Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 418
Offentligt
1404448_0001.png
Kvalitetssikring af DSB’s
beslutningsoplæg om
Fremtidens Tog
Transportministeriet
September 2014
Rapport
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indholdsfortegnelse
Forord
Vurdering
1. Grundlag og fremgangsmåde
2. DSB som indkøber
3. Uddybende markedsanalyse
4. Omkostningsestimering
5. Udbudsstrategi, kontraktmodel og krav
6. Scenarievalg
7. Organisering og styring
Materiale
1
2
6
10
11
16
24
28
32
36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404448_0003.png
Forord
1.
Deloitte har udarbejdet denne eksterne kvalitetssikring af DSB’s beslutnings-
oplæg om Fremtidens Tog efter opdrag fra Transportministeriet. Kvalitetssik-
ringen er udarbejdet i overensstemmelse med lov om DSB, § 12, stk. 3, der
fastlægger, at der forud for transportministerens godkendelse af beslutninger
om udbud og indgåelse af kontrakter med en forventet totaludgift på over 100
mio. kr. skal gennemføres en ekstern kvalitetssikring.
Kvalitetssikringen indebærer, at Deloitte har foretaget en kritisk/uafhængig
vurdering af det beslutningsoplæg, inklusive tekniske baggrundrapporter,
som DSB har udarbejdet, og som sammen med kvalitetssikringen forelægges
transportministeren.
2.
Transportministeriets opdrag til Deloitte var at gennemføre en ekstern kvali-
tetssikring af DSB’s beslutningsoplæg om Fremtidens Tog, herunder materi-
elplanen og den såkaldte MP2030-model. På Transportministeriets foranled-
ning blev Deloittes opdrag udvidet, så kvalitetssikringen også omfattede Tra-
fikkontraktmodellen (TKM).
Kvalitetssikringen er i overensstemmelse med opdraget pågået samtidig med
DSB’s udarbejdelse af beslutningsoplægget og Deloitte har derfor ydet spar-
ring til DSB i takt med DSB’s udarbejdelse af tekniske baggrundsrapporter.
Deloittes eksterne kvalitetssikring er påbegyndt 2. december 2013 og afslut-
tet 11. september 2014.
3.
Thomas Riisom
Partner
1
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vurdering
4.
DSB afleverede 25. august 2014 et beslutningsoplæg om Fremtidens Tog til
Transportministeriet. Samtidig blev dokumentet overdraget til Deloitte til eks-
tern kvalitetssikring. Beslutningsoplægget redegør for, hvordan anskaffelsen
af elektriske tog til fjern- og regionaltrafikken kan gennemføres. Transportmi-
nisteriet har bedt Deloitte foretage en ekstern kvalitetssikring af beslutnings-
oplægget.
DSB’s beslutningsoplæg opstiller tre beslutninger, der efter DSB’s vurdering
skal træffes ved overgangen fra fase 1 til fase 1.5, nemlig om det er DSB, der
skal varetage indkøbet og forvalte togmateriellet, om DSB skal igangsætte en
request for information (RFI), og om DSB kan iværksætte rådgiverudbud for
de kommende faser. I den forbindelse vurderer Deloitte, at:
Der er ikke fundet vægtige grunde til at konkludere, at DSB ikke skal
forestå indkøbet, men der bør etableres en styrket forankring af projektet
på det politiske niveau.
DSB straks bør iværksætte en uddybende markedsanalyse, der dog bør
være mere omfattende end den foreslåede RFI.
DSB bør belyse fordele og ulemper ved et samlet rådgiverudbud, inden
det iværksættes.
5.
6.
Ikke desto mindre vurderer Deloitte, at fase 1.5 kan igangsættes, og at
anskaffelsesprojektet kan fortsætte. Det er dog en forudsætning herfor, at en
række forhold afklares og tilpasses i forhold til beslutningsoplægget, og at de
planer for aktiviteter og beslutninger, som beslutningsoplægget opstiller for
fase 1.5, revideres. Dette er nærmere uddybet nedenfor.
DSB som indkøber
7.
Der er ikke på gyldig og konsistent vis redegjort for sammenhæng og græn-
seflader mellem anskaffelsesprojektet og det politiske niveau. Deloitte vurde-
rer, at den påtænkte organisering og styring af Fremtidens Tog ikke i til-
strækkelig grad tilgodeser et forventet behov for inddragelse af det politiske
niveau. Der mangler derfor efter Deloittes vurdering en klarere defineret
governancestruktur for den projektspecifikke relation mellem DSB og det
politiske niveau og større klarhed over hvilke politiske beslutninger, som skal
træffes undervejs i projektforløbet.
2
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Uddybende markedsanalyse
8.
Det er Deloittes vurdering, at beslutningsoplægget er forankret på en viden
om markedet for eltog, der ikke er fuldstændig og aktuel. Den allerede gen-
nemførte markedsanalyse bør derfor ikke danne baggrund for beslutninger
om scenarier, togtypevalg, spørgsmål om ejerskab til materiellet eller finan-
siering. Deloitte vurderer, at det vil være nødvendigt at tilvejebringe mere
fuldstændig og aktuel markedsinformation, og at det derfor er helt afgørende,
at der snarest igangsættes en uddybende markedsanalyse, der kan bidrage
med data om prisniveau, togtyper og risici. Deloitte vurderer i den forbindel-
se, at den proces for indhentelse af markedsinformation (RFI og dialog med
europæiske operatører), der er skitseret i beslutningsoplægget, ikke er fyl-
destgørende og bør suppleres.
Det er Deloittes vurdering, at den skitserede tidsplan for gennemførelse af
aktiviteter i fase 1.5, særligt den uddybende markedsanalyse og de efterføl-
gende afledte analyser, ikke er konsistent eller gyldig. Efter Deloittes vurde-
ring kan der ikke gennemføres en fuldstændig og tilbundsgående markeds-
analyse og de efterfølgende tilpasninger i MP2030-modellen, scenariebeskri-
velserne, risikovurderingerne, udbudsstrategien mv. indenfor den angivne
tidsperiode. Deloitte finder derfor, at tidsplanen for fase 1.5 bør revideres.
Spørgsmålene om uddybende markedsanalyse er nærmere behandlet i kapi-
tel 3.
9.
Omkostningsestimering
10.
Deloitte vurderer, at det anvendte planlægningsværktøj, TKM, er et egnet
værktøj, men at anvendelsen af en række forudsætninger betyder, at model-
lens resultater ikke kan betragtes som fuldstændige, valide og aktuelle. Det
gælder især anvendelsen af forudsætninger vedrørende IC4 og forudsætnin-
ger for passagertallene, der vurderes at være kritiske. Der skal derfor gen-
nemføres en usikkerheds- og risikovurdering af centrale parametre, og der
bør gennemføres en konsekvensvurdering i forhold til resultaterne.
Deloitte vurderer endvidere, at den anvendte økonomimodel, MP2030, har
begrænset fleksibilitet og brugervenlighed og begrænset egnethed i forhold til
de behov, der ifølge Deloittes vurdering vil opstå i programmets videre forløb,
for eksempel pengestrømsanalyse eller scenariespecifikke beregninger på
usikkerheder i anskaffelsespriser. I anvendelsen af modellen indgår data, der
ikke er fyldestgørende og aktuelle. Derfor er det absolut nødvendigt, at der
skabes bedre markedsinformation om især priser, togtyper, leverancer og
risici, hvis beregningerne skal danne grundlag for en politisk beslutning om
valg af materielscenarie. Desuden skal der tages en beslutning, om modellen
også kan opfylde programmets fremadrettede behov for beslutningsstøtte
vedrørende økonomiberegninger, eller om der skal udvikles supplerende
værktøjer. Spørgsmålene om omkostningsestimering er nærmere behandlet i
kapitel 4.
11.
3
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udbudsstrategi, kontraktmodel og krav
12.
Den eksisterende udbuds- og kontraktstrategi er meget overordnet og gene-
risk og skal udbygges i fase 1.5 og fase 2. I den forbindelse anbefaler Deloit-
te, at der i løbet af fase 1.5 udarbejdes en individuel udbuds- og kontraktstra-
tegi for hvert af de syv materielscenarier baseret på de opdaterede markeds-
data, der skal indhentes i fase 1.5. En individuel udbuds- og kontraktstrategi
for hver togtype under hvert scenarie bør udgøre en del af beslutningsgrund-
laget for valget af materielscenarie.
Deloitte vurderer desuden, at en overordnet kravbeskrivelse for hver togtype
bør indgå som en del af beslutningsgrundlaget for valg af materielscenarie.
Spørgsmålene om udbudsstrategi, kontraktmodel og krav er nærmere be-
handlet i kapitel 5.
13.
Scenarievalg
14.
Deloitte konstaterer, at DSB ikke har defineret relevante beslutninger ved
overgangen fra fase 1.5 til fase 2. Deloitte finder, under hensyntagen til de
ovennævnte forhold, at igangsættelsen af fase 2 forudsætter en beslutning
om valg af materielscenarie, der først kan træffes, når et mere fuldstændigt
og gyldigt beslutningsoplæg omeligger efter fase 1.5. Det betyder, at der ikke
kan træffes forudgående beslutninger om forhold, der vedrører scenarieval-
get, som eksempelvis overordnede krav til togmateriel, vedligeholdsstrategi
og etablering af materielselskab. I forbindelse med ændret planlægning af
fase 1.5 skal der indarbejdes et sådant beslutningspunkt inden iværksættelse
af fase 2.
Deloitte vurderer, at opstillingen og vurderingen af scenarier er ufuldstændig
og uaktuel, idet scenarierne er baseret på forældede og snævre markedsda-
ta. Det har indflydelse på både valget af de materieltyper, der indgår i scena-
rierne, økonomien for hvert scenarie og udarbejdelsen af en fuldstændig og
gyldig risikovurdering for hvert scenarie. Deloitte forudsætter derfor, at både
konstruktionen og vurderingen af scenarier gennemgår en omfattende revisi-
on i løbet af fase 1.5 på baggrund af den uddybende markedsanalyse, såle-
des at der kan træffes beslutning om scenarievalg på et fuldstændigt oplyst
grundlag. Spørgsmålene om scenarievalg er nærmere behandlet i kapitel 6.
15.
Organisering og styring
16.
Deloitte konstaterer, at fordele og ulemper ved at gennemføre et samlet
udbud af rådgiverbistand for det samlede projekt ikke er analyseret i beslut-
ningsoplægget. Deloitte vurderer, at der bør gennemføres en sådan analyse,
inden et samlet rådgiverudbud iværksættes.
