Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 412
Offentligt
1402606_0001.png
Dato:
Kontor:
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Sanne Renée Stengaard
Jensen
Sagsnr.: 2014-3051/01-0024
Dok.:
1314995
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvars-
områder, der forventes behandlet på rådsmødet (transport, telekom-
munikation og energi) den 8. oktober 2014
Side:
2-8
Dagsordenspunkt 1
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om fremme af grænseoverskri-
dende udveksling af oplysninger om tra-
fiksikkerhedsrelaterede færdselsovertræ-
delser
KOM(2014) 476 endelig
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 1: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om
trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser
Nyt notat
KOM(2014) 476 endelig
Resumé
Forslaget har til formål at forbedre færdselssikkerheden i EU ved at
fremme grænseoverskridende udveksling af oplysninger om færdselslovs-
overtrædelser og dermed gøre det lettere at finde identiteten på de perso-
ner, der begår færdselsovertrædelser i andre medlemsstater. Ifølge forsla-
get skal dette ske ved, at medlemslandene sikres adgang til hinandens mo-
torregistre til brug for efterforskningen af en række nærmere definerede
færdselslovsovertrædelser. Forslaget indeholder derudover bestemmelser,
som fastlægger rammerne for udformning og fremsendelse af bødeforlæg
til andre medlemsstater.
Forslaget er en opfølgning på Domstolens afgørelse af 6. maj 2014 i sagen
C-43/12, hvor Domstolen annullerede direktiv nr. 2011/82/EU om græn-
seoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovsovertrædelser. Domstolen gav ved sin afgørelse Kommissio-
nen medhold i, at direktivet skulle have været vedtaget med hjemmel i reg-
lerne om transportpolitik (TEUF artikel 91) og ikke – som det var tilfældet
– i bestemmelsen om grænseoverskridende politisamarbejde (TEUF artikel
87, stk. 2). Direktivforslaget indeholder ikke nye selvstændige lovgiv-
ningsmæssige initiativer, men er hovedsagelig en ændring af direktivets
hjemmelsbestemmelse. Som følge af den ændrede hjemmel er der dog fore-
taget enkelte ændringer i direktivets bestemmelser om databeskyttelse.
Ændringen af direktivets hjemmelsbestemmelse medfører, at direktivet ikke
længere er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre
anliggender, og direktivet derfor finder anvendelse for Danmark. Forsla-
get skønnes umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser og
statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at være offentlige tilkendegivel-
ser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget.
Fra dansk side er man overordnet set positiv over for tiltag, der kan med-
virke til at styrke færdselssikkerheden. Fra dansk side er man tilfreds med
Kommissionens forslag om at forlænge implementeringsfristen for de lan-
de (Storbritannien, Irland og Danmark), der på grund af forbehold ikke
har været omfattet af det tidligere direktiv.
Forslaget forelægges for Rådet til generel indstilling på rådsmødet (trans-
port, telekommunikation og energi) den 8. oktober 2014 med henblik på
endelig vedtagelse senest den 6. maj 2015 i overensstemmelse med Dom-
stolens afgørelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 19. marts 2008 et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af grænseoverskridende rets-
håndhævelse på trafiksikkerhedsområdet på grundlag af traktatens artikel
om transport (artikel 71, stk. 1, i EF-traktaten, nu artikel 91 i TEUF). Di-
rektivet blev vedtaget den 25. oktober 2011. I forbindelse med behandlin-
gen af forslaget valgte Europa-Parlamentet og Rådet artikel 87, stk. 2, i
TEUF om politisamarbejde som retsgrundlag, og Danmark var derfor på
grund af forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender ikke omfattet
af direktivet.
Kommissionen støttede indholdet af det vedtagne direktiv, men besluttede
at anfægte dets retsgrundlag ved EU-domstolen. I sin dom af 6. maj 2014 i
sag C-43/12, Kommissionen mod Europa-Parlamentet og Rådet, annulle-
rede Domstolen direktiv 2011/82/EU, men opretholdt dets virkninger indtil
et nyt direktiv med hjemmel i traktatens artikel om transport træder i kraft.
Ifølge Domstolens afgørelse skal dette ske inden for en rimelig frist, som
ikke må overskride tolv måneder fra datoen for dommens afsigelse, dvs.
senest den 6. maj 2015.
I overensstemmelse med Domstolens afgørelse fremsatte Kommissionen
den 18. juli 2014 et nyt forslag til direktiv om fremme af grænseoverskri-
dende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdsels-
lovsovertrædelser.
2.
Indhold
Direktivet skal sikre en mekanisme til elektronisk udveksling af registre-
ringsoplysninger på køretøjer mellem medlemslandene. Formålet med for-
slaget er således ligesom med det annullerede direktiv at gøre det lettere at
finde identiteten på de personer, der begår en række nærmere angivne
færdselsovertrædelser med henblik på at styrke håndhævelsen af færdsels-
reglerne på tværs af medlemslandene. Det fremgår af direktivet, at hånd-
hævelsen vil skulle ske efter reglerne i det land, hvor forseelsen er begået.
