Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 374
Offentligt
1
28. august 2014
Transportministeriet j.nr. 2014-2756
Udkast
Forslag
til
lov om ændring af lov om Aarhus Letbane
(Transportministerens udtræden af Aarhus Letbane I/S)
§1
I lov nr. 432 af 16. maj 2012 om Aarhus Letbane, foretages følgende ændringer:
1.
I overskriften på kapitel 1 udgår ”Oprettelse af”.
2.
§ 1, stk. 1 og 2,
ophæves og i stedet indsættes:
Ӥ
1.
Transportministeren udtræder af Aarhus Letbane I/S. Aarhus Letbane I/S ejes herefter af Aarhus
Kommune med 87,7 pct. og Region Midtjylland med 12,3 pct.
Stk. 2.
Transportministerens oprindelige indskud på 600 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S konverteres til
et tilskud på 600 mio. kr. til Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2009-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Stk. 3.
Transportministeren yder yderligere et tilskud på 330 mio. kr. til Aarhus Letbane I/S. Beløbet
er angivet i 2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Stk. 4.
Aarhus Kommune indskyder 500 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2009-priser
og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Stk. 5.
Aarhus Kommune indskyder yderligere 331 mio. kr. i forbindelse med transportministerens
udtræden af Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Stk. 6.
Region Midtjylland indskyder 78 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2009-
priser og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Stk. 7. Region Midtjylland indskyder yderligere 41 mio. kr. i forbindelse med transportministerens
udtræden af Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.”
Stk. 3, bliver herefter stk. 8.
3.
§ 1, stk. 4. og 5,
ophæves.
4.
I
§ 4, stk. 4, § 7, stk. 1 og 2, og i § 10, stk. 1,
udgår ”, transportministeren”
5.
§ 5
affattes således:
Ӥ
5.
Aarhus Letbane I/S ledes af en bestyrelse og direktion.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
6.
§ 12, stk. 2, 2. pkt.,
affattes således:
”Den nødvendige finansiering tilvejebringes i fællesskab af Aarhus Kommune med 87,7 pct. og Region
Midtjylland med 12,3 pct.”
7.
§ 14, stk. 1,
ophæves.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og 2.
8.
§ 14, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 3 og 4.
9.
Efter
§ 14
indsættes i kapitel 4:
§ 14 a.
Aarhus kommune og Region Midtjylland kan beslutte, at samtlige aktiver og passiver og
samtlige rettigheder og pligter som Aarhus Letbane I/S samt drifts- og infrastrukturselskabet er
indtrådt i, jf. § 14, stk.1, overdrages til det ene af de to selskaber, eller et helejet datterselskab heraf.
Aarhus Letbane I/S og drifts- og infrastrukturselskabet opløses uden likvidation.
Stk. 2.
Overdragelsen mellem selskaberne er betinget af, at overdragelsen ikke indebærer ændringer i
statens tilsyn med anvendelsen af det statslige tilskud til Aarhus Letbane, jf. § 1, stk. 2-3, som fastlægges
i administrationsaftalen og revisionsinstruksen mellem staten og Aarhus Letbane P/S.”
§2
Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning ....................................................................................................................................... 3
2. Baggrund for lovforslaget ................................................................................................................ 4
2.1. Politisk aftale af 12. juni 2014 om Metro, letbane, nærbane og cykler ......................................... 4
2.2. Interessentaftale af 30.juli 2014 mellem transportminitern, Aarhus Kommune og Region
Midtjylland .......................................................................................................................................... 5
3. Transportministerens udtræden af Aarhus Letbane I/S ................................................................. 6
3.1. Gældende ret................................................................................................................................. 6
3.2. Transportministerens overvejelser og forslag .............................................................................. 6
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige ......................................................7
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet ..................................................... 8
6. Administrative konsekvenser for borgerne ..................................................................................... 8
7. Miljømæssige konsekvenser ............................................................................................................ 8
8. Forholdet til EU-retten ................................................................................................................... 8
9. Høring. ............................................................................................................................................ 8
10. Sammenfattende skema ................................................................................................................ 8
1. Indledning
Aarhus Letbane I/S, som er ejet af transportministeren, Aarhus Kommune og Region Midtjylland har i
foråret 2014 modtaget de sidste tilbud på udbuddet af anlægget af Aarhus Letbane. Der har i den
forbindelse vist sig en markant fordyrelse af anlægget i forhold til det i loven afsat beløb på 1,178 mia.
kr. (2009-priser). Det laveste tilbud på anlægsdelen viser en fordyrelse på ca. 700 mio. kr.
Parterne er efterfølgende ved politisk aftale af 12. juni 2014 blevet enige om, hvordan fordyrelsen skal
håndteres.
På den baggrund foreslås det, at staten ved transportministeren yderligere forpligter sig til at yde et
tilskud på 330 mio. kr. (2014-priser) til Aarhus Letbane I/S, og at staten samtidig udtræder af Aarhus
Letbane I/S. Selskabet ejes herefter af Aarhus Kommune med 87,7 pct. og Region Midtjylland med 12,3
pct. Samtidig foreslås, at statens oprindelige indskud i Aarhus Letbane I/S på 600 mio. kr. (2009-
priser) konverteres til et tilskud.
