Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 382
Offentligt
1397077_0001.png
Høringsnotat
- Offentlig høring
Køge Nord - Næstved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0002.png
Høringsnotat
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
ISBN: 978-87-7126-226-1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0003.png
Høringsnotat
Indhold
Forord
Side
........................................................................................................... 4
Baggrund ........................................................................................................... 5
Politiske aftaler ..................................................................................................... 5
Inddragelse af offentligheden .................................................................................. 5
Den videre proces .................................................................................................. 6
Læsevejledning ..................................................................................................... 6
Miljøpåvirkninger ............................................................................................... 8
Vibrationer
..................................................................................................... 8
Støj
..................................................................................................... 9
Indhegning af banen .............................................................................................. 9
Elektromagnetisme .............................................................................................. 10
Køreledningsmaster ............................................................................................. 10
Eldriftsservitut ................................................................................................... 10
Fjernsyns- og telefonsignal ................................................................................... 11
Anlæg
......................................................................................................... 12
Anlægsarbejdet ................................................................................................... 12
Sporsænkning ................................................................................................... 13
Overkørsler
................................................................................................... 13
Sporspærringer ................................................................................................... 14
Køremateriel
................................................................................................... 14
Togdrift
Togtrafik
Godstog
......................................................................................................... 15
................................................................................................... 15
................................................................................................... 16
Om løsningerne ................................................................................................ 17
Skuderløsevej ................................................................................................... 17
Ty Hastrupvej ................................................................................................... 21
Teestrupvej/Den blå Stibro ................................................................................... 23
Orkestervej
................................................................................................... 24
Sæddervej
................................................................................................... 24
Ravnstrupvej ................................................................................................... 25
Svansbjergvej og Søllerupvej, Herfølge .................................................................. 25
Bomosevej
................................................................................................... 25
Ravnsborg station ................................................................................................ 26
Generelt ......................................................................................................... 27
Kompensation ................................................................................................... 27
Kommunikation ................................................................................................... 27
Høringsnotat
Forord
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0004.png
Forord
Dette høringsnotat dokumenterer den offentlige høring, som Banedanmark
har gennemført om elektrificeringen og hastighedsopgraderingen af
jernbanestrækningen Køge Nord - Næstved. Elektrificeringen giver muligheder
for at anvende el-tog, og skaber rammerne for en mere moderne og
miljøvenlig jernbane, med billigere og mere stabil drift. Med en
hastighedsopgradering af strækningen vil det tilmed nedsætte rejsetiden på
strækningen markant.
Grundlaget for den offentlige høring var en høringsudgave af VVM-
redegørelsen for projektet. Høringen fandt sted i perioden d. 7. marts til d. 5
maj 2014. I løbet af høringsperioden blev der afholdt to borgermøder i hhv.
Haslev og Køge. De indsigelser Banedanmark modtog på borgermøderne
indgår også i høringen.
Banedanmark har modtaget 43 høringssvar fra både borgere, foreninger og
offentlige myndigheder. Alle henvendelser er behandlet i dette høringsnotat
og de indgår i det endelige projektforslag i det omfang, det kan lade sig gøre
inden for de tekniske, økonomiske og miljømæssige rammer.
Martin Munk Hansen
Områdechef, Anlægsudvikling
Høringsnotat
Forord
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0005.png
Baggrund
Politiske aftaler
I finanslovsaftalen for 2013 mellem Regeringen og Enhedslisten blev der afsat
penge til elektrificering af strækningen mellem den kommende Køge Nord
Station og Næstved. Elektrificeringen af strækningen er omfattet af
elektrificeringsloven, der blev vedtaget i juni 2013.
Projektet er en del af et større elektrificeringsprogram for det danske
jernbanenet, som blev igangsat med de politiske aftaler om
En grøn
transportpolitik
fra 29. januar 2009,
Bedre Mobilitet
fra 26. november 2010
og
Elektrificering af jernbanen
mv. fra 7. februar 2012. Med sidstnævnte
aftale blev det bl.a. besluttet at udarbejde mere præcise anlægsskøn, for
udvalgte jernbanestrækninger. En af disse var strækningen mellem den
kommende Køge Nord Station og Næstved, som efterfølgende blev besluttet.
Med aftalen
Togfonden DK
af den 14. januar 2014, der blev indgået mellem
regeringen (S, R og SF), Enhedslisten og Dansk Folkeparti, blev der afsat
penge til hastighedsopgraderingen af Køge Nord – Næstved.
Den politiske aftale om
Fremrykning af investeringer mv. i Togfonden DK
af
28. maj 2014 har sidenhen fremrykket tidsplanen for
hastighedsopgraderingens anlæggelse fra 2020 til 2015. Denne kan dog først
tages i drift efter Banedanmarks udskiftning af signaler og elektrificering af
banen i 2017.
Inddragelse af offentligheden
I forbindelse med projektet har Banedanmark afholdt to høringer – først i
forbindelse med idéfasen og senest i forbindelse med offentliggørelsen af en
høringsudgave af VVM-redegørelsen for projektet.
Formålet med de to høringer er at informere om projektet og at inddrage
offentligheden, således at alle personer, kommuner, øvrige myndigheder,
virksomheder, organisationer mv. kan være med til at forbedre projektet.
Alle henvendelser er blevet registreret og offentliggjort. Det vil sige, at
skriftlige henvendelser i brev eller mail og mundtlige henvendelser i telefon
eller til borgermøder indgår. Alle kommentarer og forslag er vurderet og
indarbejdet i det omfang, de inden for de økonomiske, tekniske og
miljømæssige rammer kan anvendes i projektet.
I forbindelse med idéfasen blev der i slutningen af 2013 sendt 2 idéer og
forslag, som alle er behandlet i et høringsnotat, der er offentliggjort på
Banedanmarks hjemmeside i starten af 2014.
Høringsnotat
Baggrund
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0006.png
Den anden offentlige høring blev gennemført fra den 7. marts til d. 5. maj
2014 på baggrund af en høringsudgave af VVM-redegørelsen, som var
tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside. Høringen blev annonceret i lokale
dagblade og ugeaviser, på Hoeringsportalen.dk og på Banedanmarks
hjemmeside. Der indkom henvendelser fra i alt 43 borgere, kommuner,
foreninger mv. Bagest i dette notat findes en liste over afsendere af
henvendelser. Endvidere kan alle høringssvar læses på Banedanmarks
hjemmeside i deres fulde længde.
Den videre proces
Med dette høringsnotat offentliggøres de indkomne høringssvar og
Banedanmarks tilhørende bemærkninger. Efter høringsperioden har
Banedanmark, under hensyntagen til høringssvarene, udarbejdet den endelige
VVM-redegørelse. Denne endelige VVM-redegørelse vil indgå som en del af
det endelige grundlag for projektet.
Banedanmark forventer, at der går et helt år med forundersøgelser,
myndighedsbehandling, detailprojektering, ekspropriationer og udbud af
entrepriser inden anlægsarbejdet med ombygning af broerne påbegyndes.
Det er forventningen, at brobygning gennemføres i foråret 2015 og i efteråret
2015, mens selve opsætningen af kørestrømssystemet først vil blive
gennemført i 2017-2018. I den mellemliggende periode udskiftes og testes
signaler på banen.
