Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 37
Offentligt
Statusrapport for IC4
Status pr. 31. august 2013
Rapportperiode: August 2013
Indhold1.Program overordnet ..........................................................................................................................................31.1.Siden sidst ........................................................................................................................................................31.2.Største udfordringer .........................................................................................................................................41.3.Overordnet status IC4 og IC2 ...........................................................................................................................42.Status leverancer fra AnsaldoBreda ..................................................................................................................42.1.Samarbejde.......................................................................................................................................................42.2.Leverance IC4 MPTO ........................................................................................................................................52.3.Leverance IC2 ...................................................................................................................................................52.4.Leverance af NT-materialer..............................................................................................................................53.Fortsat udvikling i DSB-regi ..............................................................................................................................53.1.Arbejde med Aktins anbefalinger .....................................................................................................................53.2.Arbejde med DTU anbefalinger ........................................................................................................................63.3.Design IC4.........................................................................................................................................................83.4.Design IC2.........................................................................................................................................................93.5.Myndighedsbehandling.....................................................................................................................................93.6.TCMS IC4 ..........................................................................................................................................................94.Produktion .......................................................................................................................................................104.1.Produktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2 ........................................................................104.2.Produktion IC4 – opgradering af NT togsæt ..................................................................................................104.3.Produktion IC2 - opgradering med vinterpakken...........................................................................................105.Driftssimulering ...............................................................................................................................................105.1.Driftssimulering IC4 ........................................................................................................................................105.2.Driftssimulering IC2 ........................................................................................................................................116.Drift og Vedligehold.........................................................................................................................................116.1.Vedligeholdelse af IC4/IC2..............................................................................................................................116.2.Drift IC4 ..........................................................................................................................................................116.3.Drift IC2 ..........................................................................................................................................................136.4.Idriftsættelse af nyt materiel..........................................................................................................................13
Side 2 af 13
1.1.1.
Program overordnetSiden sidstRekruttering af ingeniører pågårHavarikommissionens endelige rapport blev offentliggjort den 30. augustPermanent tilladelse for IC4 modtaget den 30. august . I løvfaldsperioden er der restriktion på 140 km./t.Kontrakt/samarbejdsaftale med Power Pack leverandøren i Italien afventer fortsat underskrift fra deres ledelse.
ƒƒƒƒ
IC4ƒƒƒƒƒ
Det sidste IC4 togsæt er ankommet til DanmarkAnsaldoBreda har i august leveret 2 IC4 togsæt. I alt er der dermed leveret 80 ud af 82 IC4 togsætI august har IC4 med passagerer kørt med en gennemsnitlig rettidighed på 94,4 % og en pålidelighed på 96,1 %4 IC4 driftstogsæt er overdraget til AnsaldoBreda for TCMS-udvikling og testFokus på den endelige og komplette leverance af IC4 med hele dokumentationspakken
IC2ƒƒ
AnsaldoBreda har ikke leveret IC2-togsæt i august. Dermed er der fortsat leveret 18 ud af 23 togsætI august har IC2 ikke kørt med kunder, da de afgange i regionaltrafikken, som de er indsat i, ikke har kørt isommerferieperioden
ƒ
2 IC2 driftstogsæt er overdraget til AnsaldoBreda for TCMS udvikling og test
TCMSƒTest og verifikation af den første IC4 TCMS opgradering (pakke 2.1) er afsluttet med high speed test i Vojens. Nuforestår assessors arbejde med verifikation af udviklings-, og testaktiviteterne. IC2 leverancen undergår statisketests. De næste TCMS pakker er i designfasenƒ
Processen ”at oplære DSB til TCMS/IDU programmering” pågår tilfredsstillende
Multibel 3ƒ
Sikkerhedsarbejdet vedr. multipel 3 pågår, og multipel 3 forventes at være klar til kørsel i blandet trafik idecember 2013
Side 3 af 13
ƒ
1.2.
Største udfordringer
De største udfordringer er aktuelt:ƒƒƒƒAnsaldoBreda er presset op mod deadline, og tonen skærpes fra DSB’s sideDer forestår et større testarbejde som følge af Trafikstyrelsens løvfaldsbegrænsning. DSB er i færd med atplanlægge og inddrage underleverandører og assessorerAt indarbejde forbedringer på togsættene således, at driftsstabiliteten stiger som ønsket og planlagtAt forbedre den daglige leverancesituationAt få afdækket løsningsrummet omkring støj fra udstødningen.