Konsekvenserne af statens udtræden af Aarhus Letbane I/S er, at staten herefter ikke længere hæfter for
uforudsete udgifter til anlæg af Aarhus Letbane.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Aarhus Kommune indskyder som oprindeligt forudsat 500 mio. kr. (2009 priser), samt yderligere 331
mio. kr. (2014 priser) i forbindelse med transportministerens udtræden af Aarhus Letbane I/S.
Region Midtjylland indskyder som oprindeligt forudsat 78 mio. kr. (2009 priser), samt yderligere 41
mio. kr. (2014- priser) i forbindelse med transportministerens udtræden af Aarhus Letbane I/S.
I forbindelse med statens udtræden af Aarhus Letbane I/S vil der blive fastsat en betalingsplan for
statens samlede tilskud til Aarhus Letbane I/S, dvs. tilskuddet på 600 mio. kr. i 2009-priser samt det
yderligere tilskud på 330 mio. kr. i 2014-priser. Heri indgår de 100 mio. i central reserve, der blev afsat
ved politisk aftale af 31. oktober 2011. I forbindelse med det statslige engagements overgang til et
tilsynskoncept indtræder samme tilsynsforpligtigelse som ved lignende infrastrukturprojekter, hvor
staten yder tilskud fx Odense Letbane.
I forbindelse med statens udtræden af Aarhus Letbane I/S vil der tillige blive fastsat en betalingsplan
for den resterende del af henholdsvis Aarhus Kommunes og Regions Midtjyllands samlede indskud i
Aarhus Letbane I/S
Betalingsplanerne udarbejdes efter drøftelse med Aarhus Letbane I/S.
Med statens udtræden af Aarhus Letbane I/S bliver der skabt parallelitet mellem statens engagement i
henholdsvis Aarhus Letbane og Odense Letbane, jf. det samtidig fremsatte lovforslag om Odense
Letbane, hvor staten også yder et tilskud til anlægget af letbanen, men ikke deltager i anlægsselskabet.
Det bemærkes, at statens udtræden af Aarhus Letbane ikke har betydning for tilskuddet på 100 mio. kr.
til elektrificering samt 54 mio. kr. til hastighedsopgradering af Grenaabanen. Der er allerede i den
gældende lov i § 10, stk. 1 og 3 mulighed for tilkøb af elektrificering og hastighedsopgradering, hvorfor
der ikke er behov for at regulere dette yderligere. Det bemærkes, at hastighedsopgradering af
Grenaabanen forudsættes gennemført af Banedanmark.
2. Baggrund for lovforslaget
2.1. Politisk aftale af 12. juni 2014 om Metro, letbane, nærbane og cykler
Det fremgår af aftale af 12. juni 2014
mellem regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre)
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om Metro, letbane, nærbane og cykler:
”Aarhus Letbane
Det blev i 2012 besluttet at etablere Aarhus Letbane. Anlægget består af en ny linje på 12 km gennem
Aarhus samt en tilpasning af Odderbanen og Grenaabanen til letbanedrift. Selskabet bag anlægget
ejes af Aarhus Kommune, staten og Region Midtjylland, mens drift og vedligehold af banen skal
varetages af et separat selskab ejet af Aarhus Kommune og Region Midtjylland.
Aarhus Letbane I/S har i foråret 2014 modtaget de sidste tilbud på udbuddet af anlægget af Aarhus
Letbane. Der er i anlægsloven afsat 1,178 mia. kr. (2009-priser) til anlægget. Det laveste tilbud på
anlægsdelen viser en fordyrelse på ca. 700 mio. kr.
Under forudsætning af, at der sker udmøntning af de 103 mio. kr., der er afsat til Aarhus letbane i den
centrale reserve, er parterne bag aftaler om Bedre og billigere kollektiv trafik enige om at afsætte 227
mio. kr. for at sikre, at letbanen virkeliggøres som det nye regionale togsystem, der var tiltænkt.
Dermed dækker staten sin andel af fordyrelsen på i alt 330 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Parterne er ligeledes enige om, at en præmis for denne merbevilling er, at staten trækker sig ud af
anlægsselskabet, og at bevillingen konverteres til et tilskud, svarende til den model, der arbejdes med i
Odense Letbane.
Staten vil yde op til 100 mio. kr. til elektrificering på de hidtil beskrevne vilkår samt 54 mio. kr. til
hastighedsopgradering af Grenaabanen.
Hastighedsopgradering Ryomgård-Grenaa
En hastighedsopgradering mellem Ryomgård og Grenaa vil indebære, at den 28,7 kilometer lange
strækning opgraderes fra nuværende maksimalt 75 km/t til 100 km/t.
Som en del af hastighedsopgraderingen kan der etableres en krydsningsstation på strækningen,
således at der er mulighed for at forøge den nuværende timedrift på strækningen til halvtimesdrift.
