 mio. kr. (ekskl. Nærumbanen)Øgede driftsomkostninger: 12,1 mio. kr. pr. år.(ekskl. Nærumbanen)Øgede indtægter: 7,7 mio. kr. pr. år. (ekskl. Nærumba-nen)Tilbagebetalingstid: De øgede passagerindtægterved tillægspakke 2 kan ikke dække investeringsom-kostninger og de øgede driftsomkostninger, hvorforinvesteringerne ikke tilbagebetales.
Konsekvenser for R-NettetDen nuværende køreplansskitse betyder, at enkelte af denuværende korrespondancer på Gilleleje- og Hornbæk-strækningen ændres, hvorved nogle af overgangstiderneforlænges. Sammenhængen i R-nettet bevares.
Forventet passagereffektDen forventede passagereffekt er beregnet dels påbaggrund af erfaringer fra driftudvidelsen på Frederiks-værkbanen, dels på baggrund af skøn (Sammenkobling afNærumbane og letbanen).
Skitsering af mulig tilslutning mellem Nærumbanen og letbanen på Ring 3 ved krydset Klampenborgvej og Kanalvej.
23
Lokalbaneplan 2012-2025
Samlet økonomiI det følgende afsnit beskrives den samlede økonomi for deforeslåede forbedringer i grundpakken og de to tillægspak-ker. Man skal imidlertid være meget opmærksom på deforudsætninger, der ligger til grund for beregningerne ogde er derfor først trukket frem. Prisniveau for alle bereg-ninger er 2010-priser.For at fortsætte den nuværende drift i planperioden er enrække omkostninger til infrastrukturfornyelse nødvendige.NIRAS har i september 20101)gennemført en analyse afinfrastrukturen med henblik på at få overblik over anlæg-genes tilstandsniveau og det fremtidige investerings- ogreinvesteringsbehov i perioden 2016-25. I denne Infra-strukturanalyse fra 2010 opstilles tre scenarier:Scenario 1: GrundscenarietScenario 2: FornyelsesscenarietScenario 3: Øget funktionalitet.I denne sammenhæng er der for grundpakken og de totillægspakker forudsat fornyelsesscenariet, som svarer tildet nødvendige investeringsomfang for at fortsætte deneksisterende drift frem til 2025.I nedenstående oversigt er vist den samlede økonomi forfornyelsesscenariet:2016-2020Reinvesteringer infrastruktur399 mio. kr.2021-2025290 mio. kr.
Overslaget over anlægsoomkostninger er i alle pakkerekskl. moms. Såfremt NAB (Ny

Anlægs Budgettering

– somer Transportministeriets standardmetode) anvendes, skalder tillægges et korrektionstillæg på 50 %. I anlægsover-slagene indgår ikke omkostninger til eventuelle arealan-skaffelser.Omkostningerne til gennemførelse af stationsudviklings-projektet er ikke medtaget.Beregningen af driftsomkostningerne er baseret på rea-liserede tal fra 2010-regnskabet, og er de direkte drifts-relaterede omkostninger, idet det forudsættes, at øvrigeomkostninger ikke påvirkes af hverken grundpakken ellertillægspakkerne.Ligeledes er der ikke taget hensyn til,, at investeringernetidsmæssigt ligger før gevinsterne kan høstes.Endelig skal det fremhæves at de beregnede passageref-fekter forudsætter, at Banedanmark gennemfører ombyg-ningen af Hillerød st. som beskrevet. Omkostningerne tildette er ikke indregnet i planen.De samlede indtægter og udgifter ved gennemførelsen afpakkerne kan ses i nedenstående skema:Mio. krGrundpakkenTillægspakke 1Anlægsom-kostninger58568177Øgede årligedriftsomkost-ninger11,54,812,128,4Øgede år-lige passager-indtægter22,47,77,737,8
Disse reinvesteringsomkostninger giver således ikke umid-delbart hverken øgede driftsindtægter eller -udgifter, dader alene er tale om omkostninger til opretholdelse af deneksisterende infrastrukturs ydeevne i forhold til den nu-værende driftssituation. Reinvesteringerne er derfor ikkemedtaget i hverken grundpakke eller tillægspakker.Togmateriellet er så relativt nyt, at der ikke forventesreinvesteringer i planperioden. Der er derfor ikke ved enfortsættelse af den nuværende drift lagt omkostninger indtil togmateriel.Nyt materiel er forudsat anskaffet og finansieret påsamme gunstige vilkår som, det eksisterende materiel ogindgår som en del af driftsomkostningerne.
Tillægspakke 2Sum (ekskl.reinvesteringinfrastruktur)
Økonomioversigten viser, at de samlede øgede passager-indtægter i de tre pakker overstiger forøgelsen i driftsom-kostningerne og at de øgede årlige passagerindtægter viltilbagebetale de foretagne investeringer (ekskl. renter) iforbindelse med pakkerne over en årrække.
