Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 382
Offentligt
1397075_0001.png
Beslutningsgrundlag
Hastighedsopgradering Køge Nord - Næstved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0002.png
Beslutningsgrundlag
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
ISBN: Skriv ISBN-nr. her
Indsæt rådgiver-logo her
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0003.png
Beslutningsgrundlag
Indhold
Sammenfatning
Projektet
Trafikal nytte
Haslev som lokalt knudepunkt
Anlægsøkonomi
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomisk vurdering
De væsentligste resultater
Det samfundsøkonomiske resultat
Ikke-værdisatte effekter
Udførelsestidsplan
Samordnet udførelsesplan
Lovgrundlag
Projektets godkendelse
Naturstyrelsens afgørelse
Samarbejdet med kommunerne
De miljømæssige konsekvenser
Elektromagnetisme
Støj
Vibrationer
Arealinddragelse
Naturforhold
Den offentlige debat
Udenfor projektet
Perronforlængelser
Standsning i Ølby
Bilag
Side
4
7
8
9
10
10
10
11
11
12
13
13
15
15
15
16
17
17
17
18
20
21
22
23
23
23
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sammenfatning
Dette notat beskriver beslutningsgrundlaget for en hastighedsopgradering af
jernbanen mellem Køge og Næstved.
Projektet er en del af et større hastighedsopgraderingsprojekt i hele Danmark
for at give et samlet løft til togtrafikken og forstærke de regionale gevinster i
forbindelse med timemodellen. Hastighedsopgraderingen er igangsat med den
politiske aftale om Togfonden DK,
En moderne jernbane – udmøntning af
Togfonden DK
af 14. januar 2014.
Udførelsen af projektet er med aftalen
om Fremrykning af investeringer mv. i
Togfonden DK
af 28. maj 2014 sat til udførelse samtidig med elektrificeringen
af strækningen i perioden 2015-2017.
Der er afsat 46 mio. kr. (PL 2014) til hastighedsopgraderingen, inklusiv VVM -
undersøgelse.
En hastighedsopgradering fra de nuværende 120 km/t til 160 km/t., mellem
Køge og Næstved via
Den ny bane København – Ringsted
vil give betydelige
rejsetidsgevinster og korrespondancemuligheder for de rejsende. Det skyldes
blandt andet, at den højere hastighed giver kortere rejsetider, samt gør
Haslev til et trafikknudepunkt.
Efter etableringen af Den
nye bane København-Ringsted,
samt elektrificering
og hastighedsopgradering af Køge-Næstved, vil en rejse fra Haslev til
København kunne gøres på 38 minutter. En rejse, der i dag tager en time.
Som følge af projektet vil også rejsende fra stationerne på strækningen
mellem Køge Nord og Næstved opnå væsentlige rejsetidsbesparelser – nogle
steder på op til 9 minutter.
Med signaludskiftningen bliver det teknisk muligt at håndtere den højere
hastighed gennem overkørsler. Banedanmark har derfor indhentet omfattende
data om uheld i overkørsler fra Tyskland. Den viser, at der ikke er en
sikkerhedsmæssig forskel på, om der køres med 120 km/t, 140 km/t eller 160
km/t gennem overkørsler.
På den baggrund har Trafikstyrelsen i juni 2014 godkendt hastighederne op til
160 km/t i automatisk sikrede overkørsler.
Hastighedsopgraderingen er samordnet med elektrificeringen, og det sikrer
brug af de samme arbejdsveje og pladser. Det giver økonomiske gevinster på
20 mio. kr. som er indregnet i anlægsoverslaget.
Naturstyrelsen har udstedt VVM-tilladelse og fremsendt en sammenfattende
redegørelse. Det er sket efter høring af Miljøstyrelsen og Kulturstyrelsen samt
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en lokalpolitisk behandling og godkendelse hos kommunerne. Naturstyrelsens
sammenfattende redegørelse dokumenterer den offentlige høring.
Alt i alt medfører hastighedsopgraderingen små påvirkninger af omgivelserne,
når banen står færdig. Grunden til, at påvirkningerne er små, er, at projektet
er samordnet med elektrificeringen, og at der i hastighedsopgraderingen kun
er tale om banetekniske ændringer på banens egne arealer. Efter
opgraderingen vil der dog opstå øgede vibrationer omkring jernbanen.
Banedanmark udarbejder en udredning med vurdering af omfang, og hvilke
afværgeforanstaltninger, der er mulige ud fra både tekniske og økonomiske
aspekter. I sidste instans kan Banedanmark tilbyde ekspropriation af boliger,
hvor vibrationerne er steget væsentligt, og er over det tilladte niveau.
Ved ekspropriation i forbindelse med mindre anlæg, som en opgradering af
hastigheden, foreslår Banedanmark at indføre muligheden for et videresalg af
erhvervede ejendomme. Boligen vil blive købt til markedspris. Men da der er
tale om stor usikkerhed i beregninger og følsomheden, og da mange andre
boliger er påvirket af vibrationer, vurderer Banedanmark imidlertid det ikke
nødvendigt at rive boligen ned. Banedanmark vil derfor forbeholde sig retten
til enten at nedrive boligen eller sælge den igen med den værdiforringelse,
som påvirkningen har medført. Banedanmark kan i den forbindelse tilbyde de
oprindelige ejere at købe deres bolig tilbage mod at erstatte værditabet.