Krydsningsstationen kan eventuelt placeres i Trustrup.
Parterne er på den baggrund enige om at afsætte 54 mio. kr. til en hastighedsopgradering mellem
Ryomgård og Grenaa.
Hastighedsopgraderingen vil kun kunne udnyttes, hvis Aarhus Letbane I/S indkøber materiel, der kan
køre 100 km/t. Derfor er det en forudsætning for tildeling af midlerne, at Aarhus Letbane I/S
indkøber materiel, der kan udnytte hastighedsopgraderingen. Når der er klarhed over
materielindkøbet, vil det samtidig være muligt at vurdere sammenhængen mellem halvtimesdrift og
et trinbræt ved Thorsager. En eventuel åbning af trinbrættet ved Thorsager skal drøftes med de lokale
parter, idet Grenaabanen overgår til letbanedrift, og dermed skal drives af et selskab ejet af Aarhus
Kommune og Region Midtjylland.”
2.2. Interessentaftale af 30. juli 2014 mellem transportministeren, Aarhus Kommune og Region
Midtjylland
Efter indgåelse af den politiske aftale om Aarhus Letbane, jf. afsnit 2.1, er der den 30. juli 2014 indgået
en interessentaftale mellem de tre nuværende interessenter i Aarhus Letbane I/S, som regulerer
vilkårene for statens yderligere medfinansiering, som følge af, at anlægget af Aarhus Letbane er blevet
ca. 700 mio. kr. dyrere end beregnet. Ved interessentaftalen har staten forpligtet sig til at arbejde for en
tilvejebringelse af yderligere 330 mio. kr. til projektet, svarende til statens andel af fordyrelsen.
Statens tilvejebringelse af sin andel af fordyrelsen på i alt 330 mio. kr. i 2014-priser sker på vilkår af, at
staten udtræder af Aarhus Letbane I/S, og at statens samlede bevilling til første etape af Aarhus Letbane
på i alt 600 mio. kr. i 2009-priser konverteres til et tilskud.
Med undtagelse af statens andel af fordyrelsen på de 330 mio. kr. hæfter staten således, efter statens
udtræden af Aarhus Letbane I/S, ikke for uforudsete udgifter til anlæg af letbanen.
Med den indgåede interessentaftale blev der skabt mulighed for at indgå kontrakt med den vindende
entreprenør af udbuddet om anlæg af Aarhus Letbane. Dette skete ultimo juli 2014. Det fremgår af den
indgåede kontrakt, at entreprenøren accepterer, at staten udtræder af Aarhus Letbane I/S, når den
fornødne lovændring er gennemført, således at projektet ansvarsmæssigt og hæftelsesmæssigt
videreføres af Aarhus Kommune og Region Midtjylland eller et selskab ejet af disse parter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
3. Transportministerens udtræden af Aarhus Letbane I/S
3.1. Gældende ret
Med hjemmel i § 1 i lov nr. 432 af 16. maj 2012 om Aarhus Letbane stiftede staten
v/transportministeren, Aarhus Kommune og Region Midtjylland den 30. august 2012 interessentskabet
Aarhus Letbane I/S. Aarhus Letbane I/S ejes af Aarhus Kommune med 47,2 pct., staten
v/transportministeren med 47,0 pct. og Region Midtjylland med 5,8 pct.
Interessenterne har forpligtet sig til at bidrage med følgende beløb til projektet: Aarhus Kommune 635
mio.kr. (heraf er 135 mio. kr. allerede finansieret til forberedelse af busbaner), staten 632 mio. kr.(heraf
er 32 mio. kr. allerede finansieret til forberedelse af busbaner) og Region Midtjylland 78 mio. kr.
Interessenterne var enige om, at der i Aarhus Letbane I/S skulle indskydes følgende beløb: Aarhus
Kommune 500 mio. kr., staten v/transportministeren 6oo mio. kr. og Region Midtjylland 78 mio. kr.
Interessenternes indskud i Aarhus Letbane I/S udgør således i alt 1.178 mio. kr., hvilket er forskellen
mellem interessenternes kontante bidrag til projektet på 1.345 mio. kr. fratrukket det beløb, som
allerede er finansieret til forberedelse af busbaner på 167 mio. kr. Alle tal er 2009-priser.Det fremgår
endvidere af loven, at kontrakter om anlæg af letbanen kun kan indgås, hvis Aarhus Kommune, Region
Midtjylland og transportministeren er enige herom. Det fremgår endvidere, at uforudsete udgifter,
herunder fordyrelser, betales af de tre interessenter i forhold til deres ejerandel.
3.2. Transportministerens overvejelser og forslag
Aarhus Letbane I/S har i foråret 2014 modtaget de sidste tilbud på udbuddet af anlægget af Aarhus
Letbane. Der har i den forbindelse vist sig en markant fordyrelse af anlægget i forhold til det i loven
afsatte beløb på 1,178 mia. kr. (2009-priser). Det laveste tilbud på anlægsdelen viser en fordyrelse på ca.
700 mio. kr.