Deloitte vurderer i øvrigt, at DSB generelt skal arbejde for selv at ansætte
centrale kompetencer fremfor at besætte dem med eksterne konsulenter for
at sikre konsistens og fuldstændighed i projektet, understøtte den ledelses-
mæssige koordinering af aktiviteter og beslutninger samt sikre ejerskab til
beslutninger og rettidig håndtering af risici.
17.
4
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.
Det er ligeledes Deloittes vurdering, at organiseringen omkring styring af
materielkrav ikke understøtter behovet for en både funktionsbaseret og hel-
hedsorienteret kravstyring og derfor skal ændres. Spørgsmålene om organi-
sering og styring er nærmere behandlet i kapitel 7.
5
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Grundlag og
fremgangsmåde
19.
Beslutningsoplægget for Fremtidens Tog redegør for, hvordan DSB påtænker
at gennemføre indkøb af nye eltog. Denne eksterne og uafhængige kvalitets-
sikring klarlægger, om beslutningsoplægget hviler på et konsistent, fuldstæn-
digt, gyldigt og aktuelt grundlag.
Formål
20.
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets
beslutning om anskaffelse af rullende materiel som følge af Togfonden DK og
overgang til eldrift har Transportministeriet i medfør af DSB-lovens § 12, stk.
3, bedt Deloitte foretage en ekstern kvalitetssikring af DSB’s beslutningsop-
læg om Fremtidens Tog. Oplægget beskriver grundlaget for, hvordan indkø-
bet af fremtidens tog til fjern- og regionaltrafikken kan gennemføres.
Formålet med den eksterne kvalitetssikring er at øge kvaliteten i beslutnings-
oplægget. Dermed forberedes den udgiftspolitiske styring og risikohåndte-
ring, og der dannes bedre grundlag for en prioritering af større materielan-
skaffelser. Den eksterne kvalitetssikring kan kun opfylde dette formål, hvis
vurderingen foreligger forud for politiske beslutninger af betydning for anskaf-
felsen. Tidspunktet for de beslutninger, der ifølge DSB forventes at blive truf-
fet i fase 1.5, afspejler ikke denne sammenhæng. Derfor er Deloitte ved kvali-
tetssikringen opmærksom på at vurdere, hvornår der på et meningsfuldt
grundlag kan træffes afgørelse om centrale beslutninger i fase 1.5.
DSB’s beslutningsoplæg
21.
Kvalitetssikringen er foretaget med udgangspunkt i beslutningsoplægget for
Fremtidens Tog, som DSB har udarbejdet til Transportministeriet. Oplægget
præsenterer syv materielscenarier, der udgør grundlaget for beslutning om
valg af togtype, også til timetrafikken, og om det samlede antal togtyper.
Herudover redegør DSB i oplægget for markedet for eltog, strategier og pro-
cesser for udarbejdelse af krav og kravstyring, udbygning af udbuds- og kon-
traktstrategien samt processer for udarbejdelse af udbudsmateriale. Endvide-
re indeholder beslutningsoplægget overvejelser om vedligehold, afledte pro-
jekter og investeringer. Endelig indeholder beslutningsoplægget beskrivelse
af risikohåndtering og programstyring samt etablering af en egentlig pro-
gramorganisation i DSB.
6
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404448_0009.png
Kvalitetskriterier og temaer
22.
Kvaliteten af beslutningsoplægget er vurderet ud fra fire kriterier, der er
defineret forud for kvalitetssikringen. Brugen af klare og entydige kvalitetskri-
terier bidrager til at sikre en systematisk og dækkende kvalitetssikring med
klarhed over grundlaget for Deloittes vurderinger.
De valgte kvalitetskriterier, der er præsenteret nedenfor, hviler på erfaringer
fra tidligere lignende kvalitetssikringer på transportområdet.
Kriterier for kvalitetssikring
Konsistens:
Vurdering af, om de gennemførte analyser, den foreliggende
dokumentation og fremførte konklusioner er i overensstemmelse med og
logisk sammenhængende med de informationer, projektet har til rådighed.
Fuldstændighed:
Vurdering af, om de anvendte metoder, processer, analy-
ser og informationer i henseende til dybde og bredde er dækkende og står i
forhold til de konklusioner, der drages i beslutningsoplægget.
Gyldighed:
Vurdering af kvaliteten af de anvendte metoder, processer,
analyser og informationer, og om disse er gennemskuelige og sporbare og
underbygger de konklusioner, der drages i oplægget.
Aktualitet:
Vurdering af, om oplægget i alt væsentligt baseres på tilgænge-
lige informationer, der udgør et relevant grundlag for politisk stillingtagen.
23.
De fire kvalitetssikringskriterier er anvendt på fem kvalitetssikringstemaer, der
er valgt ud grundet deres væsentlige betydning for de forestående faser 1.5
og 2 i anskaffelsesprocessen.
Kvalitetssikringstemaer
Markedsviden:
Indenfor dette tema betragtes den fremlagte viden om mar-
kedet for eltog.
Økonomi:
Under dette tema fokuseres på den måde, hvorpå de forventede
omkostninger ved anskaffelsen er beregnet, herunder både direkte og indi-
rekte omkostninger.
Udbudsstrategi, kontraktmodel og krav:
Indenfor dette tema vurderes
den fremlagte udbudsstrategi, kontraktmodel og kravstyringsstrategi.
Scenarievalg:
Under dette tema vurderes de syv forskellige materielscena-
rier, der er fremlagt i beslutningsoplægget.
Organisering og styring:
Under dette tema fokuseres der på organisering
og styring af Fremtidens Tog.
7
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404448_0010.png
Kombinationen af kriterier og temaer sikrer en gennemskuelig og tilbundsgå-
ende gennemgang af beslutningsoplægget.
Kvalitetssikringsmetode
24.
Kvalitetskriterier og -temaer anvendes i forbindelse med Deloittes metode til
kvalitetssikring af offentlige megaprojekter. Metoden hviler på danske og
udenlandske erfaringer med ekstern kvalitetssikring.
Deloittes metode til ekstern kvalitetssikring
II.
Opdragsgiver og
myndighed
Afgrænsning af
kvalitetssikringstemaer
Beslutningsoplæggets
dokumentation
V.
I.
Fastlæggelse af
kvalitetskriterier og
acceptniveau
Dialog og
løbende sparring
Ekstern
kvalitetssikring
III.
Operationalisering af
kvalitetssikrings-
spørgsmål
Gennemgang og
analyse
IV.
Afgivelse af ekstern
kvalitetssikring
VI.
I.
Kvalitetssikringen blev iværksat med en afgræsning af kvalitetskriterier,
kvalitetstemaer og acceptniveauer for at sikre fuld klarhed over grundla-
get for kvalitetssikringen.
Beslutningsoplægget og den underliggende dokumentation, herunder
modelbeskrivelser og modeldokumentation for MP2030 og TKM, blev
overdraget til Deloitte løbende i takt med review og færdiggørelse.
På grundlag af det fremsendte materiale blev kvalitetssikringstemaer
operationaliseret i en række kvalitetssikringsspørgsmål indenfor ram-
merne af de fastlagte kvalitetskriterier.
Herefter gennemførtes kvalitetssikringsarbejdet ved en systematisk
gennemgang og vurdering af materialet.
Der var sideløbende dialog med DSB og Transportministeriet om mate-
rialets færdiggørelsesgrad og fuldstændighed for at undgå forsinkende
iterationer.
Endelig afsluttes kvalitetsarbejdet med afgivelsen af den eksterne kvali-
tetssikring.
II.
III.
IV.
V.
VI.
Afgrænsning
25.
Denne kvalitetssikring har fokus på beslutningsoplægget for på den bag-
grund at vurdere, om der er tilstrækkeligt grundlag for politisk stillingtagen til
spørgsmål om indkøb og forvaltningen af togmaterielflåden, gennemførelse
af RFI samt udbud vedrørende rådgiverbistand.
8
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En egentlig udførlig beskrivelse af Fremtidens Tog samt tekniske baggrunds-
rapporter indgår ikke i denne rapport. I det omfang, det er relevant for kvali-
tetssikringen, er udvalgte dele beskrevet kort. Læsningen af denne rapport
forudsætter således kendskab til Fremtidens Tog.
9
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404448_0012.png
2. DSB som indkøber
Dette kapitel behandler spørgsmålet, om det er DSB, der skal gennemføre
indkøbet.
26.
Det fremgår af beslutningsoplægget, at der på baggrund af fase 1 skal træf-
fes politisk beslutning, om DSB skal varetage indkøb og forvaltningen af
togmaterielflåden i henhold til den plan, der er præsenteret i beslutningsop-
lægget.
Kvalitetssikringsspørgsmål
Tilvejebringer beslutningsoplægget et konsistent og gyldigt grundlag for
at beslutte, at DSB kan forestå anskaffelsesprojektet?
Vil placeringen af anskaffelsesprojektet hos DSB gyldigt sikre et politisk
ejerskab til beslutningerne i projektforløbet?
27.
Selvom der endnu ikke er etableret en fuld projektorganisation i DSB, så er
det Deloittes umiddelbare vurdering, at der er så meget viden opbygget i den
permanente organisation omkring det forestående indkøb, at det ikke vil give
mening at etablere en projektorganisation helt udenfor DSB. Det betyder dog
ikke, at der ikke kan stilles spørgsmålstegn ved den overordnede organisato-
1
riske styring af projektet .
Der er i beslutningsoplæggets tabel 17, 18 og 19 opstillet en række politi-
ske/ministerielle beslutninger, som skal træffes i projektforløbets fase 1 (og
1.5), 2 og 3. Det fremgår efter Deloittes vurdering ikke gyldigt og konsistent af
beslutningsoplægget eller den underliggende dokumentation, hvordan den
organisatoriske sammenhæng er mellem anskaffelsesprojektet og det politi-
ske niveau, der skal træffe beslutningerne. Der mangler derfor efter Deloittes
vurdering en klarere defineret governancestruktur for den projektspecifikke
relation mellem DSB og det politiske niveau og større klarhed over hvilke
politiske beslutninger, som skal træffes undervejs i projektforløbet.
Det er dog Deloittes vurdering, at der kan træffes beslutning om, at DSB
forestår gennemførelsen af anskaffelsesprocessen, og at DSB derfor kan
iværksætte opbygningen af en egentlig projektorganisation. Det er dog en
klar forudsætning herfor, at der som led i beslutningen samtidig træffes be-
slutning om, hvordan der kan etableres en formel governancestruktur for de
politiske beslutninger, der skal træffes i projektforløbet.
28.
1
Organiseringen af selve indkøbsprojektet er behandlet nærmere nedenfor i kapitel 8.
10
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404448_0013.png
3. Uddybende markeds-
analyse
Dette kapitel behandler spørgsmålet, om DSB skal iværksætte en uddybende
markedsanalyse via en RFI.
