Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1295119_0001.png
Hans Jessen
Annebergparken4st.
4500NykøbingSj.
tlf.50170198
To:
Transportudvalget
Att:
medlemmerne
Date:31 oktober 2013
Re

:

Højresvingsulykker
Der er for tiden, igen, meget fokus på højresvingsulykker, og igen er der fokus på hvorfor, at der er flertal af kvinder derrammes. En udtale fra en ekspert på området var, at kvinder ikke bare opgiver deres ret til at være på cykelstien!! hvis det erårsagen, hvorfor går man så efter chaufførerne, hvorfor går man ikke efter de "stædige" kvinder og lærer dem, at det er bedreat komme senere frem end aldrig at komme frem. Mere trafikundervisning i skolen, så alle børn får forståelse for farlighedenaf store svingende lastbiler.man kunne i meget stærkt trafikerede kryds lukke cykelstien 15 meter før et lyskryds, så er det af cyklen og trække på fortovetigennem lyskrydset, det vil tage 2 minutter længere tid, men dødsraten vil falde drastisk.man kan også montere audio lyd på lastbilen, der med høj og klar stemme proklamerer; pas på jeg svinger til højre og kan ikkese dig. man kan også montere nogle sensorer der registrerer, hvis der er nogen tæt på lastbilen, så chaufføren også får enadvarsel, evt. med en hyletone, man kan montere et kamera, som automatisk tænder en skærm eller en alarmlampe som vilvære tændt så længe sensorerne registrerer personer i den døde vinkel.Mange steder, ved busstoppesteder ude i provinsen, er der en lille ø man går ud på fra fortovet, så cykelstien er imellem øenog fortov, man kunne gøre det samme i lyskryds, lave en ø mellem vejbane og cykelsti, derved forøger man afstanden mellemlastbil og cyklist, så lastbilchaufføren bedre kan se cyklisterne.løsningerne er mange, og man kan ikke gøre det op i penge, for nøgternt set så koster alle disse ulykker jo samfundet masseraf penge- det er jo bedre at forebygge frem for at helbrede
Med venlig hilsenHans Jessen
CONFIDENTIAL

1