MINISTEREN
Transportudvalget
Dato
J. nr.
8. september 2014
2014-2838
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Vedr. VVM for elektrificering og hastighedsopgradering af stræk-
ningen Køge Nord-Næstved
Jeg fremsender hermed VVM-materialet vedr. hastighedsopgraderingen og
elektrificeringen af jernbanestrækningen mellem Køge Nord og Næstved. Der
er vedlagt beslutningsgrundlag for hhv. elektrificeringen og hastighedsopgra-
deringen, en samlet VVM-undersøgelse af elektrificeringen og hastighedsop-
graderingen samt en ekstern kvalitetssikring vedr. broer på strækningen.
Med Finanslovsaftalen for 2013 mellem den daværende regering (S, RV og SF)
og Enhedslisten, blev det besluttet, at elektrificere strækningen Køge Nord-
Næstved. Der er afsat 650 mio. kr. til projektet. Men aftale om En moderne
jernbane – udmøntning af Togfonden DK af 14. januar 2014 mellem den davæ-
rende regering (S, RV og SF), Dansk Folkeparti og Enhedslisten blev der afsat
46 mio. kr. til en hastighedsopgradering af Køge Nord-Næstved strækningen.
Der er udarbejdet en samlet VVM-undersøgelse af elektrificeringen og ha-
stighedsopgraderingen på strækningen. Strækningen mellem Køge Nord og
Næstved vil være opgraderet og kunne tages i brug samtidig med åbningen af
den nye bane København – Ringsted i 2018. Elektrificeringen kan ibrugtages
på strækningen i 2019.
Hastighedsopgraderingen er samordnet med elektrificeringen, og det sikrer
brug af de samme arbejdsveje og -pladser. VVM-undersøgelsen viser, at projek-
ternes konsoliderede pris svarer til den afsatte økonomiske ramme. De økono-
miske gevinster fra samordningen har været forudsat i anlægsoverslagene og er
derfor indregnet i de afsatte bevillinger. Når VVM-undersøgelsen er godkendt,
vil projektet overgå til udførelsesfasen i Banedanmark.
Der er ikke lavet en særskilt ekstern kvalitetssikring af elektrificeringsdelen på
strækningen, idet elektrificeringsprogrammet er eksternt kvalitetssikret af De-
loitte i august 2013 i relation til Togfonden DK, og denne rapport også indbe-
fatter elektrificering af strækningen Køge Nord-Næstved. Der er dog lavet eks-
tern kvalitetssikring vedr. broer m.v. på strækningen Køge Nord - Næstved i
relation til elektrificeringen, som er vedlagt.