Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. juli 2014
Rapportperiode: Juli 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i juli med en rettidighed på 94,2% og en pålidelighed på 89,9%,
hvilket er en forbedring i forhold til juni måned. Antallet af IC4 togsæt
godkendt til passagerdrift er blevet forøget med 1 togsæt og ligger med
udgangen af juli på 67. Antallet af togsæt, som er planlagt stillet til rådighed
ligger ligesom i juni på 32 togsæt inkl. driftsreserve. Den gennemsnitlige
leverance til drift var 30 IC4 togsæt i juni.
Antallet af km mellem hændelser ligger på 6.301 km og dermed på et højere
niveau end i juni måned. Der arbejdes fortsat intenst med at øge
driftsstabiliteten. Fokusområder er især forbedring af stabiliteten af
kommunikationen mellem togsæt, optimering af motoren samt
sikkerhedsarbejdet med assessment af ændringer.
IC2 kørte med en rettidighed på 90,1% og en pålidelighed på 45,0%. Den
lave IC2 pålidelighed skyldes prioritering af IC4 leverancer i perioden. Der er
fortsat 12 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift og den aktuelle plan er
anvendelse af 7 togsæt i drift inkl. driftsreserve.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen er blevet
indbygget på 45 driftstogsæt og viser en tilfredsstillende reduktion af
støjniveauet.
Forøgelse af driftspuljen
DSB har ibrugtagningstilladelser til alle 82 togsæt. 77 togsæt er blevet
opgraderet med fuld pakke 2D/2. 10 af disse kører i overvåget prøvedrift.
Driftspuljen blev forøget med 1 togsæt og ligger nu på 67 togsæt.
Teknisk udvikling:
Som anført i statusrapporten for juni er der under udvikling af
softwarepakker konstateret kommunikationsproblemer mellem IC4 togsæt i
multipel opkobling. DSB indstillede al drift med IC4 i multipel konfiguration
den 20. juni.
Kommunikationsproblematikken er nu afklaret og der foreligger en testet
software, som underbygger en genindsætning af multipel drift med 2 koblede
togsæt. Denne softwareforbedring samt en forbedret version af
magnetskinnebremsens funktionalitet ned til 4 km/t danner sammen en ny
softwarepakke, som er under assessorbehandling. Når den er afsluttet,
inddrages Trafikstyrelsen for endelig myndighedsbehandling.
ƒ
ƒ
1