På den baggrund foreslås det, at staten v/transportministeren yderligere forpligter sig til at yde et
tilskud på 330 mio. kr. (2014-priser) til Aarhus Letbane I/S, og at staten samtidig udtræder af Aarhus
Letbane I/S. Selskabet ejes herefter af Aarhus Kommune med 87,7 pct. og Region Midtjylland med 12,3
pct. Samtidig foreslås, at statens oprindelige indskud i Aarhus Letbane I/S på 600 mio. kr. (2009-
priser) konverteres til et tilskud.
Konsekvenserne af statens udtræden af Aarhus Letbane I/S er, at staten herefter ikke længere hæfter for
uforudsete udgifter til anlæg af Aarhus Letbane.
Med statens udtræden af Aarhus Letbane I/S bliver der skabt parallelitet mellem statens engagement i
henholdsvis Aarhus Letbane og Odense Letbane, jf. det samtidig fremsatte lovforslag om Odense
Letbane, hvor staten også yder et tilskud til anlægget af letbanen, men ikke deltager i anlægsselskabet.
Den gældende lov om Aarhus Letbane fastlægger, at når Letbanen er anlagt, skal letbaneanlægget samt
gæld og forpligtelser i Aarhus Letbane I/S overføres til et nyt drifts- og infrastrukturselskab, som
oprettes og ejes af Aarhus Kommune og Region Midtjylland. Denne bestemmelse var indsat for bl.a. at
sikre en klar økonomisk adskillelse mellem de anlægsrelaterede udgifter, som staten var medansvarlig
for, og de driftsrelaterede udgifter, som alene Aarhus Kommune og Region Midtjylland er ansvarlig for.
Med statens udtræden af Aarhus Letbane I/S er der ikke længere noget særskilt behov fra statslig side
for den selskabsmæssige adskillelse af anlægs- og driftsaktiviteterne. Det foreslås derfor at ændre de
gældende bestemmelser således, at Aarhus Kommune og Region Midtjylland selv kan træffe beslutning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
om, hvorvidt anlægs- og driftsaktiviteterne Letbanen i Aarhus fortsat skal opdeles i to selskaber eller
samles i et selskab. Dog stilles det som en betingelse for at sammenlægge aktiviteterne i ét selskab, at
staten fortsat har de samme muligheder for at føre tilsyn med anvendelsen af de statslige tilskud til
anlægget af Aarhus Letbane, som fastlægges i administrationsaftalen og revisionsinstruks mellem
Aarhus Letbane I/S og staten.
Det foreslås endvidere, at Aarhus Kommune som tidligere forudsat indskyder 500 mio. kr. (2009-
priser) og yderligere 331 mio. kr. (2014-priser) i Aarhus Letbane I/S.
Det foreslås desuden, at Region Midtjylland som tidligere forudsat indskyder 78 mio. kr. (2009-priser)
og yderligere 41 mio. kr. (2014-priser) i Aarhus Letbane I/S.
Derudover indeholder lovforslaget en række konsekvensrettelser som følge af statens udtræden af
Aarhus Letbane I/S. Det foreslås, at Aarhus Letbane I/S skal ledes af en bestyrelse og direktion, mens
udpegningen af bestyrelsesmedlemmer, antallet af bestyrelsesmedlemmer, bestyrelseshonorarer samt
udpegning af formand og næstformand overlades til de to interessenter. Desuden tilpasses
bestemmelserne om indgåelse af kontrakt, vedtægter, tilkøb og uforudsete udgifter således, at det
fremover alene er Aarhus Kommune og Region Midtjylland, der henholdsvis kan indgå eventuelle
tillægskontrakter, fastsætter vedtægten, foretager tilkøb og hæfter for uforudsete udgifter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
I forbindelse med, at Aarhus Letbane I/S i foråret 2014 har indhentet de endelig bud på
transportpakken, har selskabet måtte konstatere, at anlæg af Aarhus Letbane har været markant
underbudgetteret. På baggrund af de endelige indkomne priser er det således Aarhus Letbane I/S’
vurdering, at projektets anlægsdel, inkl. en reserve på 10 pct., vil beløbe sig til ca. 1,9 mia. kr. ekskl.
moms svarende til en fordyrelse i forhold til det oprindeligt forudsatte budget på ca. 700 mio. kr. ekskl.
moms. Beløbene er angivet i 2014-priser.
Med det formål at nedbringe projektets anlægsudgift har Aarhus Letbane I/S arbejdet med et
sparekatalog for at reducere udgifterne, ligesom mulighederne for at tilpasse projektets anlægsramme
ved at tage sektioner ud er blevet udredt ved hjælp af bl.a. eksterne konsulenter.
De tre nuværende interessenter har på den baggrund vurderet, at der ikke findes nogen realistiske og
meningsfyldte modeller for at nedbringe udgifterne for projektet til det oprindeligt forudsatte
udgiftsniveau. Valget har derfor stået mellem at opgive projektet helt eller tilvejebringe yderligere
midler til at realisere første etape af Aarhus Letbane.
