Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 372
Offentligt
1395114_0001.png
1
Forslag til finanslov for 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Forslag til finanslov for 2015
Denne publikation indeholder en præsentation af forslaget til finansloven for 2015 (FFL15) på Trans-
portministeriets område.
Væsentlige ændringer i forhold til finansloven for 2014
Der er i forhold til finansloven for 2014 afsat bevillinger som følge af aftaler i flere forskellige forligs-
kredse:
Der er på baggrund af Aftale om en moderne jernbane – udmøntning af
Togfonden DK
mellem
regeringen (S, R og SF), DF og EL af januar 2014 afsat bevillinger og reserver til en lang række un-
dersøgelser og anlægsprojekter.
I forligskredsen bag
bedre og billigere kollektiv trafik,
der består af regeringen (S og R), DF,
SF og EL, er der indgået følgende aftaler: Aftale om ungdomskort og fjernbusser af 26. februar 2014,
Aftale der udmønter pulje til forbedringer af den kollektive trafik af 26. marts 2014, Aftale om ind-
køb af dobbeltdækkere af 1. april 2014 og Aftale om metro, letbane, nærbane og cykler af 12. juni
2014. Aftalerne er alle indarbejdet på FFL15.
De bevillingsmæssige konsekvenser af Aftale om energieffektive transportløsninger, støjbekæmpel-
se og trafiksikkerhedsbyer fra november 2013 er indarbejdet. Aftalen blev indgået af forligskredsen
bag aftalerne om en
grøn transportpolitik
(alle Folketingets partier undtagen EL). Samme for-
ligskreds indgik ultimo juni 2014 Trafikaftale 2014 – udmøntning af ledige midler i Infrastruktur-
fonden. Denne aftale er dog ikke indarbejdet på FFL15, da den blev indgået efter finanslovsforsla-
gets udarbejdelse. Aftalen vil i stedet blive indarbejdet på ændringsforslaget til finanslovsforslaget
(ÆF15).
Udover udmøntningen af indgåede politiske aftaler er der foretaget en række andre ændringer på
FFL15, hvoraf de væsentligste er følgende:
Der er foretaget en reduktion på 200 mio. kr. årligt af det statslige tilskud til A/S Storebælt. Midler-
ne indgår som finansiering i Vækstpakke 2014.
Regeringen (S og R) lægger op til at nulstille sparekravet til DSB på 300 mio. kr. i 2015, som blev
optaget på finansloven for 2011.
Der er på FFL15 omdisponeret midler inden for Transportministeriets egen ramme mhp. en renove-
ring af landingsbanen i Bornholms lufthavn.
Størstedelen af Kystdirektoratets bevillinger er i henhold til kongelig resolution af 3. februar 2014
overflyttet til Miljøministeriet.
Nedenfor gives en præsentation af FFL15. I første afsnit gives et overblik over de samlede bevillinger, og
i de følgende afsnit uddybes de enkelte aktivitetsområder i Transportministeriet. Bilagene indeholder
oversigter over igangværende anlægsprojekter og status for disponering af midler i forligskredsen vedr.
en grøn transportpolitik, forligskredsen vedr. bedre og billigere kollektiv trafik og forligskredsen vedr.
Togfonden DK.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0003.png
3
1. De samlede bevillinger
Transportministeriets andel af det statslige udgiftsbudget for 2015 udgør 19,8 mia. kr., jf. figur 1. Det er
ca. 1,6 mia. kr. mindre end i 2014, ligesom også budgetoverslaget for 2016-2018 viser et fald i bevil-
lingsniveauet sammenlignet med 2014.
Transportministeriet har også en lille andel af det statslige indtægtsbudget i form af udbytter fra statsli-
ge selskaber mv. Indtægtsbudgettet er beskrevet i afsnit 6.
Figur 1. Transportministeriets samlede udgiftsbudget med angivelse af finansieringskilde
25.000
21.390
20.000
19.832
20.147
18.845
17.141
Øvrige bevillinger
Togfonden DK
10.000
Bedre/billigere kollektiv trafik
Infrastrukturfonden
5.000
Mio. kr.
15.000
0
2014
2015
2016
2017
2018
Note: Den anførte bevilling er i 2014 i 2014-priser, mens de øvrige år er i 2015-priser. 2014-bevillingen omfatter finans-
lovsbevillingen eksklusiv bevillingskorrektioner foretaget ved aktstykker mv. Dette gælder generelt for alle figurer og
tabeller i publikationen. Dog indgår Kystdirektoratets bevillinger ikke i 2014-bevillingerne.
Udgiftsbudgettet er i perioden 2014-18 i høj grad finansieret af midler afsat af forligskredsen bag afta-
lerne om en grøn transportpolitik (Infrastrukturfonden), jf. figur 1. Dertil kommer midler afsat af for-
ligskredsen bag aftalerne om bedre og billigere kollektiv trafik samt Togfonden DK.
Med Aftale om en grøn transportpolitik i 2009 blev der oprettet en
Infrastrukturfond,
der skal finansie-
re investeringer på transportområdet i perioden frem til 2020. Forligskredsen omfatter alle Folketingets
partier undtagen EL. Der er i alt tilført ca. 100 mia. kr. til fonden, og der kan i perioden tilføres nye
holdbare finansieringskilder, der måtte blive prioriteret til transportområdet. Uforbrugte midler, her-
under reserver fra konkrete projekter, kan genanvendes til nye tiltag. Infrastrukturfonden er løbende
blevet udmøntet til konkrete initiativer ved aftaler i forligskredsen bag en grøn transportpolitik og opta-
ges på finansloven i overensstemmelse med initiativernes afløb. Bilag 2 viser en status for disponerin-
gen af Infrastrukturfonden.
Regeringen (S, R og SF), DF og EL indgik i 2012 en rammeaftale om takstnedsættelser og pulje til for-
bedringer af den kollektive trafik (”Bedre
og billigere kollektiv trafik”).
Med aftalen afsatte parterne en
pulje til takstnedsættelser på 500 mio. kr. årligt samt en pulje på 500 mio. kr. årligt til investeringer i
forbedringer af den kollektive trafik. Puljerne udmøntes løbende til konkrete initiativer, der optages på
de relevante områder på finansloven. Bilag 3 viser en status for disponeringen af puljerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0004.png
4
Regeringen (S, R og SF), DF og EL indgik i januar 2014 Aftale om en moderne jernbane – udmøntning
af Togfonden DK. Med aftalen blev størstedelen af midlerne i Togfonden DK udmøntet til massive inve-
steringer i nye skinner og hurtigere forbindelser, som kan realisere timeplanen, en ny forbindelse til
Billund, kortere rejsetider på de fleste regionalstrækninger, en opgradering af mulighederne for trans-
port af jernbanegods samt elektrificering af størstedelen af det danske jernbanenet. Bilag 4 viser en sta-
tus for disponeringen af Togfonden DK.
De
øvrige bevillinger
er finansieret af regeringens finanslovsrammer og dækker den løbende drift af
infrastrukturen (renholdelse mv.), køb af jernbane- og færgetrafik, administration mv.
Figur 2. Bevillinger fordelt på hovedformål
25.000
20.000
Infrastruktur
Mio. kr.