I anlægsoverslaget er værditabet indregnet, og ikke udgiften til
totalekspropriation. Nogle af ejendommene tættest på jernbanen vil også
være påvirket af elektromagnetisme i elektrificeringen, og eksproprieres på
den baggrund.
Banedanmark har i marts 2014 redegjort for en samordnet udførelses- og
udrulningsplan for elektrificeringen, signaludskiftningen og anlægs-
aktiviteterne i Femern-projektet. Planen er godkendt af transportministeren.
Planen indebærer ibrugtagning af elektrificeringen på strækningen i efteråret
2019, og bidrager positivt til elektrificeringens kontinuerlige udrulning på
Sydsjælland. Det forventes at have en prismæssig gunstig effekt på
elektrificeringen.
Hastighedsopgraderingen anlægges samtidig med elektrificeringen i 2015, og
signalerne omprogrammeres til den højere hastighed. Opgraderingen kan
dermed tages i brug som planlagt samtidig med åbningen af Den Ny Bane i
december 2018. Dog under forudsætning af at tog-materiellet har samme
gode decelerations - og accelerationsegenskaber som el-materiel.
Køge og Haslev kommuner ønsker, at regionaltoget standser i Ølby, for at
imødekomme det nye regionshospital. Banedanmark vurderer også, at der
med det nye regionshospital opstår et potentiale for en ekstra standsning.
Muligheden kræver ikke yderligere investeringer i infrastrukturen, og indgår i
de beregnede rejsetidsgevinster. Det ligger dog uden for projektet at
opgradere stationen.
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det ligger også udenfor projektet at forlænge perroner, samt forny disse på
stationer. Perronerne er korte, og afhængig af valg af nyt el-materiel skal
disse muligvis forlænges, så alle togets døre åbner ved perronen. Udgiften til
perronforlængelse er skønnet til 6 mio. kr. (inklusiv korrektionstillæg på 50 %
jf NAB 1).
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Projektet
Strækningen Køge – Næstved er en af de første, der bliver udstyret med nye
signaler i forbindelse med Banedanmarks Signalprogram, og med
signaludskiftningen er den nødvendige signalteknik til stede for at øge
hastigheden.
Hastigheden er i dag op til 120 km/t, og Banedanmark har undersøgt en
hastighedsopgradering til 160 km/t på den frie strækning mellem byerne, da
der fortsat vil standses på stationerne.
Hastighedsopgraderingen er samordnet med elektrificeringen, og det sikrer at
de samme arbejdsveje og pladser kan bruges til begge projekter, hvilket giver
økonomiske gevinster.
En hastighedsopgradering indeholder stabilisering og justering af spor,
stabilisering af dæmninger og indbygning af skærver, samt udførelse af
længere sporsænkninger under vejbroer end ved en elektrificering.
På baggrund af historisk togmateriel og disses laster, samt en mere detaljeret
beregningsmodel end hidtil anvendt, har Banedanmark kontrolberegnet for
hastigheder på 160 km/t på strækningen. Beregningerne viser eventuelle
reserver i bæreevne for materiel, der vejer mere end de 18 tons, der er det
maksimale akseltryk, der forudsættes i Banedanmarks screeningsrapport. De
nye beregninger indikerer, at der kan køre materiel med et større akseltryk -
helt op til det normgivne krav på 22,5 tons.
Beregningerne er også udført for at skabe et grundlag for en generel
identifikation af bæreevnereserver i infrastrukturen, og er dermed et
dokumenteret alternativ til den normbaserede tilgang. Det reducerer
omkostningerne til investeringer i infrastruktur som f.eks. stabilisering af
dæmninger.
På strækningen er der i dag ved Stoksbjergvej en overkørsel i niveau. Efter
opgraderingen vil der blive kørt med 160 km/t gennem denne overkørsel. Med
signaludskiftningen bliver det teknisk muligt at håndtere den højere hastighed
gennem overkørsler. Banedanmark har derfor indhentet omfattende data om
uheld i overkørsler fra Tyskland og udarbejdet dokumentation for sikkerheden
ved hjælp af en risikoanalyse. Risikoanalysen er baseret på de tyske
erfaringer med lignende anlæg, og viser, at der ikke er sikkerhedsmæssig
forskel på, om der køres med 120 km/t, 140 km/t eller 160 km/t gennem
overkørsler.
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0008.png
Foto af overkørsel ved Stoksbjergvej
På den baggrund har Trafikstyrelsen i juni 2014 godkendt hastighederne op til
160 km/t i de automatisk sikrede overkørsler.
Trafikal nytte
Med åbningen af
Den ny bane København - Ringsted
og elektrificeringen af
Køge Nord - Næstved vil stationerne på strækningen blive forbundet direkte
med København.