29.
Det fremgår af beslutningsoplægget, at der på baggrund af fase 1 skal træf-
fes politisk beslutning, om DSB skal gennemføre en uddybende markedsvur-
dering, inden der igangsættes en egentlig udbudsproces. Både beslutnings-
2
oplægget og den underliggende dokumentation indeholder beskrivelser og
vurderinger af det eksisterende marked for eltog. DSB ønsker at opdatere
disse markedsanalyser til brug for det videre arbejde.
Kvalitetssikringsspørgsmål
For hvilke af de beslutninger, der er skitseret i beslutningsoplægget for
fase 1.5, er fuldstændige og aktuelle markedsdata nødvendige?
Hvilke markedsdata vil være nødvendige for at sikre et fuldstændigt og
aktuelt grundlag for de beslutninger, der efter beslutningsoplægget skal
træffes i fase 1.5, og er de eksisterende markedsdata tilstrækkelige til at
tilvejebringe at sådant fuldstændigt og aktuelt beslutningsgrundlag?
Vil den planlagte metode til uddybende markedsanalyse sikre fuldstæn-
dige og aktuelle markedsinformationer til brug for de kommende aktivite-
ter og beslutninger?
Er den opstillede tidsplan for den uddybende markedsanalyse realistisk i
forhold til at skulle sikre et fuldstændigt og aktuelt overblik over marke-
det?
Til hvilket formål skal markedsviden bruges
30.
Deloitte anser det for en kritisk forudsætning for anskaffelsesprojektet for
Fremtidens Tog,
at der i enhver henseende tages ved lære af erfaringerne
fra IC4-projektet. Herunder ikke mindst at det sikres, at der indkøbes materi-
el, der allerede eksisterer på markedet, og at der ikke specificeres et helt
unikt produkt fra bunden. Dette medfører behov for gyldig og aktuel markeds-
information.
2
Market Intelligence Report, 2. april 2014, med underliggende bilag.
11
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31.
Markedsinformation har indflydelse på en række af de aktiviteter og beslut-
ninger, der skal finde sted i det kommende projektforløb. For de beslutninger,
der ifølge tabel 17 i beslutningsoplægget skal gennemføres i fase 1.5, er
markedsinformation især vigtig for de politisk/ministerielle beslutninger om:
Overordnede krav til togmateriellet.
DSB som indkøber og materielejer.
Trafik- og materielscenarie og dermed togtyper, herunder første togtype,
der skal indkøbes, samt validering af forudsætningerne for Fremtidens
Tog.
Tentativt investeringsbudget.
Strategi for vedligeholdsløsning for alle togtyper, inklusive placering af
værksteder – overordnet niveau.
Etablering af materielselskab.
I det følgende bliver det gennemgået, om de eksisterende markedsdata er
tilstrækkelige til at danne baggrund for disse beslutninger, hvilke supplerende
markedsinformationer der eventuelt kunne være behov for, og hvordan disse
data eventuelt kan indhentes.
Eksisterende markedsviden
32.
Den markedsanalyse, der blev gennemført af Atkins i 2012 som led i afdæk-
ningen af togtyper og priser, er efter Deloittes vurdering ikke fuldstændig og
aktuel og derfor ikke egnet til at danne baggrund for disse beslutninger. Det
skyldes blandt andet følgende omstændigheder:
Spørgsmålene var henvendt til ni udvalgte leverandører, der alle havde
leveret tog til europæiske operatører indenfor en kortere årrække. Analy-
sen indeholder således ikke oplysninger fra leverandører, der primært
har leveret til operatører udenfor Europa.
Kun fem af de ni, svarende til cirka 35 procent af markedsandelen for de
adspurgte leverandører, reagerede på forespørgslen.
Kun to leverandører af fjerntog er repræsenteret i analysen.
Der blev kun indhentet oplysninger fra producenter af togmateriel. Analy-
sen indeholder således ikke oplysninger om vedligehold eller oplysninger
om leverandører af operatørydelser, inklusive materiel og vedligehold.
Oplysningerne er to år gamle.
33.
Derfor vurderer Deloitte, at oplysningerne ikke har den fornødne fuldstæn-
dighed eller aktualitet, og at resultaterne af analysen derfor ikke bør danne
baggrund for beslutninger om scenarier, togtypevalg, spørgsmål om ejerskab
12
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til materiellet eller finansiering. Det er derfor efter Deloittes vurdering helt
afgørende, at der igangsættes en uddybende markedsanalyse, der kan bi-
drage med data om prisniveau, togtyper og risici til brug for velunderbyggede
beslutninger.
Hvilken markedsviden er der behov for?
34.
I forhold til de beslutninger, der er fremhævet i beslutningsoplægget, er der
efter Deloittes vurdering behov for følgende data for at kunne træffe beslut-
ninger på et fuldstændigt og aktuelt grundlag:
Samlet overblik over aktører på verdensplan på følgende markeder (som
minimum): produktion af togmateriel, produktion af togmateriel og udfø-
relse af vedligehold, leverance af togydelser mere bredt (operation, drift,
vedligehold, materiel).
Overblik over aktuelt tilgængelige togtyper (der kan opfylde europæisk
regulering om minimumskrav) på verdensplan, ikke opdelt på foruddefi-
nerede arketyper.
Overblik over både listepriser på tilgængelige togtyper og faktiske priser
på leverede tog – også udenfor Europa.
Overblik over risici knyttet til enkeltproducenter og faktiske tog vedrøren-
de generel leverancesikkerhed, leverancetider, forsinkelser, kvalitetsni-
veau, kontraktrelaterede konflikter, generel kontraktopfyldelse, bod og
bonus osv.
Overblik over succesfulde og mindre succesfulde kravstrategier, udbuds-
og kontraktstrategier.
Mere fuldstændige data på disse områder vil efter Deloittes vurdering sikre et
mere fuldstændigt grundlag for de beslutninger, der skal træffes i fase 1.5.
Hvordan skaffes denne viden?
35.
Til udbygning af den markedsundersøgelse, der blev gennemført i 2012,
planlægger DSB at gennemføre en formel RFI kombineret med en dialog
med europæiske togoperatører, der enten har anskaffet eller er i gang med
at anskaffe tog.
Deloitte finder ikke, at denne proces er tilstrækkelig til at tilvejebringe et
fuldstændigt og aktuelt billede af markedet. Det skyldes følgende:
Risiko for manglende deltagelse:
Deloitte vurderer, at der vil være stor
risiko for, at RFI’en ikke tilvejebringer meget bedre markedsinformation
end den, der allerede er indsamlet. Det skyldes, at deltagelse i RFI’en
hverken er nødvendig for leverandørerne i relation til deltagelse i den se-
nere prækvalifikation eller er bindende for leverandørerne i relation til op-
lysningernes validitet.
36.
13
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Risiko for indsnævring af markedet:
Deloitte vurderer, at der vil være
risiko for, at markedsdata baserer sig på et for snævert marked, og at
den skitserede fremgangsmåde ikke i tilstrækkeligt omfang sikrer oplys-
ninger fra leverandører, der ikke allerede har leveret til europæiske ope-
ratører.
Varighed:
Deloitte vurderer, at en fyldestgørende og uddybende mar-
kedsvurdering som minimum vil tage 3-4 måneder at gennemføre for et
etableret og dedikeret team. Det vil efter Deloittes vurdering være van-
skeligt at gennemføre både markedsafdækningen og de efterfølgende
analyser til brug for scenarievalg på den tid, der er skitseret i beslut-
ningsoplægget. Det er derfor Deloittes vurdering, at tidsplanen for fase
1.5 bør revideres.
37.
Det er en iboende hindring for at opnå fuldstændige og valide markedsdata,
at leverandørerne ikke er forpligtet til hverken at deltage eller indlevere bin-
dende oplysninger, inden den formelle udbudsproces går i gang. Deloitte
vurderer dog, at der er en række tiltag, som DSB kan iværksætte, udover den
planlagte RFI og dialog med europæiske operatører, for i højere grad at sikre
et retvisende billede af markedet:
Markedsprospekt:
Deloitte foreslår, at DSB til brug for en åben dialog
med markedet om muligheder udarbejder et markedsprospekt indehol-
dende de helt overordnede rammer for indkøbet, for eksempel fysiske
rammebetingelser (skinner, stationer, mulige hastigheder på skinnenet-
tet, afstand mellem stop osv.), trafikaftalen, timemodellen osv.
Indledende markedsdialog:
Deloitte foreslår, at DSB baseret på mar-
kedsprospektet (eller andet lignende grundlag) gennemfører en indle-
dende dialog med markedet og anmoder den enkelte leverandør om løs-
ninger indenfor rammen. Dialogen bør åbne mulighed for både at byde
ind med togmateriel alene, med togmateriel og vedligehold, og for at en
operatør kan byde ind med en samlet pakke bestående af togmateriel,
drift og vedligehold. Den indledende dialog kan gennemføres på forskel-
lig vis – ved direkte henvendelse til den enkelte leverandør, i form af kon-
ference osv.
Indledende kontakt til leverandører:
Deloitte foreslår, at DSB til sikring af
opmærksomhed omkring RFI’en forinden tager direkte kontakt til mulige
respondenter – også dem, der ikke tidligere har leveret til europæiske
operatører, og dem, der kan tilbyde bredere ydelser end toget alene – og
gør opmærksom på den kommende RFI.
Større involvering af erfarne indkøbere:
Som supplement til – og styrkel-
se af – den skitserede dialog med togoperatører foreslår Deloitte, at der
mere formelt knyttes kompetencer til projektet fra andre europæiske tog-
operatører, der har indkøbt materiel indenfor den seneste årrække. De
pågældende skal både kunne bidrage i forhold til markeds- og leveran-
døroplysninger og kunne vejlede i forhold til udbuds- og kontraktstrategi.
14
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er således Deloittes vurdering, at der med en udvidet tilgang til den ud-
dybende markedsanalyse kan sikres et mere fuldstændigt grundlag for de
beslutninger, der skal træffes som led i fase 1.5, end det grundlag, der vil
kunne indhentes gennem en RFI suppleret med dialog med europæiske ope-
ratører alene.
15
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404448_0018.png
4. Omkostnings-
estimering
38.
Dette kapitel behandler spørgsmålet, om de metoder, forudsætninger og
modeller, som DSB anvender til beregning af konsekvenserne at forskellige
materielscenarier, er konsistente, fuldstændige, gyldige og aktuelle. Endvide-
re behandler kapitlet spørgsmålet, om de foreliggende estimeringer er til-
strækkelig konsistente, fuldstændige og gyldige i forhold til at danne et oplyst
grundlag for en politisk beslutning om at gå videre i anskaffelsesprojektet.
