Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 416
Offentligt
1404389_0001.png
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 2. kvartal 2014
1.
Antallet af rejser
I 2. kvartal 2014 blev der foretaget 12,7 mio. rejser med DSB's fjern- og regionaltog
hvilket er en stigning på 0,3 mio. (2,4 %) i forhold til 2. kvartal 2013, og et fald i
forhold til sidste kvartal 0,1 mio. rejser (-0,8 %)
1
.
Figur 1:
Antal rejser pr. kvartal i 2010 – 2014
Sekretariat & Jura
1. oktober 2014
DSB
Sølvgade 40
DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76
[email protected]
www.dsb.dk
2.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-
afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,
der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-
naltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-
planen. Nedenfor er et overblik over de væsentligste driftsreduktioner.
Holbæk - Kalundborg
Etablering af dobbeltspor medførte reduceret drift.
Ringsted - Næstved
Grundet etablering af ny omfartsvej under banen nord for Næstved kørte togene
mellem den 1. til 9. juni til Nykøbing F/Rødby færge via Køge i stedet for via Ringsted.
Vordingborg – Nykøbing F
Reparation af Masnedsundbroen efter påsejling reducerede driften.
Vejle - Herning
Driften reduceret grundet diverse sporarbejder.
Aarhus – Hornslet
Reduceret drift i forbindelse med letbaneprojektet i Aarhus.
1
Bemærk at tallet fra 1. kvartal er korrigeret siden seneste rapport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404389_0002.png
Side 2/7
København - Padborg
Antallet af kørte tog over Padborg er større end planlagt. Dette skyldes, at den i
planen indarbejdede sporspærring mellem Vamdrup-Vojens blev af væsentlig mindre
omfang end forventet.
1. oktober 2014
3.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.
Ved driftsforstyrrelser (uplanlagt erstatningskørsel) forstås kørsel som sker som
resultat af pludseligt opståede situationer som gør at der i en periode ikke kan køre
tog, hvorfor der i stedet for indsættes togbusser.
Ved planlagte driftsændringer forstås situationer hvor sporene planmæssigt ikke kan
anvendes til togfremføring, og hvor togdriften derfor er erstattet af buskørsel. Dette
er primært tilfældet i forbindelse med sporarbejder.
I tabel 1 er omfanget af erstatningskørsel i 2014 vist. Opgørelsen er fremkommet ved
en registrering tid og sted hvor hver enkelt erstatningsbus har kørt. DSB kørte i 2. kvt.
2014, 3.012 timer i forbindelse med driftsforstyrrelser.
Den uplanlagte erstatningskørsel i april skyldes påsejlingen af Masnedsundsbroen, og
den planlagte erstatningskørsel er primært en konsekvens af arbejdet med
dobbeltspor på Nordvestbanen.
Tabel 1:
Erstatningskørsel med bus opgjort i antal bustimer med passagerer
Planlagt
April
Maj
Juni
2.kvt
2.076
5.874
10.554
18.504
Uplanlagt
2.299
391
322
3.012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404389_0003.png
4.
Rettidighed
Side 3/7
Rettidighed er udtryk for hvor mange tog der ankommer rettidigt til målestationerne
på Fjern- og Regionaltogsnettet. Et tog anses som forsinket hvis det ankommer mere
end 5.59 minutter efter planlagt ankomsttid.