Rejsetiden mellem København og stationerne mellem Ølby og Næstved vil
derfor blive markant lavere end i dag. Fra stationerne mellem Køge og
Næstved vil rejsen kunne gøres uden at skifte tog.
Med en hastighedsopgradering, fra 120 km/t til 160 km/t., mellem Køge og
Næstved vil rejsetiden til København kunne reduceres yderligere. En
hastighedsopgradering vil betyde, at rejsetiden mellem stationerne Køge og
Næstved vil blive betydelig mindre end i dag.
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0009.png
En rejse fra Haslev til København, der i dag tager en time vil, efter
etableringen af den nye bane København-Ringsted, samt elektrificering og
hastighedsopgradering af Køge-Næstved, kunne gøres på 38 minutter.
Alle rejsende fra stationerne på strækningen mellem Køge Nord og Næstved
vil opnå væsentlige rejsetidsbesparelser som følge af projektet. I skemaet
nedenfor er rejsetider på udvalgte strækninger oplistet.
Rejsetid i dag
Efter
elektrificering
Efter
elektrificering og
hastighedsopgrad
ering til 160 km/t
28 minutter
14 minutter
38 minutter*
24 minutter
33 minutter*
24 minutter
Køge – Næstved
Haslev - Køge
Haslev -
København
Næstved -
Herfølge
Tureby -
København
Holme Olstrup -
Ølby
37 minutter
18 minutter
60 minutter
31 minutter
53 minutter
32 minutter
31 minutter
16 minutter
40 minutter*
27 minutter
34 minutter*
27 minutter
* Med en standsning i Ølby
Beregninger er baseret på Øresundstogets køreegenskaber.
Haslev som lokalt knudepunkt
Strækningen mellem Køge og Næstved er enkeltsporet. Derfor skal
modkørende tog krydse hinanden, dvs. passere hinanden på stationer med
flere spor. Det kan ske på alle stationer på strækningen, undtagen Ølby og
Næstved Nord, hvor der kun er et spor.
Der er i dag halvtimesdrift på strækningen. Det betyder, at tog skal krydse
efter et kvarters kørsel. I den nuværende køreplan krydser togene på
stationerne i Køge, Tureby og Holme Olstrup.
Hvis strækningshastigheden øges fra 120 km/t til 160 km/t kan man nå
længere på et kvarter. Det gør det muligt at realisere en halvtimesdrift, hvor
man skal krydse i Køge og i Haslev.
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0010.png
Fra Haslev station udgår der flere lokale busruter, der betjener oplandet. Med
krydsning i Haslev bliver det muligt at opnå korrespondance med tog fra
begge retninger, dvs. fra både mod Køge og mod Næstved. Passagererne vil
derfor opleve, at tog og bus passer sammen.
Det gør Haslev til et knudepunkt og den kollektive trafik bliver mere attraktiv
og mere tilgængelig for flere rejsende i og omkring Haslev. Det er særligt
attraktivt for Haslev, som er den største by på strækningen mellem Køge og
Næstved og har hjemsted for flere uddannelsesinstitutioner, samt har flere
passagerer end de øvrige fire stationer på strækningen mellem Køge og
Næstved tilsammen.
Med hastighedsopgraderingen vil overkørslen i Haslev kun være lukket to
gange i timen, i modsætning til fire i dag. Hver lukning vil dog vare længere.
Med det kommende signalsystem bliver det muligt at åbne og lukke bommene
tættere på det tidspunkt, hvor toget passerer overkørslen, end det er tilfældet
i dag, og det kan reducere lukketiden. Det bliver eventuelt muligt at indføre
en kort åbnetid for biler indimellem de to krydsende togs passage af
overkørslen.
Anlægsøkonomi
Anlægsoverslaget for hastighedsopgraderingen er 46 mio. kr. (PL 2014):
Basisoverslag
10 % tillæg
20 % tillæg
I alt
35,5 mio. kr.
3,5 mio. kr.
7,0 mio. kr.
46 mio. kr.*
*
Anlægsoverslaget indeholder udgifter til dækning af ejendomsværditab jævnfør afsnittet om
vibrationer.
Anlægsoverslaget er kvalitetssikret af ingeniørfirmaet Niras A/S.
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomisk vurdering
Som en del af VVM-redegørelsen har Banedanmark vurderet den
samfundsøkonomiske nytte af hastighedsopgraderingen.
Den samfundsøkonomiske analyse viser, at hastighedsopgraderingen fra 120
km/t til 160 km/t mellem Køge og Næstved, er en god og rentabel investering
for samfundet. Således medfører projektet et samfundsøkonomisk overskud
på 90 mio. kr. i nettonutidsværdi og en forrentning på 8 pct.
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0011.png
I analysen er alene medregnet effekterne af hastighedsopgraderingen.
Effekterne af elektrificeringen er således ikke inkluderet. I analysen er det
derfor forudsat, at banen er elektrificeret, i såvel basissituationen som i
projektet.
