Til: Transportudvalget
Folketinget Christianborg
1240 København K
8. september2014
En politisk beslutning.
Skal vi som almindelige borgere finde os i at politikerne kan nøjes med at begrunde deres beslutninger med
ordene ”det var en politisk beslutning”? Det betyder at politikerne kan tage en hvilken som helst
beslutning, baseret på falske oplysninger, personlige venskaber eller endnu mere fordækte ting uden at de
behøver at give en begrundelse for beslutningen.
Et godt eksempel på dette er den beslutning som trafikordførerne har taget om at en eventuel motorvej
rute 26 mellem Søbyvad og Mundelstrup skal følge den sydlige linjeføring. Den eneste forklaring som
trafikordførerne har villet give som begrundelse for dette valg er ”det var en politisk beslutning”.
Alle som bor i nærheden af en af de 3 foreslåede linjeføringer har troet at de var en del af en demokratisk
proces. Vejdirektoratet har brugt 23 millioner skattekroner på at undersøge alle mulige forhold som man
bør tage hensyn til når der skal bygges en motorvej. Herefter har der været en høringsperiode hvor alle
borgere har kunnet indsende et høringssvar med argumenter for og imod vejens placering. Der blev
indsendt i alt 207 høringssvar til VVM rapporten. Vejdirektoratet har herefter behandlet alle
høringssvarene og har sammen med de faktuelle data som VVM rapporten beskriver, givet sin indstilling til
folketinget trafikudvalg, om hvilken linjeføring der vil være den optimale. Her har Vejdirektoratet indstillet
at man bør vælge den nordlige linjeføring.
Et af de høringssvar som åbenbart har haft stor vægt for trafikordførerne er det høringssvar som Favrskov
kommune har afgivet. Favrskov har ønsket den sydlige linjeføring for det har Frijsenborg Gods ønsket. Man
kan ved aktindsigt se at Favrskov og Frijsenborg har arbejdet tæt sammen for at politikerne skal vælge den
sydlige linjeføring, og Favrskov ønsker tilsyneladende at favorisere en enkelt borger på bekostning af alle
andre borgere langs de foreslåede linjeføringer. Favrskov havde dog det problem at VVM rapporten
utvetydigt viste at den sydlige linjeføring var den dårligste af de 3 muligheder. Hvad gør man så når man
gerne vil have 2+2 til at give 5 – jo man opfinder lige sin helt egen regnemetode som giver det resultat man
ønsker. Derfor har Favrskov opfundet en beregning som viser at flest borgere bliver berørt ved den nordlige
linjeføring. Med denne beregning viser man at man tilsyneladende tager mest mulig hensyn til borgerne og
skjuler at det faktisk er Frijsenborg Gods man tager mest mulig hensyn til. Favrskovs beregning er da også
blevet underkendt af både Vejdirektoratet og Trafikministeriet som fuldstændig ubrugelige.
Til trods for dette er det åbenbart lykkedes for Favrskov at overbevise trafikordførerne om at 2+2 giver 5.
Det kan være fordi det er det nemmeste bare at stole på hvad en borgmester siger i stedet for at sætte sig
ind i en diger VVM rapport, og hvis det bagefter viser sig, at det var en, for befolkningen, dårlig beslutning
så kan man altid begrunde det med at det var ”en politisk beslutning”
Et par eksempler på dette er Rasmus Prehn fra Socialdemokraterne og Jonas Dahl fra SF. De har begge
været inviteret på besøg hos Favrskov’s borgmester Nils Borring og blevet forevist de falske beregninger