15.000
12.926
11.797
10.975
12.127
9.317
10.000
2.597
5.000
4.808
-
1.059
2014
4.785
1.060
2015
4.446
1.004
2016
4.687
981
2017
4.471
962
2018
2.190
2.420
2.352
2.391
Puljer, tilskud
mv.
Trafikkøb
Driftsopgaver
Udgiftsbevillingerne anvendes på fire hovedformål, jf. figur 2.
Infrastruktur
dækker over Transportministeriets anlæg og vedligeholdelse af veje og baner. Desuden
indgår forberedelse af større anlægsprojekter. Bevillingerne til infrastruktur er præget af stor aktivitet,
blandt andet som følge af aftalerne om en grøn transportpolitik og Togfonden DK. Niveauet udviser en
svagt faldende tendens, idet en række store projekter besluttet i forligskredsen bag en grøn transportpo-
litik færdiggøres. Det bemærkes, at en række af de store anlægsprojekter i Togfonden DK er placeret
efter 2018.
Transportministeriet administrerer en række
puljer og tilskud
primært fra aftalerne om en grøn trans-
portpolitik og aftalen om takstnedsættelser og forbedringer af den kollektive trafik. Bevillinger til diver-
se puljer er i første omgang afsat på en fælles puljekonto. I takt med udmøntning bliver bevillingerne
flyttet til de relevante konti og indgår herefter under infrastruktur, tilskud, trafikkøb eller drift afhængig
af opgavens type. Tilskud gives eksempelvis som statslige bidrag til større kommunale anlægsprojekter,
eller tilskud til kommunale eller private initiativer til fremme af cykling.
Bevillingen til puljer og tilskud mv. falder i 2015, da flere af puljerne under aftalerne om en grøn trans-
portpolitik udløber i 2014. Faldet opvejes dog delvist af bevillingerne til tilskud til letbaner i Ring 3,
Odense og Aarhus, som i perioden 2015-2018 udgør ca. 400-500 mio. kr. årligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0005.png
5
Bevilling til
trafikkøb
dækker over statens betaling for tog og færgedrift. På togområdet er det kontrakt-
betalinger til DSB, DSBFirst og Arriva. I forhold til færgedrift er det færgebetjening af Bornholm, Bøj-
den-Fynshav og Samsø-Kalundborg. Bevillingerne afspejler de gældende kontrakter.
I
driftsbevillingerne
indgår administration, myndighedsopgaver og tilsyn og derudover blandt andet
trafikstyring på jernbanen.
Det statslige udgiftsloft
Der blev i 2013 etableret et statsligt udgiftloft. Udgiftsloftet indebærer, at et ministerområde som
udgangspunkt ikke kan afholde flere udgifter, end der er afsat på finansloven i det pågældende år.
Dette indebærer en begrænsning i adgangen til at anvende uforbrugte bevillinger fra tidligere år.
Transportministeriets infrastrukturudgifter er undtaget fra udgiftsloftet, idet anlægs- og vedlige-
holdelsesudgifter ofte vil udvise betragtelige udsving i forhold til budgettet på grund af uforudsete
hændelser, vejrlig mv. Den løbende vedligeholdelse af infrastrukturen (renholdelse mv.) er dog
indregnet i udgiftsloftet.
Figur 3. Bevillinger i 2015 fordelt på ansvarlig myndighed
9.000
8.000
7.000
Infrastruktur
381
676
7.386
Puljer, tilskud
mv.
Trafikkøb
Driftsopgaver
Mio. kr.
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
-
284
497
Banedanmark
4.030
1.092
129
Trafikstyrelsen
4.785
137
275
Vejdirektoratet
160
Departementet
Bevillingerne på Transportministeriets område på FFL15 administreres for langt den overvejende del af
departementet og tre styrelser, jf. figur 3.
Banedanmark
planlægger, driver, fornyer og vedligeholder statens jernbaneinfrastruktur. Derudover
varetages opgaver vedr. styring og overvågning af trafikken på jernbanenettet. Langt størstedelen af
Banedanmarks bevilling udgøres af midler til anlæg og vedligeholdelse af infrastrukturen.
Vejdirektoratet
har ansvaret for statsvejnettet, som består af motorveje, en række hovedlandeveje og
mange af landets broer – i alt cirka 3.800 km. Vejdirektoratets opgaver består af planlægning, anlæg og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0006.png
6
drift og vedligeholdelse af statsvejnettet. Også Vejdirektoratets bevillinger domineres af midler til ud-
bygning og vedligeholdelse af infrastrukturen.
Trafikstyrelsen
har myndighedsopgaver vedrørende jernbane, luftfart og vejtransport. Herudover har
Trafikstyrelsen også en række opgaver angående den øvrige kollektive trafik samt postområdet. Desu-
den har Trafikstyrelsen ansvaret for at drive Bornholms Lufthavn. Udover driftsbevillinger administre-
rer Trafikstyrelsen blandt andet ungdomskortordningen, puljemidler til takstnedsættelser i den kollek-
tive trafik og puljemidler til forbedring af den kollektive trafik i yderområder.
Departementets
hovedformål er at bistå ministeren med den overordnede styring og udvikling af mini-
sterområdet. Det betyder, at departementet fører tilsyn med institutioner og selskaber under Trans-
portministeriet. Desuden laves der politikudvikling og betjening af Folketinget. Departementet vareta-
ger endvidere administrationen af trafikkøb. Endelig ligger administrationen af den centrale anlægsre-
serve under departementet samt uudmøntede puljemidler under aftalerne om en grøn transportpolitik
og aftaler om bedre og billigere kollektiv trafik.
Kystdirektoratet er overført til Miljøministeriet
I henhold til kongelig resolution af 3. februar 2014 har Transportministeriet i 2014 afgivet res-
sortansvaret for Kystdirektoratet med tilhørende sagsområder til Miljøministeriet, undtagen ejer-
skabet til færgelejerne i Bøjden og Fynshav samt sager vedrørende lov nr. 285 af 27. marts 2012
om havne, jf. LB nr. 457 af 23. maj 2012, og lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og
Arealudviklingsselskabet I/S. Trafikstyrelsen forestår varetagelsen af havne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0007.png
7
2. Infrastruktur
Størstedelen af bevillingerne på Transportministeriets område er afsat til at vedligeholde og udbygge
baner og veje. De igangværende anlægsprojekter på bane og vej er vist i bilag 1.
Som det ses af figur 4, er der på FFL15 afsat højere bevillinger i perioden 2015-2017 end forudsat på
finansloven for 2014. Stigningen skyldes overvejende nye projekter i forbindelse med Togfonden DK.
Bilag 4 viser en oversigt over projekterne i Togfonden DK.
Figur 4. Bevillinger til infrastruktur
14.000
12.000
10.000
Mio.
kr.
8.000
6.000
4.000
2.000
-
-
2015
2016
2017
2018
11.797
11.607
10.975
10.019
12.127
10.922
9.317
FL15
FL14
Ny anlægsbudgettering, Centrale reserver
Med indførelsen af ”Ny Anlægsbudgettering” i 2007 blev der på Transportministeriets område imple-
menteret nye styrings- og budgetteringsprincipper.