Tabel 2:
Rettidighed 2. kvt. 2014
Rettidighed 2. kvartal 2014
Kontraktkrav
Rettidighed
Rettidighed uden korrektion for force majeure
Påvirkning af force majeure
Rettidighed år til dato
Rettidighed år til dato uden korrektion for force majeure
Antal ankomster
Antal forsinkede ankomster
Antal force majeure ankomster
Rettidighed samme kvartal året før
Rettidighed uden korrektion for force majeure samme
kvartal året før
1. oktober 2014
90,6
94,4
94,4
-
95,3
95,3
288.611
16.128
-
93,9
93,9
Tabel 3:
Rettidighed 2. kvartal 2014 fordelt
Antal
ankomster
Heraf forsinkede
Rettidighed
År til dato
288.611
20.051
0,93
0,94
Hele landet
Fjerntrafik
Øst
Vest
146.948
87.410
60.122
12.402
5.112
3.595
0,92
0,94
0,94
0,93
0,95
0,95
Tabel 4:
Væsentlige driftspåvirkninger 2. kvt. 2014 - Rettidighedspåvirkning
Påvirkning
Antal
-
Forsinkede
Årsagstype
Ansvar
hændelser rettidighed ankomster
Sikringsanlæg
Projekter/Trafikale
forhold
Banens tilstand
Disponering togdriften
Forsinkelser fra
Tyskland
Sporanlæg
Togsæt forhold
Disponering togsæt
Systemspærringer
IC3 teknik
BANE
BANE
BANE
DSB
EKSTERN
BANE
DSB
DSB
BANE
DSB
1.102
383
302
738
298
212
352
484
104
209
0,92%
0,28%
0,21%
0,21%
0,21%
0,20%
0,17%
0,17%
0,14%
0,14%
5.371
1.627
1.244
1.234
1.249
1.169
983
977
846
833
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404389_0004.png
5.
Pålidelighed
Side 4/7
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-
ninger. Rettidigt varslede aflysninger annonceres på DSB’s hjemmeside og app, ved
ændringer på rejseplanen.dk og ved store og mellemstore sporarbejder ved opslag på
påvirkede stationer.
Tabel 5:
Pålidelighed 2. kvt. 2014
1. oktober 2014
Pålidelighed 2. kvartal 2014
Kontraktkrav
Pålidelighed
Pålidelighed uden korrektion for force majeure
Påvirkning af force majeure
Pålidelighed år til dato
Pålideligheden år til dato uden korrektion for force majeure
Antal force majeure aflyste ankomster
Pålidelighed samme kvartal året før
Pålidelighed uden korrektion for force majeure hændelser
samme kvartal året før
Tabel 6:
Pålidelighed 2. kvt. 2014
Pålidelighed
Planlagte ankomster
Udførte ankomster
Aflyste ankomster i alt
Rettidige aflysninger
Urettidige aflysninger
Pålidelighed
Tabel 7:
Hel- og delaflyste tog 2. kvt. 2014
Rettidige
helaflysninger
824
Rettidige
delaflysninger
511
Urettidige
helaflysninger
473
Urettidige
delaflysninger
1.348
99,5
99,0
99,0
-
99,1
99,1
-
99,1
99,1
2. kvt.
293.191
288.611
4.580
2.034
2.546
99,0%
2. kvartal 2014
Tabel 8:
Væsentlige driftspåvirkninger 2. kvt. 2014 - Pålidelighedspåvirkning
Antal
Påvirkning - Aflyste
Årsagstype
Ansvar
hændelser pålidelighed ankomster
Sikringsanlæg
Projekter/Trafikale
forhold
Banens tilstand
Disponering togdriften
Forsinkelser fra
Tyskland
Sporanlæg
Togsæt forhold
Disponering togsæt
Systemspærringer
BANE
BANE
BANE
DSB
EKSTERN
BANE
DSB
DSB
BANE
1.102
383
302
738
298
212
352
484
104
0,09%
0,01%
0,00%
0,10%
0,00%
0,04%
0,03%
0,04%
0,00%
523
45
12
598
29
219
165
222
1
IC3 teknik
DSB
209
0,02%
113
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404389_0005.png
6.
Andele af forsinkelser
Side 5/7
I figur 2 herunder vises forsinkelserne i 2. kvartal 2014 opdelt efter, hvorvidt de er
forårsaget af DSB, Banedanmark eller eksterne forhold.
I 2. kvartal 2014 forårsagede DSB 31 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er på
linje med seneste kvartal og 2 procent point lavere end samme kvartal sidste år.
DSB’s andel af forsinkelserne var nogenlunde jævnt geografisk fordelt med en lille
overvægt i den jysk/fynske regionaltrafik. DSB forårsagede 29 pct. i fjerntrafikken, 29
pct. i den sjællandske regionaltrafik og 35 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.