Læsevejledning
Dette høringsnotat gengiver indholdet i henvendelserne fra høringsperioden
og Banedanmarks kommentarer hertil. Banedanmark har søgt at referere
indholdet af henvendelserne så loyalt som muligt.
For at give læserne et samlet overblik over alle henvendelserne til projektet
fremlægges ekstrakter af høringssvarene og Banedanmarks behandling heraf i
tematisk form. Banedanmarks kommentarer følger så vidt muligt samme
rækkefølge som den, de refererede høringssvar præsenteres i.
Afsendere af høringssvar er opdelt i 3 grupper: B= Borger, F= Forening, M =
Myndighed (offentlige myndigheder som kommune, region,
kommunesamarbejde, tilsvarende offentlig instans).
Afsendere af høringssvar har hver fået et nummer og en bogstavbetegnelse,
og disse er oplistet i bilaget sidst i dette notat. De indkomne henvendelser
kan ses i deres fulde ordlyd på Banedanmarks hjemmeside.
Personer, der har kommet med spørgsmål eller kommentarer på
borgermøderne bliver refereret i høringsnotatet med navns nævnelse og en
bogstavbetegnelse for borgermødets lokalitet: MH= Møde Haslev og MK=
Møde Køge.
Høringsnotat
Baggrund
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærk
Visse høringssvar indeholder så mange emner, at de enkelte spørgsmål er
delt op og en borger kan derfor være repræsenteret med samme
spørgsmål i flere kapitler (hvis spørgsmålet f.eks. omhandler både
elektromagnetisme og ekspropriation)
Banedanmark har fortrinsvis refereret og besvaret generelle spørgsmål, der
kan have interesse for alle.
Nogle høringssvar har karakter af rene holdningstilkendegivelser og er
derfor ikke kommenteret.
En række borgere (Bråby Beboer Bevægelse) har indsendt høringssvar
med den samme ordlyd. Hvert enkelt høringssvar er blevet tildelt et
nummer, men da ordlyden er ens vil det i teksten blive refereret og
besvaret samlet: Høringssvar 13B – 33B, 35B, 38B og 39B er alle 24
medlemmer af Bråby Beboer Bevægelse.
Høringsnotat
Baggrund
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0008.png
Miljøpåvirkninger
Vibrationer
Kim Anker(MH) ønsker at vide, hvilke vibrationer der kan forventes af
driftfasen.
Tina Johanssen (MK) bor under 10 meter fra banen, og ønsker at vide om
man vil få noget måleudstyr ud på sit hus i forhold til vibrationer.
Kim Anker (MH) ønsker desuden at vide, hvilke vibrationer der kommer i
forbindelse med anlægsarbejdet ved broerne. Kim Anker (MH) ønsker
desuden svar på, om der kan komme sætningsskader på huse, og om der vil
blive foretaget en fotoregistrering forud for arbejdet? Kim Anker ønsker
desuden svar på, hvem der vurderer om der er risiko for sætningsskader.
10B spørger om elektrificering af strækningen vil dæmpe vibrationer.
Banedanmarks kommentarer:
Vibrationerne er ikke endelig beregnet for strækningen. Vibrationerne opstår i
et kompliceret samspil mellem jordens beskaffenhed, togets vægt og
hastighed. Banedanmark udvikler i øjeblikket en beregningsmodel for
vibrationer i samarbejde med Miljøstyrelsen.
Banedanmark kan ikke måle på banen før den er bygget. Derfor vil man
beregne øgede vibrationer, når modellen er udviklet, og hvis disse vibrationer
er for høje i forhold til grænseværdierne, kan man f.eks. bygge skinnerne
anderledes, så de absorberer vibrationer bedre.
I yderste konsekvens kan Banedanmark tilbyde ekspropriation, som man så
kan sige ja eller nej til indtil et år efter den forhøjede hastighed er indført -
dvs. i 2018.
Hvis der er risiko for, at der kommer skader vil Banedanmark fotoregistrere
før arbejdet igangsættes, og hvis der er en stor risiko, vil ejendommen også
blive overvåget. Hvis der kommer skader som følge af anlægsarbejdet betaler
Banedanmark selvfølgelig skaden.
Det er Banedanmarks rådgivere der vurderer, hvor der er risiko for
sætningsskader.
Vibrationer opstår i mødet mellem skinne og hjul. Om toget er elektrificeret
eller dieseldrevet, har dermed ikke betydning for udbredelsen af vibrationer.
Høringsnotat
Baggrund
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0009.png
Støj
Henning Bjørn Christiansen ønsker at vide, om der bliver etableret støjværn
på strækningen.
10B spørger om elektrificering af strækningen vil dæmpe støj.
9B ønsker at vide, om der kommer nogen støjafskærmning mellem banen og
de nærmeste naboer.
36B påpeger, at støjen fra byggeriet omkring Skuderløsevej vil være til stor
gene for ejendommens fasanopdræt, da den kræver ro i yngleperioden fra 1.
marts – 15. september.
Banedanmarks kommentarer:
Der er ikke planlagt støjværn på strækningen. Der har været et projekt
igennem strækningen, som har tilbudt tilskud til støjisolering af husene, og
der vil kun komme yderligere 6 støjbelastede boliger, som følge af
hastighedsopgraderingen. Disse er kontaktet af Banedanmark og har fået
tilbudt facadeisolering.
Banedanmark kan bekræfte, at lydbilledet vil ændre sig efter en elektrificering
af banen. På stationerne vil der opleves en betydelig reduktion i støjniveauet,
da man bliver fri for dieseltog som holder i tomgang. Støjen på strækningen
vil ikke ændre sig markant. Dette skyldes, at støjen opstår i mødet mellem
skinne og hjul, og ved høje hastigheder har motortypen ikke nogen
indflydelse på lydstyrken. Der vil komme nye tog på strækningen, men da
hastigheden samtidig sættes op, viser støjberegningerne, at der ikke kan
forventes en støjreduktion på strækningen.
Der bliver opsat støjskærme i det omfang, der er nok boliger, som vil være
støjbelastet over grænseværdien. Dette er ikke tilfældet langs Køge Nord –
Næstved-strækningen.
Banedanmark er i dialog med 36B i forbindelse med tilrettelæggelse af
anlægsperioden, så en eventuel gene bliver så lille som muligt.
Indhegning af banen
Anders Dolmen (MH) og 9B ønsker at vide, om banen vil blive indhegnet ved
en hastighedsforøgelse?
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark hegner generelt ikke baner ind mere. Banedanmark har ikke
længere en hegningsforpligtigelse, men de steder hvor det er særligt
motiveret at sætte hegn op, gøres det. Det kunne være ved skoler eller
steder, hvor det er fristende at krydse sporene.
Høringsnotat
Baggrund
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0010.png
Elektromagnetisme
34B ønsker, at der etableres foranstaltninger vest for jernbanen på
Sæddervej, der minimerer påvirkningen fra magnetfeltet omkring
køreledningerne.