Forslaget omfatter overtrædelser af medlemsstaternes færdselslovgivning
vedrørende hastighedsovertrædelser, manglende brug af sikkerhedssele,
fremkørsel mod rødt lyssignal, spirituskørsel, kørsel under påvirkning af
stoffer, manglende brug af styrthjelm, ulovlig brug af kørebane samt ulov-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lig brug af mobiltelefon eller anden kommunikationsanordning under kørs-
len.
Udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne skal foregå ved, at
medlemsstaterne får adgang til at foretage søgninger i hinandens motorre-
gistre via EU’s køretøjs- og kørekortsnetværk (EUCARIS). Udvekslingen
skal ifølge direktivet ske på grundlag af de procedurer, som findes i Rådets
afgørelser 2008/615/RIA og 2008/616/RIA om Prüm-samarbejdet.
Forslaget lægger endvidere op til, at den medlemsstat, hvori overtrædelsen
er begået, i overensstemmelse med national ret skriftligt skal informere
ejeren/brugeren af det pågældende køretøj, hvis medlemsstaten agter at
fortsætte sin håndhævelse af sagen. Det er op til hver enkelt medlemsstat
at vurdere, hvorvidt man ønsker at forfølge en overtrædelse på medlems-
statens eget område, men medlemsstaterne er forpligtet til at besvare de
anmodninger, som de øvrige medlemsstater måtte fremsende.
Implementeringsfristen for direktivet er den 6. maj 2015. Under forhand-
lingerne i Rådet har Kommissionen imidlertid indsat en undtagelsesbe-
stemmelse for de lande, der ikke var omfattet af det tidligere direktiv
(Storbritannien, Irland og Danmark), således at gennemførelsesfristen for
disse lande er fastsat til den 6. maj 2017.
3.
Gældende dansk ret
3.1. Prüm-loven
Ved lov nr. 479 af 17. juni 2008 om gennemførelsen af Prüm-samarbejdet
er der bl.a. foretaget en ændring af lov om registrering af køretøjer, som
indebærer, at oplysninger i køretøjsregisteret (nu motorregisteret) kan vi-
deregives til politiet, og at Rigspolitichefen kan give de kompetente rets-
håndhævende myndigheder i andre medlemsstater online adgang til at fo-
retage søgning i de oplysninger, som politiet er i besiddelse af.
Det fremgår således af § 18 i lov om registrering af køretøjer, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 16 af 9. januar 2013, at Rigspolitichefen kan give den
kompetente retshåndhævende myndighed i en EU-medlemsstat adgang til
at foretage elektronisk søgning i de oplysninger fra køretøjsregisteret, der
er videregivet til politiet til brug for efterforskningen af en konkret straffe-
sag eller en konkret sag om opretholdelse af den offentlige sikkerhed.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Oplysninger om danske køretøjer og oplysninger om ejere og indehavere
registreres i Danmark i Motorregisteret (DMR). Registeret henhører under
SKAT, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 20 af 15. januar 2013 om registrering af
køretøjer mv.
3.2. Retshjælp
Det følger af artikel 5 i konventionen om gensidig retshjælp af 29. maj
2000 (EU-retshjælpskonventionen), at fremsendelse og forkyndelse af
retsdokumenter, som f.eks. bødeforelæg for overtrædelse af færdselslov-
givningen, som er bestemt for personer, der opholder sig på en anden med-
lemsstats område, som udgangspunkt kan sendes direkte til disse med po-
sten. Såfremt den pågældende ikke vedtager bødeforelægget, kan sagen
indbringes for retten, som efter retsplejelovens § 897, stk. 1, nr. 3, jf. § 896
a, har mulighed at afgøre sagen med en udeblivelsesdom.
Der er ved rådets rammeafgørelse af 24. februar 2005 om anvendelse af
princippet om gensidig anerkendelse på bødestraffe (bøderammeafgørel-
sen) indført en forenklet og mere effektiv procedure mellem EU-
medlemsstaterne i forbindelse med anerkendelse og fuldbyrdelse af afgø-
relser om bødestraf. Bøderammeafgørelsen indebærer, at en afgørelse i en
medlemsstat om, at en person skal straffes med en bøde, kan sendes til den
medlemsstat, hvor personen hører hjemme. Denne medlemsstat skal heref-
ter sørge for, at afgørelsen om bødestraf fuldbyrdes på samme måde, som
hvis der havde været tale om en national afgørelse. Det er en betingelse for
fuldbyrdelse i den anden medlemsstat, at der er tale om en endelig afgørel-
se. Det fremgår endvidere af rammeafgørelsen, at den fuldbyrdende med-
lemsstat kan afvise at fuldbyrde bøder under 70 euro.
