Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 414
Offentligt
1402958_0001.png
NOTAT
Nøgletal for strækningen Helsingør – Peberholm for august 2014
Dato
J. nr.
25. september 2014
2014-1205
Tabel 1 – Operatør og kundeoplevede rettidighed (procent) – seneste 12 måneder
Årstal
Måned
Operatør
Bod-/
bonustrin
(jf. tabel 2)
Kundeoplevede
Kontrakt
1
Kundeoplevede
Banedanmark
2
2013
Sep.
97,0
Okt.
98,5
Nov. Dec.
98,3
98,3
Jan.
98,5
2014
Feb. Mar. April
98,7
99,1
98,4
Maj
98,3
Juni
98,6
Juli
97,9
Aug.
97,6
-1
+3
+2
+2
+3
+3
+4
+2
+2
+3
+1
0
91,3
91,1
90,7
87,7
92,6
92,4
93,2
88,5
92,0
91,4
93,4
92,9
94,5
94,5
92,3
92,3
90,5
90,5
88,0
86,8
81,8
81,9
85,0
83,5
Note:
Alle tal er baseret på data fra Banedanmark.
Tallene for Kundeoplevede Kontrakt er særligt for DSB Øresunds kontrakt, hvor
der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for – fx force
majeure, jf. nedenfor.
Operatørrettidighed
defineres som den rettidighed, DSB Øresund er ansvarlig for.
Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresunds
operatørrettidighed i 3 ud af 5 på hinanden følgende måneder ligger på bodtrin 5 eller under
(dvs. under 95 %).
Grønne positive tal angiver månedens bonustrin, som Transportministeriet udbetaler til DSB
Øresund på baggrund af operatørrettidigheden. Røde negative tal angiver det bodtrin, som
Transportministeriet opkræver fra DSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden.
Den kundeoplevede rettidighed
er den rettidighed, som kunden/passageren oplever. Der
findes forskellige mål herfor:
1: Målet ”kundeoplevet kontrakt” for den kundeoplevede rettidighed er særligt for DSB
Øresunds kontrakt, hvor der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for,
fx force majeure. Fra kontraktstart kunne DSB Øresund opnå bonus (men ikke bod) for dette
mål. Transportministeriet og DSB Øresund har aftalt, at DSB Øresunds mulighed for at opnå
bonus for den kundeoplevede rettighed er suspenderet, så længe Transportministeriet
kompenserer DSB Øresund økonomisk for ekstra robusthedstiltag på strækningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402958_0002.png
2: Målet ”kundeoplevet Banedanmark” for den kundeoplevede rettidighed måles i henhold til
Banedanmarks resultatkontrakt med Transportministeriet og er således ikke relevant for DSB
Øresunds kontrakt med Transportministeriet. I dette mål korrigeres der ikke for selv større
eksterne påvirkninger.
Bemærk, at den kundeoplevede rettidighed hos DSB Øresund medtager alle aflysninger, og
rettidighed opgøres ud fra kriteriet 4 minutter og 59 sekunder. Hos DSBs fjern- og regionaltog
tæller aflysninger ikke med og opgøres ud fra kriteriet 5 minutter og 59 sekunder.
Tabel 2 – Kontraktuelle bod- & bonustrin for operatørrettidighed (døgn)
Side 2/4
Bod/bonus trin
Bonustrin 4
Bonustrin 3
Bonustrin 2
Bonustrin 1
Neutralt
Bodtrin 1
Bodtrin 2
Bodtrin 3
Bodtrin 4
Bodtrin 5
Fra og
med
99,0 %
98,5 %
98,1 %
97,7 %
97,3 %
96,9 %
96,5 %
96,0 %
95,0 %
Til og ikke
med
Bod/bonus omfang
% af vederlag
+ 5,0 %
99,0 %
98,5 %
98,1 %
97,7 %
97,3 %
96,9 %
96,5 %
96,0 %
95,0 %
+ 3,0 %
+ 2,0 %
+ 1,0 %
Ingen regulering
- 1,0 %
- 2,0 %
- 3,0 %
- 5,0 %
Under -5,0 %
Tabel 3 – Gennemsnitligt antal Øresundstogsæt på værksted – seneste 12 måneder
Årstal
Måned
Gennemsnit
Afslag mio. kr.
Sep.
11,8
0,4
2013
Okt.
12,7
0,6
Nov.
13,0
0,6
Dec.
13,7
0,6
Jan.
13,1
0,6
Feb.
12,4
0,5
2014
Mar. April
11,4
0,4
12,0
0,4
Maj
12,7
0,4
Juni
11,1
0,3
Juli
13,7
0,7
Aug.