Banedanmarks kommentarer:
Magnetfeltet fra Banestrækningen forventes at være under de anbefalede 0,4
mikrotesla i en afstand af 10 m fra spormidten og kun på den side af sporene,
hvor masterne står. Banedanmark søger at placere kørestrømsmasterne på
den side af banen, hvor der er færrest boliger.
Køreledningsmaster
6B ønsker at vide, hvor køreledningsmasterne bliver placeret langs sporet.
40B foreslår, at køreledningsmasterne mellem Køge og Herfølge opsættes på
østsiden af sporet, for at imødekommende en eventuel fremtidig
standsningssted ved Hastrup.
Banedanmarks kommentarer:
Projektet er stadig i den tidlige planlægningsfase, og det er derfor endnu ikke
besluttet, hvor de individuelle elmaster kommer til at stå. Det bliver først
besluttet i 2016, hvor elmasterne skal placeres. Men køremasterne bliver
placeret inden for det nuværende baneareal, og det tilstræbes at placere dem
på den side af banen, hvor der er færrest boliger.
Der kan være fordele ved en placering af masterne modsat en evt.
sideliggende perron i forbindelse med en evt. station i Hastrup. Hvis det
politisk besluttes at opføre en station i Hastrup inden udrulningen af
elektrificeringen i 2017, så vil Banedanmark samordne opsætningen af master
med stationsprojektet.
Eldriftsservitut
43F spørger, hvorvidt det er nødvendigt at fælde al bevoksning, som f.eks.
læhegn inden for 10 meter af jernbanens midte. 43F spørger desuden hvem
der i så fald skal udføre arbejdet, og påpeger at det vil betyde en
værdiforringelse af ejendomme, der ligger ned til banen.
Anders Dolmen (MH) ønsker at vide, hvad servitutafstanden for skov er. Han
pointerer, at træer jo kan være op til 40 meter høje, og ønsker at vide om en
sikring af samtlige ledninger vil betyde, at man fælder et enormt bælte på op
til 160 meters bredde.
9B ønsker at få uddybet præcist hvilke midlertidige, såvel som permanente
konsekvenser, elektrificeringen vil få for 9B’s ejendom ved Bråby Station. 9B
spørger, hvorvidt det er muligt at bevare et træ i vækst, så længe det ikke er
højt nok til at vælte ind på baneinstallationen.
Høringsnotat
Baggrund
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0011.png
6B ønsker at få uddybet konsekvenserne for eldriftsservitutterne på deres
grund, da den ligger ned til banen. 6B ønsker at vide, hvorvidt det påvirker
genstande som campingvogne og ligusterhække. 6B spørger desuden til
muligheden for at få en tekniker fra Banedanmark til at bese sin grund.
Banedanmarks kommentarer:
Ejendomme tæt op af banen pålægges en eldriftsservitut, hvor Banedanmark
rydder vegetation ud til 10 m fra de strømførende dele. Eldriftsservitutten er
en rådighedsindskrænkning som pålægges den enkelte ejer. Der gives
erstatning for denne rådighedsindskrænkning, og ejeren pålægges selv
efterfølgende at beskære træerne inden for 10 m fra strømførende dele.
Banedanmark kan bekræfte, at dette er en værdiforringelse af ejendommen,
hvilket er grunden til, at ejeren får en erstatning.
Desuden er der mulighed for at gå længere ud og rydde væltningstruede
træer. Uden for 10 meters grænsen er det generelt kun gamle, syge træer
eller træer med svagt rodnet, der bliver fældet af Banedanmark.
Beplantning inden for 10 meters af sporets midte kan blive fældet og højere
træer længere væk end det, kan blive beskåret eller fældet, hvis det vurderes
at være til fare for jernbanedriften. Det gøres for at sikre en høj sikkerhed for
højspændingsanlæggene, så det hverken er til fare for beboerne nær banen
eller for jernbanens passagerer.
De nærmere regler for eldriftsservitutten kan ses her:
http://www.bane.dk/db/filarkiv/16141/Arealbehov%20og%20el-
driftsservitut%20_Bilag%205.pdf
Fjernsyns- og telefonsignal
En borger (MH) spurgte på borgermødet, hvorvidt fjernsynssignalet vil blive
påvirket af, at der bliver elektrificeret.
Hans Jørgen (MH) spørger om man kan udnytte Banedanmarks master og
udleje plads til teleselskaberne – så der kan komme et bedre signal i Haslev.
Banedanmarks kommentarer:
Elektrificeringen vil ikke påvirke fjernsynssignalet på moderne
fladskærmsfjernsyn, og selv ældre billedrørsfjernsyn vil kun i sjældne tilfælde
blive påvirket en smule.
Køreledningsmaster udlejes ikke til kommercielt brug.
Høringsnotat
Baggrund
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0012.png
Anlæg
Anlægsarbejdet
Carsten Lund (MK) pointerer, at det er to forskellige projekter (elektrificering
og hastighedsopgradering), og vil derfor gerne vide, om banen bliver lukket to
gange, hvis hastighedsopgraderingen vedtages. På Banedanmarks materiale
er det to forskellige arealer, der skal bruges til sporsænkningerne. Carsten
Lund ønsker at vide, om det vil betyde, at man først laver elektrificeringen og
bagefter lukker banen igen for at grave yderligere af til
hastighedsopgraderingen.
SEAS-NVE (7V) gør opmærksom på, at der bør tages hensyn til deres
luftledninger, kabler og tekniske anlæg langs banen, og henstiller til at
ændringer på banestrækningen foretages i samarbejde med dem.
1B påpeger, at der nordøst for Haslev Station er to 50 kv (132 kv)-ledninger,
der krydser banen. 1B mener, at de to ledninger ligger for lavt til, at der kan
etableres køreledninger på strækningen uden at fjerne de to ledninger.
Desuden mener 1B, at de skæmmer udseendet af skovområdet. 1B henstiller,
at SEAS-NVE kabellægger minimum 500 meter af disse
højspændingsledninger, så de ikke er i vejen for køreledningerne eller er
beskæmmende for området.
Banedanmarks kommentarer:
Hastighedsopgraderingen og Elektrificeringen bliver gennemført samtidig. Det
betyder dog ikke, at det kun er nødvendigt at lukke banen én gang. Først
bliver broerne bygget, så bliver signalerne ændret og til sidst sættes der
strøm på banen. Det betyder, at der må forventes at være lukninger på
strækningen i løbet af arbejdsperioden, der løber fra 2015-2018.
Banedanmark takker SEAS NVE for oplysningen, og kan oplyse, at
Banedanmark, så vidt muligt, altid er opmærksom på andre anlægsarbejder
langs strækningen, og at Banedanmark vil tage kontakt til SEAS NVE i
forbindelse med anlægsarbejderne. I den indledende projektering, som ligger
til grund for VVM-redegørelsen, har Banedanmarks rådgiver Grontmij haft
kontakt til SEAS NVE og blev enige om at hæve luftledningerne, da det er den
billigste løsning. En nedgravning vil kræve medfinansiering fra SEAS NVE.
----------
Jens Hansen (MH) ønsker at vide, om man ikke kunne have sparet nogle
penge ved ikke at renovere broerne – mens der blev snakket om at
elektrificere strækningen.