Analysen er gennemført i TERESA version 3.0, der er Transportministeriets
regnearksmodel for samfundsøkonomisk analyse. Til værdisætning af
effekterne er Transportøkonomiske Enhedspriser version 1.4 benyttet.
De væsentligste resultater
Nedenfor er resultatet af den samfundsøkonomiske analyse for den
undersøgte løsning opsummeret.
Det samfundsøkonomiske resultat
Nettonutidsværdi
mio. kr.
Anlægsomkostning i alt.
- heraf anlægsomkostninger
- heraf restværdi
Togdriftsomkostninger
Billetindtægter
Brugereffekter – sparet rejsetid
Eksterne effekter
Afgiftskonsekvenser
Arbejdsudbudsforvridning/gevinst
Nettonutidsværdi samlet
Intern rente
Resultaterne er angivet i nutidsværdi i 2014-prisniveau ved en
kalkulationsrente på 4 pct. pr. år.
Konsekvenser for det offentlige
Det offentlige kan forvente et mindre samfundsøkonomisk overskud på 5 mio.
kr. som følge af opgraderingen.
På omkostningssiden figurerer de -59 mio. kr i anlægsomkostning. Medregnes
anlæggets restværdi, så belaster anlægsomkostningen det
samfundsøkonomiske regnskab med -50 mio. kr.
Anlægsomkostningen mere end opvejes af besparelser i togdriftsomkostninger
og af de øgede billetindtægter, som hastighedsopgraderingen forventes at
medføre. Tilsammen bidrager besparelserne og de øgede indtægter med 81
mio. kr.
Ændringen i togdriftsomkostninger, som udgør en besparelse på 30 mio. kr.,
opstår som følge af reduceret køretid og deraf reducerede
personaleomkostninger. Den kortere køretid forventes at tiltrække nye
-50
-59
9
30
51
76
1
-29
11
90
8 pct.
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rejsende til banen, der forventes at give øgede billetindtægter, som i den
samfundsøkonomiske beregning medfører en gevinst på 51 mio. kr.
En del af de nye togrejser er overflyttede bilture. Overflytningen forventes at
medføre en reduktion af vejtrafikarbejdet på ca. 0,9 mio. km pr år. Færre
kørte kilometer i bil betyder et fald i afgiftsprovenu for staten. I den
samfundsøkonomiske analyse medfører dette et tab på 29 mio. kr.
Brugergevinster
Gevinster for de rejsende, rejsetidsgevinster som følge af kortere køretid er
beregnet på Landstrafikmodellen. Beregningerne viser, at
hastighedsopgraderingen giver anledning til en årlig tidsbesparelse for de
rejsende på strækningen mellem Køge og Næstved, der modsvarer ca. 3,5
mio. kr. I den samfundsøkonomiske beregning giver det en samlet gevinst på
76 mio. kr.
Eksterne effekter
De eksterne effekter som følge af hastighedsopgraderingen mellem Køge og
Næstved har kun en beskeden påvirkning af det samfundsøkonomiske
resultat. Påvirkningen af det samfundsøkonomiske resultatet på 1 mio. kr.
opstår som følge af overflytning af rejser fra vej til bane.
Arbejdsudbudseffekt
I den samfundsøkonomiske analyse indgår der to typer af
arbejdsudbudseffekter: en arbejdsudbudsforvridning og en
arbejdsudbudsgevinst. Da der som følge af hastighedsopgraderingen og den
relativt beskedne anlægsomkostning opnås forholdsvis store driftsbesparelser
og øgede billetindtægter, samt brugergevinster, er projektets
arbejdsudbudseffekter positive. Arbejdsudbudseffekterne udgør i den
samfundsøkonomiske analyse 11 mio. kr. (NNV)
Ikke-værdisatte effekter
Gener i anlægsfasen, øgede driftsomkostninger som følge af flere rejsende og
ændring i togenes rettidighed, er erfaringsmæssige effekter, der kan påvirke
resultatet af en samfundsøkonomisk analyse for et jernbaneprojekt. I denne
analyse er disse effekter ikke værdisatte. Effekterne er i stedet vurderet
kvalitativt.
Gener i anlægsperioden har ingen påvirkning af resultatet af den
samfundsøkonomiske analyse, fordi hastighedsopgraderingen gennemføres
samtidigt med, at banen elektrificeres. Anlægsarbejder gennemføres i de
spærringer, som forårsages af elektrificeringen og medfører derfor ikke
yderligere gener for de rejsende i anlægsfasen
I analysen forudsættes det, at de nye passagerer, der kommer til som følge af
hastighedsopgraderingen, ikke giver anledning til, at der skal indsættes mere
togmateriel på strækningen. Perronerne på flere af stationerne mellem Køge
og Næstved er tilmed relativt korte (150-160 meter). Der er derfor en grænse
for, hvor lange tog der kan betjene strækningen. Det vurderes derfor mindre
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0013.png
sandsynligt, at hastighedsopgraderingen vil medføre behov for ekstra
materiel.