13,8
0,6
Note:
Gennemsnittet er regnet ud for hverdage, eftersom DSB Øresund har brug for langt færre
togsæt i weekender og på helligdage.
Afslagsordningen for togsæt på værksted trådte i kraft den 1. august 2013. I henhold til
kontrakten med Transportministeriet må DSB Øresund maksimalt have 6 Øresundstogsæt ude
af drift. Afslagsordningen er eksponentielt stigende, hvilket afspejler, at DSB Øresund stadig
kan realisere deres trafikale forpligtigelser, selvom de holder flere togsæt på værksted end de 6
togsæt, som DSB Øresund oprindeligt har tilbudt.
Eftersom afslaget er eksponentielt stigende og opgøres per hverdag, kan det samlede
månedlige afslag godt være forskelligt fra måned til måned, selvom det månedlige gennemsnit
for antal togsæt på værksted er identisk.
Bemærk at tallene for afslagene er afrundet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402958_0003.png
Tabel 4 – Aflyste tog-km som skyldes DSB Øresund – seneste 12 måneder
Side 3/4
Årstal
Måned
Procent
Sep.
1,71
2013
Okt.
0,53
Nov.
0,72
Dec.
0,69
Jan.
0,53
Feb.
0,40
2014
Mar. April
0,45
0,65
Maj
0,68
Juni
0,19
Juli
0,56
Aug.
0,81
Note:
Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresund forårsager,
at over 10 % af alle planlagte tog-km ikke realiseres.
For august 2014 blev 96,2 % af alle planlagte tog-km realiseret (bemærk at DSB Øresund ikke
nødvendigvis er skyld i samtlige aflyste tog-km – fx aflysninger, der er forårsaget af f.eks.
infrastrukturfejl og forsinkelser fra Sverige).
Figur 1 - Antal rejser på strækningen Helsingør - Københavns Lufthavn ekskl.
rejsende der rejser videre over Øresund eller videre til/fra Sjælland
1600000
1500000
1400000
1300000
1200000
1100000
1000000
900000
800000
700000
600000
Antal rejser på strækningen Helsingør -
Københavns lufthavn
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Rejser 2010
Rejser 2011
Rejser 2012
Rejser 2013
Rejser 2014
Note:
Estimeret ud fra manuelle stikprøvetællinger. Der er korrigeret for overtælling.
Trafikstyrelsen oplyser, at august måned 2014 viser en stigning i antallet af rejser på 25 % i
forhold til samme måned sidste år.
Ifølge Trafikstyrelsen kan følgende forhold have bidraget til den store stigning:
S-togene kørte ikke mellem Svanemøllen st. og Hellerup st. i perioden d. 28.07.2014
til d. 17.08.2014 pga. byggeriet af den nye Nordhavnsvej.
Metrorejsende på Ørestadsbanen (Nørreport st. til Vestamager st.) har haft forlænget
rejsetid pga. obligatorisk skift på DR-byen st. som følge af arbejdet med at opsætte
perrondøre. Dette kan have fået flere til at tage Øresundstogene til Ørestad st.
År til dato i forhold til samme periode sidste år, har der iflg. Trafikstyrelsen været en stigning i
antal rejser på 4,1 %.
Trafikstyrelsen tager forbehold for, at rejsetallene for 2014 er foreløbige og vil blive revideret,
når resultaterne fra årets kontroltællinger, briktællinger mv. foreligger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402958_0004.png
Side 4/4
Figur 2 – Passagerudviklingen over Øresundsbroen
Passagertal over Øresundsbroen baseret på salgstal
1200000
1100000
2010
1000000
900000
800000
700000
600000
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Note:
Baseret på salgstal. Det er ikke alle kunder, der opfanges i salgsstatistikken, det
gælder fx rejser på frikort og medfølgende børn under 7 år. For at tage højde for dette er
antallet af rejser over Øresundsbroen derfor tillagt 5 %.
Trafikstyrelsen oplyser, at der i august måned var 3,7 % færre rejser på Øresundsbroen end
samme måned sidste år.
Dette kan iflg. Trafikstyrelsen skyldes følgende forhold:
Fortsat dårlig rettidighed i Øresundstogtrafikken.
Den svenske krone er stadig svag, hvilket gør København til et mindre attraktivt
turistmål for svenske turister.
Eftervirkninger af strejken i juni 2014.
2011
2012
2013
2014
Trafikstyrelsen tager forbehold for, at seneste måneds passagertal kan ændre sig i forbindelse
med indrapportering af næste måneds passagertal.