Ringsted den 21. august 2014
.
Til: Transportministeren og Transportudvalget.
Undersøgelsen af en udfletning øst for Ringsted skal fremskyndes
- ellers er resultatet givet på forhånd.
Transportministeren besluttede i maj at undersøge en udfletning placeret øst for Ringsted
til samme detaljeringsgrad, som det er tilfældet ved den vestlige overføring foreslået af
Banedanmark. Samtidig bygger Banedanmark videre på den nye bane fra Køge Nord til
Ringsted. Det har som konsekvens, at nye spor til 350 mio. kr. skal skrottes, hvis Folketin-
get beslutter sig for den østlige løsning. Banedanmark har med andre ord sat tommelskru-
erne på folketingspolitikere.
Langvarige planer for en udfletning i øst.
Undersøgelserne af en løsning i øst påtænkes ifølge Banedanmark startet i september 2014, og
afsluttet i januar 2016, når anlægsloven fremlægges for Folketinget, altså 16 måneder senere.
Efter gennemførelse af udbud og ekspropriationer i 2016, starter byggeriet i midten af 2017 og af-
sluttes i 2020 oplyser Banedanmark. I alt 5 år og 8 måneder efter undersøgelsen startede. Til
sammenligning bygges den 23 km lange strækning fra Køge Nord til Ringsted på 5 år.
Banedanmark har gennemført meget hurtige undersøgelser.
I marts 2013 aftalte partierne bag forliget om "Infrastrukturfonden" at bygge en overføring ved
Ringsted station. Banedanmark gennemførte undersøgelserne af en overføring placeret vest for
Ringsted fra maj til november, og fremsatte forslag til anlægslov i december 2013. Et samlet tids-
forbrug fra idefase til lovforslag på kun 7 måneder. Sammenligning af de to undersøgelser viser at
Banedanmark med ét skal bruge mere end dobbelt så meget tid til undersøgelser af en udfletning
øst for Ringsted, end hvad Banedanmark tidligere brugte for at undersøge en vestlig løsning.
Undersøgelsen af udfletningen ved Ny Ellebjerg gennemføres også meget hurtigt. Overføringen
øst for Ringsted består af de samme elementer som den ved Ny Ellebjerg. Her startede idefasehø-
ringen i maj 2014 og anlægsloven påregnes vedtages af Folketinget, så anlægsarbejdet kan påbe-
gyndes i 2015, og ibrugtagningen ske samtidig med åbning af den ny bane i slutningen af 2018.
Undersøgelsen af østlig løsning ved Ringsted koster 15 mio.kr.
Undersøgelsen er besluttet af Transportministeren for at sikre en reel og ligeværdig behandling af
de to løsninger. Men det er spildte millioner af skatteydernes penge og manglende respekt for de-
mokratiet, når undersøgelsen skal tage så lang tid. Og ingen kan fortænke en fornuftig politiker i at
droppe den østlige løsning uanset undersøgelsens mulige resultat, når det offentligt kommer frem,
at Banedanmark allerede har brugt 350 mio. kr. på nye spor, der ikke kan bruges til noget fornuf-
tigt, hvis den østlige løsning er at foretrække.
Et forslag på minihøringen i maj var at lade en ekstern 3. part udføre de nødvendige undersøgel-
ser, projekteringer og sammenligninger af den samfundsøkonomiske værdi ved de to løsninger.
Det forslag skal nu have høj prioritet, og vil i øvrigt give Banedanmark en tiltrængt aflastning.
Byggeri i området lige øst for Ringsted er nemt at gå til for entreprenørerne.
Det er vigtigt at huske på, at området øst for Ringsted er en flad mark, som har været landbrugs-
jord i århundreder, så chancen for overraskende naturhistoriske fund er ikke eksisterende. Der er
samtidig ideelle plads- og ikke mindst tilkørselsforhold, og da der ingen naboer er, kan der bygges
24 timer i døgnet uden naboklager. Og ikke mindst vil der ikke opstå forsinkelser eller afbrydelser
af den daglige jernbanetrafik. Det betyder, at byggeriet kan ske hurtigere end ved den vestlige løs-
ning. Alt sammen fordele som ødsles væk fordi sagen forhales.
Med venlig hilsen
Thomas Albøg Olsen
Eriksvej 83
4100 Ringsted