Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 416
Offentligt
1404391_0001.png
Afrapportering DSB S-tog 2. kvartal 2014
1.
Antallet af rejser
I 2. kvartal 2014 blev der foretaget 28,2 mio. rejser på S-banen, hvilket er en stigning
på 0,4 mio. rejser (1,4 %) i forhold til samme kvartal sidste år. Resultatet er en
stigning i forhold til 1. kvartal på 0,2 mio. rejser (0,9 %).
Figur 1:
Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2014 (mio.)
Sekretariat & Jura
1. oktober 2014
DSB
Sølvgade 40
DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76
[email protected]
www.dsb.dk
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 2. kvartal 2014 præsteret 341 mio. personkilometer, hvilket
ligeledes er en stigning på 1,4 % i forhold til samme kvartal sidste år og 0,9 % i
forhold til 1. kvartal 2014.
Figur 2:
Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2014 (mio.)
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold til
trafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de
strækningsafsnit, der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB S-tog
om S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014. Bilag 1
vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.
Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.
”TRM” er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.
”Plan” er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publicerede
særkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.
”Faktisk” er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagte
aflysninger.
Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den faktisk gennemførte trafik i 4. kvartal 2013 i al
væsentlighed svarer til den planlagte trafik.
I aftenstimer har der været ændringer pga.:
-
-
-
Vedligehold af Københavns Hovedbanegård. Linje H, C, A og E Aflyst
Ændringer i signal anlæg i forbindelse med ny station ved Carlsberg. Linje H
og C aflyst
Renovering Nørreport. Linje H, C, A og E er aflyst
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i erstatningskørsel som konsekvens af
driftsforstyrrelser og kørsel som følge af planlagte driftsændringer.
Ved driftsforstyrrelser (uplanlagt erstatningskørsel) forstås kørsel som sker som
resultat af pludseligt opståede situationer som gør at der i en periode ikke kan køre
tog, hvorfor der i stedet for indsættes togbusser.
Ved planlagte driftsændringer forstås situationer hvor sporene planmæssigt ikke kan
anvendes til togfremføring, og hvor togdriften derfor er erstattet af buskørsel. Dette
er primært tilfældet i forbindelse med sporarbejder.
I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for 2012 til 2014. Der er tale om en
opgørelse baseret på bestilt trafik.
Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde
209 timer i 2. kvartal 2014. Omfanget af planlagt erstatningskørsel udgjorde i 2. kvt.
3.875 timer som primært skyldes
renovering af bro over jernbanen ved Emdrup
station, som medførte erstatningskørsel mellem Dyssegård og Ryparken, samt
udrulning af nyt signalsystem som medførte erstatningskørsel mellem Lyngby og
Holte.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404391_0003.png
Figur 3:
Buskørsel i forbindelse med
driftsforstyrrelser (målt i timer)
Figur 4:
Buskørsel i forbindelse
med planlagte driftsændringer (målt i timer)
5.
Rettidighed
Rettidighed er udtryk for hvor mange tog der ankommer rettidigt til stationerne på S-
togsnettet. Et tog anses som forsinket hvis det ankommer mere end 2.29 minutter
efter planlagt ankomsttid.
Tabel 1:
Rettidighed 2. kvt. 2014.
Rettidighed 2. kvartal 2014
Kontraktkrav
Rettidighed
Rettidighed uden korrektion for force majeure
Påvirkning af force majeure
Rettidighed år til dato
Rettidighed år til dato uden korrektion for force majeure
Antal ankomster
Antal forsinkede ankomster
Antal force majeure ankomster
Rettidighed samme kvartal året før
Rettidighed uden korrektion for force majeure samme
kvartal året før
Tabel 2:
Større rettidighedspåvirkninger i 2. kvartal 2014
Antal
Påvirkning -
Årsagstype
Ansvar
hændelser Rettidighed
Sikringsanlæg
Hærværk
Kørestrømsanlæg
Hastighedskontrol –
faste anlæg*
Politi
Sporanlæg
Ekstreme vejrforhold
Vognkasse
Fjernstyringsanlæg
Ambulance
faste anlæg.