ƒ
1.3.
Overordnet status IC4 og IC2
DSB havde ved udgangen af august overtaget 80 IC4 - og 18 IC2 togsæt. 24 IC4-togsæt var disponeret til drift fredagden 30. august 2013, og behovet på 16 togsæt (samt 3 togsæt til driftsreserve) til den planlagte kørsel var dermeddækket. For IC2’s vedkommende var der ikke efterspurgt togsæt til drift, fordi de regionaltogsafgange, hvori IC2kører, ikke kører i sommerperioden. De øvrige IC4-togsæt og IC2-togsættene blev anvendt til andre formål, jf.tabellen herunder.Herunder fremgår status for IC4- og IC2-togsættene fredag den 30. juli 2013.Det skal bemærkes, at der er tale om etdynamisk billede, som ændrer sig løbende.ABKontraktIkkeleveretAfmeldtOvertagetAfventerombygningUnderombygningDrifts-simulering
DSBTCMSEftersyn1Inspektioner2Reparationer3Dispo- Køreplans-neretbehovtil drift4
IC4-NT-MPTOIC2
83146923
2025
1010
80146618
1310534
6241
132118
4-42
5-5-
2-2-
13-133
240240
16--0
1) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.2) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.3) Inkl. nulstillinger.4) Tallet Indeholder driftsreserve, som er på 3 togsæt for IC4 og 1 togsæt for IC2.I juli er reserven dog 2 togsæt.5) 4 NT-togsæt afventer opgradering til MPTO, mens 6 NT-togsæt er opgraderet men afventer pakkeindbygning
2.2.1.
Status leverancer fra AnsaldoBredaSamarbejde
DSB og AnsaldoBredas aftale af december 2012 indebærer bl.a., at:1.2.3.4.5.6.DSB får annulleringsret for de togsæt, der ikke er leveret til en bestemt dato (ultimo september 2013 for IC4og ultimo oktober 2013 for IC2). Dog indtræder forsinkelsesregimet igen pr 31 marts.AnsaldoBreda anerkender DSB’s kompensationstilgodehavende på 550 mio. kr. for de forsinkede togsætDSB sikrer aftale om overdragelse af computersoftware mv.Rabataftalen på 500 mio. kr. (hvoraf ca. 200 mio. kr. er udnyttet) forlænges til ultimo september 2013.DSB afgiver ordre på en række vitale reservedele og opgradering af togcomputersoftware (mod sikkerhed)Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter
DSB's bestyrelse gav tilslutning til at indgå aftale den 18. december 2012.
Side 4 af 13
Med afregning af togsæt 9, der henstår i Libyen, er den officielle reviderede kontraktleverance nedbragt til 82 IC4.
2.2.
Leverance IC4 MPTO
AnsaldoBreda har i juli leveret 2 MPTO-togsæt, så der nu er leveret i alt 80 MPTO-togsæt til DSB. AnsaldoBredamangler at levere 2 togsæt. Begge togsæt er i AnsaldoBredas varetægt i Danmark. De skal, jf. aftalen fra december2012, være leveret senest ultimo september 2013.2.3.Leverance IC2
AnsaldoBreda har ikke leveret IC2-togsæt i august. Status er, at der i alt er leveret 18 IC2 togsæt til DSB, og at derudestår 5 togsæt, som jf. aftalen fra december 2012 skal være leveret senest ultimo oktober 2013.Med afslutning af IC4 produktionen kan AnsaldoBreda alene fokusere på IC2 produktionen.2.4.Leverance af NT-materialer
NT-leverancen er en integreret del af aftalen fra december 2012. Her forpligtede AnsaldoBreda sig til inden udgangenaf marts at levere samtlige de materialer, der er nødvendige for, at DSB selv kan opgradere de NT-togsæt, som endnuikke er opgraderet til MPTO-togsæt.Forhandlinger med AnsaldoBreda om mangelfulde materialeleverancer er afsluttede, og alle materialer er leveret. .
3.
