Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 365
Offentligt
1393743_0001.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. juni 2014
Rapportperiode: Juni 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i juni med en rettidighed på 93,7% og en pålidelighed på 86,9%.
Antallet af IC4 togsæt godkendt til passagerdrift er blevet forøget med 1
togsæt og ligger med udgangen af juni på 66. Antallet af togsæt, som er
planlagt stillet til rådighed ligger ligesom i maj på 32 togsæt inkl.
driftsreserve. Den gennemsnitlige leverance til drift i juni var 31 IC4 togsæt.
Antallet af km mellem hændelser ligger på 4.068 km og dermed næsten på
samme niveau som for maj måned. Der arbejdes fortsat intenst med at øge
driftsstabiliteten. Fokusområder er især optimering af motoren, forbedring af
stabiliteten af kommunikationen mellem togsæt, samt sikkerhedsarbejdet
med assessment af ændringer.
IC2 kørte med en rettidighed på 96,6% og en pålidelighed på 26,2%.
Pålideligheden er påvirket af den øgede fokus på IC4 leverancen. Der er
fortsat 12 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift og den aktuelle plan er
anvendelse af 7 togsæt i drift inkl. driftsreserve.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen er blevet
indbygget på 43 driftstogsæt og viser en tilfredsstillende reduktion af
støjniveauet. Løsningen er planlagt færdigindbygget på de sidste driftstogsæt
henover sommeren 2014.
Forøgelse af driftspuljen
DSB har ibrugtagningstilladelser til alle 82 togsæt. 77 af disse togsæt er
blevet opgraderet med fuld pakke 2D/2. 11 af disse kører i overvåget
prøvedrift. Driftspuljen blev i maj måned forøget med 1 togsæt og ligger nu
på 66 togsæt.
Teknisk udvikling:
DSB har besluttet at justere forløbet for udvikling af softwarepakker.
Derved er fokus i første omgang på øgning af IC4s bremseeffekt for hurtigst
muligt at imødekomme Trafikstyrelsens krav til nugældende normopfyldelse
samt Havarikommissionens anbefalinger. Desuden fokuseres der på
forbedring af stabiliteten af kommunikationen mellem togsæt i multipel drift.
Under udvikling af softwarepakker blev der konstateret kommunikations-
problemer mellem IC4 togsæt i multipel opkobling, som kan være generende
i drift. Det resulterede i at DSB underrettede Trafikstyrelsen den 20. juni om
midlertidig suspendering af driften med 2-koblede togsæt.
ƒ
ƒ
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393743_0002.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. juni 2014
Rapportperiode: Juni 2014
Kommunikationsproblematikken består i at mastertogsættet i multipel
oprangering mister computerforbindelsen til et enkelt togsæt i rækken,
hvilket resulterer i nogle uhensigtsmæssigheder for driften. Toget kan dog
under alle forhold bringes til standsning via det computeruafhængige
trykluftbaserede bremsesystem, som sikrer, at der også i situationer med
kommunikationsproblemer mellem togsættene bremses på alle togsæt. Der
er flere forhold, der allerede er blevet afdækket i forbindelse med mangelfuld
kommunikation mellem togsættene i multipel drift, og DSB vil til bunds i
problematikken, inden der igen køres koblet.
ƒ
Diverse:
DSB har den 23. juni besluttet at igangsætte en ny undersøgelse af IC4/2-
togene for at få belyst, om det er realistisk og økonomisk forsvarligt at få
togene ud at køre med en tilstrækkelig høj driftsstabilitet.
Dette sker på baggrund af at de seneste par års driftserfaringer viser at ikke
alle togets komponenter er af den ønskede kvalitet. Desuden har Togfonden
med den planlagte investering i el-tog ændret forudsætningen for togets
opgave i landsdeltrafikken.
DSB ønsker derfor at få uafhængige eksperter til at belyse, om det stadig vil
være økonomisk og risikomæssigt rigtigt at fortsætte hele eller dele af
arbejdet med at bringe IC4/IC2 op på et niveau, hvor de kan indsættes i
landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt.
Sideløbende med denne undersøgelse vil DSB udarbejde en plan for
konsekvenserne af ekspertvurderingen.
2. Drift
2.1 Drift IC4
2.1.1
Indsættelsesplan IC4
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag
(gs.)