Budgetteringsprincippet indebærer bl.a., at der afsættes reserver til fordyrelser i forbindelse med fast-
læggelsen af projektets budget. Reserven udgør 30 pct. af projektbudgettet, hvoraf 1/3 tilføres projekt-
bevillingen og kan disponeres af anlægsmyndigheden, mens 2/3 afsættes i en central anlægsreserve og
kan overføres efter ansøgning.
Der har siden 2007 kun været en meget beskeden anvendelse af de centrale anlægsreserver. Der er der-
for en stor uforbrugt reserve, der forventes øget over de kommende år. Det er derfor forudsat, at en del
af reserven finansierer en øget vedligeholdelsesindsats på bane (4,1 mia. kr. i 2013-priser i perioden
2015-2020) og vej (2,0 mia. kr. i 2013-priser i perioden 2014-2020). Hvis det viser sig, at anlægsreser-
ven skal anvendes i større omfang til de igangværende projekter, og der således ikke er tilstrækkelig
finansiering til vedligeholdelsesindsatsen, vil bevillingen til vedligeholdelse blive reduceret tilsvarende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0008.png
8
2.1.
Baner
9.000
8.000
7.000
321
64
4.288
3.916
3.820
3.877
2.612
Kapitalbevarende
vedligeholdelse og
mindre forbedringer
Løbende
vedligeholdelse
664
1.079
1.469
Anlægsprojekter under
forberedelse
Anlægsprojekter
Figur 5. Bevillinger til baneinfrastruktur, ekskl. centrale reserver
Mio. kr.
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
-
2.015
388
2014
2.497
381
2015
2.469
384
2016
2.602
383
2017
2.559
372
2018
Bevillingsniveauet i perioden 2015-2018 til at udbygge og vedligeholde jernbaneinfrastrukturen er 7-8
mia. kr. årligt.
Anlægsprojekter
Der er siden 2009 i forligskredsen bag en grøn transportpolitik besluttet en række store projekter til
forbedring af jernbanen, bl.a. nyt spor mellem København-Køge-Ringsted, udskiftning af signaler, an-
læg af dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Lejre og Vipperød, jf. bilag 1. Der er endvide-
re afsat bevillinger til elektrificering mellem Esbjerg og Lunderskov og mellem Køge og Næstved (del af
Aftale om finansloven for 2013 mellem regeringen (S, R og SF) og EL).
Med Togfonden DK er det derudover besluttet, at Timemodellen gennemføres, og at størstedelen af
jernbanen i Danmark elektrificeres, jf. bilag 4. Det betyder, at man fremover kan køre i moderne, klima-
venlige el-tog på en time mellem Esbjerg-Odense, Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense og Odense-
København. Fonden finansieres af indtægter fra en harmonisering af skattereglerne i Nordsøen.
Vedligeholdelse
Den nuværende aftale om fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet udløber ved udgangen af 2014.
Der blev derfor med bistand fra den eksterne rådgivende ingeniørvirksomhed Arup i foråret 2013 gen-
nemført en tilbundsgående granskning af niveauet for fornyelse og vedligeholdelse i perioden 2015-
2020. På bagrund heraf er der i perioden 2015-2020 indbudgetteret 4,1 mia. kr. (2013-priser) yderligere
til en økonomisk optimal vedligeholdelse og fornyelse af jernbanen. Midlerne forudsættes finansieret af
uforbrugte centrale reserver ved igangværende anlægsprojekter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0009.png
9
2.2.
Veje
6.000
213
5.000
Anlægsprojekter under
forberedelse
196
355
2.142
1.779
733
724
2016
2.469
800
630
870
723
2015
606
724
2017
550
722
2018
Kapitalbevarende
vedligeholdelse og
mindre forbedringer
Løbende
vedligeholdelse
690
Anlægsprojekter
Figur 6. Bevillinger til vejinfrastruktur, ekskl. centrale reserver
Mio. kr.
4.000
3.000
2.000
1.000
-
3.415
1.254
710
2014
Der er afsat ca. 3-6 mia. kr. årligt til at udbygge og vedligeholde vejinfrastrukturen.
Anlægsprojekter
De store vejprojekter, som tidligere er besluttet i den grønne forligskreds, og som har økonomisk afløb i
2014-2018, inkluderer blandt andet Silkeborgmotorvejen (Funder - Låsby), Frederikssundsmotorvejen,
ud bygning af Køge Bugt-motorvejen og Holstebromotorvejen (Herning - Holstebro), jf. bilag 1.
Anlægsprojekter under forberedelse omfatter anlægget af en ny vej- og jernbanebro over Storstrømmen
og en ny fjordforbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund.
Der er med Trafikaftale 2014 – udmøntning af ledige midler i Infrastrukturfonden af 24. juni 2014 bl.a.
afsat midler til udbygning af Kalundborgmotorvejen, en motorvej fra Rønnede mod Næstved samt om-
fartsveje ved Ribe og Haderup. Aftalen blev imidlertid indgået efter færdiggørelsen af FFL15 og indgår
derfor ikke i figur 6.
Udover de store anlægsprojekter indgår der på FFL15 en række mindre anlægsprojekter, der finansieres
af transportpuljerne, foruden en række anlægsmæssige tiltag såsom en pulje til medfinansiering af
kommunale ønsker i forbindelse med statsvejnettet.
Vedligeholdelse
I foråret 2013 besluttede den grønne forligskreds som nævnt ovenfor at fortsætte den økonomisk opti-
male vedligeholdelsesindsats på det statslige vejnet. Der blev derfor bevilget 1,4 mia. kr. (2013-pl) til en
forhøjelse af vedligeholdelsesindsatsen i 2014-2017. Der blev endvidere afsat 255 mio. kr. til at skibs-
stødssikre fire statslige broer (Limfjordsbroen, Aggersundbroen, Sallingsundbroen og Svendborgsund-
broen).
Med finansloven for 2014 blev der herudover afsat 0,6 mia. kr. (2013-pl) i perioden 2018-2020, således
at den økonomisk optimale vedligeholdelsesindsats kan gennemføres som forudsat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Bevillingen til kapitalbevarende vedligeholdelse og mindre forbedringer falder med knap 400 mio. kr.
fra 2014 til 2015. Det skyldes blandt andet udløb af Vejdirektoratets pulje til mindre forbedringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0011.png
11
3. Puljer, tilskud mv.
Figur 7. Bevillinger til puljer, tilskud mv.
3.000
2.500
624
Mio. kr.
2.000
1.500
1.000
500
-
2014
1.092
881
115
903
281
904
473
574
Øvrige puljer og tilskud
904
906
Takstnedsættelser
1.171
1.235
975
911
Medfinansiering af
infrastruktur mv.
2015
2016
2017
2018
Note: Faldet i bevillingen til øvrige puljer mv. fra 2014 til 2015 skyldes dels, at en række puljer under forligskredsen bag
en grøn transportpolitik udløber, og dels at stort set hele bevillingen i 2015 i puljen til investeringer til forbedring af den
kollektive trafik (forligskredsen bag bedre og billigere kollektiv trafik) blev udmøntet med Aftale om metro, letbane, nær-
bane og cykler af 12. juni 2014.