Fortsat udvikling i DSB-regi
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard. Ud over disse planlagte aktiviteter arbejder DSB med nedenforoplistede opgaver affødt af undersøgelsesaktiviteter benævnt ”Atkins- og ”DTU anbefalingerne”. Dertil kommer dennyligt udstedte ibrugtagningstilladelse, hvor nye krav er introduceret. På nuværende tidspunkt er det ikke muligt atrapportere, hvilken indflydelse det nye krav fra Trafikstyrelsen har på nedenstående aktiviteter. Dette vil blive afklareti løbet af snarest.3.1.Arbejde med Aktins anbefalinger
Den af Transportministeriets bestilte Atkins rapport, offentliggjort i oktober 2011, konkluderer, at de basalekomponenter og systemer i IC4 togsættene fundamentalt er sunde, og at toget gennem forbedringer med tiden kanindsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Nedenfor vises status for DSB’s arbejde med Atkins’anbefalinger:
AnbefalingOptimering af koblings-Funktionaliteten
StatusÅben
HandlingEU-udbud er gennemført og kontrakt er indgået iapril.Udvikling er startet op og indbygning er underplanlægning sammen med værkstedet.
Planƒ
1. kvartal 2013:
Kontrakt underskrevet 25. april.ƒDe første 3 prototypetogsæt er
opgraderetƒ1. kvartal 2014:
Cetifikat for brandtest er modtaget.Prototypetog er monteret og under testOprettelse afpålidelighedsteam (RIT) forat forbedre driftsstabilitetenLukketRessourcer til RIT:Den aftalte assistance fra Programmet iforbindelse med det forsatte arbejde med IC4/2 erydet
Indbygning færdig (ved 2 togsæt -indbygninger pr. uge)Under konsolidering
Side 5 af 13
Optimering af klimaanlæg(HVAC)
Atkinsanbefaling:lukket
Fortsat fokus på varmekomfort nu da vinteren2013 har afdækket yderligere udfordringer.Juridisk vurdering er ikke færdiggjort. Der arbejdesmod en revideret software, som vil løse disse.
LukketRIT team arbejder fortsat på at finde fejl,som indebærer, at der er periodiske fejlpå varmeanlægget.
Kvalitetlodninger:åbenOptimering afbremsesystemetÅben
DSB undersøger i øjeblikket om der er tale om enseriefejl.
Nedlukning af denne sag pågår
Atkins pegede på et mindre forhold relateret tilbremsefølere. Forholdet varetages i DSB’s arbejdemed DTU’s anbefalinger.
Se pkt. 3.3
Optimering af dør-/skydetrinÅben
Der er fortsat fokus på individfejl på. Løsning medfast vandring på skydetrin er indarbejdet i nysoftwareEkstern konsulent er tilknyttet.Der er igangsat et arbejde med at analysereankomst og afgangsfunktionalitet, herunder døreog trins driftsstabilitet. Et stort antal forslag eridentificeret. Aktuelt sammenstilles disse medhenblik på beslutning.
Ny soft- og hardware opdateringforestår.Statusnotat med indstilling om denvidere proces er under kvalitetssikring
.
3.2.
Arbejde med DTU anbefalinger
Trafikstyrelsen har indgået kontrakt med DTU, der skal udrede begrebet lav adhæsion. Arbejdet pågår, og derafholdes løbende statusmøder, hvor Banedanmark, DSB og Trafikstyrelsen er repræsenteret.I april har der været afholdt et internationalt seminar om fænomenet lav adhæsion med deltagelse af specialister fraEngland, Holland, Sverige og tyskland. Der arbejdes intenst med fænomenet i disse lande, hvor barrierer er etableret.Opfølgende møde med Trafikstyrelsen, Banedanmark og DSB har været afholdt på DTU.Det forventes, at DTU vil afrapportere i sensommeren.Med baggrund i Havarikommissionens undersøgelse i forbindelse med hændelsen ved Marslev i november 2011, hvoret togsæt passerede et rødt signal, har DSB indført henholdsvis blivende og midlertidige tiltag på IC4s bremsesystem iform af krav udover EU-normkrav. Med den nylige rapport offentliggjort har DSB endnu ikke taget stilling til aktionersom følge af de i rapporten anførte anbefalinger.DSB har implementeret 5 af DTU’s nedenstående anbefalinger.
Side 6 af 13
ID
Anbefaling
Status
Handling
Plan
a)
Permanent indkobling afmagnetskinnebremsen, som kunnehave reduceret bremselængden vedMarslev.
Lukket
DSB har implementeret anbefalingen isikkerhedsinstruks SIN 128 for IC4 siden februar2012 og for IC2 i SIN 136.
