Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 403
Offentligt
Introduktion
Forureningssituationen på Kystbanen har senest været aktualiseret i Dr
Dokumentaren, men konklusionen på denne dokumentar lader de ansvarlige
politikere og DSB-driftsledere i udsendelsen henvise til en tidsramme på 16
år, uden modforholdskritik, og det kan vi slet ikke leve med; men tværtimod
risikere at dø af!
Regeringen har aktuelt lanceret en kræft-løsningsplan med
samfundsmæssige sundhedsmål og samtidig tillader staten sig selv at byde
sine borgere et decideret sundhedsskadeligt transportmiljø!
Det er ambivalent og udgør en fare for folkesundheden og står dermed i grel
modsætning til regeringens og statens egne sundhedsmæssige
målsætninger!
17. september 2014
Danske Statsbaner - DSB
Folketingets Transportudvalg
Pendlerforeningen for Kystbanen
og pressemedias v. Frederiksborg Amts Avis – Dr P1 Dokumentaren
Luftforurening på Nørreport! / - en borgerindsigelse!
Nu har som bekendt Nørreport lige været lukket en længere tid for ombygning og jeg
glædede mig faktisk til igen at kunne bruge denne centrale skiftestation, som førhen og
nok desuden forestillet mig en række grundliggende forbedringer mht. til bremsestøj og
luftforurening etc.
Men da jeg kom op fra trappen nede fra metroen og op på perron-sporet til Helsingør; blev
jeg fra et udgående accelererende dobbeltdækker-diseltog, i stedet for mødt med en sky af
tyk kvælende diselrøg, så tæt jeg lige så godt kunne være trådt ind i et oliebål på en
boreplatform.
Blot er partiklerne og luftforureningen i denne fede raffinerede diselrøg, så langt langt
giftigere.
Jeg har lige gennemgået en 8 måneders lungebetændelse, der var ved at lægge mig ned
på tværs, og fik så her en dosis disel-giftgas så voldsom at jeg bør gøre en principiel
passager -og borgerindsigelse til Danske Stats Baner - DSB på mine egne og mine
medpassagerer vegne.
Man har i staten så travlt med anti-rygning, sundheds og helsekampagner med rationelle
sparehensyn og har eks.vis lige her i sensommer 2014 lanceret en storstilet mangeårig
kræft-løsningsplan, og så tillader staten sig selv at byde sine borgere et decideret, stærkt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
koncentreret sundhedsskadeligt transportmiljø, man for længst har været opmærksom på,
har målinger og rapporter på, og kunne have udbedret; alene af hensyn til
samfundsansvaret og den almene sundhedstilstand der påhviler staten.
Det er dermed fortsat så decideret sundhedsskadeligt at opholde sig på Nørreport under
de omstændigheder og efterfølgende og ikke legitimt at påføre kunder og borgere risiko for
kræft/cancer i almenhed i form af massiv sundhedsskadelig luftforurening; i hele togets
køreudstrækning; - indendørs som udendørs.
Det er ikke forsvarligt at opholde sig på Nørreport Station på perronerne i den situation og
uansvarligt at medbringe evt. børn, svagelige, ældre og gamle og luftvejsbetingede
sygdomsramte etc.
Fuldstændig uforsvarligt og en sundheds og ja undskyld mig; samfundsskadelig
statsvirksomhed som det nu forekommer aktuelt.
Til fremtidens togrejser og ufrivillige ophold på Nørreport station, har jeg nu indkøbt og
medbringer sådan en engangsmaske; et åndedrætsværn, som man også ser japanere og
kinesere anvende i østens forurenede storbyer og påfører mig fremover demonstrativt
denne af sundhedsmæssigt hensyn til mig selv og for synligt at demonstrere
sundhedsrisikoen og anvise mine medpassagerer en metodisk akut mulighed.
Jeg havde heldigvis denne gang nogle af disse engang-servietter med, og som jeg kunne
holde henover luftvejene og desuden tilbyde mine nærmeste perron-medpassagerer, men
der er nær ikke nok og dette forureningsmiljø forudsætter en giftgas-helmaske.
Jeg ved hvad jeg taler om og er mangeårig tidligere fælles-sikkerhedsrepræsentant i
bygge -og anlægssektoren.
Aktuelt nok rejste jeg jo debatten på perronen, som en bevidst indigneret passager-
reaktion, med en selvfølgelig kultiveret og samtalemæssigt inkluderende dialog henvendt
til mine nærmeste medpassagerer og førte dermed denne forureningsorienterede
samtalediskurs i offentligt rum på stedet og indtil næste tog ankom mod Helsingør.
I hele denne mellemliggende ventetid stod vi indhyllet i efterdønningerne af denne
uigennemtrængeligt tætte kvælende røg og stank. Efter sådan en forurening vælger jeg
straks jeg er hjemkommet, at tage bad og vaske mig fra top til tå og smide al tøj til vask, og
altså gennemgå samme sikkerheds-procedure som ved en kontaminering og jeg anser det
ikke for en overdreven personlig modforholdsregel.
Et glas mælk er det også klogt at drikke!
