Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 398
Offentligt
Herskind/Skivholme 17. september 2014
Til transportminister
Magnus Heunicke og medlemmer af Folketingets Transportudvalg
Den 31. juli 2014 sendte vi et åbent brev stilet til ministeren og ordførerne. Vi har fået svar fra ministeren
og Venstres ordfører, som begge henviser til, at der har været mange henvendelser og foretræder, at
forskellene på linjeføringerne var små samt at der var argumenter både for og imod. Så vi prøver igen.
Da der i 2010 fremkom forslag om at lade linjeføringen for en kommende motorvej mellem Aarhus og
Viborg gå syd om Lading Sø, blev vi meget overraskede, men besluttede os straks for at gøre noget.
Vi valgte bevidst at holde os til - kun - at påpege uhensigtsmæssighederne ved den sydlige linjeføring. Vi
kunne være gået videre og ”hjulpet” Folketingets Transportudvalg, ved at pege på, hvilken løsning de skulle
vælge. Men det mente vi ikke var vores opgave, der forelå jo 2 alternative linjeføringsforslag udarbejdet af
vejdirektoratet.
I Favrskov kommune valgte de en anden strategi. For ud over at påpege ulemperne ved at vælge linjeføring
midt og nord, som går igennem Favrskov kommune, brugte man stor energi på at fortælle, hvor vigtigt det
var for udviklingen af Lading, at motorvejen blev skubbet langt over på den anden side af Lading Sø og ind i
Skanderborg kommune.
På den måde fik man alle fordelene og undgik alle ulemperne. Genialt!
Ifølge vores opfattelse findes der ingen saglige argumenter for, at motorvejen på den strækning forlægges
til Skanderborg kommune. Vi er derfor fortsat af den opfattelse, at det var en rævekage, der blev bagt. Det
lykkedes for Favrskov - på tværs af partipolitiske skel - at stå sammen om den letkøbte løsning - at flytte
problemet over til naboen. Hensynet til det politiske spil og spind, kom på den måde til at skygge for en
saglig og velgennemtænkt løsning, til stor skade for mange flere mennesker, værdifulde landskaber og
natur.
Uheldigvis blev beslutningen om den sydlige linjeføring trukket så langt at den kom med i det store
trafikforlig. På den måde blev hele processen og beslutningen så uigennemsigtig, at ingen efterfølgende
kunne drages til ansvar. Men alle i transportudvalget (bortset fra enhedslisten) var glade, for enhver kritik
kunne nu afvises med begrundelsen: Det var et politisk forlig.
I har - efter vores opfattelse - lyttet til dem, der råbte højest, dem der brugte lobbyisme, forkerte
oplysninger og ufine metoder. Hvilket vi mener at have bevist. Det gav gevinst. Men er det værdigt og
styrker det troen på, at man med saglige argumenter kan vinde genklang for sine synspunkter?
Problemet er nu, at ingen tør genåbne forliget af frygt for at tabe ansigt.
Men frygt ikke - Thi vi har aldrig set nogen vise ansigt i denne sag!
Med venlig hilsen
Landsbyrådet for Herskind-Skivholme, Motorvejsgruppen for Herskind Skivholme
Foreningen Eshøjhusets Venner, Beboerforeningen Fremad, Borgere fra Voldby Hede
Borgere fra Birkemosen