LukketSe også pkt. b)
b)
Tilpasning af lognings- ogbremsesystemet, såmagnetskinnebremsen aktiveresautomatisk ved høj ”slide”
Åben
DSB vil følge anbefalingen. P.t. udvikleskravspecifikation for den nødvendige udvikling iTCMS og i bremsecomputer BCU.1
Indarbejdes ikommende TCMS ogBCU ændringer. Der ersiden 1. martsafventetAnsaldoBredastilbagemelding på, omdet kan indgå i sidsteIC4 pakke.
c)
Revideret kørepolitik (fx reducerethastighed)
Lukket
DSB har udviklet rev. kørepolitik godkendt afassessor, som vil indgå i ansøgning omibrugtagningsforlængelse efter 30. september2013.Trafikstyrelsen har sat generelhastighedsbegrænsning som betingelse i nytilladelse.
Lukket
d)
Ændring af infosystemet i forhold tilny køreinstruks
Lukket
DSB har udviklet ændret infosystem omfattendeen infokampagne om kørsel ved glatte skinner tillokoførere, brush-up uddannelse, ligesom enhenvisning til varslingssystemet er under udviklinghos Banedanmark.Trafikstyrelsen har sat generel hastighedsbegræns-ning som betingelse i ny tilladelse.
Lukket
e)
Ændring af rørføringsfejlen ibremsepanelet
Lukket
Samtlige drifttog er ombygget. Ændringengennemføres nu i serieproduktionen. Der erkommunikation med Faiveley om levering af desidste stumper til lagerføring m.m.
LukketSamtlige driftstog erombygget, og nyeombygges indenpassagertrafik.
f)
Identificering af årsag til, atretarderen ikke giver denkommanderede bremsekraft
Åben
DSB vil følge anbefalingen. DTU har indvilget i atdeltage i fastlæggelse af løsningsrummet.
Se bemærkningherunder
Sebemærkningherunder
Diskuteret med Faiveley på møde 9. november2012.
g)
Bedre tilpasning af IC4 cross-blending (flytning af bremse-kraftmellem akslerne) til retarderen
Åben
DSB vil følge anbefalingen. DTU har indvilget i atdeltage i fastlæggelse af løsningsrummet.
Se bemærkningherunder
Sebemærkningherunder
Samarbejde mellem Faiveley – KnorrBremse ogDSB er etableret. Koncept for ændret bremse-styring er udviklet og under diskussion. Se fodnote1.
1
Faiveley har betinget sig, at ændringen kan foregå efter de standarder, som bremsecomputeren er udviklet i henhold til - imodsætning til EN 50128.
Side 7 af 13
ID
Anbefaling
Status
Handling
Plan
h)
Forbedring af reference-hastighed tilATC’en, så den bliver mere robustog præcis
Åben
DSB overvejer mulige problemløsninger.Diskuteret med Faiveley på møde 9. november
Se bemærkningherunder
Sebemærkningherunder
2012. Løsningsrummet er nu klarlagt og deforskellige muligheder undersøges. Forbedringerfra de andre tiltag overvåges løbende.
i)
Tilpasning af Wheel Slide Protektiontil den nyeste standard
Åben
Toget er monteret med et anerkendt UIC WSPsystem. Større ændringer, herunder udskiftning tilnyere WSP systemet, kræver omfattendegodkendelse og grundig teknisk og kommercielundersøgelse.
Trafikstyrelsensfremtidige fortolkningafHavarikommissionensrapport afventer
J)
Ny software til bremsecomputeren(BCU)
Åben/Lukket
Der er identificeret en fejl i BCU. Fejlen iovervågningen af bremsen kan alene identificeresved bremsning på meget glatte skinner. Denindebærer, at toget kan blokere på to aksler.
Opdatering af BCUsoftwaren er i procesog forventes testet påtogsættene ultm.september.