Grundlaget for Deloittes vurdering udgøres af vores gennemgange af to
beregningsmodeller – Trafikkontraktmodellen (TKM) og Materielplanen for
2030 (MP2030) – og disse modellers opbygning og forudsætninger. Til brug
for gennemgang af modeller og forudsætninger har Deloitte modtaget omfat-
tende modeldokumentation, fået demonstreret modellerne fysisk hos DSB og
foretaget stikprøvekontrol af beregningsmetoder og funktionaliteter.
Valget af materielscenarie vil blive baseret på en sammenligning af de esti-
merede omkostninger. Samtidig vil fyldestgørende estimater efter Deloittes
vurdering kræve, at DSB forstår at anvende data fra markedsanalysen på en
måde, der understøtter tilgangen om usikkerheds- og risikominimering.
Kvalitetssikringsspørgsmål
39.
Kan den grundlæggende metode i de anvendte estimeringsmodeller
betragtes som gyldig og konsistent i forhold til design, metode og spor-
barhed?
Er der anvendt et gyldigt og fuldstændigt datagrundlag og gyldige og
fuldstændige forudsætninger for beregningerne, og er der dokumenteret
en fuldstændig og konsistent vurdering af usikkerheder og risici?
Kan de anvendte estimeringsmodeller, TKM og MP2030, generelt vurde-
res at være konsistente, fuldstændige og gyldige i forhold til de formål,
de skal understøtte?
Bidrager resultatet af omkostningsestimaterne til at skabe et konsistent,
fuldstændigt og gyldigt grundlag for valget af materielscenarie?
Som det fremgår af det følgende, er det Deloittes vurdering, at der er forhold
omkring både datagrundlag, modeller og resultater, der skal afklares, hvis
16
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
omkostningsestimaterne skal kunne anvendes som gyldigt grundlag for en
politisk beslutning.
Metode for estimeringerne
40.
Estimeringerne er udarbejdet således, at én model (TKM) først anvendes til
at beregne, hvor mange togsæt der skal bruges til et materielscenarie under
en række givne forudsætninger, herunder passagerprognoser, trafikkontrakt,
infrastruktur og tilgængeligt materiel. Derefter anvendes en anden model
(MP2030) til at tilknytte omkostninger. Det endelige resultat bliver et tentativt
investeringsbudget for hvert scenarie.
Den overordnede metode er følgende:
Til brug for begge modeller etableres først nødvendige forudsætninger,
der er opdelt i kategorier for henholdsvis produktion, økonomi og gene-
relle forhold, for eksempel kontraktuelle krav.
Beregningerne alene i planlægningsværktøjet TKM er baseret på i alt 39
eksternt givne forudsætninger. Det er typisk forudsætninger om, hvilken
infrastruktur der kan køres på, hvilken køreplan der skal køres efter, og
hvilken type tog der kan anvendes. Men der anvendes ikke forudsætnin-
ger om økonomi i TKM.
Output fra TKM er det nødvendige antal togsæt for at kunne køre en
given produktion, og der indgår ikke nogen økonomiske data i de bereg-
ninger.
Alle forudsætninger af økonomisk karakter anvendes i økonomimodellen
MP2030, der tager det beregnende antal togsæt i TKM og omregner det
til investerings-, drifts- og vedligeholdsomkostninger ved at bruge de
økonomiske forudsætninger om anskaffelsespriser samt drifts- og vedli-
geholdsomkostninger.
Output fra de to modeller anvendes kombineret til at udarbejde et antal
materielplaner, der beskriver, hvor mange togsæt af hvilke typer et mate-
rielscenarie vil kræve samt de tilhørende omkostninger.
41.
Det er Deloittes vurdering, at den grundlæggende metode for estimeringerne
er gyldig og konsistent og giver en god anvendelighed i forhold til opgaven.
Datagrundlag og forudsætninger
42.
Datagrundlag og forudsætninger for de to modeller kan som sagt opdeles i
tre kategorier: produktion, økonomi og generelle forhold. Materialet er enten
eksternt givne forudsætninger fra for eksempel Banedanmark eller Trafiksty-
relsen eller fra andre dele af DSB. Det er Deloittes vurdering, at der anven-
des tilstrækkelige datakilder og forudsætninger for at kunne udføre beregnin-
gerne, det vil sige, at selve grundlaget for estimeringerne er fuldstændigt.
17
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404448_0020.png
Deloitte vurderer dog samtidig, at en række forudsætninger anvendes på en
måde, der medfører, at modellernes resultater ikke kan betragtes som fuld-
stændige, gyldige og aktuelle. Der kan konkret peges på tre eksempler på
forudsætninger, der er kritiske: indsættelsesplanen for IC4, brugen af passa-
3
gerprognoser samt markedsinformation om priser og omkostninger.
43.
IC4-indsættelsesplanen:
I forhold til IC4 har Deloitte konstateret følgende:
TKM anvender en indsættelsesplan for IC4, der er dokumenteret i juli
2013, men som tilsyneladende ikke er opdateret siden da.
Indsættelsesplanen forudsætter, at togene kan driftskoble i 2017 og kan
anvendes til både lyntogs- og IC-kørsel, og at 55 togsæt er til rådighed
for driften fra 2017.
Der foreligger ikke nogen form for praktisk validering af IC4’s anvendel-
se, altså dokumentation for, at IC4 historisk set opfylder de milepæle, der
er angivet i indsættelsesplanen. For eksempel at der i august 2014 skal
være 31 togsæt til rådighed, og de kører succesfuldt på x-lyn.
Det er Deloittes vurdering, at situationen omkring IC4 burde være anledning
til, at TKM anvendes til scenarieberegninger for indfasning af nye elektriske
tog ud fra en risikobetragtning. Men der foreligger ikke nogen form for doku-
mentation for den type overvejelser, og grundlæggende savner Deloitte en
velovervejet tilgang til risikominimering i brugen af TKM.
44.
Omregning af passagerprognoser:
I relation til passagergrundlaget er der
anvendt parametre for dimensionsgivende strækninger og belastninger, som
DSB historisk har anvendt til køreplanlægning. I den sammenhæng har Delo-
itte konstateret følgende:
Der er ikke foretaget nogen form for følsomhedsvurdering eller scenarie-
betragtninger af andre værdier for de parametre, der kunne give doku-
mentation for resultatets usikkerhed.
De anvendte parametre resulterer i et pålideligt centralt skøn i forhold til
antal tog, der skal anskaffes, men der kan ikke siges noget om variation
eller spredning. Det er efter Deloittes vurdering kritisk i forhold til resulta-
tet, da antallet af tog driver økonomiberegningerne. Desuden er antallet
af togsæt et centralt input til udbuds- og kontraktstrategi i forhold til at sik-
re muligheder for op- og nedskalering af antallet af tog, der skal anskaf-
fes.
Deloitte savner en tilsvarende velovervejet tilgang til risikovurdering af
forudsætninger baseret på vurderinger af sandsynlighed for og konse-
kvenser af ændringer som for eksempel forsinket færdiggørelse af infra-
struktur.
3
Markeds- og prisinformation behandles ovenfor i kapitel 3.
18
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
45.
I økonomimodellen MP2030 anvendes økonomiske forudsætninger, for
eksempel anskaffelsespriser, drifts- og vedligeholdsomkostninger samt finan-
sieringsomkostninger. I den forbindelse vil Deloitte bemærke følgende:
Finansieringsomkostninger er baseret på, at DSB skal eje de nye tog, og
alle forudsætninger er etableret af DSB. Deloitte har foretaget en vurde-
ring af alle parametre vedrørende finansiering ud fra den præmis, og pa-
rametrene er grundlæggende betragtet som fuldstændige og gyldige, da
de opfylder alle de krav, der kan stilles for at kunne blive anvendt som
beregningsforudsætninger.
Alle omkostninger vedrørende drift og vedligehold samt anskaffelsespri-
ser er baseret på oplysninger fra markedet, se kapitel 3. Som beskrevet
har Deloitte vurderet, at de foreliggende oplysninger ikke er fyldestgø-
rende, gyldige og aktuelle i relation til de beregninger, som de anvendes
til.
Den analyse, som data baserer sig på, omfattede kun leverandører, der
havde leveret tog til europæiske operatører. Desuden er alle oplysninger
om priser afgivet uforpligtende. Undersøgelsen indeholder kun oplysnin-
ger fra fem af de ni adspurgte leverandører, og isoleret på fjerntog er kun
to leverandører repræsenteret.
46.
I forhold til datagrundlag og forudsætninger er det Deloittes vurdering, at dele
af data og forudsætninger ikke kan betragtes som fuldstændige, gyldige og
aktuelle i forhold til at danne grundlag for estimering af investeringsbudget.
Det skyldes, at der ikke er dokumenteret følsomhedsberegninger på centrale
parametre, og der er ikke dokumentation for at være foretaget nogen form for
usikkerheds- eller risikovurdering af datagrundlag og forudsætninger. Desu-
den er manglende aktualitet, fuldstændighed og gyldighed af markedsinfor-
mation særligt kritisk i forhold til estimering af investeringsbudget.
TKM som planlægningsværktøj
47.
De grundlæggende produktionsberegninger for materielplanerne udføres i
TKM, der oprindeligt er udviklet til andre formål, men er blevet tilpasset den
konkrete opgave i forhold til Fremtidens Tog. TKM har følgende funktioner:
Fastlægger krav til forudsætninger for produktion som for eksempel fakta
vedrørende infrastruktur, togtyper og passagergrundlag samt generelle
kontraktuelle forudsætninger som for eksempel driftsoplæg og serviceni-
veauer.
Foretager beregninger af det nødvendige antal togsæt på alle kombinati-
oner af forudsætninger.
Leverer output til MP2030 til brug for selve økonomiberegningen, input til
materielplan i forhold til togflådens størrelse og sammensætning samt
ind- og udfasningsplan.
19
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
48.
Deloitte har foretaget en grundig gennemgang af modellen i forhold til design,
beregningsmetoder, transparens og dokumentation.
DSB har foretaget en kontrolberegning op mod egne mere avancerede plan-
lægningsmodeller, og produktionsoutput stemmer overens med produktions-
nøgletal med mere end 95 procent, hvilket betyder, at metodens beregninger
er ret præcise.
Alle eksterne forudsætninger er dokumenteret og kvalitetsvurderet og fundet
gyldige og fyldestgørende.
Grundlæggende betragter Deloitte selve TKM-modellen som gyldig, fuld-
stændig og konsistent i forhold til anvendelsen.
Økonomimodellen MP2030
49.
