Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 402
Offentligt
1401032_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon
Fax 7262 6790
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 4. september 2014
Grund- og nærhedsnotat om henstilling med henblik på
Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til
at forhandle en ændring af aftalen mellem Amerikas For-
enede Stater og det Europæiske Fællesskab om regel-
samarbejde inden for civil luftfartsikkerhed angående
samarbejde og anerkendelse på yderligere områder.
KOM (2014) 502
1. Baggrund
Henstillingen med henblik på rådets afgørelse er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 218, stk. 3 og 4, og kan vedtages med
kvalificeret flertal.
Forslaget vil åbne mulighed for styrket samarbejde på luftfarts-
sikkerhedsområdet ved inddragelse af yderligere områder i det
eksisterende aftalegrundlag mellem EU og USA.
Rådet gav den 9. marts 2004 Kommissionen bemyndigelse til
at føre forhandlinger om en bilateral aftale med USA om gensi-
dig anerkendelse af certificeringsresultater inden for civil luft-
fartssikkerhed og af miljømæssig godkendelse af civile luft-
fartsprodukter. Aftalen herom er trådt i kraft d. 1. maj 2011,
og det er denne aftale, der nu ønskes ændret ved udvidelse.
Aftalens nuværende anvendelsesområde omfatter:
Luftdygtighedsgodkendelse og kontrol af civile luftfarts-
produkter
Miljømæssig afprøvning og miljømæssig godkendelse af
civile luftfartsprodukter og
Godkendelse og kontrol af værksteder
I medfør af aftalen er der nedsat det såkaldte bilaterale tilsynsudvalg
med repræsentanter fra Kommissionen og de amerikanske luftfarts-
Side 1 (3)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 4. september 2014
myndigheder, der har som opgave at sikre, at aftalen fungerer efter
hensigten.
2. Formål og indhold
Ifølge forslaget er der i ovennævnte udvalg konstateret et gensidigt
ønske om at styrke muligheder for yderligere samarbejde om luft-
fartssikkerhed, som ligger udover aftalens nugældende anvendelses-
område. Forhandlinger herom forudsætter bemyndigelse af Kommissi-
onen ved rådsafgørelse.
Der peges på en række områder der ønskes inddraget i aftalegrundla-
get. Disse omfatter certificering af civile luftfartsprodukter, certifikater
til og uddannelse af personale, flyveoperationer, flyvepladser samt
lufttrafikstyring og luftfartstjenester. Nye aftaler herom vil gennem
gensidig anerkendelse af certifikater mv. i væsentlig omfang kunne
lempe de krav og kontrol heraf, der i dag stilles for at kunne opnå an-
erkendelse af kvalifikationer og standarder.
Forslaget peger blandt andet på pilotcertifikatområdet, hvor et bety-
deligt antal piloter ved konvertering af certifikat kan drage økonomi-
ske og praktiske fordele af gensidig anerkendelse af dokumentation
og kvalifikationer. Medlemsstaterne vil kunne udstede et pilotcertifikat
på grundlag af et certifikat, der er udstedt i USA, efter en forenklet
procedure, hvor der kun vil være behov for at verificere et fåtal af
særlige betingelser.
Generelt påpeger forslaget fordelen ved øget samarbejde mellem USA
og EU i form af øget gensidig anerkendelse og harmonisering af regler
og godkendelser mellem de to største luftfartsmarkeder. Dette er
blandt andet for at reducere unødige transaktionsomkostninger, der
ikke skaber merværdi for flyvesikkerheden, men kun belaster bran-
chens konkurrenceevne i en tid hvor nye operatører dukker op fra an-
dre dele af verden.
Med denne rådsbeslutning gives der mandat til Kommissionen om at
forhandle med USA om udvidelse af aftalen.
Konkrete resultater af forhandlingerne med USA i form af en egentlig
aftale vil skulle vedtages af rådet som rådsafgørelse.
3. Europaparlamentets udtalelser
Europaparlamentet skal ikke høres om rådets afgørelse om bemyndi-
gelse af Kommissionen, men høres når et endeligt aftaleudkast fore-
ligger.
Side 2 (3)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 4. september 2014
4. Nærhedsprincippet
Der er allerede fællesskabsret på området i form af en bilateral aftale
mellem EU og USA, og nærværende forslag til rådets afgørelse giver
mulighed for en udvidelse af denne på relevante områder, som ikke
ville kunne opnås ligeså effektivt via bilaterale aftaler mellem USA og
EU’s enkelte medlemslande. På dette grundlag er det vurderingen, at
nærhedsprincippet er overholdt.
5. Gældende dansk ret
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 af
20. februar 2008 om fælles regler for civil luftfart og om opret-
telse af et europæisk luftfartssikkerhedsagentur.
6. Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser.
Selve indgåelsen af en udvidet aftale vil til den tid kunne bidrage til
grundlag for lempelser for virksomheder og personer ved reducerede
byrder og omkostninger knyttet til fremlæggelse af dokumentation
mv.
7. Høring
Forslaget til henstilling skønnes i sig selv at have begrænset rækkevi-
de, hvorfor det vurderes at en høring ikke er nødvendig.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er overvejende positiv modtaget af øvrige medlemslande.
9.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at tiltag der kan bidrage til en
reduktion af administrative byrder og omkostninger støttes. Det er
opfattelsen, at et udvidet aftalegrundlag mellem USA og EU på de
nævnte områder kan bidrage hertil. Regeringen støtter derfor, at
kommissionen bemyndiges til at indlede forhandlinger i overensstem-
melse med henstillingen.
10.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Nærværende henstilling til rådsafgørelse har ikke tidligere været fore-
lagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3 (3)