Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. juni 2014
Rapportperiode: Juni 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i juni med en rettidighed på 93,7% og en pålidelighed på 86,9%.
Antallet af IC4 togsæt godkendt til passagerdrift er blevet forøget med 1
togsæt og ligger med udgangen af juni på 66. Antallet af togsæt, som er
planlagt stillet til rådighed ligger ligesom i maj på 32 togsæt inkl.
driftsreserve. Den gennemsnitlige leverance til drift i juni var 31 IC4 togsæt.
Antallet af km mellem hændelser ligger på 4.068 km og dermed næsten på
samme niveau som for maj måned. Der arbejdes fortsat intenst med at øge
driftsstabiliteten. Fokusområder er især optimering af motoren, forbedring af
stabiliteten af kommunikationen mellem togsæt, samt sikkerhedsarbejdet
med assessment af ændringer.
IC2 kørte med en rettidighed på 96,6% og en pålidelighed på 26,2%.
Pålideligheden er påvirket af den øgede fokus på IC4 leverancen. Der er
fortsat 12 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift og den aktuelle plan er
anvendelse af 7 togsæt i drift inkl. driftsreserve.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen er blevet
indbygget på 43 driftstogsæt og viser en tilfredsstillende reduktion af
støjniveauet. Løsningen er planlagt færdigindbygget på de sidste driftstogsæt
henover sommeren 2014.
Forøgelse af driftspuljen
DSB har ibrugtagningstilladelser til alle 82 togsæt. 77 af disse togsæt er
blevet opgraderet med fuld pakke 2D/2. 11 af disse kører i overvåget
prøvedrift. Driftspuljen blev i maj måned forøget med 1 togsæt og ligger nu
på 66 togsæt.
Teknisk udvikling:
DSB har besluttet at justere forløbet for udvikling af softwarepakker.
Derved er fokus i første omgang på øgning af IC4s bremseeffekt for hurtigst
muligt at imødekomme Trafikstyrelsens krav til nugældende normopfyldelse
samt Havarikommissionens anbefalinger. Desuden fokuseres der på
forbedring af stabiliteten af kommunikationen mellem togsæt i multipel drift.
Under udvikling af softwarepakker blev der konstateret kommunikations-
problemer mellem IC4 togsæt i multipel opkobling, som kan være generende
i drift. Det resulterede i at DSB underrettede Trafikstyrelsen den 20. juni om
midlertidig suspendering af driften med 2-koblede togsæt.
ƒ
ƒ
1