Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 397
Offentligt
Frustrationen blandt borgerne langs med Tølløsebanen er blevet enorm, efter
følgende har kunnet læses i Sjællandske:
”Transportministeriet
foreslår nu at Østbanen skal kunne køre mellem Køge
og Roskilde
Transportministeriet foreslår nu, at Regionstog skal kunne benytte de statslige
spor fra Køge til Roskilde. Det skriver Sjællandske den 28.august, ifølge TV2 Øst.
Dermed vil det blive muligt at køre hele vejen fra både Faxe Ladeplads og Rødvig
til Roskilde, uden at skulle skifte tog.
Transportministeriet og Region Sjælland er blevet enige om at anbefale en
udvidelsen, så Regionstog kan begynde at køre hele vejen til Roskilde i 2018.
Jernbaneselskabet Regionstog A/S, der driver de tre lokalbanestrækninger
Odsherredsbanen, Lollandsbanen og Østbanen, er klar til at køre den ekstra
strækning, hvis Folketingets medlemmer vedtager forslaget.”
Som borger i Vestsjælland kan jeg kun ønske de Østsjællandske passagerer et
stort Tillykke, hvis Folketingets medlemmer vedtager dette.
Så har vi, der har valgt at bosætte os i Vestsjælland en lille bøn til
Trafikministeriet og Region Sjælland: Lav samme mulighed for Tølløsebanen!
Ønskescenariet hos brugerne ville være at forlænge Tølløsebanen til Roskilde
Tølløsebanen er livsnerven i byerne som banen betjener. Der er rigtig mange
uddannelsesinstitutioner, der ligger langs banen. Høng Efterskole har oplyst, at
19% af deres elever dagligt bruger toget til og fra skole.
Hvis man ser på transportmulighederne for f.eks. Frejaskolen, der ligger i
Bagmarken, bliver transporttiden markant forlænget, hvis toget nedlægges, som
det blev drøftet i regionen før sommerferien. Iflg. opgørelse fra Frejaskolen, bruger
halvdelen af eleverne toget hver dag, og stort set alle lærerne bruger banen hver
dag, derudover har Frejaskolen en børnehave, og her bruges toget også som
transportmiddel.
Hvis en Høngborger skal til Nyrup, tager toget 22 minutter, mens bussen vil
bruge 1 time og 30 minutter. Det er bare et eksempel. Der er jo ingen der tror på,
at den busrute, der eventuelt skal erstatte toget, kan nå rundt til alle stationerne
på banen indenfor en fornuftig transporttid. Så alternativet må jo være, at der
skal indsættes flere busser og oprettes flere nye busruter, for at afdække behovet.
Nu begynder økonomien måske at halte og så varer det ikke lang tid før vi vil se,
at der skæres ned på busafgangene, eller at nogle byer ikke længere vil blive
betjent af busserne.
Som det kan læses ud af ovenstående, er toget et meget vigtigt transportmiddel
for denne del af Sjælland. Nedlægges Tølløsebanen, vil meget liv uddø og ingen vil
ønske at bosætte sig i byerne langs den nedlagte jernbane. Det vil indebære, at
husene i disse byer vil falde i pris, befolkningen vil fraflytte og der vil kun være de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ældre borgere tilbage i disse byer - uden forretninger, uden noget foreningsliv.
Sikke et liv, det vil blive for de tilbageblivende. Men det vil også blive meget dyrere
for det offentlige, at have de personer boende i disse spøgelsesbyer. Det offentlige
jo har en pligt til at tage sig af ældre, svagelige og syge.
Kære Politikere, om I sidder i Folketinget eller i Regionsrådet, træf nu den rigtige
beslutning for Tølløsebanen. Vi kan jo ikke alle bo i Danmarks 5 største byer. Der
skal også være gode og hurtige transportmuligheder, der kan bringe befolkningen
ind til de store byer, og som binder bysamfundene på landet sammen.