Efter at have fastlagt produktionsdata for de identificerede scenarier er næste
trin at få beregnet omkostninger for de samme scenarier. Til det formål an-
vendes økonomimodellen MP2030. Modellen kan grundlæggende betragtes
som en omkostningsvurderingsmodel, der opgør en række omkostningspa-
rametre på tværs af materielscenarier og opgør investeringsniveauet og de
gennemsnitlige årlige omkostninger i aktivernes levetid.
Modellen er udviklet til at kunne udføre følgende opgaver:
Identificere den økonomisk mest fordelagtige løsning fra 2030 baseret på
årlige omkostninger. Kan også anvendes til evaluering af togtyper og
togstørrelser.
Beregne summen af de estimerede gennemsnitlige årlige omkostninger i
de nye togs levetid samt beregne konsekvensen af andre tog og togstør-
relser til optimering af flåden af tog.
Med mindre tilpasninger kan modellen endvidere beregne ændring af årstal-
let for optimum, for eksempel fra 2030 til 2034, ændring af litrahandlingspla-
nens periode, for eksempel til 2016-2035, samt vurdere prisusikkerhed ved
manuel variation af variable input.
50.
Deloitte har identificeret følgende funktioner, som modellen ikke kan håndte-
re, eller som vil kræver store ændringer af modellen:
Beregning af pengestrømsanalyse, det vil sige en opgørelse af, hvornår
de faktiske udgifter til indkøb og vedligehold falder over tid.
Effektberegning af at fremrykke eller udsætte investeringer i litrahand-
lingsplanens periode.
Beregning af samlet prisusikkerhed, for eksempel ved at anvende vel-
kendte metoder som trepunktsestimering eller brug af spredningsværdi-
er.
20
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Beregning af en økonomisk optimeret litrahandlingsplan i hvert år for
perioden 2016-2030.
51.
Ovenstående medfører efter Deloittes vurdering, at output fra MP2030-
modellen ikke kan anvendes som grundlag for valg af materielscenarier, før
der er gennemført en forbedring af modellens funktionaliteter og tilvejebragt
gyldige og fuldstændige markedsdata.
Output fra MP2030 er dels en beregning af, hvilken flåde af tog der vil være
økonomisk mest fordelagtig fra 2030, og en litraallokeringsplan for det på-
gældende scenarie, altså dokumentation af, hvordan togsæt ind- og udfases
frem mod 2030. Som input til beslutningen om valg af materielscenarie vur-
deres det at være et gyldigt bidrag, hvis der anvendes yderligere kriterier ved
beslutningen som eksempelvis risikoprofil, gennemførbarhed og opfyldelse af
overordnede politiske mål.
52.
Sammenfattende omkring MP2030 vurderer Deloitte følgende:
Modellens input af markedsdata er ikke fyldestgørende og aktuelle, og
det er absolut nødvendigt, at der skabes bedre viden om især priser, tog-
typer og leverancer.
Modellens input fra TKM er behæftet med usikkerhed, fordi der ikke gen-
nemført usikkerheds- eller følsomhedsberegninger på centrale parametre
som for eksempel IC4’s indsættelsesplan samt estimering af dimensi-
onsgivende passagerbelastninger.
Modellens funktionalitet vurderes at være begrænset i relation til at kun-
ne anvendes til udarbejdelse af fuldgyldige bidrag til beslutningen om
valg af materielscenarie, blandt andet fordi den ikke kan opgøre de sam-
lede omkostninger og ikke kan producere en pengestrømsanalyse.
Modellen har begrænset fleksibilitet, brugervenlighed og egnethed i for-
hold til aktiviteter i de kommende faser, blandt andet fordi modellen har
tilretnings- og beregningstider på over 1 måned på de typer spørgsmål,
som Deloitte vurderer, kan blive relevante og aktuelle i senere faser.
Øvrige omkostninger
53.
Udover de direkte investeringsomkostninger er der i beslutningsoplægget
opgjort omkostninger til afledte projekter, til programmets organisation og til
en såkaldt investeringsbuffer. I den forbindelse har Deloitte observeret føl-
gende:
Der er identificeret i alt 29 projekter, der skal gennemføres for at tilpasse
omgivelserne til de nye tog, og som typisk omhandler it, infrastruktur,
processer og koncepter.
21
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Projekterne er på nuværende tidspunkt beskrevet på et meget overord-
net niveau, og projektinitieringsdokumenterne kan efter Deloittes vurde-
ring ikke betegnes som fyldestgørende og gyldige.
Omkostningerne til de afledte projekter kan betegnes som indirekte om-
kostninger for anskaffelsen og er estimeret til cirka 2,6 mia. kr. Det beløb
indgår i den samlede investering, og summen på 2,6 mia. kr. er opgjort
som den samme for alle scenarier, uagtet at forskellen på den største og
den mindste omkostning for selve anskaffelsen er ca. 2,5 mia. kr.
Deloitte finder, at der på den baggrund også burde kunne kvantificeres en
forskel på de afledte projekter, men det er ikke dokumenteret.
54.
I omkostningsopgørelsen indgår desuden en buffer til dækning af de omkost-
ningsmæssige risici, og der indgår en beskrivelse af, hvordan bufferen er
opgjort ud fra en risikotilgang. Deloitte finder, at det er uklart, om der reelt er
tale om en risikobaseret omkostningsestimering, eller om der er tale om en
buffer, der skal kompensere for usikkerheden, for eksempel i de indsamlede
markedsoplysninger. Samtidig vurderer Deloitte, at det er uklart, hvordan
estimeringen af bufferen hænger sammen med den risikovurdering på mate-
rielscenarierne, der også indgår i beslutningsoplægget.
Input til MP2030 er dels output fra TKM, det vil sige produktionsdata og
beregninger af det nødvendige antal togsæt til en given produktion, dels
økonomiske forudsætninger som for eksempel anskaffelsespriser, drifts- og
vedligeholdsomkostninger samt finansieringsomkostninger. I den forbindelse
vil Deloitte bemærke følgende:
Finansieringsomkostninger er baseret på, at DSB skal eje de nye tog, og
at alle forudsætninger er etableret af DSB. Deloitte har foretaget en vur-
dering af alle parametre vedrørende finansiering ud fra den præmis, og
de er grundlæggende betragtet som fuldstændige og gyldige.
Alle omkostninger vedrørende drift og vedligehold samt anskaffelsespri-
ser er baseret på oplysninger fra markedet, se kapitel 3. Som beskrevet
har Deloitte vurderet, at de foreliggende oplysninger ikke er fyldestgø-
rende, gyldige og aktuelle i relation til de beregninger, som de anvendes
til.
Den analyse, som data baserer sig på, omfattede kun leverandører, der
havde leveret tog til europæiske operatører. Desuden er alle oplysninger
om priser afgivet uforpligtende. Undersøgelsen indeholder kun oplysnin-
ger fra fem af de ni adspurgte leverandører, og isoleret på fjerntog er kun
to leverandører repræsenteret.
55.
Estimering af investeringsbudget
56.
Sammenfattende er det Deloittes vurdering, at opgørelsen af de samlede
investeringer ikke er fyldestgørende og gyldig. Som beskrevet i de foregåen-
de afsnit bygger det på:
22
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
At dele af data og forudsætninger ikke kan betragtes som fuldstændige,
gyldige og aktuelle i forhold til at danne grundlag for estimering af inve-
steringsbudget.
At der ikke er dokumenteret følsomhedsberegninger på centrale para-
metre, og at der ikke er dokumentation for at være foretaget nogen form
for usikkerheds- eller risikovurdering af datagrundlag og forudsætninger.
At der er manglende aktualitet, fuldstændighed og gyldighed af markeds-
information særlig kritisk i forhold til estimering af investeringsbudget.
At modellens funktionalitet vurderes at være begrænset i relation til at
kunne anvendes til udarbejdelse af fuldgyldige bidrag til beslutningen om
valg af materielscenarie, blandt andet fordi den ikke kan opgøre de sam-
lede omkostninger og ikke kan producere en pengestrømsanalyse.
Deloitte vurderer samtidig, at den grundlæggende metode og tilgang til be-
regningerne er konsistent og gyldig, og at de identificerede problemstillinger
ville kunne løses indenfor rammerne af fase 1.5.
57.
Det vil være nødvendigt at forbedre metoden på en række punkter, før den vil
kunne anvendes som beslutningsstøtte i relation til en fastlæggelse af et
tentativt investeringsbudget.
23
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404448_0026.png
5. Udbudsstrategi,
kontraktmodel og
krav
I dette kapitel vurderes den planlagte udbudsstrategi og kontraktmodel samt
strategien for udarbejdelse af kravspecifikation og styring af krav.
58.
Til brug for anskaffelsesprojektet har DSB udarbejdet en udbudsstrategi og
en kontraktmodel, der ifølge beslutningsoplægget skal videreudvikles i fase
1.5 og færdigudvikles i fase 2. DSB har desuden udarbejdet en kravstyrings-
strategi, der sammen med den etablerede kravstyringsgruppe blandt andet
skal sikre, at der primært opstilles funktionsbaserede krav. Udbudsstrategi og
kontraktmodel samt strategi for krav og kravstyring findes dels i beslutnings-
4
oplægget, dels i underliggende dokumentation.
Kvalitetssikringsspørgsmål
Er det beskrevet, hvilke elementer der vil blive videreudviklet i forhold til
udbuds- og kontraktstrategien i løbet af fase 1.5, for at sikre, at den bli-
ver konsistent og fuldstændig til brug for udarbejdelse af udbudsmateria-
le i fase 2?
Er der en konsistent og gyldig beskrivelse af, hvordan DSB vil sikre, at
der opstilles funktionskrav fremfor fremgangsmådekrav?
Udbudsstrategi og kontraktmodel
59.
Den udbudsstrategi, der er gengivet i beslutningsoplægget, er en generisk og
overordnet strategi, der gælder for alle scenarier. Strategien finder som ud-
gangspunkt anvendelse, uanset om der kun købes materiel, om der købes
materiel og vedligehold, eller om der købes en operatør, der leverer både
materiel, drift og vedligehold. Kontraktstrategien vil ifølge beslutningsoplæg-
get blive udarbejdet på baggrund af DSB’s samlede erfaringer. Der er ikke
opstillet individuelle kontraktstrategier for forskellige scenarier. Det foreslås i
beslutningsoplægget, at indkøbet gennemføres efter forsyningsvirksomheds-
direktivet som udbud med forhandling på baggrund dels af en indledende
teknisk dialog, dels en prækvalifikation.
4
Procurement Report, inklusive bilag, og Requirements Report, inklusive bilag, begge dateret
2. april 2014.