Bemærkning:Som ovenfor beskrevet vil DSB genbesøge DTU anbefalingerne i lyset af Havarikommissionens rapport ogTrafikstyrelsens ibrugtagningstilladelse, for herefter at optimere de fremtidige tiltag.3.3.Design IC4
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard. Dette er frem mod 2012 foregået som design af ændringersamlet i "pakker", hvor hver ændring har rekonfigureret togsættene til et højere niveau.Herefter sker udviklingen af IC4 som enkeltændringer, hvilket stepvis vil øge fleksibilitet og muligheder for ad hoc atindføre ændringer.De første nødvendige forbedringer for yderligere indsættelse af IC4 er foreløbigt identificeret til at være:123Hæve hastigheden til 180 km/t , jf. 3.2.Gennemførelse af projektet ”forbedring af koblingsfunktionaliteten” (Atkins anbefaling), jf. afsnit 3.1.Afkortning af stationstiden (tiden, der går fra toget ankommer, til det afgår fra perron), jf. afsnit 3.1.
3.3.1. Udvikling af ændringer til IC4Alle ændringer, der indføres efter, at pakke 2 er monteret, bliver i hovedtræk prioriteret således, at 1. prioritet ersikkerhedsforbedrende tiltag, 2. prioritet er driftsforbedrende ændringer og 3. prioritet er kundeforbedrende tiltag.Som tillæg til pakke 2 er indtil nu klargjort yderligere 24 ændringer. Disse bliver løbende monteret i pakkeproduktio-nen i Randers og på driftsværkstedet i Århus.Det har været prioriteret at driftsforbedre togsættene, før der ansøges om sammenkobling af tre togsæt. Arbejdetmed at verificere funktion og sikkerhed med 3 koblede togsæt er nær afslutning. Kørsel i tunnelen er gennemførtuden overraskelser. Erfaringerne fra kørslerne er bearbejdet. Næste skridt er egentlig driftssimulering med 3 kobledetogsæt - ansøgningen om at få indsat konfigurationen med 3 togsæt i blandet trafik afventer den af Trafikstyrelsen
Side 8 af 13
foreskrevne 3. parts assessment af arbejdet. Dette samt arbejdet mod den endelige ansøgning om passagertrafik erunder udarbejdning.3.4.Design IC2
I lighed med ændringer på IC4 har DSB gennemført 45 ændringer for IC2 togsættene (pakke A), som har haft detprimære mål at forbedre driftsstabiliteten i vinterperioden. De er godkendt internt iht. den nye bekendtgørelse 56 omgodkendelse af jernbanemateriel, der afløser bekendtgørelse 1030.3.4.1. Udvikling af ændringer til IC2Som for IC4 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af IC2-togsættene ud over den med AnsaldoBreda aftalteleveringsstandard. Dette er frem mod 2012 foregået i en samlet pakke ”Pakke A”, hvor hver ændring har rekonfigu-reret togsættene til et højere niveau.Herefter sker udviklingen af IC2 som enkeltændringer, hvilket stepvis vil øge fleksibilitet og muligheder for ad hoc atindføre ændringer.3.5.Myndighedsbehandling
På basis af typegodkendelserne, som løbende opdateres, udstedes der for hvert enkelt togsæt en ibrugtagnings-tilladelse, som frigiver togsættene til kørsel med passagerer i blandet trafik.I takt med, at DSB udvikler togets funktionalitet, skal der løbende etableres nye processer, der sikrer, at toget somindivid fortsat er sikkert. Der vil med udviklingen af sikkerhedsledelsessystemet og Trafikstyrelsens forvaltning aflovsættet løbende være behov for at justere anvendelse af assessorer til at foretage verifikation af processer for atsikre, at processer gennemføres korrekt og ens hver gang.Trafikstyrelsen har den 30. august fremsendt permanent tilladelse til drift af IC4. Trafikstyrelsen har i deres tilladelseinddraget de anbefalinger, der findes i Havarikommissionens endelige rapport.3.6.TCMS IC4
3.6.1. Udvikling af pakkerGrundlaget for den videre udvikling af TCMS er skabt gennem aftalen med AnsaldoBreda, og første skridt er tagetmed ansættelse af personale, der kan bidrage til, at viden om TCMS programmering kan overføres til DSB.Hen over de kommende år vil specielt opgaven med at overføre viden fra AnsaldoBreda til DSB kræve en indsats for,at DSB kan opnå uafhængighed af AnsaldoBreda. Processen mod at blive uafhængig af AnsaldoBreda er sat i værk, ogAnsaldoBredas tilknyttede underleverandør, der udvikler TCMS på vegne af AnsaldoBreda, arbejder velvilligt med denfælles udfordring det er at oplære de programmører DSB har tilknyttet.Videre er aftalens indhold analyseret og det eksakte antal togsæt, der skal anvendes til TCMS test, er fastsat. Antalleter under validering ved indhentning af information fra AnsaldoBreda. AnsaldoBreda har senest meddelt at de ikke kanvurdere overordnet antal togsæt længere end tre måneder ud i fremtiden. Disse togsæt vil, når de anvendes til testikke være til rådighed for passagertrafik.3.6.2. Status på softwarepakkerneMed aftalen i december 2012 og kravspecifikationer til de ændringer, der ønskes gennemført, er grundlaget for denvidere udvikling etableret. Funktionalitetsudvidelserne omfatter følgende: Pakke 2.1, 2.2.a og 2.2, som primært erdriftsforbedringer, IC4 sammenkobling af 4 togsæt, tilpasning til det nye signalsystem ERTMS samt IC2 Porting, dvs.overførsel af TCMS forbedringer fra IC4 softwaren til IC2 softwaren.