Der er afsat godt 2 mia. kr. i 2015 til statslige puljer, tilskud mv. på transportområdet. Midlerne anven-
des primært som tilskud til takstnedsættelser og medfinansiering af infrastruktur i kommuner mv., jf.
figur 7. Derudover er der bl.a. bevillinger til øvrige puljer og tilskud, herunder transportforskning på
DTU, betaling til Naviair for afgiftsfritagne lufttrafiktjenester og udisponerede midler i puljen til inve-
steringer i den kollektive trafik.
3.1.
Takstnedsættelser
Ungdomskortet
Figur 8. Bevillinger til takstnedsættelser
1.000
900
800
700
308
314
314
314
311
Takstnedsættelser uden
for myldretiden
Børnerabatter og gratis
færgetransport
Rabatter til
passagergrupper i
fjernbusser
Rabatter til
passagergrupper på
togrejser
Mio. kr.
600
500
400
300
200
100
-
2014
2015
2016
2017
2018
135
16
115
136
26
116
136
26
116
136
26
116
136
16
116
308
311
311
311
327
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0012.png
12
Takstnedsættelser uden for myldretiden og Ungdomskortet
Med Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik fra 2012 blev der afsat 300 mio. kr. årligt (2012-priser)
til takstnedsættelser i den lokale kollektive trafik uden for myldretiderne og 300 mio. kr. årligt (2012-
priser) til etablering af Ungdomskortet fra august 2013, der giver takstnedsættelser til uddannelsessø-
gende. Ungdomskortet er en udvidet fortsættelse af den 2-årige forsøgsordning HyperCard.
Øvrige takstnedsættelsesordninger
Der er afsat midler til at kompensere operatørerne for rabatter til særlige passagergrupper (pensioni-
ster, personer med handicap mv.) i togrejser (116 mio. kr. årligt) og i fjernbusser (26 mio. kr. årligt).
Der er endvidere afsat midler til kompensation for reducerede børnetakster og gratis færgetransport for
beboere på småøer (136 mio. kr. årligt).
3.2.
Statslig medfinansiering af infrastruktur mv.
1.400
1.200
1.000
Letbaner
343
800
600
448
400
200
-
2014
2015
2016
2017
278
250
239
24
234
124
250
209
61
250
209
449
653
455
468
44
250
149
2018
Kommunale veje og
cykelstier
Sund og
bælt/baneafgifter
Øvrige medfinansiering
Figur 9. Statslig medfinansiering af infrastruktur mv.
Staten medfinansierer en række infrastrukturprojekter og materielindkøb, der gennemføres af kommu-
ner eller selskaber. Der er afsat ca. 1,2 mia. kr. i 2015.
Letbaner
Med lov om Aarhus Letbane er der fastsat en betalingsplan for statens indskud i Aarhus Letbane I/S,
som forestår anlægget af letbanen, i perioden frem mod færdiggørelsen af en letbane i Aarhus. Beta-
lingsplanen fastlægger, at der indskydes midler i perioden 2012-2016. Der er afsat 700 mio. kr.(2009-
priser) i loven til statslig medfinansiering, heraf er 100 mio. kr. reserveret til eventuelle fordyrelser.
Med Aftale om metro, letbane, nærbane og cykler af 12. juni 2014 er der afsat yderligere 227 mio. kr.
(2014-pl) til statslig medfinansiering, da de modtagne tilbud på anlægget af letbanen viste en fordyrelse
i forhold til det afsatte i loven.
Den 20. juni 2013 indgik staten, Region Hovedstaden og kommunerne i Ringby-samarbejdet principaf-
tale om anlæg af en letbane på Ring 3. Det statslige bidrag finansieres af en pulje på 1,5 mia. kr. (2009-
priser). Der blev endvidere aftalt i forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik, at der skulle
Mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
afsættes yderligere 252 mio. kr., når der var ledige midler i Infrastrukturfonden. Midlerne blev afsat
med Trafikaftale 2014 – udmøntning af ledige midler i Infrastrukturfonden af 24. juni 2014.
Med aftale om finansloven for 2014 mellem regeringen (S, R og SF), V og K blev der afsat 1,1 mia. kr.
(2014-pl) til et statsligt tilskud til anlægget af en letbane i Odense.
Med Aftale om takstnedsættelser og investeringer til forbedring af den kollektive trafik af juni 2012 mel-
lem regeringen (S, R og SF), DF og EL blev der afsat 6,0 mio. kr. (2012-pl) i 2014-2015 til et statsligt
bidrag til en VVM-undersøgelse af en letbane/BRT løsning i Aalborg.
Kommunale veje og cykelstier
Med aftalerne om en grøn transportpolitik er der afsat midler til medfinansiering af en række større
kommunale vejprojekter, bl.a. Marselis Boulevard i Aarhus, en ny vejforbindelse over Odense Kanal og
Grenå omfartsvej.
Stigningen i tilskuddet til kommunale veje og cykelstier fra 2014 til 2015 følger bl.a. af Aftale om metro,
letbane, nærbane og cykler af 12. juni 2014, hvor der blev afsat midler til en pulje til supercykelstier og
cykelparkering samt til busfremkommelighed.
Sund og bælt/baneafgifter
Der er på finansloven afsat en fast årlig betaling på ca. 950 mia. kr. til broselskaberne for jernbanedelen
af de faste forbindelser over Storebælt og Øresund. En del af udgiften finansieres af jernbanevirksom-
hedernes betaling af baneafgifter på ca. 700 mio. kr. årligt, så den statslige nettoudgift er ca. 250 mio.
kr. årligt. Den statslige nettoudgift er i 2014 ca. 450 mio. kr., men er fra 2015 og frem reduceret med
200 mio. kr. årligt. Midlerne indgår som led i finansieringen af Vækstpakke 2014.
Øvrig medfinansiering
Den øvrige medfinansiering på 239 mio. kr. i 2015 omfatter følgende faste årlige tilskud: Investerings-
tilskud til privatbaner (108 mio. kr. i 2015) og en fortsættelse af det tidligere amtslige tilskud til Odense
og Sønderborg lufthavne (5 mio. kr. i 2015).
Der er endvidere afsat midlertidige bevillinger til konkrete initiativer, bl.a. midler til metroafgreningen
til Nordhavn (26 mio. kr. i 2015), pulje til fremme af kollektiv trafik i yderområder (60 mio. kr. i 2015)
og en pulje til signalløsning for godstog (31 mio. kr. i 2015).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0014.png
14
4. Trafikkøb
Figur 10. Bevillinger til trafikkøb
5.000
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
2014
2015
2016
2017
2018
4.177
4.156
3.830
4.087
28
208
143
252
39
210
143
236
38
210
135
215
38
210
135
213
Mio. kr.
39
210
135
232
Bøjden-Fynshav og
Samsø-Kalundborg
Bornholmstrafikken
Kystbanen
Midt- og Vestjylland
3.874
DSB
Transportministeriets departement administrerer kontrakter med operatører på det statslige
jernbanenet og visse færgeroverfarter. Der er afsat bevillinger svarende til de gældende kontrakter.