Der er ikke gennemført regularitetsanalyser for den hastighedsopgraderede
strækning. Men da det ikke ændrer på antallet af togafgange, på
standsningsmønster eller på det materiel der skal betjene strækningen,
forventes det ikke, at regulariteten for togdriften påvirkes af
hastighedsopgraderingen.
Samlet set forventes de ikke-værdisatte effekter ikke at kunne påvirke de
overordnede konklusioner af analysen.
Udførelsestidsplan
Hastighedsopgraderingen er koordineret med elektrificeringen (særskilt
beslutningsnotat), således at spor og kurver kan sænkes og udrettes samtidig
med udskiftningen af broerne i forbindelse med elektrificeringen. En samtidig
udførelse vil reducere omkostningerne, og give færre gener for de rejsende og
banens naboer. En senere udførsel er skønnet til at koste 20 mio. kr.
Derudover er der planlagt en koordineret udførelsestidsplan med
Banedanmarks Signalprogram, således at tilpasningerne af spor, broerne med
videre udskiftes allerede i september-oktober 2015, før udskiftningen af
signaler. Signaludskiftningen og test af de nye signaler foregår i perioden
oktober 2015 - maj 2017. Fra 2017 til december 2018 omprogrammeres
signalanlægget til den højere hastighed, og projektet vil stå færdig samtidig
med
Den ny bane København – Ringsted
i december 2018.
Samordnet udførelsesplan
For at optimere udførelsen, minimere gener i anlægsfasen og begrænse
anlægsomkostningerne, samordner Banedanmarks sine anlægsaktiviteter.
I Banedanmarks notat af 14. marts 2013 er der redegjort for en samordnet
udførelses- og udrulningsplan for
elektrificeringen, signaludskiftningen og
anlægsaktiviteterne i Femern-projektet,
mens der arbejdes på Sydbanens
strækning mellem Ringsted – Næstved.
Femern-projektet lukker banen mellem
Ringsted og Næstved fra foråret 2019 til
efteråret 2019, mens banen opgraderes
og signalerne udskiftes. I den periode
foreslås det at køre to dieseldrevne
intercitytog i timen mellem København og
Orehoved på Falster. Togene skal køre via den ny bane over Køge Nord og
Næstved. Fra Orehoved vil der være busforbindelse til Rødby. Da der i den
periode vil ikke være kapacitet på strækningen mellem Køge Nord og
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Næstved til to ekstra eldrevne regionaltog i timen, udskydes idriftsættelsen af
elektrificeringen til efteråret 2019.
Denne samordnede udførelsesplan bidrager positivt til elektrificeringens
kontinuerlige udrulning på Sydsjælland, og det forventes også at have en
prismæssig gunstig effekt på elektrificeringen.
Endelig medfører udførelsesplanen at et sammenhængende elnet på
Sydsjælland etableres 2 år tidligere end planlagt, så der kan køre hurtigere og
med eltog mellem København og Næstved.
Planen blev i marts 2014 godkendt af transportministeren.
Hastighedsopgraderingen anlægges samtidig med elektrificeringen i 2015, og
banen omprogrammeres til den højere hastighed efter udskiftningen af
signalerne i 2018. Opgraderingen kan dermed tages i brug som planlagt
samtidig med åbningen af
Den ny bane København - Ringsted
i december
2018. Dog under forudsætning af at tog-materiellet har samme gode
decelerations - og accelerationsegenskaber som el-materiel.
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0015.png
Lovgrundlag
Projektet er en del af et større hastighedsopgraderingsprojekt i hele Danmark,
der skal give et samlet løft til togtrafikken og forstærke de regionale gevinster
i forbindelse med timemodellen. Hastighedsopgraderingen er igangsat med
den politiske aftale
En moderne jernbane – udmøntning af Togfonden DK
af
14. januar 2014.
Udførelsen af projektet er med aftalen
om Fremrykning af investeringer mv. i
Togfonden DK
af 28. maj 2014 sat til udførelse samtidig med elektrificeringen
af strækningen i perioden 2015-2017.
Der er afsat 46 mio. kr. (PL 2014) til hastighedsopgraderingen, inklusiv VVM-
undersøgelse.
Projektets godkendelse
Transportministeren træffer afgørelse om godkendelse af projektet efter
høring af Folketingets Transportudvalg.
Naturstyrelsen har udstedt VVM-tilladelse og fremsendt sammenfattende
redegørelse efter høring af Miljøstyrelsen og Kulturstyrelsen, samt
lokalpolitisk behandling og godkendelse hos kommunerne.
Naturstyrelsens afgørelse
På baggrund af Banedanmarks VVM-screening traf Naturstyrelsen i foråret
2013 afgørelse om, at en hastighedsopgradering af strækningen er VVM-
pligtig. Derfor er der gennemført en vurdering af virkninger på miljøet i
henhold til planloven. Det er Banedanmark, som gennemfører VVM-
processen, og Naturstyrelsen som er myndighed jf. planloven.
