Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 368
Offentligt
1394401_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Journal TS50404-00004
Dato 18.08.2014
Rettelse til rapporten ”Optimering af stationsstrukturen”
vedr. Farumbanen
I Trafikstyrelsens rapport ”Optimering af stationsstrukturen” er der
sket en beklagelig regnefejl i forbindelse med beregningerne af pas-
sagereffekterne ved optimeringsforslaget for Farumbanen på S-
banenettet.
Udover at nedlægge stationerne i Dyssegård og Skovbrynet består
optimeringsforslaget i at omlægge driften, således at der kun køres én
linje (A), hvor der i dag køres to linjer (A og H – linje H dog kun i
myldretiden).
Fejlen er opstået i forbindelse med beregningerne af passagereffek-
terne ved optimeringsforslaget for Farumbanen. I beregningerne af
passagereffekterne er der indlæst en køreplan for optimeringsforsla-
get med 10 minutters drift i hele driftsdøgnet. I optimeringsforslaget
er der dog kun 10 minutters drift i dagtimerne, mens der er 20 minut-
ters drift uden for dagtimerne. Den indlæste køreplan i beregningerne
af passagereffekterne har dermed en højere frekvens end den reelle
køreplan for optimeringsforslaget. Dette betyder, at de beregnede
passagereffekter ved optimeringsforslaget er væsentligt mere positi-
ve, end de reelt vil være.
Overordnet betyder regnefejlen at Trafikstyrelsen ikke kan holde fast i
konklusionen om at der er store fordele ved at nedlægge Dyssegård
og Skovbrynet med det præsenterede optimeringsforslag. Tværtimod
vil passagereffekterne være negative.
Konkret er konsekvenserne af regnefejlen følgende:
I rapporten er den årlige effekt af optimeringsforslaget beregnet til
662.000 flere passagerer og en vækst i transportarbejdet på 8 mio.
passagerkm. Dertil kommer øgede nettobilletindtægter på 8 mio. kr.
og togdriftsbesparelser på 24 mio. kr.
Efter rettelsen bliver den årlige effekt af optimeringsforslaget ca.
233.000 færre passagerer og et lille fald i transportarbejdet på ca. 2
mio. passagerkm i forhold til en videreførelse af dagens køreplan.
Som følge af det faldende passagertal vil nettobilletindtægterne på
Side 1 (2)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
strækningen falde med ca. 2 mio. kr. om året. Nedlæggelsen af linje H
vil naturligvis fortsat medføre en togdriftsbesparelse, dog kun på ca.
18 mio. kr. om året.
Passagertallet på Farumbanen vil således falde, hvis optimeringsfor-
slaget gennemføres. Selvom der samtidig opnås besparelser på tog-
driften, vil optimeringsforslaget samlet set ikke medføre en forbedring
af driften på Farumbanen.
Trafikstyrelsen kan på denne baggrund ikke anbefale at gennemføre
forslaget, herunder at nedlægge stationerne i Dyssegård og Skovbry-
net.
Notat
Journal TS50404-00004
Dato 18.08.201
Side 2 (2)