De tre nuværende interessenter har besluttet at gennemføre projektet og har således i interessentaftalen
af 30. juli 2014 aftalt de nærmere vilkår for fordyrelsen af projektet.
Staten trækker sig ud af Aarhus Letbane I/S, og i den forbindelse konverteres statens oprindelige
indskud på 600 mio. kr. (2009-priser) til et tilskud til Aarhus Letbane I/S. Endvidere yder staten et
yderligt tilskud på 330 mio.kr. (2014-priser), som er statens andel af den samlede fordyrelse på ca. 700
mio. kr.
Aarhus Kommune indskyder som oprindeligt forudsat 500 mio. kr. (2009-priser), og derudover 331
mio. kr. (2014-priser), som er kommunens andel af den samlede fordyrelse på ca. 700 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Region Midtjylland indskyder som oprindeligt forudsat 78 mio. kr. (2009-priser), og derudover 41 mio.
kr. (2014-priser), som er regionens andel af den samlede fordyrelse på ca. 700 mio. kr.
Efter statens udtræden af Aarhus Letbane hæfter staten ikke for uforudsete udgifter.
Eftersom staten udtræder af Aarhus Letbane I/S, vil rigsrevisor ikke længere skulle revidere selskabets
regnskaber, idet rigsrevisors kompetence, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m., omfatter interessentskaber, hvori staten deltager som interessent.
Staten vil i stedet som tilsynsførende have en tilsynsforpligtelse som tilskudsyder og, staten vil derfor
udøve tilsyn i henhold til statens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning 2011. Staten er som
tilskudsgiver forpligtet til at indgå aftale med tilskudsmodtager om tilsyn med dispositioner og revision
af de midler, der modtages fra staten. På den baggrund vil der blive indgået en administrationsaftale
mellem Transportministeriet og Aarhus Letbane I/S, som beskriver de krav, Transportministeriet stiller
til Aarhus Letbane I/S i forbindelse med udmøntning af statens tilskud. Som bilag til
administrationsaftalen vil der også blive udarbejdet en revisionsinstruks.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
9. Høring.
Et udkast til lovforslag har i perioden 29. august 2014 til 29. september 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Advokatsamfundet, Aarhus Kommune, DI, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Cyklistforbund, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Jernbaneforbund, DSB, 3 F,
FDM, Forbrugerrådet, HK Trafik og Jernbane, Jernbanenævnet, KL, Landdistrikternes
Fællesråd, LO, Midtjyske Jernbaner, Midttrafik, Norddjurs Kommune, Odder Kommune, Rådet
for Sikker Trafik, Region Midtjylland, Rigsrevisionen, Syddjurs Kommune og Trafikselskaberne
i Danmark.
Høringssvar vil blive fremsendt til Folketingets Transportudvalg ledsaget af de kommentarer, som
udtalelserne måtte give anledning til.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395254_0009.png
9
10. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
Positive
Negative konsekvenser/merudgifter
konsekvenser/
mindreudgifter
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Staten yder et tilskud på 600 mio. kr.
(2009-priser). Dette beløb svarer til det
allerede hjemlede indskud og er således
alene en konvertering fra indskud til
tilskud. Derudover yder staten et
yderligere tilskud på 330 mio. kr.
(2014-priser)
Aarhus Kommune indskyder som
oprindeligt forudsat 500 mio. kr.
(2009-priser). Derudover yder Aarhus
Kommune et yderligere indskud på 331
mio. kr. (2014-priser).
Region Midtjylland indskyder som
oprindeligt forudsat 78 mio. kr. (2009-
priser). Derudover yder Region
Midtjylland et yderligere indskud på 41
mio. kr. (2014-priser).
Alle beløb
opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
Staten får som tilskudsyder en
tilsynsforpligtelse og vil derfor udøve
tilsyn i henhold til statens vejledning
om effektiv tilskudsforvaltning 2011.
Ingen
Administrative
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Ingen.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395254_0010.png
10
Forholdet til EU-
retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
Bemærkninger til lovforslaget enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at overskriften på kapitel 1 ændres, således at ”Oprettelse af” udgår. Herefter er
overskriften på kapitel 1 ”Aarhus Letbane I/S og definition af anlægget”. Ændringen er en konsekvens
af, at den nuværende § 1 ændres, jf. nr. 2 nedenfor.
Til nr. 2
Det foreslås i
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
at transportministeren udtræder af Aarhus Letbane I/S.
Staten ved transportministeren hæfter efter udtræden af Aarhus Letbane I/S ikke længere for uforudsete
udgifter til anlæg af Aarhus Letbane.
Det foreslås i
§ 1, stk. 1, 2. pkt.,
at Aarhus Letbane I/S herefter ejes af Aarhus Kommune med 87,7 pct. og
Region Midtjylland med 12,3 pct. Ejerandelene regulerer det indbyrdes forhold mellem de to interessenter.