94,1
97,5
97,5
-
97,0
97,2
2.107.297
52.561
-
96,9
96,9
Forsinkede
ankomster
15.451
6.896
1.096
1.910
2.112
1.979
1.453
1.440
1.709
1.160
Banedanmark
Ekstern
Banedanmark
Banedanmark
Ekstern
Banedanmark
Ekstern
DSB
Banedanmark
Ekstern
554
167
7
116
80
31
4
71
38
25
0,73
0,33
0,05
0,09
0,10
0,09
0,07
0,07
0,08
0,06
*Hastighedskontrol kan skyldes faste anlæg (BDK) og anlæg i toget (DSB). I dette tilfælde er der tale om fejl på
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404391_0004.png
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-
ninger. Rettidigt varslede aflysninger annonceres på DSB’s hjemmeside og app, ved
ændringer på rejseplanen.dk og ved store og mellemstore sporarbejder ved opslag på
påvirkede stationer.
Tabel 3:
Pålidelighed 2. kvt. 2014
Pålidelighed 2. kvartal 2014
Kontraktkrav
Pålidelighed
Pålidelighed uden korrektion for force majeure
Påvirkning af force majeure
Pålidelighed år til dato
Pålideligheden år til dato uden korrektion for force majeure
Antal force majeure aflyste ankomster
Pålidelighed samme kvartal året før
Pålidelighed uden korrektion for force majeure hændelser
samme kvartal året før
Tabel 4:
Pålidelighed på S-banen 2. kvartal 2014
Planlagte
stationsankomster
2. kvt 2014
2. kvt 2014 - korrigeret
ÅTD
År til dato - korrigeret
2.136.609
2.136.609
4.347.809
4.266.895
Rettidigt varslede
aflysninger
481
481
481
481
Urettidigt varslede
aflysninger
28.852
28.852
86.654
64.149
97,5
98,6
98,6
-
98,0
98,5
-
98,3
98,3
Pålidelighed
98,6
98,6
98,0
98,5
Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold til
de urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomster
løbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder
Tabel 5:
Større pålidelighedspåvirkninger i 2. kvartal 2014
Antal
Påvirkning -
Aflyste
Årsagstype
Ansvar
hændelser Pålidelighed ankomster
Sikringsanlæg
Hærværk
Kørestrømsanlæg
Hastighedskontrol –
faste anlæg*
Politi
Sporanlæg
Ekstreme vejrforhold
Vognkasse
Fjernstyringsanlæg
Ambulance
Banedanmark
Ekstern
Banedanmark
Banedanmark
Ekstern
Banedanmark
Ekstern
DSB
Banedanmark
Ekstern
554
167
7
116
80
31
4
71
38
25
0,22
0,52
0,13
0,07
0,03
0,02
0,04
0,03
0,01
0,01
4.784
11.093
2.700
1.410
571
525
874
656
184
263
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404391_0005.png
7.
DSB S-tog og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til rettidigheden
opgjort efter stationsankomster
I figur 5, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog i 2.
kvartal 2014 var ansvarlig for 0,5 pct. af forsinkelserne.
Figur 5:
DSB S-tog og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til rettidigheden
opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.
I figur 6 vises ansvarsfordelingen af den samlede forsinkelse.
I 2. kvartal 2014 forårsagede DSB 20,0 pct. af de samlede forsinkelser, Banedanmark
forårsagede 56,0 pct., mens 24,0 pct. skyldes eksterne forhold.
Figur 6:
DSB S-tog og Banedanmarks andele af forsinkelser vist som procentvis
ansvar af kvartalets samlede forsinkelse
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
Belægning
Belægningsopgørelsen er vedlagt som bilag 3.
Fra 2013 er opgørelsen suppleret med en standardafvigelse for
belægningsprocenterne.
Standardafvigelsen er et udtryk for hvor stor spredning der er omkring middelværdien.
Jo mindre standardafvigelse, des tættere ligger størstedelen af de observerede
belægningsprocenter på middelværdien.
Middelværdien er gennemsnit af belægningsprocent pr. dato for hverdage
Ligeledes er det udarbejdet en supplerende tabel (bilag 3b) som viser antallet af
personer der benytter de tog som kører på den pågældende strækning i det
pågældende interval”, og ”antallet af sæder som er udbudt i de tog som kører på den
pågældende strækning i det pågældende interval”.
Der er tale om gennemsnitstal for hverdage.