1)
Infrastrukturanalyse af Lokalbanen og Regionstog, NIRAS,september 2010, Udarbejdet af NIRAS for Movia, Lokalbanenog Regionstog
24
Lokalbaneplan 2012-2025
Nye banestrækningerDet falder uden for denne plans rammer at foreslå ogvurdere evt. nye banestrækninger i tilknytning til Lokalba-nens strækninger. Forslag om nye banestrækninger skalbehandles gennem selvstændige analyser og vurderingervedr. mulige linjeføringer, passagergrundlag, anlægs- ogdriftsomkostninger mm.I denne plan skal dog nævnes tre forslag, der har væretnævnt i områdets kommuner:
Hillerød-HelsingeDer er foreslået en ny linjeføring for banen mellem Hillerødog Helsinge, således at den føres syd og vest om Hillerød,betjener det nye sygehus, samt byområderne, den vestligedel af Hillerød (Ullerød), Tulstrup, Alsønderup og AnisseNord.
Hillerød-Humlebæk/Nivå/KokkedalDet er foreslået at etablere en ny banestrækning fra Hil-lerød til Humlebæk/Nivå/Kokkedal st. på Kystbanen, såle-des at områderne mellem de to byer bliver banebetjent ogmed henblik på en bedre sammenbinding af FredensborgKommunes østlige og vestlige del.
Græsted-HelsingeDet er foreslået at etablere en ny bane mellem Græstedog Helsinge, således at Helsinge bliver Gribskovbanensdelingspunkt i stedet for Kagerup. Strækningen mellemGræsted og Kagerup nedlægges samtidig.
Forslag til nye lokalbanestrækninger
25
Lokalbaneplan 2012-2025
Markedsføring og partnerskaberLokalbanen lægger stor vægt på markedsføring og har i deseneste år iværksat en lang række initiativer med det for-mål at skabe større opmærksomhed om den gennemførteproduktudvikling. Det gælder f.eks. indførelse af R-netsamt øvrige produktforbedringer.Også i fremtiden vil der blive brugt meget energi på at vi-dereføre og udvikle markedsføringen, både for at fastholdede nuværende, men ikke mindst tiltrække nye rejsende tiltoget. Lokalbanen ser markedsføring som et vigtigt ele-ment i realiseringen af Visionsplanen.Rammerne er udstukket med Lokalbanens markedsfø-ringsstrategi baseret på en markedsanalyse gennemført i2007. De fremtidige markedsføringsinitiativer vil primærtvære målrettet pendlere og fritidsrejsende, som er udpe-get til at være de to største kundesegmenter.Lokalbanens markedsføringsstrategi hviler på tre ben:• Markedsføring af produktforbedringer hos Lokalbanen• Markedsføring af fælles initiativer i den kollektive trafiki hovedstadsområdet• Markedsføring af Lokalbanen som det oplagte trans-portmiddel – bl.a. i samarbejde med lokale events ogaktiviteter.Lokalbanen vil gennemføre egne lokale markedsførings-tiltag, hvor det er relevant, men søger aktivt at indgå imarkedsføringssamarbejder både lokalt og i forhold tilI tilknytning til stationsudviklingsprojektet er der behovfor også at rette fokus på de eksisterende adgangsforholdomkring stationerne. Sandsynligvis for at spare tid vælgerpassagerer på nogle stationer at benytte alternative vejefor at komme til og fra perronerne. Denne trafik, der bl.a.medfører ødelæggelse af opsatte hegn, kan i yderste kon-sekvens udløse farlige situationer, og der er derfor godegrunde til at vurdere mulighederne for at etablere noglemere direkte adgangsveje. Problemerne er bl.a. identifice-ret ved Gilleleje st., Fredensborg st. og Hundested st.den samlede kollektive transport i hovedstadsområdet.Lokalbanen er meget opmærksom på styrken ved at gen-nemføre markedsføring og produktforbedringer på tværsaf transportudbud af hensyn til at gøre det mere forståeligtog enkelt for kunderne.I forbindelse med udvikling af lokalbanestationerne spillerkommunerne en betydende rolle i relation til forbedring afde fysiske forhold på de stationsnære arealer, herunderadgangsveje og pladser. Som nævnt tidligere indgår Lo-kalbanen i en række samarbejder med først og fremmestkommuner omkring større og mindre udviklingsprojekter,der indbefatter stationer og stationsområder. Konkrete,aktuelle eksempler herpå findes i Helsinge C, Hillerød ogHelsingør.Den løbende dialog og samarbejde med de relevante kom-muner er derfor vigtig i bestræbelserne på at forbedreadgangsforholdene og tilslutningsmulighederne for derejsende på lokalbanestationerne.
26
Lokalbaneplan 2012-2025
27
Lokalbaneplan 2012-2025
28
MOVIAGammel Køge Landevej 32500 ValbyTel: 36 13 14 00