DSB
Med FFL15 lægger regeringen (S og R) op til at annullere et sparekrav vedrørende effektivisering af DSB
på ca. 300 mio. kr. i 2015. Efter 2014 udløber den nuværende 10-årige kontrakt med DSB og DSB S-tog,
og der skal derfor indgås nye kontrakter. Bevillingsniveauet er på FFL15 teknisk videreført som 2014-
bevillingen, dog korrigeret for aftaler i bedre og billigere forligskredse og inkl. sparekravet på 300 mio.
kr. årligt fra 2016 og frem. Afklaring om det fremtidige bevillingsniveau afventer en aftale om nye
kontrakter.
Øvrige trafikkøbskontrakter
Transportministeriet udbyder og administrerer kontrakter på følgende områder:
Togbetjening af Midt- og Vestjylland
Togbetjening Helsingør-Peberholm (Kystbanen)
Færgebetjening af Bornholm
Samfundsbegrundet overfart Bøjden-Fynshav
Samfundsbegrundet overfart Samsø-Kalundborg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0015.png
15
5. Driftsopgaver
Figur 11. Driftsbevillinger fordelt på institutioner
1.200
1.000
800
600
400
200
-
2014
2015
2016
2017
2018
499
497
472
463
455
25
139
111
285
22
138
129
275
21
136
112
263
21
133
109
256
21
130
106
250
Små institutioner
Departementet
Trafikstyrelsen
Vejdirektoratet
Banedanmark
Figur 11 viser driftsbevillingerne fordelt på Transportministeriets departement, tre store styrelser og en
række små institutioner. De små institutioner omfatter Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jern-
bane, Statens ekspropriation på Øerne, Statens ekspropriationer i Jylland, Havarikommissionen for
vejtrafikulykker og Jernbanenævnet.
Bevillingerne anvendes primært til myndighedsopgaver, betjening af borgere, Folketinget og ministeren
samt administration. På Banedanmarks område anvendes endvidere ca. 250 mio. kr. årligt til trafiksty-
ring.
Transportministeriets driftsbevillinger er, som det ses af figur 12, faldende i perioden 2015 til 2018.
Faldet afspejler de sparekrav, Transportministeriet er underlagt. Transportministeriet udarbejdede i
2012 en konkret handlingsplan for tilvejebringelsen af besparelserne som led i regeringens initiativ om
”Effektiv administration i staten”.
Der er på FFL15 over en årrække omdisponeret i alt ca. 18 mio. kr. fra § 28.54.03. Statslige aktiver ved-
rørende Bornholm til § 28.56.03. Lufthavnsdrift. Midlerne skal medgå til at finansiere renoveringen af
landingsbanen i Bornholms Lufthavn, som drives af Trafikstyrelsen. Renoveringen forventes at have en
samlet omkostning på ca. 37 mio. kr. over en 15-årig periode.
Mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0016.png
16
Figur 12. Driftsindtægter i 2015
900
800
700
600
500
Mio. kr.
400
300
200
100
0
4,0
64,6
264,4
11,5
360,2
773,3
Salgsindtægter
mv.
Gebyrer mv.
Ikke alle driftsaktiviteter under Transportministeriet er bevillingsfinansierede. Figur 12 viser de forven-
tede driftsindtægter i 2015.
Gebyrer mv.
Trafikstyrelsens driftsopgaver omfatter tilsyns- og myndighedsopgaver mv. på transportom-
rådet. Mere end halvdelen af udgifterne finansieres af gebyrer og afgifter fra transportbran-
chen, primært på luftfarts- og jernbaneområdet.
Jernbanenævnets aktiviteter er fuldt ud gebyrfinansieret.
Salgsindtægter vedr. egenproduktion.
Banedanmarks produktionsenhed varetager udførelse af vedligeholdelsesopgaver på Ba-
nedanmarks banenet. Udgifterne finansieres således af Banedanmarks bevillinger til vedli-
geholdelse af jernbanen.
Øvrige salgsindtægter
Banedanmark har indtægter fra indkøb og videresalg af kørestrøm til DSB og fra reklameind-
tægter på perroner mv.
Vejdirektoratet udfører indtægtsdækket virksomhed primært for kommuner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0017.png
17
6. Indtægtsbudgettet
Figur 13. Indtægtsposter
1.000
950
900
6
20
42
6
20
42
6
20
42
6
20
42
DSB
Bøder
Posten
Norden
Sund og Bælt
Mio. kr.
850
800
750
700
650
600
2014
2015
2016
2017
2018
-
25
35
700
900
900
900
900
Transportministeriet administrerer en lille andel af statens indtægtsbudget primært i form af udbytter
fra statslige selskaber.
Udbytter fra statslige selskaber
Der er skønnet et udbytte fra Sund og Bælt på 900 mio. kr. i 2015 baseret på selskabets forventede re-
sultat for 2014. Udbyttet indgår i finansieringen af Infrastrukturfonden, der blev etableret i 2009 bl.a.
med en forudsætning om udbytter fra Sund og Bælt på i alt 9 mia. kr. frem til 2022.
For Posten Norden forventes et udbytte på ca. 42 mio. kr. årligt, mens der forventes en mindre indtægt
på 6 mio. kr. årligt fra 2015 fra renteprovision vedr. statsgaranterede lån til DSB.
Administrative bøder
Der forventes indtægter på 20 mio. kr. årligt fra Trafikstyrelsens udstedelse af administrative bødefor-
læg i forbindelse med manglende syn eller godkendelse af køretøjer. Skønnet er behæftet med stor usik-
kerhed, idet ordningen kun har været i kraft siden 2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0018.png
18
Bilag 1. Anlægsprojekter
Tabel 1. Igangværende anlægsprojekter
Mio. kr.
Vejprojekter
Brande Omfartsvej, udvidelse
Sdr. Borup – Assentoft (Nordligt hængsel til Djursland)
Nykøbing Falster omfartsvej
Udbygning af motorring 4 (Tåstrup – Frederikssundmotorvej)
Middelfart – Nørre Aaby (Vestfyn 1. etape)
Motorring 4 – Tværvej N. (Frederikssundmotorvejen, 2. etape)
Holbæk – Vig. 2. og 3. etape
Tilslutningsanlæg 50 v. Odense
Øverødvej – Hørsholm S (Helsingørmotorvejen 1. etape)
Funder – Låsby (Silkeborgmotorvejen)
Nordlig omfartsvej ved Næstved
Greve S – Solrød S (Køge Bugt 1. og 2. etape)
Holstebromotorvejen
Baneprojekter
Dobbeltspor Lejre – Vipperød (Nordvestbanen)
Dobbeltspor Vamdrup – Vojens
Elektrificering mellem Esbjerg og Lunderskov
København-Ringsted (inkl. niveaufri udfletning v. Ringsted St.)
Elektrificering mellem Køge Nord og Næstved
Signalprogrammet
1.372,2
675,9
1.002,2
11.525,2
647,1
19.095,3
2014
2015
2015
2018
2018
2020/2023
474,5
348,4
278,4
352,6
1.237,5
1.308,7
1.481,3
209,5
1.481,7
6.765,0
749,0
2.499,8
3.933,5
2014
2014
2014
2014
2015
2015
2015
2016
2016
2016
2016
2018
2019
Totaludgift
Forventet åbningsår
Tabel 2. Anlægsprojekter under forberedelse
Mio. kr.
