Henvendelse til Folketingets Transportudvalg
Ringsted, den 16. september 2014
Den østlige udfletning skal undersøges ordentligt
Nedenstående partier i Ringsted står bag følgende udtalelse til Folketingets Transportudvalg:
Vi har med tilfredshed konstateret, at Trafikministeren har udsat behandlingen af lovforslag 152 om
niveaufri udfletning ved Ringsted Station med henblik på at gennemføre en fuld VVM-Analyse af
forslaget til en østlig udfletning.
Vi vil dog gøre opmærksom på at der i forvejen gennemført en VVM-analyse forud for anlægsloven
til den ny bane. Der er derfor kun behov for at undersøge det ekstra areal i bredden, som
udfletningen vil beslaglægge. Arealet er landbrugsjord uden nogen naturværdi.
Vi finder, at Banedanmark i hele processen har været unødigt skeptisk over for den østlige løsning.
Da Banedanmark blev bedt om at komme med forslag til en østlig udfletning, valgte man i første
omgang at placere den på et uhensigtsmæssigt sted. Denne placering er ikke mere til drøftelse.
Banedanmark er kommet frem til en merpris på 522 mio. kr. for den østlige udfletning. Efter vores
opfattelse er det godtgjort, at regnestykket ikke længere er relevant, da det er baseret på
forældede økonomiske forudsætninger. Der er ikke taget højde for sparede anlægsomkostninger
på Køge-Ringsted-banen, og de langt bedre betingelser i anlægsfasen er der heller ikke taget
hensyn til. Desuden finder vi, at det er godtgjort, at funktionaliteten ved en østlig udfletning er
større end en vestlig udfletning. Et forhold, som Banedanmark heller ikke medtager i sine
vurderinger.
Endelig finder vi, at det er vigtigt at få undersøgt den samfundsøkonomiske værdi af de to
løsninger, hvilket endnu ikke er sket. Det er på forhånd givet, at den vestlige løsning, også efter
anlægsperioden, vil medføre gener for beboere samt værdiforringelser af boliger og natur omkring
udfletningen.
Vi konstaterer herudover, at Banedanmark har afsat fem et halvt år til at bygge en udfletning øst
for Ringsted. Det er meget lang tid, når en helt tilsvarende niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg
Station kunne bygges på fire år i et område, der er meget vanskeligere at arbejde i. Det kan vi
umiddelbart have vanskeligt ved at forstå.
Vi mener at have belæg for at konkludere, at Banedanmark ikke har optimeret tidsplanen for
undersøgelserne af den østlige udfletning i forhold til bygningen af den ny bane, hvilket forhaler
anlægstiden og økonomien for den østlige udfletning. Det betyder, at forslaget om den østlige
udfletning i sammenligning med den vestlige fremtræder ringere, end den i virkeligheden er.