Over for tredjemand hæfter interessenterne personligt, solidarisk og principalt for interessentskabets
forpligtelser.I
§ 1, stk. 2,
foreslås det, at transportministerens oprindelige indskud på 600 mio. kr. i Aarhus
Letbane I/S konverteres til et tilskud på 600 mio. kr. til Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2009-priser
og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Forslaget er en konsekvens af, at transportministeren udtræder af Aarhus Letbane I/S og dermed ikke
længere er interessent i Aarhus Letbane I/S.
Det foreslås i
§ 1, stk. 3,
at transportministeren yder yderligere et tilskud på 330 mio. kr. til Aarhus
Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
De 330 mio. kr. er statens andel af de samlede fordyrelser af anlæg af Aarhus Letbane med ca. 700 mio.
kr.
Der henvises i øvrigt til afsnit 4 i de almindelige bemærkninger.
I
§ 1, stk. 4,
foreslås, at Aarhus Kommune indskyder 500 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S. Beløbet er
angivet i 2009-priser og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Aarhus Kommunes forpligtelse til at indskyde 500 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S følger allerede af den
gældende lov om Aarhus Letbane, men er gentaget her, fordi den oprindelige § 1, stk. 2 erstattes delvist
med lovforslagets formulering af § 1, stk. 4. Der er således ikke tale om, at Aarhus Kommune med det
foreslåede stk. 4 pålægges nye forpligtelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
I
§ 1, stk. 5,
foreslås, at Aarhus Kommune indskyder yderligere 331 mio. kr. i forbindelse med
transportministerens udtræden af Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser og opskrives
med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven. Indskuddet på de 331 mio. kr. er Aarhus
Kommunes andel af projektets samlede fordyrelse på ca. 700 mio. kr.
Der henvises i øvrigt til afsnit 4 i de almindelige bemærkninger.
I
§ 1, stk. 6
foreslås, at Region Midtjylland indskyder 78 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S. Beløbet er
angivet i 2009-priser og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Region Midtjyllands forpligtelse til at indskyde 78 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S følger allerede af den
gældende lov om Aarhus Letbane, men er gentaget her, fordi den oprindelige § 1, stk. 2 erstattes delvist
med lovforslagets formulering af § 1, stk. 4. Der er således ikke tale om, at Region Midtjylland med det
foreslåede stk. 6 pålægges nye forpligtelser.
I
§ 1, stk. 7,
foreslås, at region Midtjylland indskyder yderligere 41 mio. kr. i forbindelse med
transportministerens udtræden af Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser og opskrives
med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Indskuddet på de 41 mio. kr. er Region Midtjyllands andel af projektets samlede fordyrelse på ca. 700
mio. kr.
Der henvises i øvrigt til afsnit 4 i de almindelige bemærkninger.
Det forslås endvidere som en konsekvensrettelse, at den nuværende § 1, stk. 3 herefter bliver § 1, stk. 8.
Til nr. 3
Forslaget om at ophæve § 1, stk. 4 og 5 er en konsekvens af lovforslagets nr. 2, hvor der sker en ny
affattelse af § 1.
Til nr. 4
Det foreslås, at ”, transportministeren” udgår i § 4, stk. 4, § 7, stk. 1 og 2 og i § 10, stk.1. Forslaget er en
konsekvens af lovforslagets nr. 2 om, at transportministeren udtræder af Aarhus Letbane I/S. Der er
indgået kontrakt om anlæg af Aarhus Letbane i juli 2014. Den foreslåede ændring omhandler således
fremtidige ændringer i den allerede indgåede kontrakt om anlæg af letbanen eller eventuelle
tillægskontrakter.
Til nr. 5
Det foreslås i
§ 5,
at Aarhus Letbane skal ledes af en bestyrelse og direktion. Det er herefter op til de to
interessenter, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, at blive enige om udpegningen af
bestyrelsesmedlemmer, antallet af bestyrelsesmedlemmer, bestyrelseshonorarer samt udpegning af
formand og næstformand.
Til nr. 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Med den foreslåede ændring af §
12, stk. 2, 2. pkt.,
præciseres, at den nødvendige finansiering til
uforudsete udgifter tilvejebringes i fællesskab af Aarhus Kommune med 87,7 pct. og Region Midtjylland
med 12,3 pct. Staten v/transportministeren hæfter således ikke efter udtræden af Aarhus Letbane I/S
for uforudsete udgifter til anlæg af Aarhus Letbane.
Til nr. 7
Det foreslås, at
§ 14, stk. 1
udgår, da selskabsforholdene med den nye § 14 a foreslås ændret.
Til nr. 8
Det foreslås, at
§ 14, stk. 4
udgår, da selskabsforholdene med den nye § 14 a foreslås ændret.
Til nr. 9
Det foreslås med
§ 14 a,
at Aarhus Kommune og region Midtjylland stilles frit til at beslutte, at den
fremtidige organisering af anlæg og drift af Aarhus Letbane skal ske i regi af Aarhus Letbane I/S, drifts-
og infrastrukturselskabet, jf. den gældende § 14 stk. 2, eller et helejet datterselskab heraf. Dette træder i
stedet for de tidligere bestemmelser i § 14 stk. 1 og stk. 4, hvorefter Aarhus Letbane I/S skulle likvideres,
og alle aktiver, gæld og forpligtelser overflyttes til drifts- og infrastrukturselskabet.
