11. september 2014
Til
Transportminister Magnus Heunicke
og
Folketingets Transportudvalg
I juni bekendtgjorde DSB, at CityNightLine-nattogene mellem Danmark og hhv. Amsterdam/Køln, Basel og
Berlin/Prag vil blive nedlagt i december 2014. Togene, der drives i fællesskab med DB (Deutsche Bahn), har
efter DSB’s vurdering for dårlig økonomi til fortsat drift.
Ifølge svar til transportudvalget fra transportministeren er der ca. 180.000 årlige passagerer med nattoget og
det gav i 2013 et månedligt tab på 1,4 mio. Kr. (16,8 mio. kr. årligt)
1
, svarende til 90 kr. pr. rejse.
Vi vil opfordre til, at nattogene opretholdes
som et attraktivt og miljøvenligt alternativ til fly ved længere
rejser i Europa. I stedet bør underskuddet søges reduceret gennem bedre markedsføring og udvikling af
nattoget. F.eks. er det i dag ikke muligt at reservere nattog over internettet til en række stationer, eller få
online billetter, som man har til fly. Der kan også være behov for at udvikle ruterne, f.eks. kunne en
forbindelse uden togskifte fra Danmark til Paris via Bruxelles være attraktiv i både fritidsmæssige og
arbejdsmæssige sammenhænge, også til statens egne rejser.
Samtidig vil vi opfordre til, at man genindfører beskatning af fly,
f.eks. svarende til den passagerafgift på
75 kr., der var frem til 2006. Uden afgifter på fly er der en urimelig konkurrencefordel for de miljøbelastende
fly. Man bør dog denne gang pålægge afgiften som en afgift pr. passager for brug af lufthavne frem for på
købet af billet, for at undgå konkurrenceforvridning imellem danske og udenlandske rejseaktører.
Hvis DSB ikke ønsker at udvikle nattoget og forbedre markedsføringen, foreslår vi, at den nuværende
nattogsdrift opretholdes til udgangen af 2015, og at staten udliciterer nattogsdriften fra og med 2016. Hvis
DSB har problemer med at køre tog over Fyn i 2015 pga. sporarbejde (hvilket DSB også angiver som et
argument for at nedlægge nattoget), kunne nattoget midlertidigt udgå fra Fredericia eller Aarhus i 2015.
Konsekvenserne af en nedlæggelse
Selvom DSB planlægger at opretholde dagtog til Tyskland, er det ikke noget reelt alternativ til nattog til
rejsende til destinationer til de store dele af Tyskland, samt Holland, Belgien, Schweiz og Tjekkiet, som nu
kan nås med nattog.
1 Svar på spørgsmål til Transportministeren nr 815 og 816 i 2014. Der oplyses et antal rejsende på 171.665 rejsende
for 11 måneder i 2013 (ekskl. oktober)
Side 1 af 2