Viby J., dem 23. september 2014.
OPS – Oplysning til Politikerne om Samfundet.
Hvorfor skal alting laves om?
Hver gang jeg skal til at skifte min taxa ud med en ny – ja, så er registreringsloven for en sådan stort
set ændret. Desuden er der denne gang også en ny Taxilov på vej (det har den været længe), men
hvornår kommer disse love, og hvordan kan man tillade sig fra myndighedernes og politikkernes
side at sætte de enkelte vognmænd, som disse love berører under et så voldsomt økonomisk og
psykisk pres?
Historisk set har taxabranchen kunnet holde skindet på næsen ved frikørslen af dens taxaer, men det
er jo mange år siden – den sidste jeg solgte ”tabte” jeg 50.000 kr. på om året i forhold til
anskaffelsesprisen – og det var ikke en stor Mercedes, men en VW Passat. Med det nye oplæg til
ændring af reglerne for registreringer af taxier kan taxaen købes uden afgift, men skal så
efterfølgende afgiftsberigtiges ved salg – jamen, så skal man som vognmand til at betale sin bil 2
gange? Hvis afgiftsberigtigelsen skal/må lægges på taxiindekset (hvor taxameterpriserne bliver
udregnet), så vil det jo medføre en stor forhøjelse af samme til stor ulempe for vores kunder – og
dem er der ikke for mange af i disse tider. Alle med respekt for sig selv har jo købt en mikrobil.
Alternativt kan man jo også sælge bilen ud af landet og også få en del af momsen tilbage, og så er
det provenu, som staten har haft i udsigt med Finanslovaftalen, herunder at taxabranchen skulle
bidrage med adskillige millioner, da pist væk!
Yderligere kunne man også købe sin ”nye” taxa brugt i f.eks. Tyskland. Hvis bilen er 6 mdr.
gammel og har kørt mere end 6.000 km., kan den importeres (har jeg hørt) en del billigere end en
ny dansk, og der er ligeledes en sidegevinst, da momsen i Tyskland kun er 19%.
Hvis ovenstående bliver en trend – og lur mig hvis den ikke gør det, så kan Staten ”kikke” langt
efter dens provenu.
En anden sideeffekt er jo også, at de danske forhandlere af biler til taxabranchen mister deres
bilsalg og måske også deres serviceydelser med tab af arbejdspladser til følge!
Desuden vil man nok også opleve, at de enkelte vognmænd kører længere i deres biler som vil
betyde en større Co2 forurening end i dag, hvor udskiftningen jo netop medfører, at taxabranchen
har nogen af de bedste og mest miljøvenlige biler.
Den eksisterende frikørselsordning blev jo introduceret, fordi der var plat og svindel i branchen og
for at undgå dette blev kørebøgerne indført, og som jeg ”hører” dette, så skal man ikke mere føre
kørebog, og det må jo alt andet lige betyde, at myndighederne og politikkerne mener at dette
misbrug er et overstået kapitel – det er der da vist ingen, som tror på, vel?
Jeg har skrevet flere gange – ”jeg har hørt” – ja, for der er ikke rigtig nogen, som véd noget om
hverken den (måske) nye taxilov eller hvordan det vil gå med
registreringslovgivningen/frikørselsordningen. Hvis alt skal gøres frit, så går jeg ud fra at
maksimalpriserne også bliver givet fri, og så bliver det da for alvor dyrt for kunderne!
Nu står jeg så her som 61-årig efter 26 år i branchen – først som chauffør i 9 år og siden som
vognmand, og skal tage stilling om jeg skal handle ny bil nu eller vente og se tiden an, idet flere
forhold i branchen er så usikre herunder, at lovgiverne ikke kan finde ud af, om de skal afvikle
taxabranchen eller lade den bestå (nogenlunde) i dens nuværende form. Man har jo fra
myndighedernes side ofte proklameret, at vi er/var en branche uden konkurrence, men det har aldrig
været mere usandt. Vi er pressede fra andre sider ikke mindst fra Trafikselskaberne (OST-
tilladelser), som jo nu har trukket stikket ud på 1.000 til 1.500 taxaer. Desuden har Midttrafik