MINISTEREN
Transportudvalget
Dato
J. nr.
19. september 2014
2014-1945
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Jeg vil hermed gerne orientere udvalget om en ændring af fremgangsmåden for
en planlagt ændring af færdselsloven. Jeg vedlægger det udsendte udkast til
lovforslag, høringsnotat, høringssvar samt høringsliste på baggrund af den eks-
terne høring.
Det overordnede formål med lovforslaget har været at reducere de administra-
tive byrder for især landsbrugserhvervet samt tage højde for den teknologiske
udvikling, der er sket inden for især landbrugsmaskiner. Dermed kan der også
siges at være et vækstfremme formål med lovforslaget.
Den primære bestemmelse i lovforslaget har været at gøre den dispensation,
der gives for visse tunge køretøjer hvert år på statsvejnettet, permanent. Di-
spensationen i dag indeholder en betingelse om, at såfremt køretøjerne også
skal køre på det kommunale vejnet, skal de pågældende kommuner have god-
kendt det. I lovforslaget blev derfor lagt op til, at ministeren vil kunne give
kommunerne mulighed for med en generel dispensation at tillade kørsel med
de køretøjer, der i kraft af lovforslaget fremadrettet ville være tilladt på stats-
vejnettet.
Høringen af udkastet til lovforslag har imidlertid vist, at der ikke hos de centra-
le aktører er opbakning til denne bestemmelse om at lette adgangen til at køre
med de nye mere tunge og større landbrugsmaskiner. Der er således hverken
opbakning fra landbrugets eller kommunernes side. På den baggrund mener
jeg ikke, at der er grundlag for at fremsætte bestemmelsen i denne omgang. I
stedet vil jeg se, hvordan der kan gås videre med at få løst problemstillingen
mhp. evt. senere fremsættelse af et lovforslag om dette.
Lovforslaget indeholder endvidere to mindre, mere tekniske bestemmelser.
Lovforslaget indeholder således en bestemmelse, der skal afskaffe kravet om
forudgående tilladelse hos politiet, hvis der skal køres med let gods på blokvog-
ne/særtransporter indenfor de gældende vægt- og dimensionskrav.
Lovforslaget indeholder endvidere en bestemmelse, der skal give hjemmel
til transportministeren til opkrævning af et omkostningsbaseret gebyr for ud-
stedelse af legitimationskort til personer, der er bemyndiget til at regulere