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog*
Driftsreserver
-----------------------------------------------------
I alt
14
1
8
9
---------------------
32
Nuværende plan
*Fra den 20.06. er der truffet beslutning om kun at bruge 4 togsæt i lyntogene
(enkelttraktion i stedet for dobbelttraktion).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393743_0003.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. juni 2014
Rapportperiode: Juni 2014
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393743_0004.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. juni 2014
Rapportperiode: Juni 2014
2.1.2
Driftskvalitet IC4
Denne måned
Sidste måned
94,8%
91,4%
4.378
30.645
ÅTD
94,8%
91,1%
5.856
50.965
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
93,7%
86,9%
4.068
31.324
2.1.3
Materielleverancer IC4
Denne
måned
Sidste måned
ÅTD
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
95,2%
93,9%
91,0%
2.2 Drift IC2
2.2.1
Indsættelsesplan IC2
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt (gs.)/dag
Nuværende plan
Regional Vest
Driftsreserve
-------------------------------------------------------
I alt
4
3
-------------------
7
2.2.2
Driftskvalitet IC2
Denne måned
Sidste måned
96,2%
67,6%
2.155
9.337
ÅTD
93,6%
62,6%
2.860
12.479
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
96,6%
26,2%
1.935
9.674
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393743_0005.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. juni 2014
Rapportperiode: Juni 2014
2.2.3
Materielleverancer IC2
Denne måned
Sidste måned
12,9%
ÅTD
39,7%
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
27,9%
3. IC4/2 Vedligehold
Aktuelle fokusområder :
ƒ
Reservedelsforsyningen:
Der er indkøbt materialer til supplering af reservedelsmængderne på de
områder, hvor der konstateres stigende forbrug og der er bestilt ekstra
motorer. Lagerføring af IC4 materialer der er leveret ifm. forlig og
aftaletekster er afsluttet.
Forbedring af km. mellem hændelser (MDBF):
MDBF-udviklingen for IC4 er faldet i juni og slutter ultimo måneden på 4.068
km. Der er fortsat stor fokus på drifts- og funktionsforbedrende tiltag.
RIT-teamet, der arbejder med driftsforbedrende undersøgelser og
anbefalinger, har primært arbejdet med følgende områder:
Fejlmeldinger på infoskærmen: Undersøgelser viser, at der både er tale
om individfejl på enkelte togsæt samt betjeningsfejl. Værksted er
instrueret og dialog omkring betjeningsmæssig opmærksomhed er
etableret.
Kommunikationsstabilitet mellem 2 togsæt i multipel drift.
Instruktion for justering af generator ift. frekvens og spænding.
Forbedring af luftcirkulering for kølingen af generatorerne.
ƒ
ƒ
Reduktion af eftersynsintervaller:
Værkstedsarbejdet i forbindelse med den krævede justering af
udstødningssystemet på IC4 togsættene for at blive fritaget for de
oprindelige 7-døgns-inspektioner fortsætter. Ultimo juni er 46 togsæt
modificerede.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393743_0006.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. juni 2014
Rapportperiode: Juni 2014
4. IC4/2 Ombygning
Nedenfor vises en oversigt over alle IC4 og IC2 togsæt. Der er tale om en status for
IC4- og IC2-togsættene opgjort pr. 30. juni 2014. Det skal bemærkes, at der er tale
om et øjebliksbillede, som ændrer sig løbende, og den gennemsnitlige leverance til
drift i juni var 31 IC4 togsæt og 2 IC2 togsæt.
IC4/IC2
Togsætoversigt
I
alt
Afventer
ombyg-
ning
IC4
-NT
-MPTO
IC2
82
14
68
23
5
5
0
0
Drifts-
simu-
lering
11
9
2
11
Godkendt til
passager-
kørsel
66
-
66
12
9
-
9
0
3
-
3
3
5
-
5
2
19
-
19
6
30
0
30
1
TCMS
Efter-
syn
1
Inspek-
tioner
2
Repara-
tioner
3
Til rådighed
for driften
1
) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.
) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.
) Inkl. nulstillinger.
2
3
5. Tekniske udviklingsprojekter
For at udvide og forbedre togets funktionalitet arbejdes der med følgende tekniske
udviklingsprojekter:
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393743_0007.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. juni 2014
Rapportperiode: Juni 2014
Projekter
Optimering af kobling
ƒ
ƒ
Handling
Fastkobling:
Ifølge anbefaling fra Atkins er der udviklet
en forenklet koblingsløsning med
gummibælg.
11 togsæt er ombygget.
I forbindelse med ombygningen til
gummibælg-løsningen (Gaitor) er der
foretaget en undersøgelse af koblingens
øvrige funktionalitet. Undersøgelserne har
vist at koblingsudtrækket ikke virker
tilfredsstillende. Fokus er foreløbig rettet
mod koblingens glidelejer.
DSB har bedt den oprindelige leverandør om
at afdække de fundne udfordringer med
koblingerne og leverandøren har modtaget
10 koblinger til renovering, hvoraf 2 er
returneret.
Plan
Når de resterende koblinger er
tilbageleveret og evalueret, tages der
stilling til den videre proces.
Fastkobling
Driftskobling
Reduktion af
stationstider
Optimering af dør-
/skydetrin
Softwaren, der indeholder fast vandring på
skydetrin, er frigivet og p.t. opdateret på
alle togsæt i drift.
Desuden er løsningen til en stabilisering af
trinkonstruktionen fundet og der er dialog
med leverandøren.
Plan for trinstabilisering er
udarbejdet med leverandøren.