Samtidig undrer Jens Hansen (MH) sig over, at viadukterne bygges til en
levetid på 100 år, og spørger om man ikke også kunne spare penge der.
Jørgen Knudsen (MH) ønsker at vide, om de nye broer bliver forberedt til en
eventuel udbygning til dobbeltsporet.
Høringsnotat
Baggrund
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0013.png
Banedanmarks kommentarer:
Renoveringen af broerne blev udført af Banedanmark på baggrund af den
daværende politiske beslutning, der lå før den politiske beslutning om at
elektrificere banen.
Banedanmark laver kun anlæg som opfylder de gældende regler og normer.
Normerne fastsætter bl.a., hvad broerne skal kunne klare af vægt og
regnvand. Det er ikke Banedanmarks politik at lave anlæg som opfylder
højere krav end nødvendigt – da der bygges for borgernes penge.
Der er ingen aktuelle planer om at lave banen tosporet. Trafikken på
Sydsjælland er blevet kraftigt forbedret som følge af
Den ny bane København
– Ringsted,
og dette kan også mærkes på rejsetiden her. Der er ingen planer
om, at banen skal være transitbane eller godsbane. Banen forbliver en ren
pendlerbane. Halvtimes drift er en god betjening af denne bane og passer
meget godt med antallet af rejsende. Hvis man skal køre mere end
halvtimesdrift, så skal man principielt have to spor, men det er der ingen
planer om på nuværende tidspunkt.
Broerne på strækningen bliver derfor forberedt til en enkeltsporet bane.
Sporsænkning
Ole Bitzer (MH) ønsker, at der laves en længere sporsænkning, som når helt
frem til rute 54.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark laver kun det nødvendige og tilstrækkelige og rute 54 ligger
næsten en kilometer væk fra Banedanmarks sporsænkning. Så langt vil der
ikke bliver sporsænket.
Overkørsler
Hans Jørgen (MH) ønsker, at togenes krydsning foregår i Tureby og Havdrup i
stedet for i Haslev.
En anden borger (MH) ønsker at vide, hvad der sker med de små overgange
på landet.
40B foreslår, at man opsætter tværbomme over vejbanen ved overkørslerne,
der angiver den maksimale højde for køretøjer, der krydser overkørslen. 40B
håber, at det vil mindske risikoen for, at køreledningerne bliver påkørt. Den
sydlige ende af Køge Station fremhæves som et særlig udsat sted.
Banedanmarks kommentarer:
Fordelen ved hastighedsopgraderingen er netop, at de to tog ankommer
samtidigt i Haslev, og derfor kan nøjes med at lave én krydsning på
strækningen. Dette forbedrer også muligheden for at lave gode forbindelser
Høringsnotat
Baggrund
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0014.png
mellem bus og bane. Det giver muligvis en længere bomlukning i Haslev, men
der arbejdes på at gøre denne lukning så kort som muligt. Hvis en længere
lukning bliver nødvendig, så vil Banedanmark indføre en såkaldt
bilisttid.
Lukningen vil blive samordnet med lysreguleringen i byen.
De små overgange bliver opdateret til helbomme.
Banedanmarks køreledninger bliver opsat i en højde ca. 5 meter over
skinnerne, så der ikke opstår kollision med køretøjer. Særtransporter med
særligt høje køretøjer vil blive henvist til at krydse banen over broerne.
Sporspærringer
En borger fra borgermødet (MH) ønsker at vide, hvor langt tid
sporspærringerne kommer til at vare?
Banedanmarks kommentarer
Der vil blive sporspærringer undervejs i anlægsarbejdet. Den første af disse er
allerede planlagt til at ligge i sensommeren 2015 og vil vare 4 uger.
Når Banedanmark skifter broerne ud, vil det også betyde vejspærringer. Hvis
man vælger at lave en standardtype bro kan det gennemføres på to måder.
Man kan støbe broen på stedet eller bygge den med elementer. Den
førstnævnte tager 4-6 måneder og den sidstnævnte tager 4-6 uger.
Anlægsmetoden bliver vurderet og valgt for det enkelte sted. F.eks. vil
Skuderløsevej få en lang omkørselvej, og den bliver derfor bygget så hurtigt
som muligt, for at minimere generne. Banedanmark planlægger
omkørselsvejene, så der ikke samtidig bliver bygget flere broer som ligger lige
ved siden af hinanden. På den måde vil omkørselsvejen altid være så kort
som muligt.
Køremateriel
Kjartan fra Haslev (MH) ønskede at vide, om der var gjort overvejelser om
hvilke el-tog, der skal køre på strækningen. Kjartan pointerede, at man bør
vælge materiel, der allerede er på markedet - så man undgår en ny skandale
á la IC4-togene.
Banedanmarks kommentarer
Det er ikke Banedanmark, der kører med tog. Det er DSB, der kører med tog.
Det er dermed også DSB, som står for togindkøbet, men det har været meldt
politisk ud, at man ønsker at købe en type tog, som allerede er i drift andre
steder.
Høringsnotat
Baggrund
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0015.png
Togdrift
Togtrafik
Henning Bjørn Christiansen (MK) ønsker at vide, hvor mange gennemkørende
tog, der kommer på strækningen, og hvor hurtigt de må køre.
A. Ramløse (MK) ønsker svar på, om der kan garanteres 2 tog i timen, da hun
føler, at der er mange aflysninger i dag. Hun ønsker desuden svar på, om der
kommer flere ventesale på strækningen.
42B foreslår, at hver andet tog skal køre til Kastrup Lufthavn.
37B mener, at hastighedsopgraderingen mister sin effekt pga. de tætliggende
stationer i området, og at lokalbanen omvendt vil miste sin funktion, hvis man
lukker nogen af stationerne.
Banedanmarks kommentarer:
Der kommer ikke til at være gennemkørende tog på strækningen, i den
daglige drift. Hvis hele trafikken mellem Ringsted og Næstved bryder
sammen, kan vi ikke garantere, at man ikke vil bruge strækningen til at
aflaste. Men det er ikke den daglige situation.
Banen i Danmark kører med en stabilitet, som ikke er set før. Togene er
meget lidt forsinkede og der bliver færre og færre aflysninger. Det er ikke
normalt, at man aflyser, men det kan jo ske. Det er gamle tog, som kører på
strækningen, og dem som kommer, vil være af en nyere årgang.
Ventesale er ofte DSBs anlægselement. Men de laves som regel ikke mere,
fordi folk ikke bruger dem, de bliver uhumske og de bliver udsat for graffiti.
Banedanmark har fået den politiske opgave at elektrificere og
hastighedsopgradere strækningen mellem Køge Nord og Næstved. Hvordan
trafikeringen på et senere tidspunkt bliver tilrettelagt er op til
Transportministeriet og en fremtidig operatør på strækningen.
Hastighedsopgraderingen er udregnet med de nuværende stationer og giver
en god tidsbesparelse med den samme trafikering og samme antal stop på
strækningen.
Høringsnotat
Baggrund
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0016.png
Godstog
40B foreslår, at godssporene på strækningen også bliver elektrificeret.
En borger fra borgermødet i Haslev (MH) og Henning Bjørn Christiansen (MK)
ønsker at vide, om der kan komme godstog på banen.