Med
stk. 2
bestemmes, at der i forbindelse med en evt. sammenlægning af aktiviteterne i selskaberne
fortsat skal være uændret adgang til, at staten kan føre det nødvendige tilsyn med anvendelsen af det
statslige tilskud, herunder vil der fortsat skulle være en klar adskillelse af de anlægsrelaterede
anlægsomkostninger, som det statslige tilskud vedrører, og driftsrelaterede omkostninger, som er
statens tilskud uvedkommende.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 432 af 16. maj 2012 om Aarhus
Letbane, foretages følgende ændringer:
1.
I overskriften på kapitel 1 udgår ”Oprettelse
af”
Kapitel 1
Oprettelse af Aarhus Letbane I/S samt definition
af anlægget
§ 1.
Aarhus Kommune, transportministeren og
Region Midtjylland opretter et interessentskab
ved navn Aarhus Letbane I/S. Aarhus Kommune
ejer 47,2 pct., transportministeren ejer 47,0 pct.
og Region Midtjylland ejer 5,8 pct.
Stk. 2.
I selskabet indskyder Aarhus kommune
500 mio. kr., transportministeren 600 mio. kr. og
Region Midtjylland 78 mio. kr. Beløbene er
angivet i 2009-priser og pris og indeksreguleres
med statens anlægsindeks.
2.
§ 1, stk. 1 og 2,
ophæves og i stedet
indsættes:
Ӥ
1.
Transportministeren udtræder af
Aarhus Letbane I/S. Aarhus Letbane I/S ejes
herefter af Aarhus Kommune med 87,7 pct. og
Region Midtjylland med 12,3 pct.
Stk. 2.
Transportministerens oprindelige
indskud på 600 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S
konverteres til et tilskud på 600 mio. kr. til
Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i
2009-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
Stk. 3.
Transportministeren yder yderligere
et tilskud på 330 mio. kr. til Aarhus Letbane
I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser og
opskrives med forudsætningsindekset for
anlæg på finansloven.
Stk. 4.
Aarhus Kommune indskyder 500
mio. kr. i Aarhus Letbane I/S. Beløbet er
angivet i 2009-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
Stk. 5.
Aarhus Kommune indskyder
yderligere 331 mio. kr. i forbindelse med
transportministerens udtræden af Aarhus
Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser
og opskrives med forudsætningsindekset for
anlæg på finansloven.
Stk. 6.
Region Midtjylland indskyder 78 mio.
kr. i Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i
2009-priser og opskrives med
Stk. 3.
Aarhus Kommune, transportministeren og
Region Midtjylland stiller vederlagsfrit de arealer
til rådighed, der skal anvendes til letbanens
blivende anlæg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
Stk. 7. Region Midtjylland indskyder
yderligere 41 mio. kr. i forbindelse med
transportministerens udtræden af Aarhus
Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser
og opskrives med forudsætningsindekset for
anlæg på finansloven.”
Stk. 3 bliver herefter stk. 8.
Stk. 4.
Aarhus Kommune, transportministeren og
Region Midtjylland kan efter enstemmig
beslutning ændre selskabets navn.
Stk. 5. Stiftelsen af Aarhus Letbane I/S kan i
regnskabs- og skattemæssig henseende ske med
virkning fra 1. januar i stiftelsesåret.
3.
§ 1, stk. 4. og 5
ophæves.
§ 4.
Aarhus Letbane I/S’ formål er at anlægge
Aarhus Letbane, jf. § 2. Selskabet foretager
offentligt udbud af anlæg af letbanen.
Stk. 2.
Udbuddet af letbanen kan også omfatte
indkøb af letbanetog, værksted og depot, jf. § 14,
stk. 3.
Stk. 3.
Udbuddet af letbanen kan ligeledes
omfatte hel eller delvis elektrificering af
Grenaabanen eller Odderbanen, eller begge dele,
jf. § 10, stk.3.
Stk. 4.
Kontrakt om anlæg af letbanen, eller
ændringer heri, kan kun indgås, hvis der er
enighed herom mellem Aarhus Kommune,
transportministeren og Region Midtjylland.
4.
I
§ 4, stk. 4, § 7, stk. 1 og 2 og § 10, stk. 1,
udgår ”, transportministeren”
§ 7.
Aarhus Kommune, transportministeren og
Region Midtjylland fastsætter i fællesskab en
vedtægt for Aarhus Letbane I/S.
Stk. 2.
Aarhus Letbane I/S skal på begæring uden
unødigt ophold stille enhver oplysning om sin
virksomhed til rådighed for Aarhus Kommune,
transportministeren og Region Midtjylland.
§ 10.
Ved tilkøb eller udnyttelse af optioner
forstås udgifter til anlægget, der ikke er
nødvendige for anlæg af Aarhus Letbane, jf. § 2,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
og som Aarhus Kommune, transportministeren
og Region Midtjylland har mulighed for at vælge i
forbindelse med gennemførelsen af anlægget af
Aarhus Letbane, uden at dette i øvrigt medfører
væsentlige tidsmæssige eller økonomiske
konsekvenser for anlægget.