For så vidt angår nordiske køretøjer fremsendes disse sager i medfør af
”Aftale mellem de nordiske landes politimyndigheder om politisamarbej-
de”, som trådte i kraft den 1. januar 2003. Aftalen er oprindeligt indgået i
1972, og er senest revideret den 22. august 2012. Denne aftale trådte i kraft
den 1. oktober 2012.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Direktivet vurderes umiddelbart at ville medføre lovgivningsmæssige æn-
dringer i forhold til at sikre udenlandske myndigheders søgning i motorre-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gisteret til brug for efterforskningen af færdselslovsovertrædelser. En
nærmere vurdering af disse ændringer udestår.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser. Det gælder navn-
lig i forhold til gennemførelsen af de systemmæssige ændringer, som er
nødvendige for at give andres landes myndigheder adgang til oplysninger
fra motorregisteret om ejere/brugere af køretøjer til brug for efterforsknin-
gen af færdselslovsovertrædelser. Regeringen er i gang med at foretage en
nærmere vurdering af de statsfinansielle og samfundsøkonomiske konse-
kvenser, men de endelige omkostninger vil først kunne vurderes, når EU-
CARIS-platformen er implementeret til brug for udveksling af oplysninger
i medfør af Prüm-samarbejdet.
Herudover vil direktivets gennemførelse nødvendiggøre en række ændrin-
ger i det sagsbehandlingssystem (ATKS), som politi og anklagemyndighed
anvender i forbindelse med behandlingen af sager om automatisk trafik-
kontrol (ATK-sager) samt væsentlige ændringer af politiets øvrige syste-
mer, herunder POLSAS og bødesystemet.
5.
Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
3F’s Transportgruppe, Advokatrådet, Camping Branchen, Chaufførernes
Fagforening, Danmarks Motor Union, Danmarks Transport Forskning,
Dansk Transport & Logistik (DTL), Dansk Camping Union, Dansk
Erhverv, Dansk Industri (DI), Danske Advokater, Danske Biludlejere,
Danske
Regioner,
Datatilsynet,
Finans
og
Leasing,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere
(FDM), Foreningen af offentlige anklagere, Foreningen for Trafikofre,
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Institut for Transport (DTU
Transport), Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet i
Danmark, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet,
Turistvognmændenes Arbejdsgiverforening.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra
3F Transportgruppen,
Advokatrådet, Danske Biludlejere, Dansk Erhverv, DTU Transport,
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet TÆNK
og de
Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL).
3F Transportgruppen, Advokatrådet, Forbrugerombudsmanden
og
Forbrugerrådet TÆNK
har ingen bemærkninger til forslaget.
Danske Biludlejere
lægger vægt på, at biludlejningsselskaberne
mod at
kunne præsentere en lejeaftale med den ansvarlige lejer
ikke vil blive
holdt ansvarlige i forhold til opkrævningen af eventuelle fartbøder eller
anden lovovertrædelse begået med udlejningsbiler i udlandet.
Dansk Erhverv
støtter forslaget og henviser til, at forslagets regler om da-
tabeskyttelse sikrer, at der ikke sker spredning af personlige oplysninger
udover forslagets formål om at højne den generelle færdselssikkerhed.
DTU Transport
har anført, at grænseoverskridende udveksling af oplys-
ninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser er et cen-
tralt element i forhold til at forbedre trafiksikkerheden, og at det er vel-
kendt, at risikoen for at en forseelse registreres og sanktioneres, er af stor
betydning for trafikanters overholdelse af færdselsloven. DTU Transport
har desuden bemærket, at grænseoverskridende udveksling af oplysninger
om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser vil bidrage til li-
gebehandling af hjemmehørende og ikke-hjemmehørende europæere føre-
re af køretøjer i forbindelse med trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovs-
overtrædelser, hvorved ”opdagelsesrisikoen” for ikke-hjemmehørende tra-
fikanter øges til gavn for trafiksikkerheden. DTL Transport har endvidere
anført, at de kan tilslutte sig, at der tages initiativ til fremme af grænse-
overskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovsovertrædelser. Endelig anfører DTU Transport, at tilslutningen
til forslaget er betinget af, at udvekslingen af oplysninger sker på en måde,
der sikrer borgernes retssikkerhed.
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
har anført, at de støtter forslagets
formål om at sikre, at der ikke sker forskelsbehandling af herboende euro-
pæere i forhold til håndhævelsen af færdselslovsovertrædelser.
6.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at der kun gennem udveksling af relevant in-
formation mellem medlemsstaterne kan gennemføres konsekvent og effek-
tiv retsforfølgning af færdselsforseelser på tværs af grænserne.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. Regeringen kan i den forbindelse tilslutte sig betragtningerne i for-
slaget.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser fra de øvrige med-
lemsstater til forslaget. Idet der er tale om en genfremsættelse af et tidlige-
re direktiv, må der forventes at være bred opbakning til direktivforslaget.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overvejende positiv over for forslaget, herunder for-
slaget om forlænge implementeringsfristen for direktivet for de lande
(Storbritannien, Irland og Danmark), der ikke var omfattet af det oprinde-
lige direktiv.
9.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Forslaget vil
blive behandlet i Parlamentets Udvalg for Transport og Turisme.
10. Specialudvalget for transport
Sagen har den 12. september 2014 været forelagt på et møde i Specialud-
valget for Transport.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Direktivet har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Det nu annullerede direktiv nr. 2011/82/EU er tidligere blevet forelagt for
Folketingets Europaudvalg forud for vedtagelsen i Rådet.
8