24
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremhæves i beslutningsoplægget, at udbudsstrategi og kontraktmodel
skal videreudvikles i fase 1.5 og fase 2. Deloitte har i den forbindelse en
række betragtninger i relation til den videreudvikling, der bør ske i fase 1.5:
Til brug for scenarievalget er det vigtigt at have et overblik over de impli-
kationer, som et givet scenarievalg og dermed valg af togtyper kan med-
føre. For at give et overblik over de eventuelle udbudsmæssige eller kon-
traktmæssige udfordringer, som valget af specifikke togtyper vil medføre,
bør der derfor udarbejdes en individuel og detaljeret udbuds- og kon-
traktstrategi for hvert af de (reviderede) scenarier, der skal udgøre en del
af beslutningsgrundlaget for overgangen til fase 2. Den detaljerede ud-
buds- og kontraktstrategi for hvert scenarie vil således indgå i scenarie-
valget.
Det bør indgå som et særskilt element i udbudsstrategien, hvordan det vil
blive sikret, at der løbende – det vil sige, både inden udbuddet igangsæt-
tes formelt, i forbindelse med prækvalifikation, i forbindelse med udarbej-
delse af udbudsmateriale og ved valg af leverandør – er et fuldstændigt
og opdateret overblik over mulighederne i markedet. Idet der i indkøbet
eksempelvis ikke kan anvendes konkurrencepræget dialog, bør det
fremgå klart, hvordan DSB vil anvende andre metoder til løbende sikring
af markedsbaserede løsninger.
Det bør ligeledes indgå som et særskilt element i udbudsstrategien,
hvordan det vil blive sikret, at der løbende – det vil sige både inden ud-
buddet igangsættes formelt, i forbindelse med prækvalifikation, i forbin-
delse med udarbejdelse af udbudsmateriale og ved valg af leverandør –
er fokus på at sikre, at markedet ikke indsnævres uhensigtsmæssigt. I
den forbindelse er det Deloittes vurdering, at det foreslåede prækvalifika-
tionskriterie om at kunne dokumentere erfaring i forhold til levering og
vedligehold af tog i Europa vil indsnævre markedet betydeligt til skade for
konkurrencen og muligheden for at opnå den bedste løsning til prisen.
Der bør i udbuds- og kontraktstrategien for hvert scenarie være opstillet
en begrundet og fuldstændig strategi for, hvilke togtyper der skal indkø-
bes først. Strategien for timing af indkøbene bør særskilt indeholde tiltag
til risikominimering og erfaringsopsamling.
Udbuds- og kontraktstrategien bør være tilstrækkelig detaljeret til – base-
ret på resultaterne af den uddybende markedsanalyse – at indeholde
strategier for det enkelte togindkøb, herunder omfanget af standardløs-
ninger eller fraværet af samme for hvert indkøb, således at det kan indgå
i den samlede risikovurdering for det enkelte materielscenarie. Jævnfør i
øvrigt umiddelbart nedenfor om krav og kravstyring.
Udbuds- og kontraktstrategien bør indeholde håndtering af de usikker-
hedsvurderinger, der blandt andet er genereret i TKM og MP2030-
modellen. For eksempel bør usikkerheden omkring passagerprognoser
og omsætningen heraf til materielbehov i TKM indgå som særskilt ele-
25
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ment i kontraktstrategien, således at det sikres, at ændringer i det oprin-
deligt estimerede antal togsæt ikke medfører uproportionalt store om-
kostninger. Det skal med andre ord være nemt og billigt at skalere antal-
let af tog op og ned.
I en udbudsproces, hvor der anvendes funktionskrav, skal udbudsstrate-
gien i særskilt grad sikre, at tilbudsevalueringen kan håndtere, at anven-
delse af funktionskrav kan resultere i relativt forskellige løsninger. Evalu-
eringskrav og tildelingskriterier skal således også fokusere på resultater
og effekter fremfor fremgangsmåder.
Krav og kravstyring
60.
Det fremgår af beslutningsoplægget, at det er en afgørende præmis for
Fremtidens Tog, at anskaffelsen for at minimere risici skal baseres på tog,
der er så standardiseret som muligt, og basere sig på en etableret produkt-
platform. Det fremgår endvidere, at kravspecifikationen skal basere sig på
output-baserede krav, det vil sige krav til funktion fremfor krav til fremgangs-
måde. Til understøttelse af, at præmisserne overholdes, etableres en såkaldt
kravstyringsgruppe, se herom nedenfor i kapitel 7
Det fremgår af tabel 17 i beslutningsoplægget, at overordnede krav til togma-
teriellet skal besluttes en måned inden beslutningen om scenarievalg. Det er
Deloittes vurdering, at de overordnede krav til togmateriellet ikke kan fast-
lægges inden scenarievalg, men bør være en del af det samlede beslut-
ningsoplæg om valget af materielscenarier. Deloitte vurderer således, at det
bør være en del af beslutningsgrundlaget for valget af materielscenarier og
togtyper, hvilke overordnede krav der – baseret i øvrigt på resultaterne af den
uddybende markedsanalyse – kan opstilles for hver togtype, og i hvilket om-
fang der er tale om standardiserede produkter.
Endvidere lægger Deloitte til grund, at der indkøbes tog, der faktisk findes på
markedet, og at der er løbende fokus på at sikre, at krav fastsættes som
funktionskrav. I den forbindelse har Deloitte følgende betragtninger:
Der skal sikres politisk ejerskab til, at kravbeskrivelsen skal være funkti-
onsbaseret. Dette bør ske inden iværksættelsen af fase 2, hvor kravspe-
cifikationerne skal udarbejdes. Det bør derfor overvejes at gøre beslut-
ningen om, at krav skal defineres funktionsbaseret, til en specifik del af
det beslutningsgrundlag, der skal foreligge ved udgangen af fase 1.5.
Kun i det omfang, der er tale om fysiske og reguleringsmæssige rammer,
bør de defineres teknisk. Fysiske faktuelle forhold kan være skinnenettet,
stationer, mulige hastigheder på skinnenettet, afstand mellem stop osv.
Reguleringsmæssige rammer kan være EU-lovgivningskrav og danske
lovgivningskrav til sikkerhed osv., politiske krav som timemodellen og tra-
fikkontrakten osv.
Der skal designes en proces, der sikrer fokus på funktionskrav. Allerede i
den nuværende beskrivelse af arketyper af tog er der defineret krav ved-
61.
62.
26
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rørende hastigheder og acceleration, høj- eller lavgulv, dobbelt- eller en-
keltdøre. Dette er eksempler på fremgangsmådekrav fremfor funktions-
krav.
Den kravproces, der er fremstillet i beslutningsoplægget, har fokus på at
indhente krav. Der bør designes en proces, der dæmmer op for genere-
ring af store mængder krav og sikrer, at kravspecifikationen kun indehol-
der de nødvendige funktionskrav.
Governancestrukturen for projektet bør sikre løbende monitorering af, at
kravbeskrivelsen forbliver outputbaseret, og at der er formel mulighed for
at gribe ind, i det omfang kravstyringsgruppen viser sig ikke at kunne el-
ler ville håndhæve det overordnede formål om at sikre funktionsbaserede
krav.
27
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404448_0030.png
6. Scenarievalg
Dette kapitel fokuserer på, om beslutningen om valg af materielscenarie og
dermed togtyper bliver tilstrækkelig fuldstændigt underbygget med den pro-
ces og de aktiviteter, som beslutningsoplægget opstiller for fase 1.5.
Den dokumentation, der ligger til grund for opstillingen i beslutningsoplægget
af de mulige materielscenarier, er i vidt omfang TKM og MP2030-modellen
5
samt den tidligere gennemførte markedsanalyse.
63.
Deloitte konstaterer, at det fremlagte beslutningsoplæg ikke lægger til grund,
at der træffes beslutning om trafik- og materielscenarie og dermed togtyper
ved overgangen fra fase 1.5 til fase 2. Deloitte finder, at det er kritisk, at den-
ne beslutning træffes på dette tidspunkt, da den har afgørende betydning for
fastsættelse af særligt overordnede krav til togmateriel samt valg af udbuds-
og kontraktstrategi. På den baggrund er det Deloittes vurdering, at beslutnin-
gen om trafik- og materielscenarie er en central beslutning i fase 1.5, hvorfor
det er et fokus for Deloittes kvalitetssikring, at denne beslutning kan træffes
på et fuldstændigt, gyldigt, konsistent og aktuelt grundlag.
Kvalitetssikringsspørgsmål
Er listen over materielscenarier fuldstændig?
Er scenarierne fuldstændig oplyste i relation til økonomi og risici?
Er der en konsistent, fuldstændig, gyldig og aktuel plan for tilvejebringel-
sen af den dokumentation, der skal indgå i scenarievalget?
Findes der en fuldstændig og konsistent plan for afhængigheder og
logiske sammenhænge mellem beslutninger?
Opstillede materielscenarier
64.
I beslutningsoplægget er der opstillet syv forskellige materielscenarier, der
differentierer sig på tre forskellige parametre:
Direkte eller skifteforbindelse til Struer over Herning.
Forskellige variationer af materiel til timetrafikken (højhastighedstog eller
fjerntog).
5
Market Intelligence Report, inklusive bilag, 2. april 2014.
28
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forskellige variationer af materiel i fjerntrafikken (fjerntog eller regional-
tog).
65.
Variationerne på materielsiden baserer sig på en opdeling i tre arketyper:
Regionaltog (160-180 km/t. – høj acceleration – dobbeltdøre – lavgulv)
Fjerntog (189-200 km/t. – medium acceleration – dobbeltdøre – lavgulv)
Højhastighedstog (225-250 km/t. – moderat acceleration – enkeltdøre –
højgulv).
Beslutningsoplægget indeholder i tabel 4 en beregning udarbejdet ved hjælp
af MP2030-modellen af de årlige omkostninger (i 2030) for hvert af de syv
scenarier. Beslutningsoplægget indeholder endvidere i tabel 5 en såkaldt
risikoeksponering for hvert af de syv scenarier, der på ni forskellige risikoka-
tegorier (politik, marked, produktspecifikation, jura og regulativer, transition
og drift, leverandører, organisatorisk kompetence, interessenter samt finan-
siering) vurderer, om der for det enkelte scenarie er tale om normal eller for-
højet risiko. I forhold til opstillingen og vurderingen af scenarier har Deloitte
en række betragtninger, der fremgår nedenfor.
66.
Materiel:
Variationerne på materielsiden vurderes ikke at være gyldige og
aktuelle. Det skyldes flere forhold:
De tre arketyper er baseret på ufuldstændige markedsdata.
De tre arketyper forekommer at være defineret på baggrund af traditio-
nelt definerede danske behov (særligt for så vidt angår fjerntogskategori-
en) fremfor på baggrund af det faktiske udbud på markedet.