Figur 2:
Andele af forsinkelser i 2. kvartal 2014
1. oktober 2014
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til rettidigheden og
opgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
I figur 3 herunder vises udviklingen i forsinkelsesandele for DSB, Banedanmark og
eksterne forhold.
DSB havde ansvaret for 1,8 procent point af de samlede forsinkelser på i alt 5,6 pct. i
2. kvartal 2014.
Figur 3:
DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til rettidigheden opgjort
efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404389_0006.png
8.
Belægningsprocent
Side 6/7
DSB har indsat det til rådighed værende materiel.
DSB tilrettelægger togproduktionen i overensstemmelse med trafikkontraktens
stykke 1.6.2, således at der ikke planlægges med mere end 20 procent stående
passagerer i mere end 30 minutter.
I bilag 2a er
andelen
af togafgange i og uden for myldretiden på definerede
strækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 pct. fremhævet. Endvidere
vises andelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’,
standard og på strækninger hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt.
Bilag 2b viser
antallet
af overbelagte tog på de samme strækninger med de samme
kriterier.
Bilag 2c viser belægningsprocent over storebælt.
Bilag to er opgjort på tællesnit og vedhæftet separat.
København - Odense
Overbelægningen på strækningen skyldes primært DSB’s anstrengte
materielsituation. Det samme gør sig gældende for strækningerne Odense-
Middelfart, Middelfart – Fredericia, Vejle – Horsens og Aarhus - Langå.
1. oktober 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404389_0007.png
Bilag 1:
Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.
Side 7/7
Strækning
København H - Kbh
Lufthavn
København H - Roskilde
Roskilde - Køge
Køge - Haslev
Haslev - Næstved
Roskilde - Holbæk
Holbæk - Kalundborg
Roskilde - Borup
Borup - Ringsted
Ringsted - Næstved
Næstved - Vordingborg
Vordingborg - Nykøbing F
Nykøbing F - Rødby F
Ringsted - Slagelse
Slagelse - Odense
Odense - Middelfart
Middelfart - Fredericia
Fredericia - Vejle
Vejle - Århus H
Århus H - Skørping
Skørping - Aalborg
Aalborg - Lindholm
Lindholm - Hjørring
Hjørring - Frederikshavn
Fredericia - Kolding
Middelfart - Kolding
Kolding - Esbjerg
Kolding - Tinglev
Tinglev - Sønderborg
Tinglev - Padborg
Vejle - Herning
Herning - Holstebro
Holstebro - Struer
Odense - Ringe
Ringe - Svendborg
Århus H - Hornslet
Hornslet - Ryomgård
Ryomgård - Grenaa
Århus H - Struer
Struer - Thisted
København - Padborg
København H - Ystad
Planlagt
6.566
29.029
5.044
5.044
5.044
5.599
3.975
21.373
21.373
6.301
6.265
6.265
1.631
10.682
10.551
14.185
11.038
14.413
10.366
6.413
8.145
9.216
4.097
4.097
6.148
3.209
6.834
4.404
1.913
2.185
3.943
3.949
3.845
8.926
5.448
5.564
3.407
3.407
364
455
92
695
2. kvartal 2014
Realiseret
6.366
28.288
5.223
5.114
5.107
5.338
3.715
20.337
20.325
5.638
6.181
5.843
1.586
10.630
10.513
14.161
10.933
14.085
10.104
6.416
8.114
9.124
4.071
3.899
6.091
3.289
6.748
4.459
1.907
2.248
3.497
3.925
3.803
8.760
5.352
5.226
3.390
3.348
352
450
170
689
Realiseret %
97,0%
97,4%
103,5%
101,4%
101,2%
95,3%
93,5%
95,2%
95,1%
89,5%
98,7%
93,3%
97,2%
99,5%
99,6%
99,8%
99,0%
97,7%
97,5%
100,0%
99,6%
99,0%
99,4%
95,2%
99,1%
102,5%
98,7%
101,2%
99,7%
102,9%
88,7%
99,4%
98,9%
98,1%
98,2%
93,9%
99,5%
98,3%
96,7%
98,9%
184,8%
99,1%
1. oktober 2014