Vejprojekter
Roskilde Fjord
Storstrømsbroen
Baneprojekter
Reservation til udvidelse af kombiterminal i Padborg
Hastighedsopgradering Hobro – Aalborg
Hastighedsopgradering Ryomgaard - Grenaa
Ny station i Jerne (Esbjerg Øst)
Stikbane til Aalborg Lufthavn
8,2
73,5
1)
53,6
26,5
276,4
2015
2017
2017
2017
2019
434,0
3.886,4
-
-
Totaludgift
Forventet åbningsår
1) På finansloven for 2014 er der afsat 171,7 mio. kr. (2014-pl) i statsligt bidrag til første del af opgraderingen af bane-
strækningen mellem Hobro og Aalborg (erstatning af niveaukrydsninger med broer/tunneler). Projektet forventes afslut-
tet i år 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0019.png
19
Igangværende anlægsprojekter på baneområdet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0020.png
20
Igangværende større anlægsprojekter på vejområdet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0021.png
21
Bilag 2. Status vedr. aftaler om en grøn transportpolitik
Med Aftale om en grøn transportpolitik i 2009 blev der oprettet en Infrastrukturfond for perioden frem
til 2020. Der er i alt tilført ca. 100 mia. kr. til fonden, og der kan i perioden tilføres nye holdbare finan-
sieringskilder, som måtte blive prioriteret til transportområdet. Uforbrugte midler, herunder reserver
fra konkrete projekter, kan genanvendes til nye projekter mv.
Tabel 3. Status for Infrastrukturfonden 2009-2020 (mio. kr.)
Mio. kr.
Tilførsel
Disponering
Saldo
Udisponerede midler FL14 (2014-pl)
Billiggjorte vejprojekter (2014-pl)
TEN-T-støtte 2013-17 (2014-pl)
Billiggjorte mindre projekter, korrigeret prisopregning mv.
(2014-pl)
Udisponerede midler FFL15 (2014-pl)*
Omdisponering fra puljer ifm. Trafikaftale 2014 (2014-pl)
Disponeret ifm. Trafikaftale 2014 (2014-pl)
Udisponerede midler efter Trafikaftale 2014 (2014-pl)
* Angivet i 2015-priser på FFL15
85,2
1.546,0
500,1
362,9
2.494,2
26,5
2.517,3
3,4
Infrastrukturfonden er løbende blevet udmøntet ved aftaler i forligskredsen bag en grøn transportpoli-
tik. Siden finansloven for 2014 er der tilført ca. 2,4 mia. kr. til fonden, primært som følge af billiggjorte
projekter og tildelt TEN-T-støtte. Så godt som alle midler blev disponeret med Trafikaftale 2014 – ud-
møntning af ledige midler i Infrastrukturfonden af 24. juni 2014, jf. tabel 3.
I figur 14 nedenfor fremgår fordelingen og omfanget af bevillinger på FFL15, som er finansieret af Infra-
strukturfonden.
Figur 14. Omfanget af bevillinger på FFL15, der er finansieret af Infrastrukturfonden, ekskl. centrale
reserver (mio. kr.)
12.000
10.000
930
8.000
6.000
4.000
2.000
-
2015
2016
2017
2018
4.113
3.780
3.911
2.530
821
3.154
2.129
273
1.821
166
1.953
557
1.425
240
1.898
Letbaner
Banevedligeholdelse og
mindre projekter
Baneanlægsprojekter
630
Vejvedligeholdelse og
mindre projekter
Vejanlægsprojekter
Mio. kr.
2.281
285
1.877
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0022.png
22
Trafikaftale 2014 er ikke indarbejdet på FFL15, da den blev indgået efter finanslovsforslagets udarbej-
delse. Aftalen vil i stedet blive indarbejdet på ændringsforslaget til finanslovsforslaget (ÆF15). Den be-
sluttede anvendelse af de ledige midler i Infrastrukturfonden i trafikaftalen fremgår af tabel 4.
Tabel 4. Initiativer i Trafikaftale 2014 finansieret af Infrastrukturfonden (mio. kr.)
Projekt
Udgift (2014-pl)
Udbygning af Kalundborgmotorvejen (syd om Regstrup)
Ribe omfartsvej
Motorvej fra Rønnede mod Næstved (1. etape)
Generel reservation
Reservation til letbane i Ring 3 i hovedstadsområdet
Haderup omfartsvej
Forhøjelse af det statslige indskud i ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Modulvogntog på hele statsvejnettet
Udbygning i forlængelse af Djurslandsmotorvejen (til 2+1-vej ml. Løgten - Tåstrup)
Pulje til fremme af cykling
Pulje til forlodsovertagelser, 3. Limfjordsforbindelse
Forbedring af kapaciteten ved den eksisterende Limfjordsforbindelse
Pulje til forlodsovertagelser, rute 26
Rundkørselsforhold ved Viborg
Ekstra midler til kommissariaterne 2015-2017
Ny perron på Sønderborg Station
427,5
372,4
350,0
300,0
252,0
250,0
228,3
75,0
56,9
50,0
43,1
38,9
32,2
25,0
11,0
5,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0023.png
23
Transportpuljerne
Med Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev der afsat en række transportpuljer med
henblik på en målrettet indsats for at forbedre miljøet, sikkerheden og mobiliteten i transportsystemet.
Puljerne er løbende blevet udmøntet til konkrete projekter i forbindelse med efterfølgende politiske
aftaler i forligskredsen. Der er i forbindelse med aftalerne foretaget en vis omdisponering af midler mel-
lem puljerne. Nedenfor vises status for de enkelte puljer og en angivelse af større projekter finansieret af
puljerne. Der gives i den halvårlige status for anlægsprojekter på Transportministeriets område en sta-
tus for alle projekter finansieret af puljerne. Nedenstående oversigt over puljerne viser de udisponerede
midler i puljerne efter Trafikaftale 2014.
Mio. kr.
Oprindelig
pulje
(2009-
priser)
1.000
Udispone-
rede midler
i puljen
(2015-
priser)
-
Bedre fremkommelighed for busser (2009-2013)
Anvendt til at medfinansiere en række projekter til at fremme
bussers fremkommelighed på grundlag af ansøgninger fra tra-
fikselskaber mv.
En del af puljen er anvendt til at finansiere forsøgsordningen
vedr. HyperCard
Pulje til fremme af ordninger og projekter, der øger antal-
let af buspassagerer (2009-2011)
Anvendt til at medfinansiere en række projekter til at fremme
antallet af budspassagerer på grundlag af ansøgninger fra tra-
fikselskaber mv.
En del af puljen er anvendt til at finansiere forsøgsordningen
vedr. HyperCard
Pulje til fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i
Ring 3 korridoren i hovedstadsområdet
Forligsparterne har afsat 700 mio. kr. til medfinansiering af en
letbaneløsning i Århus.
Forligsparterne har tilført yderligere 200 mio. kr. til puljen, så
der kan afsættes 1,5 mia. kr. til medfinansiering af en letbane i
Ring 3 korridoren i hovedstadsområdet. Der er endvidere enig-
hed om at tilføre yderligere 252 mio. kr. til puljen, således at
den forudsatte statslige medfinansiering i principaftalen af 20.
juni 2013 om anlæg og drift af en letbane på Ring 3 kan tilveje-
bringes.
