Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 400
Offentligt
1401002_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 72218800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Journal TS2060103-201
Dato 25. august 2014
Høringsnotat
Vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven (Tunge
køretøjer på kommunevej, let gods på blokvogne og ge-
byr for udstedelse af legitimationskort).
1. Indledning
Trafikstyrelsen sendte den 8. juli 2014 udkast til forslag til lov om
ændring af lov om ændring af færdselsloven i høring. Lovforslaget
har også været offentliggjort påhøringsportalen. Høringsfristen udløb
den 18. august 2014.
Følgende organisationer m.v. er kommet med svar:
Bilbranchen, CAD, Dansk Erhverv, Dansk Fodgænger Forbund,
Dansk Kørelærer Union, Danske Regioner, DI Transport, DTI
Transport, DTL, Forbrugerrådet, Frie Danske Lastbilvognmænd,
Færdselsgruppen (Landbrug & Fødevarer, Danske Sukkerroe-
dyrkere, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Agroindustri og
Danske Maskinstationer og Entreprenører), Motorhistorisk
Samråd og Tekniske konsulenter for Vejtransport.
Følgende organisationer m.v. er ikke kommet med svar:
Automobilbranchens Handels og Industriforening, Campingbranchen,
Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks Knallert Union,
Danmarks Motor Union, Dansk Camping Union, Dansk Cyklist For-
bund, Dansk Lokal Syn, Dansk Sidevogns Klub, Danske Advokater,
Danske Bilimportører, Danske Busvognmænd, Danske Handicaporga-
nisationer, Danske Motorcyklister, Danske Synsvirksomheder, Det
Centrale Handicapråd, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forenede Danske
Motorejere (FDM), Foreningen af Danske Vognfabrikker, Foreningen af
Vognimportører i Danmark, Foreningen af Omsynsvirksomheder, For-
eningen Liv og Trafik, Forsikring og Pension, Håndværksrådet, Inter-
national Transport Danmark, Landbrugsmaskinimportørernes Bran-
cheforening af 1919, Danske Maskinstationer og Entreprenører,
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, MC-Touring Club Danmark,
Motorcykel Importør Foreningen, NOAH-Trafik, Rigsadvokaten, Rigs-
politiet, Rådet for Sikker Trafik, og Ungdomsringen.
Side 1 (4)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS2060103-201
Dato 25. august 2014
2. Høringssvarene med bemærkninger
Transportministeriet har modtaget 14 høringssvar fra organisatio-
nerne. De modtagne høringssvar er vedlagt som bilag til nærvæ-
rende høringsnotat.
I det følgende gennemgås de væsentligste emner fra høringssva-
rene. Hvor det er relevant, er Transportministeriets bemærkninger
anført efterfølgende i kursiv.
I afsnit 3 sammenfattes ændringerne i det der nu planlægges
fremsat i forhold til det lovudkast, som har været i høring.
Høringssvarene har navnlig vedrørt følgende emner:
a) Tunge køretøjer på kommunevej
b) Let gods på blokvogne
c) Gebyr for udstedelse af legitimationskort
2.1
Tunge køretøjer på kommunevej
De væsentlige kritikpunkter i forhold til punkt a) i lovforslaget er
følgende:
1) Kommunerne har ikke den faglige indsigt og der er ikke foreta-
get officielle beregninger, der kan godtgøre vejsliddet.
• KL og Politiet samt Foreningen af Tekniske Konsulenter for Vej-
transport mener, at der ikke er den fornødne tekniske indsigt hos
kommunerne til at vurdere, om der er forøget slid og om det i så
fald om vil være acceptabelt for kommunen. Herudover er der
rejst spørgsmål om, hvilken beregningsmetode, der skal anven-
des, når vejsliddet skal udregnes. Landbruget har endvidere for-
søgt at påvise, at landbrugskøretøjerne ikke slider mere på vejene
end lastbiler.
2) Det bliver dyrt og besværligt for kommunerne
• KL anfører endvidere at mange kommuner er bundet af funkti-
onskontrakter – om vejvedligeholdelse - som vil medføre genfor-
handling og forøge udgifterne for kommunen, hvis der gives di-
spensationer.
