Nørresundby 24-9-2014
Til medlemmerne af Folketingets Transportudvalg.
Lige før sommerferien traf udvalget en beslutning om, at en kommende
Limfjordsforbindelse
ved
Aalborg skal gå vest om byen via øen Egholm. Denne beslutning mener jeg, hviler på et
utilstrækkeligt grundlag.
Vigtigst:
Som det fremgår af Vejdirektoratets ”Konsolideringsrapport”, vil en vestlig forbindelse
kun aflaste Limfjordstunnelen med 16 % *). Regner man med en årlig stigning i trafikken i
tunnelen på 1,6 % (som samme rapport side 11) betyder det, at der efter 10 år igen vil køre så
mange biler i Limfjordstunnelen, at det vil være nødvendigt med endnu en bro/tunnel, formentlig
en paralleltunnel i øst. Starter man der i mod med at udvide den østlige Limfjordsforbindelse med
en paralleltunnel, får man en meget mere langtidsholdbar løsning.
Jeg har skrevet en bog
om dette og om andre forhold, hvor jeg mener der er fejl i VVM-rapportens
konklusioner og beregninger. Den del af bogen, jeg her refererer til, hedder
Det store pengespild
fordi jeg faktisk mener, at
staten har kurs mod at spilde 6,2 mia. kr.
på dette projekt. Denne del
er på 22 sider, og skulle derfor være let læst.
Desuden handler bogen om den lokale beslutningsproces, som jeg mener, var meget kritisabel -
deraf navnet, når bogen vender modsat:
Den store svinestreg.
Indtil videre har jeg fremsendt bogen til Transportministeren samt 13 eksemplarer til
Transportudvalgets sekretariat, hvor den kan afhentes af interesserede medlemmer.
Såfremt alle bliver afhentet, fremsender jeg gerne flere eksemplarer.
Med venlig hilsen
Anders Wested
Venøvej 10
9400 Nørresundby
Tlf. 20489503
-
-
*) Konsolideringsrapporten kan ses på kortlink.dk/efnc
Der vil køre 79.000 biler gennem Limfjordstunnelen i 2020 uden en Egholmforbindelse (jfr. tabel side 27) og
66.100 såfremt Egholmforbindelsen er åbnet (jfr. tabel side 29). Pointen er, at den vestlige linjeføring ligger
for langt fra det sted, hvor byen har udviklet sig de seneste mange år, og hvor der er brug for aflastning. Man
kan kun til en vis grad henvise de nytilkomne biler til at køre vest om, for mod nord er den vestlige
Limfjordsforbindelse slet ikke er forbundet med E45. En sådan forlængelse af motorvejen vil fordyre
projektet yderligere. I vejprojektets nuværende form er prisen 6,2 mia. (2011-kroner)