I det jeg kom hjem og herefter tændte radioen hørte jeg så aktuelt Dr Dokumentaren på
P1; og som bragte netop dette tema op; om DSB diselforurening på kystbanen, og dermed
konkretiserede min oplevelse og kritik helt aktuelt.
Har de andre medpassagerer også efterfølgende hørt denne Dr Dokumentar udsendelse
eller genudsendelse, må de da have tænkt over det aktuelle sammenfald og fået deres
egen oplevelse bekræftet.
Men dette er jo blot med til at understrege vigtigheden af at få gjort noget ved problemet nu
og jeg havde da, fra de respektive ansvarliges side, i det mindste forventet mig en oplagt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opmærksomhed på netop dette problem for den underjordiske perron Nørreport og at man
da i hvert fald senest, i forbindelse med renoveringen, havde haft fokus på at imødekomme
problematikken med et tidssvarende miljø og udluftnings - og friskluftsanlæg som i høj grad
havde afhjulpet denne fortsatte skandaløse borgersundheds og miljøforurening.
Det minder mig om at forrige sommer 2013, måtte jeg også "gå i aktion" i Kystbanetoget
fra Helsingør overfor DSB personalet og få omflyttet hele 4 togstammer passagerer, som
man blot ligegyldigt havde anbragt i lukkede vognsystemer uden luftkonditionering og
anden frisklufttilførsel og i 35 * varme på årets hidtil varmeste dag.
Da jeg selv blev blå i hovedet og svedte som et svin og så flere andre også blive dårlige
forud for tendentielle akutte besvimelser; måtte jeg jo også agere akut og på alles vegne
udgive mig for almen læge, for dermed autoritativt at gennemføre en passager-omflytning
via konduktør og højtaleranlægget, af samtlige passagerer, der ellers havde været fanget i
denne ufrivillige DSB-skabte dødsfælde.
Endnu en unødvendig farlig situation skabt af ledelsesmæssig inkompetence,
underbemanding, ubrugeligt togmateriel og konduktiv ligegyldighed ift. det egentlige
transport -og passageransvar.
Man siger en ulykke kun opstår af 3 på hinanden sammenfaldende omstændigheder og
havde man blot været opmærksom på en af faktorerne ville en ulykke ikke ske; men at
dette netop også er den ulyksalige formel på den cocktail der skal til for at skabe den helt
store DSB katastrofe på kystbanen.
I det perspektiv er det i virkeligheden mere som en tidsindstillet bombe og kun et
spørgsmål om tid før det går alvorligt galt.
Det har dermed chokeret mig med hvilken ansvarsforflygtelse og ignorance DSB håndterer
sine passagerer, borgere og almenheden og jeg forventer mig da også blot det er et
spørgsmål om tid og et sammenfald af omstændigheder før vi har en mere alvorlig ulykke.
Må gud forbyde det...
Nu har jeg så også hentet en luftforurenings-App til min smartphone og vil i fremtiden
foretage jævnlige målinger på min togtur og mit ophold på Nørreport og vil så snart kunne
bidrage med disse data som statistisk dokumentation.
Jeg kan da opfordre kystbanens pendlerforening og passagererne og dagligpendlere på
kystbanen, til at gøre det samme; og hente og installere en luftforurenings-App på deres
tablet eller smartphone og evt. måle og indsamle disse data til dokumentation og jeg kan
desuden opfordre pendlerforeningen til måske at overveje en media-kampagne om ”DSB
luftforureningsmåling med Apps” og foretage en indsamling af dokumentations-data til
Folketingets Transportudvalg, Transportministeren, og i hvert fald er det en god ide til at
skabe presseomtale og mobilisere et større og fælles politisk pres på.
Nu har Dr Dokumentar nok bragt forureningsproblematikken op i en seriøs udsendelse,
men ikke aktualiseret spørgsmålet med hensyn til Nørreport Station som beskrevet her og
uden forslagsanbefalinger til en snarlig løsning, eller en egentlig opfølgning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401063_0004.png
Tværtimod taler de ansvarlige politikere og DSB-driftsledere i udsendelsen om en
tidsramme på 16 år, uden modforholdskritik, og det kan vi slet ikke leve med; men
tværtimod risikere at dø af!
DSB og staten handler altså dermed så decideret imod bedre viden og ignorerer herved
bevidst et meget alvorligt sundhedsskadeligt problem af menneskeligt og
samfundsmæssigt omfang at det egentlig virker uforsvarligt, både af DSB og af ministeriet,
staten og ikke mindst politikerne og Folketinget.
Man skal da overhovedet ikke køre med dybt forældede forurenende diseltog på en fin dyr
el-bane som kystbanen!
Det i sig selv må være et princip og en standard og selve grunden til vi betalte for og
etablerede el-banen!
Det omtalte foreslåede friskluft- miljøfilter og kondition-anlæg bør etableres straks på
Nørreport og på tilsvarende underjordiske stationer og man kan i DSB samtidig omlægge
disse diseltog, bort fra vores i øvrigt dyrt betalte elektrificerede kystbane.
Denne borgerindsigelse er indgivet til DSB, til Folketingets transportudvalg og til
Kystbanens pendlerforening
Med venlig hilsen
Kai Jensen
Hamlets Vænge 28 B
3000 Helsingør
Mobil: 22 45 39 52
E-mail:
[email protected]