Side 9 af 13
Internt i DSB er der arbejdet med specifikationer af de mere komplekse punkter i pakke 2.2, så de bliver klar til viderebearbejdelse af AnsaldoBreda. Specifikationerne er sendt til AnsaldoBreda.Aktiviteter pågår i et TCMS testcenter i Fredericia, hvor 4 IC4 og 2 IC2 togsæt under AnsaldoBredas ledelsegennemgår indledende test.Til de dynamiske test i Fredericia er tilladelse fra Trafikstyrelsen modtaget. Til de kommende test i Vojens eransøgning udarbejdet. Dialog med Trafikstyrelsen herom er gennemført, tilladelse forventes snarest.AnsaldoBreda/Starts arbejde med pakke 2.1 går fremad efter planen, således er fase 1, 2 og 3 meldt færdig afAnsaldoBreda. Dette er nu under vurdering af DSB og Assessor.3.6.3. ØvrigeAftalen af 18. december 2012 beskriver at DSB har ret til at ordre for 20 mill. kr hardwarekomponenter efter DSB’seget valg. Den ordre er afgivet rettidigt.
4.4.1.
ProduktionProduktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2
Aktuelt er 63 togsæt opgraderet med pakke 2D/2.I august er 3 togsæt blevet opgraderet med pakke 2.4.2.Produktion IC4 – opgradering af NT togsæt
I NT-MPTO er alle omløbsdele nu modtaget fra AnsaldoBreda.DSB færdiggør de igangsatte togsæt - aktuelt har et NT-togsæt afsluttet test og er leveret/klar til indbygning af pakke2 – og har valgt at udskyde ombygningen af de sidste NT-togsæt til 2014 for at færdiggøre alle MPTO togsæt leveretfra AnsaldoBreda.4.3.Produktion IC2 - opgradering med vinterpakken
Aktuelt er 13 togsæt opgraderet med vinterpakken.I august er 1 togsæt blevet opgraderet med vinterpakke.
5.5.1.
DriftssimuleringDriftssimulering IC4
Der er pt. 13 IC4 (2 NT og 11 MPTO) togsæt i driftssimulering puljen:ƒƒ
3 togsæt under driftssimulering2 togsæt er monteret med ny koblingsløsning, som skal igennem et testforløb , der forventesfærdiggjort i november 20138 togsæt har Trafikstyrelsens tilladelse til driftssimulering. Driftssimulering af disse togsæt er underplanlægning, er i færd med at blive driftssimuleret.
Side 10 af 13
5.2.
Driftssimulering IC2
DSB har 8 IC2 togsæt i driftssimuleringspuljen.Heraf:ƒƒ
3togsæt er under driftssimulering5 togsæt har Trafikstyrelsens tilladelse tildriftssimulering. Driftssimulering af disse togsæt er underplanlægning
6.6.1.