Som grundlag for VVM-processen, og dette beslutningsnotat, har
Banedanmark gennemført en teknisk projektering på fase 2-niveau, i henhold
til
Ny Anlægsbudgettering
(NAB).
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0016.png
Samarbejdet med kommunerne
Banedanmark har orienteret de tre kommuner Køge, Faxe og Næstved
kommune om hastighedsopgraderingen, og VVM-processen har været
gennemført i tæt samarbejde med kommunerne.
Med Køges regionshospital, der opføres nær Ølby, opstår et potentiale for en
standsning med regionaltoget Næstved-København. Derfor er Køge og Haslev
kommuner særlig interesseret i, at regionaltoget også standser i Ølby.
Banedanmarks undersøgelser viser, at det er muligt at lave en standsning i
Ølby. Standsningen vil medføre en køretidsforlængelse på ca. 2 minutter for
regionaltoget mellem København - Næstved. Standsningen er lagt ind i de
bregnede rejsetider jf. afsnittet Trafikal nytte. Det er forudsat, at der køres
med elmateriel eller tilsvarende materiel med samme gode accelerations- og
decelerationsegenskaber.
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0017.png
De miljømæssige konsekvenser
Elektromagnetisme
Da kørestrømsanlægget endnu ikke er fastlagt, kan størrelsen på magnetfeltet
ikke beregnes. Det endelige kørestrømsanlæg fastlægges i sommeren 2015,
og herefter beregnes magnetfeltets udbredelse.
Der er udarbejdet en del undersøgelser om sundhedsfaren ved
elektromagnetisme. Undersøgelserne har hverken kunnet be- eller afkræfte,
om der er en skadelig effekt, men udelukker ikke, at der kan være en risiko
for børn. WHO og Sundhedsstyrelsen har derfor ud fra et forsigtighedsprincip
fastsat en opmærksomhedsværdi på 0,4 µT.
Hastighedsopgraderingen gennemføres samtidig med elektrificeringen af Køge
Nord – Næstved. Derfor håndteres elektromagnetisk påvirkning i forbindelse
med elektrificeringen af strækningen.
Støj
Hastighedsopgraderingen ændrer støjniveauet for boliger langs banen.
Støj påvirker mennesker, og Miljøstyrelsen har derfor fastlagt vejledende
grænseværdier for jernbanestøj . De vejledende støjgrænser på henholdsvis
64 dB (årsdøgnsbelastningen) og 85 dB (maksimalstøj) skal sikre, at
størstedelen af befolkningen ikke føler sig stærkt generet af den pågældende
støjtype ved et niveau lavere end grænseværdien.
I forbindelse med hastighedsopgraderingen har grænseværdien for
maksimalstøj været udslagsgivende og det betyder, at 6 boliger bliver ramt af
støj over grænseværdien. De 6 boliger er blevet partshørt og har fået tilbud
om 100% tilskud til støjdæmpende facadeisolering.
Det lave antal belastede boliger har også betydet, at støjbelastningstallene for
strækningen er under grænsen (8/km) for, hvornår Banedanmark sætter
støjskærme op.
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0018.png
Vibrationer
Ved hastighedsopgradering kan vibrationer påvirke boliger.
Miljøstyrelsen har udgivet retningslinjer for håndtering af vibrationer fra
jernbaner
1
. Grænseværdien for vibrationer (75 dB)
2
er indført af
komforthensyn.
Vibrationsniveauet, der kan medføre skader på bygninger, er langt højere end
grænseværdien.
Vibrationsniveauet beregnes forud for projektet for den fremtidige drift i
forhold til forventet materiel og hastighed, for at påvise projektets påvirkning
ifølge beregningerne. Vi kender dog endnu ikke togmateriellet for
strækningen.
Hidtil har vibrationsberegninger været foretaget med projektets rådgivende
virksomheds egen vibrationsmodel. Det har i praksis betydet, at
vibrationsberegningerne har været forskellige fra projekt til projekt.
Banedanmark udvikler i øjeblikket en beregningsmodel, som betragtes som
den mest gennemarbejdede på markedet, men forventes først færdigtestet og
klar til brug i midten af 2015. Den er baseret på målinger langs det danske
jernbanenet. Modellen bliver således løbende forbedret, når der måles ude
langs banen, og resultaterne indarbejdes i modellen.
Vibrationsberegninger har generelt vist sig at være forbundet med stor
usikkerhed, hvilket også gør sig gældende for Banedanmarks
beregningsmodel. Modellen vil derfor også fremadrettet blive testet for at
sikre, at resultaterne er i overensstemmelse med virkeligheden.
Modellens usikkerhed giver en vægt mod overestimering med helt op til 14 dB
ift. tilsvarende målinger
3
. Den slags usikkerhed er generelt forekommende for
vibrationsberegninger, og kan sandsynligvis aldrig helt elimineres.