§ 5.
Aarhus Letbane I/S ledes af en bestyrelse
på 5 medlemmer.
Stk. 2.
Aarhus Kommune udpeger 2
bestyrelsesmedlemmer, transportministeren,
Region Midtjylland og trafikselskabet i Region
Midtjylland udpeger hvert 1
bestyrelsesmedlem. Aarhus Kommune,
transportministeren, Region Midtjylland og
trafikselskabet i Region Midtjylland kan
udpege suppleanter for deres
bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 3.
Aarhus Kommune udpeger formanden
for bestyrelsen og Region Midtjylland udpeger
næstformanden.
Stk. 4.
Formanden og næstformanden for
bestyrelsen må ikke udføre hverv for selskabet,
der ikke er en del af hvervet som
bestyrelsesformand og næstformand.
Formanden og næstformanden for bestyrelsen
kan dog, hvor der er særligt behov herfor
udføre opgaver, som den pågældende bliver
anmodet om at udføre af og for bestyrelsen.
Stk. 5.
Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid
afsættes af den, som har udpeget den
pågældende.
Stk. 6.
Aarhus Kommune, transportministeren,
Region Midtjylland og trafikselskabet i Region
Midtjylland fastsætter hver især størrelsen på
honoraret for de bestyrelsesmedlemmer
og suppleanter, som de udpeger, jf. stk. 2, og
afholder udgifterne til honorarerne.
5.
§ 5
affattes således:
Ӥ
5.
Aarhus Letbane I/S ledes af en
bestyrelse og direktion.”
§ 12.
Ved uforudsete udgifter forstås udgifter, der
ikke har været forudset, og som er nødvendige af
hensyn til gennemførelsen af anlægget af Aarhus
Letbane, jf. dog § 13.
Stk. 2.
Uforudsete udgifter betales af Aarhus
Letbane I/S, jf. dog § 13 Den nødvendige
finansiering tilvejebringes i fællesskab af Aarhus
Kommune med 47,2 pct., transportministeren
med 47,0 pct. og Region Midtjylland med 5,8 pct.
6.
§ 12, stk. 2, 2. pkt.,
affattes således:
”Den nødvendige finansiering tilvejebringes i
fællesskab af Aarhus Kommune med 87,7 pct.
og Region Midtjylland med 12,3 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
§ 14.
Aarhus Letbane I/S opløses, når anlægget
af letbanen i Aarhus, jf. § 2, er færdigt og
selskabets bestyrelse træffer beslutning om, at
anlægget overdrages til drifts- og
infrastrukturselskabet, jf. stk. 4. Aarhus
Letbane I/S opløses uden likvidation.
Stk. 2.
Aarhus Kommune og Region Midtjylland
opretter et drifts- og infrastrukturselskab, der
har til formål at stå for drift og vedligehold af
Aarhus Letbane, dog ikke vedligehold af den
del af Aarhus Letbane, der er identisk med
Grenaabanen. Drifts- og infrastrukturselskabet
etableres som et interessentskab, og selskabet
kan oprette datterselskaber.
Stk. 3.
Udgiften til indkøb af letbanetog,
værksted og depot skal betales af drifts- og
infrastrukturselskabet.
Stk. 4.
Ved opløsningen af Aarhus Letbane I/S
overtager det i stk. 2 nævnte drifts- og
infrastrukturselskab eller et helejet
datterselskab heraf samtlige aktiver og passiver
og indtræder i samtlige rettigheder og pligter i
Aarhus Letbane I/S.
Stk. 5.
Lov om offentlighed i forvaltningen,
forvaltningsloven og lov om Folketingets
Ombudsmand gælder for drifts- og
infrastrukturselskabet og for dets
datterselskaber.
Stk. 6.
Tinglysning og registrering af drifts- og
infrastrukturselskabets rettigheder og pligter
kan ske på grundlag af denne lov.
7.
§ 14, stk. 1,
ophæves.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og 2.
8.
§ 14, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 3 og 4.
9. Ӥ
14 a. Aarhus Kommune og Region
Midtjylland kan beslutte, at samtlige aktiver
og passiver og samtlige rettigheder og pligter
som Aarhus Letbane I/S samt drifts- og
infrastrukturselskabet er indtrådt i, jf. § 14,
stk.1, overdrages til det ene af de to selskaber,
eller et helejet datterselskab heraf. Aarhus
Letbane I/S og drifts- og
infrastrukturselskabet opløses uden
likvidation.
Stk. 2.
Overdragelsen mellem selskaberne er
betinget af, at overdragelsen ikke indebærer
ændringer i statens tilsyn med anvendelsen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
det statslige tilskud til Aarhus Letbane, jf. § 1,
stk. 2-3, som fastlægges i
administrationsaftalen og revisionsinstruksen
mellem staten og Odense Letbane P/S.”
§2
Loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18