Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 362
Offentligt
1393072_0001.png
ASFALTINDUSTRIEN
22.8.2014
Folketingets Transportudvalg
Transportministeren
Trafikstyrelsen
Gyllekøretøjers slid på vejene
Siden Trafikstyrelsen den 18. marts 2011 gav tilladelse til, at køretøjer, med kommunens accept, kan
køre med forhøjet akseltryk (10 ton mod før 8 ton), se bilag 1, har det været drøftet, om det giver me-
re slid på vejen med tungere (gylle)køretøjer. For slid koster ekstra i vejvedligeholdelse, og hvem skal
nu betale? Kommunen, der ejer vejen? Landmanden, der kører med tungere køretøj? Eller entreprenø-
ren, der måske har ansvaret for at vedligeholde vejen i en 15 års funktionskontrakt?
Asfaltindustrien mener, at landbruget skal have gode rammebetingelser – herunder gode veje og ensar-
tede regler fra kommune til kommune. Vi medvirker gerne hertil ved f.eks. at indgå i en hurtigt arbej-
dende faglig/teknisk arbejdsgruppe f.eks. i KL-regi, der skal finde ud af, hvad der er op og ned på tun-
ge køretøjers tryk/slid på vejen/rabatten, idet der er udgivet forskellige undersøgeler med øjensynligt
forskellige konklusioner vedrørende tryk/slid. Vi er åbne over for inddragelse af objektiv tredjepart
heri – f.eks. Trafikstyrelsen.
Såvel vores praktiske erfaringer som teoretiske undersøgelser foretaget af Grontmij viser dog, at store,
brede køretøjer slider mere på de svage vejkanter end sædvanlige lastbiler/køretøjer. Det, som land-
brugets, ved Danske Maskinstationer og Entreprenører, seneste undersøgelse korrekt viser, er, at de
brede dæk trykker mindre pr. cm2 på overfladen. Men problemet er, at trykket fra tungere vogne for-
planter sig nedad i dybden og ødelægger veje nedefra. Og da store vogne med brede dæk oftere kom-
mer ud i kanten/rabatten på smalle veje, gør de betydelig skade her.
Heldigvis findes der gode, billige løsninger som kantforstærkninger og vigepladser. Kommunen behøver
altså ikke lave helt nye veje for at give landbruget og deres nye store køretøjer gode betingelser.
Det er godt, at landbruget investerer og øger produktivitet og indtjening ved brug af større maskiner.
Også kommunerne tjener på, at landbruget trives. Men det er ikke rimeligt, at en entreprenør risikerer
tab, fordi han har overtaget ansvaret for at drive en smal, svagt befæstet vej, f.eks. i en funktionskon-
trakt, og så pludselig opdager, at kommunen har omdannet den til trafikeret vej for kæmpekøretøjer.
Venlig hilsen
Anders Hundahl
Adm. direktør
Bilag 1- Brev fra Trafikstyrelsen af 18. marts 2011 vedrørende gyllekøretøjer
Grontmijs undersøgelse vedrørende tryk/slid findes på Asfaltindustriens hjemmeside, mens Landbru-
gets/DMEs undersøgelse kan fås ved henvendelse hertil.
Lautrupvang 2
|
DK-2750 Ballerup
|
+45 36 78 08 22
|
[email protected]
|
www.asfaltindustrien.dk