Afværgeforanstaltninger beregnet ud fra en usikker model vil indebære, at
mange der i realiteten ikke vil blive påvirket over grænseværdien vil blive
inkluderet. Det gøres for at sikre at alle, der vil være påvirket, omfattes af en
afhjælpende foranstaltning. Dette vil forøge omkostningerne til afhjælpende
foranstaltninger betragteligt, og kan i sidste ende resultere i uberettiget
ekspropriation. Banedanmark vil derfor ud fra beregningsresultaterne vurdere
om en given bolig med sikkerhed vil være vibrationsbelastet (>85 dB –
svarende til mere end 10dB over grænseværdi). Boliger, som beregnes til at
være under grænseværdien eller med en stigning mindre end 1- 2 dB, regnes
for ikke at være vibrationsbelastede, da modellen viser et højere
vibrationsniveau end det faktiske.
1
Støj og vibrationer fra jernbaner.
Vejledning fra Miljøstyrelsen, nr. 1 - 1997
2
Lavfrekvent støj, infralyd og vibrationer i eksternt miljø. Orientering fra
Miljøstyrelsen, nr. 9 - 1997
3
Teknisk rapport (maj 2014) – Banedanmarks vibrationsmodel udarbejdet af COWI (Tabel
5-3)
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0019.png
Som afværgetiltag kan der lægges sveller med svellesåler, som ved forsøg
har vist at kunne reducere vibrationer med op til 10 dB
4
.
Internationale undersøgelser har også vist, at mennesker kun kan registrere
ændringer i vibrationsniveau på over 25% svarende til 1,94 dB
5,6
.
Banedanmark arbejder derfor med et væsentlighedskriterium der hedder 1-2
dB. Det betyder, at boliger udover at være belastet over grænseværdi på 75
dB, også skal være påvirket væsentligt i forhold til niveauet før projektet.
Dette afviger fra Miljøstyrelsens anvisninger og VVM - tilladelsen.
Banedanmark er i tæt dialog med både Naturstyrelsen og Miljøstyrelsen
angående ensretning af vilkår.
VVM tilladelsen angiver følgende tre forhold:
Bygherre skal foranledige, at der er udført vibrationsberegninger efter
Miljøstyrelsens anvisninger inden hastighedsopgraderingen iværksæt-
tes.
Bygherre skal foranledige, at der er udført vibrationsmålinger for bo-
liger med risiko for vibrationsbelastning efter Miljøstyrelsens anvis-
ninger senest 6 måneder efter, at hastighedsopgraderingen er taget i
brug.
Hvis gældende grænseværdi for vibration ikke kan overholdes, skal
bygherre foranledige, at der er gennemført de(n) nødvendige afvær-
geforanstaltning senest 6 måneder efter, at vibrationsmålingerne er
gennemført.
Hvis det ikke er muligt at afværge en evt. overskridelse af gældende
grænseværdi, skal Banedanmark tilbyde at overtage/ekspropriere
de(n) konkrete bolig.
Valget af væsentlighedskriterium afgør, hvor mange boliger, der bør tilbydes
ekspropriation, hvis ikke der kan etableres afværgeforanstaltninger.
Et væsentlighedskriterium på 1 dB vil resultere i at op mod 100 boliger
beregningsmæssigt fremstår som belastede. Hvorimod et
væsentlighedskriterium på 2 dB vil resultere i meget få belastede boliger.
Banedanmark opdeler boligerne i 3 kategorier:
Vibrationsbelastede
Ikke-vibrationsbelastede
4
5
Forsøg med vibrationsdæmpende effekt af svellesåler, COWI A/S, Oktober 2013
RIVAS – Railway-Induced vibration abatement solutions collaborative project – Review of
existing standards, regulations and guidelines, as well as laboratory and field studies concerning
human exposure to vibration. (D4) januar 2011
6
Investigations and results concerning railway-induced ground-borne vibrations in Germany.
August 2005.
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0020.png
Måske-vibrationsbelastede.
Måske-vibrationsbelastede boliger, er boliger, der ikke med sikkerhed kan
siges at være vibrationsbelastede eller ej. For dem vil Banedanmark, når
strækningen trafikeres med den højere hastighed, foretage kontrolmålinger
for at afgøre behovet for en afhjælpende foranstaltning, og grundlaget for
ekspropriationer.
Hvis der ikke kan etableres afværgeforanstaltninger, tilbydes de berørte
boliger ekspropriation - enten ud fra et væsentlighedskriterium med 1 dB eller
2 dB.
Ved ekspropriation i forbindelse med mindre anlæg, som en opgradering af
hastigheden, foreslår Banedanmark at indføre muligheden for et videresalg af
erhvervede ejendomme. Boligen vil blive købt til markedspris. Men da der er
tale om stor usikkerhed i beregninger og følsomheden, og da mange andre
boliger er påvirket af vibrationer, vurderer Banedanmark imidlertid det ikke
nødvendigt at rive boligen ned. Banedanmark vil derfor forbeholde sig retten
til enten at nedrive boligen eller sælge den igen med den værdiforringelse,
som påvirkningen har medført. Banedanmark kan i den forbindelse tilbyde de
oprindelige ejere at købe deres bolig tilbage mod at erstatte værditabet.