Banedanmarks kommentarer:
Strækningen er enkeltsporet og der er ikke noget godsspor på strækningen.
Banedanmark kan oplyse, at det kan forekomme, at man vil køre godstog på
banen i særlige tilfælde. F.eks. hvis banen mellem Næstved og Ringsted skal
repareres. I denne periode kan Køge Nord-Næstved benyttes som aflastning
for gods. Strækningen vil ikke få fast godstransport med mindre, der kommer
en virksomhed på strækningen, der skal serviceres med gods. Med den
passagertrafik der er lagt op til på banen, er der slet ikke plads til, at der
skulle køre gods samtidig.
Høringsnotat
Baggrund
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0017.png
Om løsningerne
Broer
Skuderløsevej
13B – 33B, 35B, 38B og 39B er alle 24, medlemmer af foreningen Bråby
Beboer Bevægelse. Bråby beboerbevægelse har alle sendt et enslydende
høringssvar som refereres her og besvares af kommunen.
Bråby Beboer Bevægelse er utilfreds med fraværet af cykelsti på den nye bro,
der skal erstatte broen på Skuderløsevej i Bråby Stationsby. De argumenter
for, at der i fremtiden vil være større andel af de ”bløde” trafikanter på broen.
Der foreslås følgende tiltag:
Pkt. 1) Etablering af en dobbeltrettet cykelsti på broens sydside.
Pkt. 2) Etablering af cykelsti på de tilstødende ramper.
Pkt. 3) Uafbrudt tilslutning til den eksisterende cykelsti på begge sider af
Bråby stationsby.
Pkt. 4) Skiltning med ”fodgængere på cykelstien”.
Pkt. 5) Rækværk mellem vejbane og cykelsti.
Pkt. 6) Fortsat kun én vognbane til biltrafik med lysregulering.
Pkt. 7) Konstruktion af en chikane i vognbanen på hver side af broen.
Pkt. 8) Skiltning med en hastighedsbegrænsning på 30 km/t.
Pkt. 9) Minimum 4,5 meter bred vognbane, der giver mulighed for at
landbrugsmaskiner kan passere.
Pkt. 10) Skovgårdsvejs midlertidige omlægning gøres permanent.
Pkt. 11) Ekspropriation af Skovgårdsvej 2.
Pkt. 12) Den midlertidige byggeplads placeres syd for Skuderløsevej på den
eksproprierede Skovgårdsvej 2.
41F tilslutter sig forslaget fra Bråby Beboer Bevægelse og argumenterer med,
at der er en stor daglig trafik af cykler over broen, og 41F forventer, at det vil
stige med tiden. Desuden fremhæves det, at biltrafikken ikke altid overholder
hastighedsbegrænsningerne eller tager hensyn til andre trafikanter.
Ole Thystrup (MH), Kisser og Henrik (MH) mener, at der bør laves en cykelsti
ved Skuderløsevej, da Skuderløsevej er en skolevej.
Ole Thystrup (MH) mener ikke, at det giver den store mening at diskutere om
man skal køre 30, 40 eller 50 km/t over en bro. Da det er en lille strækning
på 2-300 m, mener han ikke, at hastigheden betyder så meget.
Lisette (MH) ønsker at vide om en cykelsti på Skuderløsevej vil blive udformet
som en inddragelse af den ene vejbane til cykelsti eller om vil have både to
vejbaner og en cykelsti ind på broen.
Høringsnotat
Baggrund
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Faxe Kommunes kommentarer:
I forbindelse med høringssvaret har BBB fremsat 12 ændringsforslag til
ombygningen på Skuderløsevej, som dels vedrører Faxe Kommunes
alternative ønsker og dels vedrører Banedanmarks projekt om Elektrificering
af omtalte strækning.
Faxe Kommune har i det følgende gennemgået og kommenteret de fremsatte
ændringsforslag.
Pkt. 1) Ønske om dobbeltrettet cykelsti på broen.
Ønsket om en dobbeltrettet cykelsti har tidligere været forelagt Teknik- og
Miljøudvalget (TMU) ved mødet den 26. august og 30. august 2013, hvor det
blev besluttet, at en dobbeltrettet cykelsti alene skulle effektueres, hvis det
ikke medførte ekspropriation af ejendom eller bygninger. En udvidelse af
broens tværprofil til også at omfatte dobbeltrettet cykelsti blev efterfølgende
undersøgt, og det viste sig at ekspropriation var nødvendig. Løsningen med
en dobbeltrettet cykelsti blev derfor henlagt og udvidelsen med to kørespor
og en hastighedsbegrænsning på 50 km/t blev fastholdt.
Faxe Kommune har forståelse for hensynet til de bløde trafikanter og
muligheden for at krydse broen sikkert. Når broen konstrueres til to kørespor
og en hastighedsbegrænsning på 50 km/t, anlægges broen i en bredde på
7,58 meter, idet køresporbredden skal være 3 – 3,25 meter plus en
sikkerhedsafstand på 0,5 meter i begge sider til broværnet , jf. vejreglerne.
Faxe Kommune mener at cyklisterne og fodgængere kan sikres ved at sænke
hastighedsbegrænsningen til 30 km/t, hvorved de to kørespor på broen kan
reduceres fra 3,25 meter til 2,75 meter. Herved bliver der plads til en 1 meter
bred sti på begge sider af broen og forholdene for de bløde trafikanter vil
forblive de samme som tilfældet er i dag.
Pkt. 2) Ønske om etablering af cykelsti på broens ramper.
Faxe Kommune er enige i, at der skal skabes plads til de bløde trafikanter på
broens ramper. Dette er en forudsætning for et sammenhængende stiforløb,
jf. pkt. 1.
Pkt. 3) Ønske om etablering af dobbeltrettet cykelsti på hele strækningen
gennem Bråby Stations By.
Faxe Kommune har forståelse for ønsket om en cykelsti gennem byen, som
forbinder stien henholdsvis øst og vest for byen. En cykelsti gennem Bråby
Stations By, der forbinder de eksisterende stier på begge sider af byen vil
sikre et godt og sammenhængende stisystem. Her tænkes særligt på
Vibeengskolens sydvestlige opland og tilgængeligheden til Haslev by. Anlæg
af en dobbeltrettet cykelsti vil dog ikke kunne anbefales grundet de mange
overkørsler i byen. Grundet den smalle vejbredde gennem byen vil det
ligeledes blive vanskeligt at skabe rum til to særskilte cykelstier. Faxe
Kommune foreslår derfor, at der overvejes en 2 – 1 vejafmærkning på
strækningen gennem byen. Dette ønske ligger udenfor anlægsrammerne i
nærværende projekt og foreslår at omtalte stiprojekt indgår i den
fremadrettede stiplanlægning for Faxe Kommune.
Høringsnotat
Baggrund
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Pkt. 4) Ønske om vejafmærkning som tillader gående på cykelstien over
broen.
En særskilt afmærkning som tillader gående at benytte cykelstien er ikke
nødvendig, idet færdselsloven tillader gående at benytte cykelsti, hvor der
ikke er fortov.
Pkt. 5) Ønske om afskærmning med rækværk mellem vej og sti på broen.