Ændringer foretages løbende i
efteråret.
Reduktion af støj fra
motorer og udstødning
Løsningen, der viser en tilfredsstillende
reduktion af støj ved udstødning, er ultimo
maj ombygget på 43 togsæt
De sidste driftstogsæt forventes
færdigindbygget henover sommeren
2014.
TCMS udvikling
TCMS udvikling er del af forliget med AB i
2012. Der arbejdes med nedenstående
løsninger:
Multipel 3 og
Pakke 2.1
(driftsforbedrende)
Assessor har færdiggjort assessment af
pakken med Assessorrapport dateret den 4.
juni. DSB har søgt om typegodkendelse den
12. juni 2013.
DSB afventer Typegodkendelse af
multipel 3 og pakke 2.1.
Pakke 2.2.a
(driftsforbedrende)
Slutdokumentation er godkendt af DSB.
Softwarepakken er klar til at blive installeret
på togsættene.
Opdatering af 2.2a software kræver
at pakke 2.1 er godkendt og
installeret på togsættene.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393743_0008.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. juni 2014
Rapportperiode: Juni 2014
Projekter
Pakke 2.2
(driftsforbedrende)
Handling
Under design
Plan
Arbejdet med pakke 2.2 har været
suspenderet pga arbejdet med
kommunikationen mellem togsæt i
multipel drift.
Multipel 4
Under udvikling af Multipel 4 pakken har
fokus bl.a. været på håndtering af ustabil
kommunikation mellem togsættene i
multipel oprangering.
Vigtigheden af at få dette løst allerede på de
igangværende driftstogsæt har gjort at DSB
holder softwaren på Multiple 3 niveau.
Fokus i denne pakke er aktivering af
magnetskinnebremse helt ned til 4 km/t
samt håndtering af ustabil kommunikation
mellem togsættene.
Assessors ansøgning om tilknytning
til opgaven er fremsendt til
Trafikstyrelsen.
IC2
porting (overførelse af
IC4 funktionaliteter til IC2)
Under design
For at sikre fortsat opretholdelse af driften
med IC2 ønsker DSB at der straks indføres
aktiv magnetskinnebremse ned til 4 km/t.
Denne ændring er under planlægning.
TCMS overdragelse
(Overtagelse af kildekoder
og udstyr samt
programmøruddannelse)
Der er foretaget evaluering af DSBs
kompetencer, og DSB har fået god indsigt i
togcomputerens funktionalitet.
Som følge af Marslev hændelsen i 2011 skal
DSB påvise IC4s bremseeffekt ved ekstrem
lav adhæsion ifølge krav fra Trafikstyrelsen.
Internt testforløb er afsluttet og
observationer derfra er under teknisk
behandling.
Uddannelsen vil være afsluttet i juli
2014.
Fjerne restriktioner i IC4
ibrugtagningstilladelsen
Løvfaldsbegrænsning (indført
efter Marslev hændelsen i
2011) på 140 km/t ønskes
fjernet og hævet til 180 Km/t
Ekstern assessor er inddraget.
Bremseleverandøren arbejder på at
sikre at de nugældende lovkrav til
togets bremser opfyldes og der
forventes test af en revideret
software til bremsecomputeren i juli
måned.
Optimering af IC2
funktionaliteter til IC4
niveau
IC2 har kun fået en mindre vinterpakke
monteret (pakke A). Der er foretaget en
evaluering af de ændringer, der er monteret
på IC4, og indholdet af Pakke B er besluttet.
P.t. pågår sikkerhedsproces,
designfasen inkl. dokumentation,
implementeringsplanlægning og
indkøb af materialer. Arbejdet med at
foretage installation af pakke B
forventes igangsat internt i DSB i juli.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393743_0009.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. juni 2014
Rapportperiode: Juni 2014
Projekter
Generelle
Implementeringer
i forbindelse med nyt
signalsystem:
Handling
Prototype af den nye radio er indbygget.
DSB har overdraget teknisk dokumentation
til leverandøren og afventer
serieinstallationen. Møde med leverandøren
om afklaring af tekniske spørgsmål er
afholdt.
Problemer ifm. kommunikation mellem
togcomputer og radio er under løsning.
Plan
Møde forventes afholdt i juli for
afklaring af hvorledes
kommunikationen mellem
togcomputer og radio kan løses.
GSM-R (radio)
ETCS (ny ATC)
6. Diverse
I forbindelse med de fundne revner i aksellejeskåle af IC4 og IC2 togsæt fortsætter
DSB med 7-døgns inspektioner på samtlige aksellejekasser på både IC4 og IC2
driftstogene. I juni måned er der under inspektioner fundet yderligere en revne på et
IC4 togsæt, som har været anvendt til kørsel i overvåget prøvedrift.
Der udføres desuden en dybereliggende undersøgelse af årsagen til revnedannelserne
af interne specialister sammen med DB Systemtechnik. Endelig rapport fra DB
Systemtechnik forventes primo juli.
9