Det forekommer på nuværende tidspunkt i processen for detaljeret at
låse sig fast på overordnede krav til de forskellige togtyper, for eksempel
at definere hvilke typer der har højt eller lavt gulv, dobbelt- eller enkeltdø-
re.
I den scenariedokumentation, som Deloitte har modtaget, foreligger der
beregninger for et scenarie H/et ottende scenarie indeholdende dobbelt-
dækkertog til betjening af fjerntrafikken. Der fremgår ingen beskrivelse el-
ler dokumentation af, hvorfor dobbeltdækkertog ikke indgår i de udvalgte
scenarier.
Det bør drøftes, om indkøb med/uden vedligehold eller eventuelt udbud
af operatørrollen, inklusive vedligehold og togmateriel, kunne indgå som
scenarieparameter sammen med de tre øvrige (skift/ikke skift til Struer,
materiel i timedriften, materiel i fjerntrafikken).
67.
Omkostninger:
Beregningerne af årlige omkostninger per scenarie vurderes
ikke at være valide og aktuelle, idet omkostningstallene fra MP2030-
29
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
modellen baserer sig på viden om markedet for eltog, der som tidligere rede-
gjort for vurderes ikke at have den fornødne fuldstændighed eller aktualitet.
68.
Risici:
Den opstillede scenariespecifikke risikoeksponering vurderes at være
ufuldstændig og ikke gyldig. Det skyldes flere forhold:
Meget grov differentiering mellem enten forhøjet eller normal risiko. Diffe-
rentieringen bør være mere detaljeret.
I bedste fald upræcise begrundelser for henholdsvis normal og forhøjet
risiko for de forskellige scenarier. For eksempel bør det efter Deloittes
vurdering fremgå som forhøjet risiko under kriteriet
politik,
hvis et givet
scenarie ikke kan opfylde timemodellen, hvilket vil være tilfældet for de to
scenarier, hvor der anvendes fjerntog i timetrafikken.
Listen over risikokategorier er efter Deloittes vurdering ufuldstændig og
afspejler eksempelvis ikke risici, der er knyttet til output af TKM, herunder
risici vedrørende passagerprognoser.
Det fremgår eksplicit af beslutningsoplægget, at risikovurderingen skal ud-
bygges. Selvom det ikke fremgår specifikt, antager Deloitte, at også dele af
de øvrige baggrundsanalyser for scenarievalg skal revideres og udbygges.
69.
Det er Deloittes vurdering, at ikke bare de underliggende data til scenarierne,
men selve scenarierne og de anvendte parametre, bør revideres i løbet af
fase 1.5, særligt på baggrund af den uddybende markedsanalyse med hen-
blik på at kunne udarbejde gyldige og fuldstændige scenarier.
Beslutningsgrundlaget for scenarievalg
70.
Det er Deloittes vurdering, at følgende oplysninger og analyser bør indgå i et
fuldstændigt, gyldigt, konsistent og aktuelt beslutningsgrundlag for scenarie-
valg og valg af togtyper:
Reviderede analyser af opdeling af togtyper
Opdaterede scenarier
Opdaterede oplysninger om økonomi fra opdaterede beregninger i
MP2030 og TKM
Opdateret og fuldstændigt risikobillede for hvert scenarie
Opdateret udbuds- og kontraktstrategi
Opstilling af overordnede funktionskrav.
71.
Det er Deloittes vurdering, at der for hvert scenarie bør indgå individuelle og
konkrete vurderinger af disse forhold med henblik på at kunne opstille et
fuldstændigt, gyldigt, konsistent og aktuelt beslutningsgrundlag for valg af
scenarie.
30
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Centrale beslutninger i fase 1.5
72.
Nærværende eksterne kvalitetssikring beskæftiger sig med grundlaget for
beslutningerne om overgangen fra fase 1 til fase 1.5, det vil dels sige grund-
laget for de beslutninger, der efter beslutningsoplægget skal træffes som
afslutning på fase 1, dels planerne for beslutninger og aktiviteter i fase 1.5
med henblik på overgang til fase 2.
Det er Deloittes opfattelse, at faseovergangene i anskaffelsesprojektet skal
fungere som beslutningsporte for godkendelse af aktiviteter i den forgangne
fase samt godkendelse af, at projektet kan gå videre efter nogle nærmere
definerede krav og planer.
I tabel 17 i beslutningsoplægget fremgår det, hvilke beslutninger der skal
træffes i løbet af fase 1 og fase 1.5. Der er dog tilsyneladende ikke opstillet
en egentlig beslutningsport for overgangen fra fase 1.5 til fase 2. Deloitte
konstaterer således, at der ikke i beslutningsoplægget er angivet et samlet
beslutningspunkt, hvor der politisk skal ske godkendelse af aktiviteter og
anbefalinger i fase 1.5 og beslutning om iværksættelse af fase 2.
73.
74.
Valget af materielscenarie er efter Deloittes vurdering den helt centrale
beslutning, som de øvrige aktiviteter og analyser i fase 1.5 leder op til. Det er
derfor også Deloittes vurdering, at det er valget af materielscenarie, der ud-
gør den centrale politiske beslutning, der skal afslutte fase 1.5 og igangsætte
fase 2.
Det er desuden Deloittes vurdering, at der ikke inden denne beslutning bør
træffes beslutning om forhold, der enten bør indgå som en del af det samlede
beslutningsgrundlag vedrørende scenarievalget, eller som der ikke kan træf-
fes beslutning om, før der foreligger et scenarievalg. Det gælder eksempelvis
følgende beslutninger:
DSB som togindkøber og materielejer (idet spørgsmålet, om indkøbet
kun skal omfatte materiel, eller om det også skal omfatte vedligehold el-
ler måske drift/operation, bør indgå i beslutningen omkring scenarievalg).
Overordnede krav til togmateriel (idet opstillingen af overordnede krav
tidligst bør kunne ske umiddelbart efter scenarievalget eller som en del af
datagrundlaget for scenarievalg).
Strategi for vedligeholdsløsning for alle togtyper (bør indgå som grundlag
for scenarievalg).
Etablering af materielselskab (kan først ske, når der er truffet beslutning
om, at DSB skal eje materiel og ikke indkøbe en operatør).
75.
Det er således Deloittes vurdering, at en række af de beslutninger, der frem-
går af tabel 17, ikke vil kunne træffes på et fyldestgørende grundlag i løbet af
fase 1.5 på baggrund af de data, der findes.
31
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404448_0034.png
7. Organisering og
styring
Dette kapitel omhandler den programorganisation samt tilhørende styrings-
og governancestruktur, der ifølge
Fremtidens Tog
skal opbygges til at vare-
tage gennemførelse af anskaffelsen af togmateriel.
Det behandler endvidere spørgsmålet, om DSB skal iværksætte rådgiverud-
bud for de kommende faser, da det fremgår af beslutningsoplægget, at der
på baggrund af fase 1 skal træffes politisk beslutning, om DSB skal iværk-
sætte rådgiverudbud.
76.
Dokumentationen for Deloittes vurdering findes i beslutningsoplægget og i
6
underliggende rapporter.
Kvalitetssikringsspørgsmål
Er der foretaget en gyldig og konsistent vurdering af valget af organisa-
tionsform for anskaffelsen i forhold til modenhed, robusthed og leveran-
cesikkerhed?
Er der etableret en gyldig og konsistent governancestruktur for gennem-
førelsen af projektet, herunder sikring af ledelsesfokus?
Findes der et fuldstændigt grundlag for at vurdere omfanget og karakte-
ren af den rådgiverbistand, der er behov for i det samlede projektforløb?
Er der etableret en fuldstændig og konsistent plan for, hvordan projektet
kan opnå de nødvendige input fra relevante interessenter til at gennem-
føre projektet?
Organisationsform og styring af Fremtidens Tog
77.
Organisering og styring af Fremtidens Tog skal baseres på en programsty-
ringsmetode, MSP®-metoden, og supplerende erfaringer oparbejdet i inter-
nationale indkøbsprogrammer på togområdet. Ifølge beslutningsoplægget
har metoden vist sig velegnet til organisering og styring af komplekse offent-
lige programmer og er anvendt som oplæg til organisationsform i andre store
6
Change Management Report, inklusive bilag, Programme Brief, inklusive bilag, Programme
Execution Report, inklusive bilag samt Requirements Report, inklusive bilag, alle dateret 2. april
2014.
32
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
infrastrukturprogrammer indenfor jernbaneområdet i både Danmark og i ud-
landet.
Den anvendte metode tilsiger, at programorganisationen skal indeholde en
entydig governancestruktur med høj grad af ledelsesinvolvering, klare be-
slutningsmandater, effektive beslutningsprocesser og fordeling af ansvar
internt i DSB. DSB’s bestyrelse skal som følge heraf engageres i programor-
ganisationen, og DSB’s øverste ledelse pålægges ansvaret for selve anskaf-
felsesprocessen. Det skal sikre beslutningskraft og forankring af togindkøb
og projekter på tværs af DSB’s linjeorganisation, der ifølge DSB’s ledelse
tidligere har været præget af silotænkning.
78.
Deloitte vurderer på baggrund af beslutningsoplægget, at det fremlagte valg
af programstyringsmetode, der udgør grundlaget for organisationsform og
styring af anskaffelsesprocessen, er baseret på et gyldigt metodisk udgangs-
punkt.
Deloitte vurderer ligeledes, at programorganisationens fokus på intern ledel-
sesmæssig forankring er konsistent med DSB’s organisatoriske forudsætnin-
ger for at varetage indkøbet og med et udtalt behov for stærk koordinering og
styring på tværs af DSB’s linjeorganisation.
Udbud af rådgiverbistand
79.
Gennemførelse af Fremtidens Tog kan ifølge beslutningsoplægget ikke ske
indenfor DSB’s nuværende organisatoriske rammer. DSB vil derfor etablere
en programorganisation til at varetage togindkøbet og koordinering af afledte
projekter.
Hovedparten af programorganisationens nøglefunktioner og ekspertiseområ-
der forventes dækket af eksterne rådgivere, da DSB ikke råder over relevan-
te ressourcer og kompetencer til at bemande programorganisationen. DSB
forventer ligeledes, at det vil blive en udfordring at rekruttere specialistkom-
petencer og har planlagt en rekrutteringsstrategi, der tager højde for dette.
Der lægges i beslutningsoplægget op til, at der skal anskaffes rådgiverbi-
stand til de kommende faser af anskaffelsesprojektet. Deloitte forstår formu-
leringen sådan, at der ved det påtænkte rådgiverudbud skal indkøbes rådgi-
vere til alle følgende faser fra fase 1.5 til anskaffelsesprojektets afslutning.