Rapporten vedlægges som Excel fil
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404391_0007.png
Bilag 1
S-tog pr. 20. min. – hverdage
TRM
Det centrale afsnit
Grundbetjening
2. kvartal
2014
ÅTD
Plan Faktisk Plan Faktisk
3,0
5,0
5,0
4,0
3,0
1,0
1,0
2,0
2,9
4,9
4,9
3,9
2,9
1,0
1,0
2,0
3,0
5,0
5,0
4,0
3,0
1,0
1,0
2,0
2,9
4,9
4,9
3,9
2,9
1,0
1,0
2,0
TRM
2,0
4,0
4,0
4,0
3,0
1,0
2,0
2,0
Hverdag
Supplement
2. kvartal
2014
ÅTD
Plan Faktisk Plan Faktisk
2,0
4,0
4,0
4,0
3,0
1,0
2,0
2,0
1,9
3,8
3,8
3,8
2,9
1,0
1,9
1,9
2,0
4,0
4,0
4,0
3,0
1,0
2,0
2,0
1,9
3,8
3,8
3,8
2,9
1,0
1,9
1,9
TRM
1,0
1,0
1,0
1,0
Ekstra kørsel
2. kvartal
2014
ÅTD
Plan Faktisk Plan Faktisk
1,0
1,0
1,0
1,0
0,8
0,8
0,8
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
0,8
0,8
0,8
1,0
Valby-Dybbølsbro
Dybbølsbro-
København H
København H-
Østerport
Østerport-
Svanemøllen
Svanemøllen-Hellerup
Køge-strækningen
3,0
5,0
5,0
4,0
3,0
1,0
1,0
2,0
Køge-Solrød Strand
Solrød Strand-Hundige
Hundige-Dybbølsbro
Høje Taastrup-strækningen
Høje Taastrup-
Glostrup
Glostrup-Valby
Frederikssund-strækninen
1,0
1,0
1,0
2,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,9
1,0
1,0
1,9
1,9
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,9
1,0
1,0
1,9
1,9
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
0,9
0,9
1,9
1,9
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
0,9
0,9
1,9
1,9
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
0,8
0,8
1,0
1,0
0,8
0,8
Frederikssund-Ballerup
Ballerup-Valby
Farum-strækningen
Svanenøllen-Buddinge
Buddinge-Farum
Hillerød-strækningen
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
0,9
1,0
1,0
1,0
0,9
Hellerup-Lyngby
Lyngby-Holte
Holte-Hillerød
Klampenborg-strækningen
Hellerup-
Klampenborg
Ringbanen
1,0
2,0
2,0
1,0
2,0
2,0
1,0
2,0
2,0
1,0
2,0
2,0
1,0
2,0
2,0
1,0
2,0
2,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,9
1,9
1,0
2,0
2,0
1,0
1,9
1,9
7
Hellerup-Flintholm
Flintholm-Ny Ellebjerg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404391_0008.png
Bilag 2
Lørdag
S-tog pr. 20. min. - Weekend
TRM
Det centrale afsnit
Valby-Dybbølsbro
Dybbølsbro-
København H
København H-
Østerport
Østerport-
Svanemøllen
Svanemøllen-
Hellerup
Køge-strækningen
Køge-Solrød Strand
Solrød Strand-Hundige
Hundige-Dybbølsbro
Høje Taastrup-strækningen
Høje Taastrup-
Glostrup
Glostrup-Valby
Frederikssund-
strækninen
Frederikssund-Ballerup
Ballerup-Valby
Farum-strækningen
Svanemøllen-Buddinge
Buddinge-Farum
Hillerød-strækningen
Hellerup-Lyngby
Lyngby-Holte
Holte-Hillerød
Klampenborg-strækningen
Hellerup-Klampenborg
Ringbanen
Hellerup-Flintholm
Flintholm-Ny Ellebjerg
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
2,0
3,0
3,0
3,0
2,0
Grundbetjening
2. kvartal
2014
ÅTD
Plan Faktisk Plan Faktisk TRM
Supplement
2. kvartal
2014
ÅTD
Plan Faktisk Plan Faktisk TRM
Søndag
Grundbetjening
2. kvartal
2014
ÅTD
Plan Faktisk Plan
Faktisk
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
8
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
2,0
2,0