Med en hastighedsbegrænsning på 30 km/t, som nævnt under pkt. 1, finder
Faxe Kommune ikke rækværket nødvendigt. Krav om afskærmning af cykelsti
er primært væsentlig ved højere hastigheder.
Pkt. 6) Ønske om fortsat at afvikle vejtrafikken over broen med
signalregulering og ét kørespor.
Faxe Kommune har forståelse for forslaget, idet dette vil sikre lave hastighed
og overskueligøre trafikafviklingen over broen og forbedre udkørslen fra
Skovgårdsvej. Kommunen finder dog ikke, at denne ”flaskehalsløsning” er
tidssvarende. BBB peger i den forbindelse på, at rute 54 Rønnede – Næstved
vil aflaste Skuderløsevej i fremtiden, hvorfor det må forventes, at
Skuderløsevej alene skal betjene lokal trafik. Faxe Kommune er enig i den
vurdering, men set over et længere perspektiv må det forventes at
trafikbelastningen udlignes og stiger i takt med udviklingen. I dag fremskrives
trafikbelastningen med 1 % om året.
Pkt. 7) Ønske om vejchikaner på begge sider af broen.
Generelt anbefaler Faxe Kommune ikke etablering af vejchikaner. Fra tidligere
undersøgelser af chikanerne på Egedevej i Faxe by har kommunen erfaret, at
vejchikaner har en meget beskeden effekt på hastigheden og samtidig en
uheldig effekt for de bløde trafikanter. Når biler passerer vejchikaner sker det
ofte uden at hastigheden reduceres. Som kompensation for den høje
hastighed bliver svingbanen omkring chikanen større, hvorved biler kommer
ud i de bløde trafikanters trafikområder. På baggrund af dette forhold blev
chikanerne på Egedevej fjernet i 2010.
Pkt. 8) Ønske om hastighedsbegrænsning på 30 km/t over broen.
Faxe Kommune er enige i at hastigheden skal reduceres til 30 km/t, jf. pkt. 1.
Pkt. 9) Ønske om minimumsbredde over broen på 4,5 meter af hensyn til
landbrugskøretøjer.
Faxe Kommune er enige i, at Landbrugskøretøjer skal kunne passere broen.
Forslaget om at fastholde beslutningen om to kørespor vil sikre en bredde på
5,5 meter.
Pkt. 10) Ønske om forlægning af Skovgårdsvej mod øst.
Faxe Kommune og Banedanmark er enige i at Skovgårdsvej skal flyttes mod
øst således, at oversigten forbedres.
Banedanmarks kommentarer:
Mht. Pkt. 10), 11) og 12) Banedanmark lægger op til, at Skovgårdsvejs
midlertidige forløb gøres permanent. Banedanmark forventer, at Skovgårdsvej
2 bliver eksproprieret permanent. Dette vil spare en del støttemure, der ellers
Høringsnotat
Baggrund
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skulle etableres rundt om ejendommen. Det betyder også, at Banedanmarks
midlertidige bygge- og arbejdsplads bliver placeret syd for Skuderløsevej på
Skovgårdsvej 2.
----------
Kim (MH) fra Bråby Stationsby vil gerne vide, om det er korrekt, at der ikke
skal være lysregulering på toppen af broen. I dag kører folk alt for hurtigt
over broen, og Kim ønsker derfor yderligere chikaner på toppen af broen for
at få folk til at nedsætte farten. Linda (MH) bruger i dag lysreguleringen til at
vide hvornår det er sikkert at køre ud fra Skovgårdsvej. Linda (MH) mener, at
sikkerheden bliver sat ned, hvis broen bliver en meter højere, og
lysreguleringen bliver nedlagt. Hans-Jørgen Eggersen (MH) ønsker, at man
går den midlertidige arbejdsvej til en permanent vej. Dette ville give bedre
oversigtsforhold.
36B Gør opmærksom på, at hans indkørsel ligger meget tæt på broen, og at
han med den nuværende bro har et skidt udsyn til den trafik, der kommer fra
broen. Hvis broen bliver hævet, frygter 36B, at det vil besværliggøre eller helt
umuliggøre udkørsel fra hans ejendom.
Christian Tranberg (MH) undrer sig over, at broen ved Skuderløsevej blev
bygget om for et par år siden, og nu skal bygges om igen.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark er opmærksom på oversigtsforholdene ved broen, og arbejder
videre med det i den næste fase.
Dette projekt blev først besluttet efter ombygningen af broen.
Høringsnotat
Baggrund
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0021.png
Ty Hastrupvej
25 borgere (37B) gør indsigelse mod Faxe Kommunes alternative forslag om
nedlæggelse af broen ved Ty Hastrupvej med den begrundelse, at det vil få
væsentlige konsekvenser for beboerne i området. 37B anbefaler derfor
Banedanmarks forslag om at hæve og udvide broen i stedet.
37B mener i henhold til broens nedlæggelse, at...
1) man bør ser på udregningen for hele den nye bros levetid og
argumenterer med, at udgifterne til det øgede brændstofforbrug, slid på
bilerne og øget transporttid for de lokale beboere over broens
forventede levetid på 95 år langt vil overstige besparelsen ved at
undlade at genopføre broen.
2) det vil medføre forringelser af ejendomsværdien for de omkringliggende
ejendomme.
3) det vil medføre en risiko for, at Faxe Kommune kan definere vejen som
privat fællesvej, og dermed pålægge beboerne udgifterne til vedligehold
af vejen.
4) det vil forringe adgangen til naturområdet for både beboere og
forbipasserende motionister og gående.
5) det vil påvirke skoledistrikterne og besværliggøre børns vej til skole.
6) det vil øge risikoen for, at snerydningen og vejvedligeholdelsen af Ty
Hastrupvej forringes.
7) det vil koste 150.000kr pr vendeplads, og at det ikke er indberegnet i
budgettet.
8) Problemet er det samme for reetablering af broramper, der heller ikke
fremgår af budgettet.
9) der er uoverensstemmelse mellem Faxe Kommune og Banedanmarks
oplysninger og spørger til økonomien i projektet, og hvem der får glæde
af besparelsen ved at undlade at genopføre broen over Ty Hastrupvej.
37B foreslår desuden, at man kunne kigge på at bygge en letbro eller en
bevogtet jernbaneoverskæring.
Faxe kommunes kommentarer:
En række beboere på Ty Hastrupvej påpeger en række gener og ulemper ved
nedlæggelsen af jernbanebroen på Ty Hastrupvej nordøst for Haslev.
Der peges i den forbindelse på følgende forhold:
1) Direkte udgifter forbundet med merkørsel, brændstofforbrug, driftsudgifter,
tidsforbrug og værdiforringelse af køretøjer.
2) Værdiforringelse af ejendomme.
3) Nedklassificering af Ty Hastrupvej til privat- fællesvej og efterfølgende
udgifter for drift og vedligehold af vejen.
4) Adgang til naturområdet.
5) Besværliggørelse af skolevej.
6) Vej- og vintervedligehold.
7) Vendepladser.
8) Reetablering ved broramper.
9) Uoverensstemmelse mellem Kommunens og Banedanmarks oplysninger.