Pulje til stationsmodernisering
Der er tilført yderligere midler til puljen med Aftale om bedre
mobilitet af 26. november 2010.
Puljen er fuldt ud disponeret til bl.a. følgende projekter:
o
Flytning og modernisering af Enghave station
o
Modernisering af Nordhavn station
o
Genåbning af Langeskov station
o
Ny station ved Gødstrup
o
Ny station ved Hillerød
Nye teknologiske muligheder
Puljen er bl.a. anvendt til følgende projekter:
o
Intelligent trafikstyring på Helsingørmotorvejen
o
Intelligent trafikstyring ved Limfjordstunnelen
o
Forundersøgelser vedr. etablering af digitale vejnet
300
-
2.000
-
200
-
600
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0024.png
24
o
Kørsel i nødspor på Hillerødmotorvejen
o
Videreførsel af trafikledelsessystemer til og med 2015
o
Analyse af kørsel i nødspor på M3 og andre steder i landet
Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse
(2009-2014)
Puljen er anvendt til medfinansiering af kommunale projekter:
o
Anlæg af ny forbindelse over Odense Kanal
o
Anlæg af en tunnel under Marsellis Boulevard i Århus
o
Bedre adgang til Rønne havn
Puljen er endvidere anvendt til projekter på statens baner og
veje, bl.a. følgende:
o
Opgradering af banestrækningen Struer-Langå
o
Udbygning af Kongevejen i Helsingør
o
Udvidelse af rundkørsel til E45 ved Kolding
o
Nyt tilslutningsanlæg ved Favrskov kommune
o
Nyt tilslutningsanlæg på E45 ved Grønlandsvej syd for Vejle
o
Udvidelse af kapaciteten i Padborg Kombiterminal
o
Genåbning af Langeskov station
o
Udvidelse af frakørsel ved Vintapperrampen
Mere cykeltrafik (2009-2014)
Ca. 70 pct. af puljen anvendes til statslig medfinansiering af en
lang række cykelprojekter i kommuner mv.
Ca. 30 pct. af puljen anvendes til cykelprojekter på det statslige
vejnet, bl.a. følgende projekter:
o
Anlæg af cykelsti mellem Viborg og Foulum
o
Etablering af cykelrute mellem Struer og Thyborøn
o
Anlæg af cykelsti ved Tange sø
o
Anlæg af cykelsti på Møn
o
Anlæg af cykelsti ml. Kværndrup og Egeskov
o
Anlæg af cykelsti vest for Kyse-Fuglebjerg (Næstved)
Bedre trafiksikkerhed (2009-2014)
Puljen er bl.a. anvendt til følgende projekter:
o
Årets trafiksikkerhedsbyer
o
Bekæmpelse af grå strækninger på det overordnede vejnet
o
Forbedring af sikkerheden i sikrede overkørsler
o
Forebyggelse af højresvingsulykker
Fremme af godstrafik på bane (2009-2014)
Puljen er bl.a. anvendt til følgende projekter:
o
Kapacitetsudvidelse på kombiterminalerne i Høje Taastrup
og Taulov
Ny sporforbindelse til Esbjerg Havn
Støjbekæmpelse (2009-2014)
Puljen er bl.a. anvendt til følgende projekter:
o
Støjafskærmning på Helsingørmotorvejen
o
Støjafskærmning på Holbækmotorvejen
o
Støjreducerende skinneslibning på banenettet
Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning
(2009-2014)
Puljen er bl.a. anvendt til følgende projekter:
o
Etablering af en landstrafikmodel
o
Strategiske analyser af udbygningsmuligheder i Østjylland
og hovedstadsområdet samt af elektrificering af banenettet.
Puljen er herudover anvendt til at gennemføre en række forun-
dersøgelser og VVM-undersøgelser af bane- og vejprojekter
800
-
1.000
-
500
-
200
-
400
-
400
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0025.png
25
Bilag 3. Status for aftaler om bedre og billigere kollektiv trafik
Regeringen (S, R og SF), DF og EL indgik den 1. marts 2012 en rammeaftale om takstnedsættelser og
pulje til forbedringer af den kollektive trafik. Med aftalen er parterne enige om at nedsætte taksterne i
den kollektive trafik med 500 mio. kr. årligt samt afsætte en årlig pulje på 500 mio. kr. til investeringer i
forbedringer af den kollektive trafik. Der er siden Finansloven for 2014 indgået følgende aftaler, som
udmønter rammeaftalen; Aftale om ungdomskort og fjernbusser af 26. februar 2014, Aftale om indkøb
af dobbeltdækkere af 1. april 2014 og Aftale om metro, letbane, nærbane og cykler af 12. juni 2014. Afta-
lerne er alle indarbejdet på FFL15.
Pulje til takstnedsættelser
Pulje til takstnedsættelser er i de kommende år fuldt ud udmøntet, som angivet i tabel 5.
Tabel 5. Pulje til takstnedsættelser (årligt)*
Mio. kr. (2015-pl)
Takstnedsættelser på ca. 20 pct. uden for myldretiden i lokaltrafikken
Nyt ungdomskort**
Pulje til forbedringer af kollektiv trafik i yderområder (2013-2017)
Permanentgørelse af sociale rabatter i fjernbusser**
310,7
314,3
59,7
15,3
Note: *) Med rammeaftalen er der afsat et årligt beløb på 500,0 mio. kr. (2012-pl) til takstnedsættelser. Kollektiv trans-
port er momsfri og de midler, kunderne i den kollektive trafik sparer ved takstnedsættelser, antages efter sædvanlig prak-
sis i stedet at blive anvendt på moms- og afgiftspligtige varer. Derved genereres en merindtægt for staten. Korrigeret
herfor udgør puljen til takstnedsættelser 662,0 mio. kr. årligt (2012-pl).
**) Med Aftale om ungdomskort og fjernbusser af februar 2014 blev opsparing på kontoen omdisponeret til at finansiere
en udvidelse af modtagerkredsen for ungdomskortet samt en øget bevilling til sociale rabatter i fjernbusser frem til 2017.
Pulje til investeringer
Fra pulje til investeringer i forbedringer af den kollektive trafik er der primært udmøntet midler til
togindkøb og letbaner, jf. figur 15. Der er fortsat udisponerede midler i puljen til fremtidige
udmøntninger.
Figur 15. Pulje til investeringer til forbedringer af den kollektive trafik
800
700
600
395
-
31
30
31
183
45
375
316
205
21
2014
38
2015
44
2016
51
6
2017
90
-
6
2018
303
446
Udisponeret
Mio. kr.
Togmateriel
500
400
300
200
100
-
Infrastruktur (letbaner,
metro, jernbane og
cykler)
Analyser mv.
Note: I figur 15 indgår gennemførte og kommende tillægsbevillinger i 2014, som følger af udmøntning af aftaler i Bedre
og billigere forligskredsen i 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0026.png
26
Tabel 6. Initiativer finansieret af puljen (mio. kr.)