Drift og VedligeholdVedligeholdelse af IC4/IC2
Leverancen af materiel til drift har været stabilt stigende men er fortsat udfordret i forhold til målet. I august månedhar ombygningsarbejdet på Lillebæltsbroen betydet, at IC4 kørsler mellem landsdelene har været indstillet ind til den18. august 2013. Frem til denne dato har der dermed ikke kunnet køres togsæt til værkstedsfaciliteterne i KAC, Dettehar betydet, at alle 7 døgns inspektioner er blevet udført i værkstedet i Aarhus, hvilket også har givet udfordringer.Der arbejdes på at kunne effektivisere inspektioner og dermed kunne sikre en stabil leverance, men der udstår enrække testkørsler, før inspektionsintervallerne kan reduceres.Reservedelssituationen forsinker løbende vedligeholdet og giver togsæt ude af drift. Dette problem vil blive mereudtalt efterhånden som kilometerproduktionen stiger. Dette vil udgøre en flaskehals i fejludbedringerne et stykke tidfrem i 2013. Der er løbende dialog om problemstillingen, men hele indkøbs organisationen med identificering ogindgåelse af leveranceaftaler med tidligere AnsaldoBreda underleverandører er en omfattende og langsommeligproces.Der arbejdes ligeledes med at optimere eftersynsintervaller. Ud fra løbende opfølgning på togsættenes dagligepræstationer arbejdes der desuden med forbedringer af delsystemer og enkeltkomponenter på togsættene, sådriftsstabiliteten og pålideligheden øges.6.2.Drift IC4
ƒIndsættelsesplanI forbindelse med K13 med start 9. december 2012 er IC4 blevet indsat i landsdelstrafikken. Efter en pause hen oversommer er IC4 blevet genindsat i landsdelstrafikken den 18. august. Den store ændring er, at der nu køres meddobbeltraktion i de fire X-Lyn afgange i landstrafikken.Yderligere indsættelse af IC4 og IC2 materiel i passager trafik vil ske til køreplanen for 2014(K14), der træder i kraft idecember 2013..ƒDriftsstabilitet IC4Herunder ses den foreløbige indsættelse af IC4 i passagerdriften. Tallene er opgjort pr. 5. september 2013 og er udendriftsreserven, som i øjeblikket er på 3 togsæt.
Side 11 af 13
Idriftsættelse IC4
Fase0123Fra11. juli 201213. august201224. september201209. december2012 (K13)KorridorAarhus-EsbjergAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-Frederikshavn1København-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-Frederikshavn1København-Aarhus X-lynX-lyn dobbelttraktion(udsat, ej behov)Aarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-FrederikshavnKøbenhavn-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-FrederikshavnKøbenhavn-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-FrederikshavnKøbenhavn-Aarhus X-lynAntaltogsæt12244913291320913291309134
Driftsstabilitet
Pålidelighed97,7%93,7%98,0%Rettidighed95,7%96,1%93,2%Km. ml.hændelser3.2194.7153.394Km. ml.nedbrud57.94659.72827.526
96,8%
95,4%
3.745
42.567
4
25. februar2013
96,1%
98,2%
3.148
32.801
5
02. april 2013
95,4%
94,7%
3.469
45.460
6
30. juni2013
95,4%
94,8%
3.629
48.697
7
18 august2013
96,1%
94,7%
4.099
52.940
Ses der isoleret på august måned, har IC4 genoptaget kørslen i landsdelstrafik den 18 august. Rettidighed ogpålideligheden ligger meget stabilt, dog med et lille fald i rettidigheden og en lille stigning på pålideligheden.Nedenstående graf viser udviklingen i daglige leverancer af IC4 togsæt til passagerdrift målt kl. 8.00 hver morgen
Side 12 af 13
6.3.
Drift IC2
ƒIndsættelsesplanIC2 er indsat i regionaltogssystemet Vejle-Fredericia-Kolding. Fordelen ved dette system er, at det kun kræver totogsæt.Yderligere IC2 indsættelse er udskudt indtil videre, men vil ske i nuværende regionaltogssystem mellem Vejle-Fredericia-Kolding samt på Vestfyn. Fordelen ved at vælge mindre togsystemer er, at der vil være tale om småisolerede systemer, hvor eventuelle driftsproblemer i opstarten kun vil have begrænsede konsekvenser for andrestørre togsystemer.
ƒDriftsstabilitet IC2I sommerperioden og frem til den 16 september kører regionaltogssystemet mellem Vejle og Kolding ikke på grundaf sporarbejde. Der er derfor – helt efter planen – ikke anvendt IC2 i passagerdrift i august måned.6.4.Idriftsættelse af nyt materiel
Idriftsættelse af nyt materiel er ikke nogen nem opgave. I figuren herunder vises den gennemsnitlige udvikling ikilometer mellem hændelser for IC4 og IC2 og for DSB’s øvrige litra. Sammenligningen tager afsæt i 1.idriftsættelsesår.
Side 13 af 13