Høringsnotat
Baggrund
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ad. Pkt. 1) De direkte udgifter og beregninger som fremgår af høringssvaret
er alene baseret på de 42 biler, der dagligt krydser broen på Ty Hastrupvej.
Der er i denne beregning taget udgangspunkt i at alle 42 biler har den
maksimale omkørselsdistance på 3 km. Denne beregning sammenholdes
alene med den anlægsbesparelse, der kan opnås ved at nedlægge broen på
Ty Hastrupvej, hvilket ikke er et realistisk sammenligningsgrundlag. Når
besparelsen der opnås ved at nedlægge broen på Ty Hastrupvej investeres i
en udvidelse af broerne ved henholdsvis Terslev Skolevej, Teestrupvej og
Skuderløsevej, må fordelene for de 4699 biler, der dagligt krydser her
ligeledes indgå i denne vurdering.
Netop det forhold, at trafikforholdene og tilgængeligheden for 4699 bilisters
tilgængelighed bliver forbedret mod, at 42 blisters tilgængelighed bliver
forringet, er grundlaget for Faxe kommunes vurderinger i denne
sammenhæng
Ad. Pkt. 2) Faxe Kommune er ikke bekendt med undersøgelser der viser, at
vejlukninger giver anledning til værdiforringelser af ejendomme beliggende på
sådanne strækninger. Erfaringen viser tværtimod, at lukkede veje giver
mindre trafikbelastning og sikre trafikforhold, hvilket må antages at have
positiv indflydelse på en ejendoms værdi. Hertil skal bemærkes, at beboerne
på Ty Hastrupvej efter lukningen fortsat vil have uhindret adgang til Haslev by
og motorvejtilkørsel 35.
Ad. Pkt. 3) Der foreligger ikke planer om nedklassificering af lukkede vejforløb
i Faxe Kommune. Nedklassificering af veje kan alene ske ved en politisk
beslutning.
Ad. Pkt. 4) Der vil fortsat være adgang til naturområdet. Dog vil der for nogle
være en omkørselsdistance på maksimalt 3 km i forhold til nuværende
situation.
Ad. Pkt. 5) Ty Hastrupvej er ikke registreret som skolevej.
Ad. Pkt. 6) Vejvedligehold vil være uændret på Ty Hastrupvej efter en lukning
af vejen. Ty Hastrupvej er omfattet af funktionskontrakten (asfaltkontrakten),
hvorfor lukningen ikke får betydning for vejens vedligehold. I forhold til
vintervedligehold kan der ske en nedklassificering fra vinterklasse III til
vinterklasse IV.
Ad. Pkt. 7) Der bliver ikke etableret vendepladser.
Ad. Pkt. 8) Banedanmark reetablerer området når broen og ramperne er
fjernet, og der laves et beplantningsbælte ud mod jernbanen.
Ad. Pkt. 9) Faxe Kommune har ikke oplyst, at man ønsker at overtage
nedrivningsarbejdet af broen mod en økonomisk kompensation. Dette
hidrører alene under Banedanmarks projekt. Der foreligger ingen
uoverensstemmelse mellem Banedanmark og Faxe Kommune i forhold til
dette punkt.
Banedanmarks kommentarer:
Restvejene ved broen på Ty Hastrupvej bliver til sideveje, og betjener de
boliger, der i dag ligger ved vejen. Der kommer stadig dagsrenovation til
ejendommene, og Ty Hastrupvej fortsætter med at være en kommunal vej.
Høringsnotat
Baggrund
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0023.png
Teestrupvej/Den blå Stibro
Henrik Mathiassen (MH) undrer sig over, at man ikke vælger at forlænge Ny
Teestrupvej.
Jytte og Tom Nielsen (MH) påpeger, at hastighedsbegrænsningerne ved
Finlandsgade/Teestrupsvej ikke fungerer i dag og frygter, at det blot bliver
værre med en højere hastighed. De påpeger, at oversigtsforholdene for
nummer 5 og 7 er meget dårlige allerede i dag.
3B/Jørgen Hansen (MH) takker for et godt borgermøde og roser forslaget til
den nye bro ved Teestrupvej med to bilspor og en dobbeltrettet cykelsti, da
3B anser det for at være den mest trafikerede bro af de 5 broer i projektet,
der ligger i Faxe Kommune. 3B foreslår en omlægning af gang- og
cykelstierne for at sikre de bedste forhold for cyklister og fodgængere. 3B
ønsker at vide, om man kunne føre cykelstien under banen og derved undgå,
at cyklister skal krydse Teestrupvej lige ved broen.
3B foreslår at cykelstien føres under broen ved Teestrupvej, og at gangstien omlægges.
Faxe Kommunes kommentarer:
Forslaget om en sti-underføring blev behandlet på Faxe Kommunes
byrådsmøde den 19. juni 2014, hvor det blev besluttet ikke videreføre stien
under broen.
Banedanmarks kommentarer:
Oversigtsforholdene vedr. udkørsel fra Finlandsgade til Teestrupvej er udenfor
projektområdet og ændres dermed ikke.
Høringsnotat
Baggrund
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0024.png
Orkestervej
Klaus Petersen (MK), Jesper Mieritz (MK) og Aage Mikkelsen (MK) ønsker at
undgå kommunens løsning, da det er alt for tæt på bestående bebyggelse,
bl.a. en ny legeplads. Klaus Petersen forudser, at løsningen vil give tung trafik
og støj til området. Aage Mikkelsen spørger, hvorvidt trafikken fra Egøjevej og
Hastrupvej skal ledes af Orkestervej.
Jesper Mygind (MK) ønsker at vide, om der er lavet beregninger på, hvor
meget trafik, der kommer til at køre igennem Orkestervej.
Jesper Mieritz (MK) pointerer, at Søndre skole er magneten i området, og med
endnu flere børnefamilier i området, som der lægges op til, vil trafikken af
bløde trafikanter til skolen være meget stor. Jesper Mieritz (MK) ønsker svar
på, om Køge kommune ikke er bange for, at de med forslaget får skabt en hel
række nye flaskehalse på vejnettet? Man gør to overkørsler af banen til én
overkørsel, og man gør det ud for en del børneinstitutioner og
børnefamilieområder.
Bettina Eiger erindrer, at man med etableringen af det nye boligområde ved
Orkestervej ønskede at skabe noget, der havde landsbykarakter og med
mulighed for, at man på tværs af boligformer kunne socialisere. Hun
pointerer, at det hele tiden har været planen, at Orkestervej skulle forlænges
under banen - men at der er stor forskel på, om det er en gennemkørsel til et
boligkvarter, eller det er en gennemkørselsvej til en hovedfærdselsåre.
G/F Obovej og Fællesforeningen Ravnsborg (8F) gør indsigelse mod Køge
Kommunes alternative forslag om en tunnel under Orkestervej.
Køge Kommune (12K) ønsker ikke, at Banedanmark arbejder videre med det
alternative fremsat af Køge Kommune, men ønsker, at der arbejdes videre
med grundløsningerne for kommunen.
Banedanmarks kommentarer:
Køge Kommunes alternative forslag er blevet trukket tilbage. Banedanmark vil
arbejde videre med de fremlagte grundløsninger for Køge Kommune.