Initiativer
Aftale af juni Aftale af april Aftale af juni
2012 (2012-pl) 2014 (2014-pl) 2014 (2014-pl)
Togmateriel
1)
Indkøb af 46 dobbeltdækkervogne
Materiel til samdrift på Odder- og Grenåbanen
Udskiftning af inventar i IR4 togsæt
Forbedring af el-lokomotiver
Indkøb af 67 dobbeltdækkervogne
Infrastruktur (letbaner, metro, jernbane, cykler)
Ombygning af Hillerød station
Hurtigere og mere rettidige tog på sidebanerne
Overkørsler på Vestbanen
Flere afgange i metroen
Supercykelstier i større byer
Afgreningskammer til Sydhavnsmetroen
Stationer ved DTU for Letbanen i Ring 3
Aarhus Letbane
Vinge station
Hastighedsopgradering Ryomgaard – Grenaa
Station i Jerne (Esbjerg Øst)
Reservation til udvidelse af kombiterminal i Padborg
Supercykelstier/cykelparkering
Pulje til busfremkommelighed
Analyser mv.
Sammenhængende kollektivt net i hovedstadsområdet
Bidrag til VVM-undersøgelse af Odense Letbane
Trængselskommission
Bidrag til VVM-undersøgelse af BRT/letbane i Aalborg
Letbaner i et strategisk perspektiv
Analyser af letbaner og BRT i Storkøbenhavn
Udredning om metrodrift på S-banen
Beslutningsgrundlag for Esbjerg nærbane
Passagerpulsen
Beslutningsgrundlag for Ørestad st. og Glostrup st.
Beslutningsgrundlag for kapacitet på S-banen
Beslutningsgrundlag for vendespor ved Enghave st.
Beslutningsgrundlag for flytning af Herlev st.
1) Med aftalen i 2012 blev der afsat 1,2 mia. kr. (2012-pl) til indkøb af el-tog. Midlerne blev i stedet anvendt til finansiering af aftale om
indkøb af dobbeltdækkere. De resterende midler er reserveret til køb af el-tog fremadrettet.
660
140
25
50
780
15
50
54
200
189
263
50
227
55
54
26
8
180
50
5
15
4
6
2
22
15
5
30
13
15
4
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
Bilag 4. Togfonden DK
Med Aftale mellem regeringen (S, R og SF), DF og EL om en moderne jernbane – udmøntning af Tog-
fonden DK af januar 2014 udmøntes størstedelen af de 28 �½ mia. kr. (2014-pl) afsat i Togfonden DK.
Midlerne anvendes til massive investeringer i nye skinner og hurtigere forbindelser, som kan realisere
timeplanen, en ny forbindelse til Billund, kortere rejsetider på de fleste regionalstrækninger, en opgra-
dering af mulighederne for transport af jernbanegods samt elektrificering af størstedelen af det danske
jernbanenet.
Der er med Aftale mellem regeringen (S og R), SF, DF og EL om fremrykning af investeringer mv. i Tog-
fonden DK af maj 2014 fremrykket ca. 3,3 mia. kr. (2014-pl). Baggrunden for fremrykningen er koordi-
nering af Togfondens anlægsprojekter med øvrige besluttede baneprojekter og fornyelsesaktiviteter på
baneområdet.
I Togfonden DK er der udmøntet ca. 0,5 mia. kr. (2015-pl) til drift, ca. 22,7 mia. kr. til anlæg samt afsat
ca. 0,5 mia. kr. til puljer. Der er ydermere reserveret ca. 3,3 mia. kr. (2015-pl) til anlæg af bane mellem
Hovedgård og Aarhus. Således udgør det udisponerede råderum i Togfonden DK ca. 2,0 mia. kr. (2015-
pl), jf. tabel 5.
På FFL15 er der afsat midler til at gennemføre VVM-analyser mv. af de besluttede initiativer, jf. Akt 74
af 27. februar 2014 og Akt 124 af 19. juni 2014. Størstedelen af analyserne gennemføres at Banedan-
mark. Af kapacitetsmæssige hensyn er det besluttet, at Vejdirektoratet gennemfører VVM-analyserne af
en ny bane over Vestfyn og af en ny bro over Vejle Fjord.
De budgetterede udgifter til at anlægge de besluttede initiativer, jf. tabel 5, er optaget som en reserve på
FFL15. Reserven overføres til udførelse af projekterne på de relevante konti på finansloven efter gen-
nemførelse af VVM-analysen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0028.png
28
Tabel 7. Investeringer i Togfonden DK
Projekter i Togfonden DK (mio. kr.)
Foranalyser (VVM mv.)
Udgift Udførelses-
(2015-pl)
periode
67,6
2014-2016
91,9
2014-2016
62,7
2015-2017
54,4
2014-2017
-
-
71,6
2014-2016
17,2
2017-2019
20,2
2018-2020
32,3
2017-2019
-
-
3,6
2014-2015
2,0
2014
26,1
2014-2019
3,6
2015-2016
10,0
2014
5,4
2020-2022
14,5
2014-2016
4,0
2014-2016
2,0
2014-2015
1,8
2020-2021
1,8
2020
-
-
-
-
-
-
492,7
Anlæg mv.
Udgift Udførelses-
(2015-pl)
periode
4.899,9
2018-2023
4.378,1
2019-2025
-
-
1.853,1
2015-2021
110,4
2017-2019
4.586,4
2015-2023
1.162,8
2019-2024
893,4
2022-2025
1.500,8
2021-2026
627,8
2020-2024
112,3
2016-2017
44,8
2014-2016
1.064,9
2016-2025
108,2
2017-2019
347,2
2015-2018
159,3
2023-2024
749,4
2017-2019
-
-
-
-
40,8
2022-2026
48,9
2022-2026
23,5
2015-2016
306,3
2020-2024
204,4
2020-2023
23.222,8
23.715,5
3.339,8
1.995,5
29.050,8
Ny bane over Vestfyn
Bro over Vejle Fjord
Anlæg af ny bane Hovedgård-Aarhus
Opgraderinger mellem Fredericia og Hobro
Opgradering Hobro-Aalborg til 200 km/t
Elektrificering Fredericia-Aalborg
Elektrificering Roskilde-Kalundborg
Elektrificering Aalborg-Frederikshavn
Elektrificering Vejle-Struer
Kørestrøm
Hastighedsopgradering Østerport-Helsingør
Hastighedsopgradering Køge Nord-Næstved
Øvrige regionale hastighedsopgraderinger
Ramme til godstrafik i Nordjylland
Niveaufri skæring ved Ny Ellebjerg
Perroner mv. på Ny Ellebjerg
Anlæg af ny bane til Billund
Forundersøgelse af Aarhus-Galten-Silkeborg
Analyse til fremme af gods på bane
Gødstrup St., ekstra spor
Herning-Holstebro, øget banekapacitet
Jernbanegods på Hirtshals Havn
Reserve til stationspulje
Pulje til parkering
I alt
Besluttede initiativer i alt
Reserveret til Hovedgård-Aarhus
Udisponerede midler
Togfonden DK i alt (2015-pl)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395114_0029.png
29
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Telefax 33 12 38 93
[email protected]
www.trm.dk