3) Der bliver meget uens praksis i kommunerne og det giver er-
hvervet usikkerhed.
• Landbruget anfører, at lovforslaget ville medføre en uens prak-
sis i de forskellige kommuner og risiko for at praksis skifter af-
hængigt af kommunalbestyrelsens sammensætning. Der ønskes et
generelt gældende regelsæt.
Formålet med den foreslåede ændring af færdselsloven var, at
hjælpe landbrugserhvervet til bedre udnyttelse af deres ressourcer
og at reducere bureaukratiet.
Side 2 (4)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS2060103-201
Dato 25. august 2014
De under høringen indkomne svar peger på nogle problemer om
manglende beregningsmetoder for vejslid, samt problemer med en
kommende kommunal administration
På baggrund af de indkomne svar, har transportministeren valgt at
trække denne del af lovforslaget tilbage.
Transportministeren vil fortsat arbejde for højere vægt og dimensi-
onsgrænser, så flere maskiner kan køre på vejene og så der bliver
mindre bureaukrati.
Der vil derfor i første omgang blive igangsat en intern analyse i Vejdi-
rektoratet om hvilken viden, der foreligger pt. om sammenhængen
mellem slid og det kommunale vejnet, der senere vil kunne drøftes
politisk.
Samtidig har transportministeren anmodet Trafikstyrelsen om at klar-
gøre de gældende regler overfor erhvervet, således at der ikke er tvivl
om, hvilket regelsæt der gælder.
2.2
Let gods på blokvogne
Både forslag a) og b) kan efter DTU Transports opfattelse tænkes at
have en effekt i retning af flere specielle transporter, hvilket kan tæn-
kes at have en negativ effekt på trafiksikkerheden. Der opfordres der-
for til at specielle køretøjer bliver mærket i tilstrækkeligt omfang.
Trafikstyrelsen kan oplyse, at der for særtransporter er fastlagt særli-
ge krav om afmærkning, jf. bilag II, i bekendtgørelse nr. 374 af 23.
april 2007 om særtransport.
2.3
Gebyr for udstedelse af legitimationskort
DI Transport og ATL er principielt imod nye gebyrer på vejgodstrans-
porten, og er derfor betænkelig ved at indføre gebyrer for udstedelse
af legitimationskort. Omkostninger til udstedelse af legitimationskort
er opgjort til 108.000 kr. det første år i 2014 og herefter mellem
42.000 kr. og 45.000 kr. de efterfølgende tre år. Der er således tale
om et yderst begrænset beløb, som det bør være muligt at afholde
inden for de nuværende rammer, uden at pålægge branchen yderlige-
re gebyrer.
Trafikstyrelsen kan oplyse, at det fra starten var indstillingen, at ud-
stedelsen af legitimationskort skulle finansieres ved et gebyr. Dette
fremgik bl.a. af Rapport om færdselsregulering ved særtransporter,
som af Justitsministeriet blev udsendt i høring af Justitsministeriet den
11. juli 2013.
3. Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lov-
udkast, som har været i høring
Det er vurderingen, at med ovenstående kritikpunkter til forslagets §
1,nr.1, kan det blive vanskeligt at fremme lovforslaget i sin nuværen-
Side 3 (4)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS2060103-201
Dato 25. august 2014
de form, da både erhvervet, kommunerne og delvis politiet er bekym-
ret for indholdet.
Det er vurderingen, at det er en berettiget kritik, at der er behov for
at forbedre det faglige grundlag og nogle konkrete beregninger, der
kan anvendes til vurdering af vejslid.
Der er vurderingen, at der derfor skal ses nærmere på sammenhæn-
gen mellem slid og vejnet, før der evt. gås videre med et sådant lov-
initiativ.
På den baggrund tages bestemmelsen om, at ministeren kan bemyn-
dige kommunerne til at tillade tunge traktorer, motorredskaber og på-
hængskøretøjer på kommunens vejnet, ud af lovforslaget.
Samtidig er det aftalt med justitsministeren, at de to øvrige bestem-
melser medtages i et lovforslag, som justitsministeren planlægger at
fremsætte om ændring af udvalgte bestemmelser i færdselsloven på
Justitsministeriets område.
Side 4 (4)