80.
Det er Deloittes vurdering, at det følger af anskaffelsesforløbets natur, at
rådgiverudbud først kan finde sted, når der politisk-administrativt er truffet
beslutning om anskaffelsens videre forløb. Først ved disse milepæle er der
fuld klarhed over forestående aktiviteter, ressourcebehov, kompetencebehov
og tidsplan. Det er således Deloittes umiddelbare vurdering, at der på nuvæ-
rende tidspunkt ikke er et fuldstændigt overblik over de aktiviteter, der skal
gennemføres i alle fremtidige faser. Desuden finder Deloitte, at et samlet
rådgiverudbud for samtlige faser på én gang begrænser DSB’s muligheder
for at udnytte den fleksibilitet, som en løbende markedsafprøvning giver.
Disse forhold taler imod et samlet rådgiverudbud.
33
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For et samlet rådgiverudbud taler, at der vil være transaktionsomkostninger
og risiko for tab af viden, hvis rådgiveropgaven risikerer at skulle overgå til en
anden rådgiver flere gange i anskaffelsesforløbet.
81.
Samlet set vurderer Deloitte derfor, at der er behov for en nærmere vurdering
af fordele og ulemper ved et samlet rådgiverudbud. Deloitte vurderer desu-
den, at DSB i videst muligt omfang bør søge selv at ansætte de centrale
kompetencer i projektet for at sikre konsistens og fuldstændighed i relation til
den ledelsesmæssige koordinering af aktiviteter og beslutninger i projektet
samt sikre ejerskab til beslutninger og rettidig håndtering af risici.
Interessentinvolvering
82.
Ifølge beslutningsoplægget skal den påtænkte organisering sikre involvering
af berørte interessenter som eksempelvis Transportministeriet, Banedanmark
og infrastrukturprogrammer under Togfonden DK med henblik på en bred
konsolidering af indkøbsprocessen.
Deloitte vurderer dog, at den påtænkte involvering af berørte interessenter
ikke er konsistent og fuldstændig i betragtning af anskaffelsens karakter.
Denne vurdering er begrundet i følgende forhold:
83.
Sektorgruppen:
Det fremgår af beslutningsoplægget, at der etableres en
sektorgruppe, der forbinder DSB med dets vigtigste eksterne interessenter.
Gruppen skal bestå af programchefen for Fremtidens Tog samt repræsentan-
ter fra Banedanmark, Trafikstyrelsen og Transportministeriet. Sidstnævnte
opfordres til at påtage sig formandskabet for gruppen. Dertil vil man løbende
overveje at inkludere andre interessenter i sektorgruppen. I den forbindelse
har Deloitte følgende betragtninger:
Det fremgår af beslutningsoplægget, at sektorgruppen indgår som et af
programmets styringsfunktioner, men der redegøres ikke for, hvilket be-
slutningsmandat eller ansvar denne gruppe får tildelt i forbindelse med
anskaffelsens væsentligste beslutninger og prioriteringer.
Det fremgår ikke af oplægget, hvilke andre interesserenter der påtænkes
involveret i sektorgruppen.
Beslutningsoplægget forholder sig ikke til, hvordan sektorgruppen kan
understøtte relationen mellem Transportministeriet og DSB på en måde,
der tillader ministeriet at opfylde sin tilsynsrolle tilfredsstillende og effek-
tivt.
Sektorgruppen skal ifølge de fremlagte fasebeslutninger nedsættes 19
dage før, der træffes politisk beslutning om overordnede krav til togmate-
riel. Sektorgruppens mulighed for at kvalificere denne beslutning vil være
begrænset. Halvanden måned efter gruppens nedsættelse skal der træf-
fes politisk beslutning om trafik- og materielscenarie, indkøb af første tog-
typer og et tentativt investeringsbudget. Sektorgruppen har også her be-
grænsede muligheder for at bidrage til et solidt beslutningsgrundlag.
34
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det vurderes på den baggrund, at den påtænkte involvering af berørte inte-
ressenter i sektorgruppen ikke er konsistent med anskaffelsens karakter og
planlagte aktiviteter. Gruppen understøtter ikke i tilstrækkelig grad et forven-
tet behov for inddragelse og dialog med blandt andet relevante ministerier i
forbindelse med den nødvendige koordinering af og samarbejde om anskaf-
felsen. Dette ser Deloitte som en udfordring i forhold til at opnå den nødven-
dige politiske og strategiske forankring af anskaffelsesprocessen.
Det kan på den baggrund overvejes, om en anden organisering med større
involvering af relevante ministerier vil være mere i overensstemmelse med
programmets politiske karakter. Det kan også overvejes, hvordan program-
met i højere grad kan inddrage andre strategiske interessenter for at sikre en
mere helhedsorienteret specificering og anskaffelse af materiel.
84.
Kravstyringsgruppen.
Til at godkende de materielkrav, der fastlægges i
specifikationer for togmateriel, og evaluere eventuelle ændringskrav skal der
nedsættes en kravstyringsgruppe. Gruppen skal bestå af interessenter fra de
organisationer, der forventes at stille krav til togmateriellet. Ifølge beslut-
ningsoplægget udstyres interessenterne med et beslutningsmandat fra deres
respektive organisationer i forhold til krav. I tilknytning hertil har Deloitte føl-
gende bemærkninger:
Det fremgår ikke af beslutningsoplægget, hvilke muligheder kravstyrings-
gruppen har for at øve indflydelse på eller sikre et samarbejde om de
kerneaktiviteter, der er en forudsætning for gruppens opgave. Dette gæl-
der særligt for aktiviteter i den forestående fase 1.5, herunder udformning
af trafik- og materielscenarier, kontrakt- og udbudsstrategi samt selve
fastlæggelsen af de materielkrav, gruppen efterfølgende skal godkende.
Beslutningsoplægget forholder sig ikke til, hvordan Fremtidens Tog vil
sikre, at kravstyringsgruppens forskellige interessenter anlægger et sam-
let og konsistent fagligt fokus på materielkravene, herunder sikrer, at krav
konsistent formuleres som funktionskrav, eller hvordan interessenterne
skal kunne påtage sig et kollektivt ansvar for kravene.
Endelig påtænkes gruppen nedsat halvanden måned før, der træffes
politisk beslutning om de overordnede materielkrav. Dette giver ikke de
involverede interessenter mulighed for at gennemføre en tilbundsgående
dialog om, koordinering eller solid kvalitetssikring af de krav, som grup-
pen selv efterfølgende indstiller til politisk godkendelse.
Det vurderes på den baggrund, at kravstyringsgruppen ikke er konsistent
med den vigtighed, som materielkrav har for anskaffelsesprocessen og den
efterfølgende idriftsættelse af tog. Denne vurdering lægger særlig vægt på, at
gruppens udformning, rammer og vilkår ikke i tilstrækkelig grad tilgodeser
behovet for en både funktionsbaseret og helhedsorienteret kravstyring.
35
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Materiale
Nedenstående materiale er modtaget fra DSB i forbindelse med gennemfø-
relse af kvalitetssikringen. En række af dokumenterne er gennem forløbet
modtaget i forskellige versioner, men nedenstående omfatter dog kun den
seneste version af alle dokumenter.
Beslutningsoplægget
Beslutningsoplæg, august 2014
(modtaget august 2014)
Risk Management Report, inklusi-
ve bilag (modtaget april 2014)
Risk and Issue Management Stra-
tegy (modtaget august 2014)
DSB Risk Register, 18. august
2014 (modtaget august 2014)
Fremtidens Tog
Programme Brief, inklusive bilag
(modtaget april 2014)
Programme Execution Report,
inklusive bilag (modtaget april
2014)
Change Management Report,
inklusive bilag (modtaget april
2014)
Investment Report inklusive bilag
(modtaget april 2014)
Maintenance Report inklusive
bilag (modtaget april 2014)
Procurement Report inklusive
bilag (modtaget april 2014)
Requirements Report, inklusive
bilag (modtaget april 2014)
Derived Projects Report inklusive
bilag (modtaget april 2014)
Market Intelligence Report inklusi-
ve bilag (modtaget april 2014)
MP2030-modellen og TKM
Spor 1. Dokumentation af forud-
sætninger (modtaget april 2014)
Spor 2. Dokumentation af TCO
(modtaget april 2014)
Spor 2. Dokumentation af
MP2030-model (modtaget april
2014)
Spor 3. Passagergrundlag (mod-
taget april 2014)
Spor 3. Dokumentation af scena-
rieanalyser (modtaget april 2014)
Spor 3. S-tog kapacitetstjek (mod-
taget april 2014)
Spor 5. Tidligere afrapportering af
31. januar 2014 (modtaget april
2014)
36
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spor 6. Litrahandlingsplan (mod-
taget april 2014)
Spor 7. Governance (modtaget
april 2014)
Ekstra materiale fra DBS (modta-
get februar 2014)
TCO_beregninger_25feb14
Beregning af lagerrente v2.
MP2030-scenarieanalyser og
plan
Materiale modtaget efter møde i
DSB (modtaget juni 2014)
Dimensionerende strækninger
MP2030-analyseresultater
OMPLS2 resultater for TK4A
Svar Deloitte 11. juni 2014
Svar-til-TRM-dimensionering
af materiel
Materiale modtaget efter telefon-
møder (modtaget marts 2014)
Beregning af anskaffelsespri-
ser
Datamateriale vedrørende TKM
(modtaget juni 2014)
Datamateriale vedrørende materi-
elscenarie H (modtaget august
2014)
Materiale modtaget efter telefon-
møder (modtaget april 2014)
FT Politiske beslutninger
37
Transportministeriet
Kvalitetssikring af Fremtidens Tog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Om Deloitte
Deloitte leverer ydelser indenfor revision, skat, consulting og financial advisory til både offentlige og private virksomheder i en lang
række brancher. Vores globale netværk med medlemsfirmaer i mere end 150 lande sikrer, at vi kan stille stærke kompetencer til
rådighed og yde service af højeste kvalitet, når vi skal hjælpe vores kunder med at løse deres mest komplekse forretningsmæssi-
ge udfordringer. Deloittes cirka 200.000 medarbejdere arbejder målrettet efter at sætte den højeste standard.
Deloitte Touche Tohmatsu Limited
Deloitte er en betegnelse for Deloitte Touche Tohmatsu Limited, der er et britisk selskab med begrænset ansvar, og dets netværk
af medlemsfirmaer. Hvert medlemsfirma udgør en separat og uafhængig juridisk enhed. Vi henviser til
www.deloitte.com/about
for
en udførlig beskrivelse af den juridiske struktur i Deloitte Touche Tohmatsu Limited og dets medlemsfirmaer.
© 2014 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited