Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 417
Offentligt
1404399_0001.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. juli 2014
Rapportperiode: Juli 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i juli med en rettidighed på 94,2% og en pålidelighed på 89,9%,
hvilket er en forbedring i forhold til juni måned. Antallet af IC4 togsæt
godkendt til passagerdrift er blevet forøget med 1 togsæt og ligger med
udgangen af juli på 67. Antallet af togsæt, som er planlagt stillet til rådighed
ligger ligesom i juni på 32 togsæt inkl. driftsreserve. Den gennemsnitlige
leverance til drift var 30 IC4 togsæt i juni.
Antallet af km mellem hændelser ligger på 6.301 km og dermed på et højere
niveau end i juni måned. Der arbejdes fortsat intenst med at øge
driftsstabiliteten. Fokusområder er især forbedring af stabiliteten af
kommunikationen mellem togsæt, optimering af motoren samt
sikkerhedsarbejdet med assessment af ændringer.
IC2 kørte med en rettidighed på 90,1% og en pålidelighed på 45,0%. Den
lave IC2 pålidelighed skyldes prioritering af IC4 leverancer i perioden. Der er
fortsat 12 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift og den aktuelle plan er
anvendelse af 7 togsæt i drift inkl. driftsreserve.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen er blevet
indbygget på 45 driftstogsæt og viser en tilfredsstillende reduktion af
støjniveauet.
Forøgelse af driftspuljen
DSB har ibrugtagningstilladelser til alle 82 togsæt. 77 togsæt er blevet
opgraderet med fuld pakke 2D/2. 10 af disse kører i overvåget prøvedrift.
Driftspuljen blev forøget med 1 togsæt og ligger nu på 67 togsæt.
Teknisk udvikling:
Som anført i statusrapporten for juni er der under udvikling af
softwarepakker konstateret kommunikationsproblemer mellem IC4 togsæt i
multipel opkobling. DSB indstillede al drift med IC4 i multipel konfiguration
den 20. juni.
Kommunikationsproblematikken er nu afklaret og der foreligger en testet
software, som underbygger en genindsætning af multipel drift med 2 koblede
togsæt. Denne softwareforbedring samt en forbedret version af
magnetskinnebremsens funktionalitet ned til 4 km/t danner sammen en ny
softwarepakke, som er under assessorbehandling. Når den er afsluttet,
inddrages Trafikstyrelsen for endelig myndighedsbehandling.
ƒ
ƒ
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404399_0002.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. juli 2014
Rapportperiode: Juli 2014
I forbindelse med softwareopgradering på togene er det fundet
hensigtsmæssigt at foretage en audit af softwareprocessen i værkstedet.
Audit gennemføres af 3. parts assessor i slutningen af september.
ƒ
Diverse:
DSB har i juni besluttet at igangsætte en ny undersøgelse af IC4/2-togene for
at få belyst, om det er realistisk og økonomisk forsvarligt at få togene ud at
køre med en tilstrækkelig høj driftsstabilitet. I juli måned har DSB været i
gang med at vurdere, hvem der skal udføre undersøgelsen.
2. Drift
2.1 Drift IC4
2.1.1
Indsættelsesplan IC4
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag
(gs.)
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
-----------------------------------------------------
I alt
18*
1
0
13
---------------------
32**
Nuværende plan
*Ændringer i forhold til juni skyldes sporarbejde.
** Antallet er nedjusteret til 27 i sommerperioden fra 14.07.-03. 08.
2.1.2
Driftskvalitet IC4
Denne måned
Sidste måned
93,7%
86,9%
4.068
31.324
ÅTD
94,7%
90,9%
5.903
49.422
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
94,2%
89,9%
6.301
39.906
2.1.3
Materielleverancer IC4
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404399_0003.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. juli 2014
Rapportperiode: Juli 2014
Denne
måned
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
85%
Sidste måned
ÅTD
95,2%
90,3%
2.2 Drift IC2
2.2.1
Indsættelsesplan IC2
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt (gs.)/dag
Nuværende plan
Regional Vest
Driftsreserve
-------------------------------------------------------
I alt
4
3
-------------------
7*
*Antallet er nedjusteret til 4 i sommerperioden fra 14.07.-03. 08.
2.2.2
Driftskvalitet IC2
Denne måned
Sidste måned
96,6%
26,2%
1.935
9.674
ÅTD
93,4%
61,0%
2.784
12.295
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
90,1%
45,0%
2.054
10.269
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404399_0004.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. juli 2014
Rapportperiode: Juli 2014
2.2.3
Materielleverancer IC2
Denne måned
Sidste måned
27,9%
ÅTD
39,7%
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
39,9%
3. IC4/2 Vedligehold
Aktuelle fokusområder :
ƒ
Reservedelsforsyningen:
Forsyning af reservedele til IC4/2 er på vej i en positiv retning.
Leveringstiderne er blevet kortere og reservedelsmængden øges ift. antallet
af idriftsatte tog. En stor del kritiske reservedele er på lager, så leverancen af
IC4/2 tog kan opretholdes til driften.
Forbedring af km. mellem hændelser (MDBF):
MDBF-udviklingen for IC4 er forbedret i juli og slutter ultimo måneden på
6.301 km. Der er fortsat stor fokus på drifts- og funktionsforbedrende tiltag.
RIT-teamet, der arbejder med driftsforbedrende undersøgelser og
anbefalinger, har primært arbejdet med følgende områder:
Kommunikationsstabilitet mellem 2 togsæt i multipel drift
Forbedring af indsugningsrør til motoren
Fejlretning ifm revner på forreste del af udstødningssystemet
Funktionsforbedring af handicaptoiletdøre
ƒ
ƒ
Reduktion af eftersynsintervaller:
Værkstedsarbejdet i forbindelse med den krævede justering af
udstødningssystemet på IC4 togsættene for at blive fritaget for de
oprindelige 7-døgns-inspektioner fortsætter. Ultimo juli er 46 togsæt
modificerede.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404399_0005.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. juli 2014
Rapportperiode: Juli 2014
4. IC4/2 Ombygning
Nedenfor vises en oversigt over alle IC4 og IC2 togsæt. Der er tale om en status for
IC4- og IC2-togsættene opgjort pr. 31. juli 2014. Det skal bemærkes, at der er tale
om et øjebliksbillede, som ændrer sig løbende, og den gennemsnitlige leverance til
drift i juli var 30 IC4 togsæt og 2 IC2 togsæt.
IC4/IC2
Togsætoversigt
I
alt
Afventer
ombyg-
ning
IC4
-NT
-MPTO
IC2
82
14
68
23
5
5
0
0
Drifts-
simu-
lering
10
9
1
11
Godkendt til
passager-
kørsel
67
-
67
12
9
-
9
0
3
-
3
3
5
-
5
0
18
-
18
6
32
0
32
3
TCMS
Efter-
syn
1
Inspek-
tioner
2
Repara-
tioner
3
Til rådighed
for driften
1
) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.
) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.
) Inkl. nulstillinger.
2
3
5. Tekniske udviklingsprojekter
For at udvide og forbedre togets funktionalitet arbejdes der med følgende tekniske
udviklingsprojekter:
Projekter
Optimering af kobling
ƒ
ƒ
Handling
Ifølge anbefaling fra Atkins er der udviklet
en forenklet koblingsløsning med
gummibælg (gaitor). 14 togsæt er
ombygget.
Plan
I alt 22 driftstog er planlagt at have
monteret reviderede koblinger til
K15/1.
Grundlaget for driftskobling er
Fastkobling
Driftskobling
I forbindelse med ombygningen til
gummibælg-løsningen er der foretaget en
undersøgelse af koblingens øvrige
funktionalitet. Undersøgelserne har vist at
koblingsudtrækket ikke virker
tilfredsstillende. Fokus er foreløbig rettet
mod koblingens glidelejer.
Der foretages udvidet serviceeftersyn på
koblingens øvrige bevægelige dele i
samarbejde med koblingsleverandøren.
etableret ved ovenstående handling.
Hastigheden, hvormed driftskobling
kan foretages afhænger bl. a. af
afgangsproceduren og en ændring
som er indeholdt i softwarepakke
2.2.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404399_0006.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. juli 2014
Rapportperiode: Juli 2014
Projekter
Reduktion af
stationstider
Optimering af dør-
/skydetrin
Handling
Løsning til en stabilisering af
trinkonstruktionen er fundet og materialer
til opgraderingen er modtaget.
Funktionaliteten og indbygning af
stabilisering af trinets bundplade pågår.
Der er foretaget opgradering af dør- og
skydetrins softwaren, som indeholder 4
væsentlige ændringer, herunder at vandring
på skydetrin fikseres på fast mål.
Plan
Arbejdet med at finde optimeringer i
afgangs- og ankomstproceduren er
under udvikling.
Reduktion af støj fra
motorer og udstødning
I alt 45 togsæt har fået foretaget reduktion af
støjniveau fra udstødningen.
TCMS udvikling
TCMS udvikling er del af forliget med AB i
2012. Der arbejdes med nedenstående
løsninger:
Multipel 3 og
Pakke 2.1
(driftsforbedrende)
Assessor har færdiggjort assessment af
softwarepakke 2.1 (driftsforbedrende tiltag)
og Multipel 3 den 4. juni. DSB har søgt om
typegodkendelse den 12. juni 2013.
Trafikstyrelsens sagsbehandling er påvirket
af at al IC4 kørsel i multipel oprangering er
indstillet på grund af muligt
kommunikationsudfald.
DSB har anmodet Trafikstyrelsen om
at foretage myndighedsbehandling af
Pakke 2.1 separat. Pga den
indstillede kørsel i multipel
oprangering ansøges der ikke om
typegodkendelse til Multipel 3 kørsel.
Pakke 2.2.a
(driftsforbedrende)
Slutdokumentation er godkendt af DSB.
Softwarepakken er klar til at blive installeret
på togsættene.
Opdatering af 2.2a software kræver
at pakke 2.1 er godkendt og
installeret på togsættene.
Arbejdet med pakke 2.2 har været
suspenderet pga arbejdet med
kommunikationen mellem togsæt i
multipel drift.
Pakke 2.2
(driftsforbedrende)
Under design
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404399_0007.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. juli 2014
Rapportperiode: Juli 2014
Projekter
Multipel 4
(ændret til pakke 3+)
Handling
Den planlagte softwarepakke Multipel 4 er
nu ændret til 3+ og indeholder en rettelse ift
det konstaterede kommunikationsudfald
mellem togsæt i multipel oprangering,
magnet-skinnebremse ned til 4 km/t samt
øvrige driftsforbedrende tiltag for hermed at
understøtte driftsbehovet i den nye
køreplan fra 14. dec 2014.
Softwaren er færdigudviklet og færdigtestet.
Endelig dokumentation for pakken er
modtaget og DSB skal gennemgå og
godkende indholdet.
Plan
Softwaren er nøglen til igen at køre
multipel drift, dog har DSB besluttet
ikke at søge om typegodkendelse til
kørsel med Multipel 4 p.t., men alene
højne driftsstabiliteten i multipel
kørsel.
IC2
porting (overførelse af
IC4 funktionaliteter til IC2)
Under design
For at sikre fortsat opretholdelse af driften
med IC2 ønsker DSB at der straks indføres
aktiv magnetskinnebremse ned til 4 km/t.
Denne ændring er under planlægning.
TCMS overdragelse
(Overtagelse af kildekoder
og udstyr samt
programmøruddannelse)
DSB personale er færdiguddannet.
Kildekoder overdrages i takt med at
softwarepakker leveres i
overensstemmelse med
forligsteksten fra 2012.
Fjerne restriktioner i IC4
ibrugtagningstilladelsen
Løvfaldsbegrænsning (indført
efter Marslev hændelsen i
2011) på 140 km/t ønskes
fjernet og hævet til 180 Km/t
IC4s bremseeffekt skal påvises ved ekstrem
lav adhæsion jf. et nyere normsæt end det
toget oprindeligt er typegodkendt på
baggrund af.
Omfattende testprogram er planlagt.
Test på glatte skinner er planlagt i
august. Yderligere krav om
laboratorietest er rejst af
Trafikstyrelsen og der er reserveret
testracksfaciliteter hos DB
SystemTechnik i Tyskland med
forventet gennemførelse i slutningen
af september. Assessor følger
processen jf. Trafikstyrelsens krav.
Der er stor fokus på at opnå
Trafikstyrelsens accept inden
løvfaldsperioden 2014.
Optimering af IC2
funktionaliteter til IC4
niveau
IC2 har kun fået en mindre vinterpakke
monteret (pakke A). Der er foretaget en
evaluering af de ændringer, der er monteret
på IC4, og indholdet af Pakke B er besluttet.
Indbygning af pakke B på IC2 flåden
er planlagt til påbegyndelse den
11.august, og 11 togsæt forventes
ombygget inden årsskiftet
2014/2015.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404399_0008.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. juli 2014
Rapportperiode: Juli 2014
Projekter
Generelle
Implementeringer
i forbindelse med nyt
signalsystem:
Handling
Prototype af den nye radio er indbygget.
DSB har overdraget teknisk dokumentation
til leverandøren og afventer
serieinstallationen. Møde med leverandøren
om afklaring af tekniske spørgsmål er
afholdt.
Problemer ifm. kommunikation mellem
togcomputer og radio er under løsning.
Plan
Møde med afklaring af hvorledes
kommunikationen mellem
togcomputer og radio kan løses er
under planlægning.
GSM-R (radio)
ETCS (ny ATC)
6. Diverse
I forbindelse med de fundne revner i aksellejeskåle af IC4 og IC2 togsæt fortsætter
DSB med 7-døgns inspektioner på samtlige aksellejekasser på både IC4 og IC2
driftstogene. Siden juni er der ikke observeret yderligere revner på aksellejeskålen.
Endelig rapport fra DB Systemtechnik blev modtaget den 4. juli. Medio juni er den
første præliminær rapport modtaget fra AB med testresultater vedrørende måling af
kraftpåvirkninger på IC4 aksellejeskålen under kørsel. Endelig rapport fra AB
forventes medio august 2014. Udarbejdelse af handlingsplan for IC4 aksellejeskål
med henblik på en driftsnormalisering af IC4 er påbegyndt (ophævelse af 7-døgns
inspektion). Handlingsplanen vil blandt andet tage udgangspunkt i DB rapporten og
AB rapporten efter disse er analyseret.
8