Da vi endnu ikke kan beregne påvirkningen, eller skønne antallet af belastede
boliger, har vi indregnet 4 mio. kr. til erstatning for boligens værditab. Den
reelle omkostning til afhjælpning af vibrationer kendes først efter, at banen er
ibrugtaget, og kan blive både større og mindre end det afsatte beløb. Beløbet
er baseret på et væsentlighedskriterium mellem 1-2 dB. Reservationen
henlægges til projektets øvrige reserver indtil 1 år efter idriftsættelsen, da
ekspropriationsloven giver ejeren mulighed for at fortryde, og alligevel
modtage tilbud om ekspropriation.
Hovedparten af de boliger, der i forbindelse med elektrificeringen er påvirket
af elektromagnetisme vil også være påvirket af vibrationer, og indgår i
anlægsoverslaget for elektrificeringen.
Arealinddragelse
Da hastighedsopgraderingen udføres samtidigt med elektrificeringen,
medfører det kun mindre arealinddragelse i forbindelse med sporsænkninger
ved Sdr. Viaduktvej og Vordingborgvej (Køge Kommune), samt Landevejen
(Næstved Kommune).
Det er ikke nødvendigt at ekspropriere ejendomme som følge af
hastighedsopgraderingens anlægsarbejder.
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397075_0021.png
Naturforhold
Da hastighedsopgraderingen gennemføres samtidigt med elektrificeringen,
sker der ingen yderligere påvirkninger på natur og overfladevand end dem,
der allerede er beskrevet i forbindelse med elektrificeringen.
Beslutningsgrundlag
Sammenfatning
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den offentlige debat
Naturstyrelsen har udarbejdet en sammenfattende redegørelse, der
dokumenterer den offentlige høring.
Beslutningsgrundlag
Den offentlige debat
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udenfor projektet
Perronforlængelser
Det ligger uden for projektet at forlænge perroner på stationer. Perronerne er
korte, og disse skal muligvis forlænges, afhængig af valg af nyt elmateriel, så
alle togets døre kommer til perronen.
Med den gennemgående forbindelse fra Næstved til København vil
passagermængden på afsnittet fra Køge Nord til København være
bestemmende for togenes kapacitet og dermed perronlængden på hele
strækningen.
Togenes længde antages at forudsætte perroner, der er 160 meter lange,
hvilket ikke overholdes på alle stationer. Perronerne på Ølby, Haslev og
Næstved Nord station skal dermed forlænges.
Udgiften til perronforlængelse er skønnet til ca. 6 mio. kr. (inklusiv
korrektionstillæg på 50 % NAB 1)
Standsning i Ølby
Med Køges regionshospital, der opføres nær Ølby, opstår et potentiale for en
standsning med regionaltoget Næstved-København.
I forbindelse med en generel trafikal analyse for området forestået af Køge
Kommune har COWI udarbejdet en overordnet vurdering, der underbygger
argumentationen for en standsning.
Analysen konkluderer, at Regionssygehuset alene genererer 1400-1900 rejser
dagligt for den kollektive trafik for Ølby Station, hvoraf hovedparten vil
fordele sig på S-tog og regionaltog. Samlet set estimeres antallet af rejsende
for Ølby Station i 2021 (året for sygehusets indvielse) til 7.000-7.600 dagligt.
Med en standsning i Ølby vil ansatte, besøgende og patienter, der kommer
sydfra til Køge spare 5 minutter i rejsetid, rejsende nordfra vil opnå en
rejsetidsbesparelse på 8-9 minutter.
Resultatet af Banedanmarks trafikale kapacitetsanalyse for strækningen viser,
at en standsning med begge systemer er mulig uden væsentlige ændringer i
infrastrukturen. Det inkluderer både den planlagte standsning med den
fremtidige forlængede Østbane mod Roskilde og forbindelsen mellem Næstved
og København, som hidtil ikke har været inkluderet,
Standsningen medfører en køretidsforlængelse på ca. 2 minutter for
regionaltoget mellem København - Næstved. Standsningen er medtaget i de
beregnede rejsetider jf. afsnittet Trafikal nytte. I den forbindelse bør det
overvejes at opgradere Ølby Station, f.eks. med elevatorer.
Beslutningsgrundlag
Udenfor projektet
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag
VVM-redegørelse af juni 2014
Elektrificering og Hastighedsopgradering Køge Nord-Næstved
Naturstyrelsens Sammenfattende redegørelse af maj 2014 VVM for
hastighedsopgraderingen Køge - Næstved
VVM - tilladelse for Hastighedsopgradering af jernbanestrækningen
Køge-Næstved i Køge, Næstved og Faxe Kommuner
Trafikstyrelsens Tilkendegivelse vedr. 160 km/t gennem overkørsler af
30. juni 2014
--------------------------------
Link til: Det tekniske projekts dokumenter:
http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=19975
Beslutningsgrundlag
Udenfor projektet
24