Sæddervej
34B påpeger, at forhøjelsen af broen ved Sæddervej vil væsentligt forringe
udsigten fra deres have, og at det vil give forbipasserende frit udsyn til deres
have. 34B ønsker derfor, at broen flyttes mod syd, jævnfør Banedanmarks
alternative forslag fra VVM-rapporten. Desuden ønsker 34B, at der opsættes
afskærmning, der forhindrer at forbipasserende kan se ned på de haver, der
ligger nord for broen.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark fjerner beplantning på skråning og bygger en 6,2 meter høj
støttemur langs Sæddervej på den nordvestlige side af banen. Det vil give
udsyn til ejendommene her indtil den nye beplantning er vokset til.
Banedanmark vil fremlægge forslag til en forlægning af vejen mod syd. Det
kræver dog fredningsnævnets godkendelse. Her vil borgernes synspunkt blive
fremlagt.
Høringsnotat
Baggrund
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0025.png
Ravnstrupvej
5F spørger til bæreevnen for den nye bro ved Ravnstrup, da den vil blive
brugt af større lastbiler og landbrugsmaskiner. Derfor anmoder 5F om, at
broen bliver uden vægtbegrænsning.
Banedanmarks kommentarer:
Der vil ikke være nogen vægtbegræsning på broen jf. færdselsloven ved
Ravnstrupvej. Der bygges ikke længere offentlige broer med
vægtbegrænsning i Danmark. Kun særligt tunge særtransporter vejer for
meget til den nye generation af broer.
Svansbjergvej og Søllerupvej, Herfølge
4F ønsker, at de to nye broer ved Svansbjergvej og Søllerupvej bliver
bilbroer, som de eksisterende broer, og ikke bliver lavet til cykel- og
gangbroer. Dette begrundes i, at Køge Kommune ifølge 4F har planer om en
udvidelse af Herfølge vest for banelinjen, der kan øge behovet for en bilbro.
Banedanmarks kommentarer:
Broerne ved Svansbjergvej og Søllerupvej udvides begge og bliver bredere
end de eksisterende broer med to vejbaner på hver bro. Broen ved
Svansbjergvej hæves 0,9 meter og vejdæmningerne, der leder op til broen
udvides og hæves tilsvarende. Der skiltes med en hastighed på 30 km/t.
Broen ved Søllerupvej hæves 0,8 meter og vejdæmningerne, der leder op til
broen udvides og hæves også. Hastighedsbegrænsningen bliver sat til 50
km/t., da Køge kommune har truffet beslutning om at genetablere broerne i
kommunen.
Bomosevej
10B ser positivt på, at en nedlæggelse af broen vil reducere biltrafikken på
vejen og dermed vedligeholdelsesomkostningerne.
10B spørger, hvordan det stykke, hvor broen har været, bliver skærmet af.
Konkret foreslår de, at autoværnet lukkes af, eller at der bliver etableret
beplantning.
2b/11B gør indsigelse mod nedlæggelse af jernbanebroen ved Bomosevej, da
11B er forpagter på landbrugsjord både nord og syd for banen.
Banedanmarks kommentarer:
Hvordan den nedlagte bro vil blive skærmet af, vil blive behandlet i
detailprojekteringsfasen. Banedanmark vil sørge for, at det bliver gjort i
henhold til gældende vejregler eventuelt i dialog med de umiddelbare naboer.
Broen over Bomosevej nedlægges, da ingen ejendomme har en tinglyst
færdselsret til markvejsbroen. En genopførelse af broen står økonomisk ikke
mål med de få brugere broen har i dag. Banedanmark henviser til broerne ved
Landevejen i Holme Olstrup og omfartsvejen øst for Næstved.
Høringsnotat
Baggrund
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0026.png
Ravnsborg station
Niels Rolskov, Enhedslisten(Ø), medlem af Teknik og Miljøudvalget (MK)
påpeger, at man bør bygge Ravnsborg station, da det vil hjælpe til at afvikle
trafikken hurtigere.
Banedanmarks kommentarer:
Køge-Næstved er en enkeltsporet strækning, og for at togene skal krydse
hinanden, skal køreplanen planlægges, så det kan foregå på en station. Det
kan derfor være meget problematisk for hele strækningen at lægge ekstra
rejsetid ind. Det kan gå ud over rejsetidsgevinsterne ved
hastighedsopgraderingen. Derfor er der to forhold, der gør sig gældende:
giver det mening at lave en station mht. passagerer, og kan det lade sig gøre
i køreplanen?
Trafikstyrelsen har offentliggjort en ny analyse af stationsstrukturen i
Danmark. Ravnsborg station er ikke med på listen over stationer, der kan
åbnes. Til gengæld er Hastrup station, som ligger meget tæt på, med som en
station det samfundsøkonomisk giver mening af åbne. En eventuel ny station
vil blive undersøgt særskilt og indgår ikke i dette projekt.
Høringsnotat
Baggrund
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397077_0027.png
Generelt
Kompensation
6B ønsker at vide, hvor stor erstatningssum, der udbetales til ejendomme,
der bliver pålagt servitutter.
Banedanmarks kommentarer:
Erstatningsstørrelser bliver ikke fastsat af Banedanmark. De fastsættes af en
uvildig Ekspropriationskommission. Dette vil ske i to omgange. De første
ekspropriationer bliver i forbindelse med udskiftning af broer i foråret 2015,
hvor ekspropriationerne på baggrund af miljøpåvirkninger først begynder i
2016.
Kommunikation
6B undrer sig over, at de ikke er blevet kontaktet direkte omkring projektet.
8F finder det utilstrækkeligt, at de ikke er blevet kontaktet direkte og gjort
opmærksomme på Køge Kommunes forslag om at lukke tre vejbroer i
kommunen og erstatte dem med en tunnel under jernbanen ved Orkestervej.
36B undrer sig over, at de berørte lodsejere ikke er blevet kontaktet direkte,
men at Banedanmark kun orienterer gennem et lokalt dagblad, som ikke alle
borgere i området abonnerer på.
37B er utilfredse med, at Faxe Kommunes kommunikation til de berørte
borgere, da de i modsætning til Banedanmark ikke har afholdt et borgermøde.
Banedanmarks kommentarer:
Projektet er stadig på et indledende niveau og de høringer og informationer
som er relevante for offentligheden har været givet gennem lokalaviser,
høringsportalen, Banedanmarks hjemmeside og de berørte borgere/foreninger
har været kontaktet telefonisk eller på mail. På et senere niveau i projektet vil
Banedanmark kontakte naboerne til banen mere direkte.
Hvis ens ejendom eller have bliver påvirket, vil Banedanmark tage direkte
kontakt til beboerne i god tid.
Projektet går ud på at bygge baner, og Banedanmark har derfor holdt et
borgermøde om de påvirkninger anlægsarbejdet og den efterfølgende
driftsfase medfører. Kommunerne har tilvalgt nogle løsninger som er blevet
fremlagt af kommunen selv på Banedanmarks borgermøder.
Det er op til kommunerne om man ønsker at informere endnu mere, end der
allerede er gjort.
Høringsnotat
Baggrund
27