Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 359
Offentligt
1392751_0001.png
MS-XXX-DS-PARTN
ER_TOP-0001/J
tD
Tra
nsportministeriet
KØbenhavns Kommune
Frederiksberg Kommune
Orientering
om resultatet
af
forhandlingerne
med
entreprenørerne
om en
ændret tidsplan
for
Cityringen
for
anlægget af
Cityringen,
som
er
skabt gennem
Folketingets vedtagelse af
ændring
af Cityringsloven
og
transportministerens
udstedelse af
nye
bekendtgørelser, har Metroselskabet,
som
forudsat, gennemført
forhandlinger
med
de
to
entreprenørü
om en
ny
tidsplan
for
Cityringen.
baggrund af
de klare rammer
Metroselskabet
!/S
Metrovej
5
DK-2300 København
S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2014-08-r.9
Disse
forhandlinger er
nu
afsluttet,
og
resultatet
vil
blive
forelagt
bestyrelsen
bestyrelsesmødet
den
29.
august 20L4.
Ejerne har
tilkendeg¡vet,
at
det vil være
hensigtsmæssigt, at
ejerne får
en
forhåndsorientering om resultatet
af
forhandlingerne,
jf.
vedlagte
notat'Resultatet
af
forhandlingerne
med
entreprenørerne om
en
ændret tidsplan
for
Cityringen'.
Notatet
tages med
det
forbehold,
at bestyrelsen
ikke
har haft mulighed
for
at
drøfte
eller
godkende
forhandlingsresultatet
og
derfor
heller
ikke har
taget stilling
til
notatet,
som sendes
parallelt
til
ejerne
og bestyrelsens
medlemmer.
Med venlig
hilsen
Henrik
Plougmann
Olsen
!r
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392751_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392751_0003.png
København
den
18.
august 2014
UDKAST
Resultatet af
forhandlinger
med
entreprenørerne
om
en
ændret tidsplan
for
Cityringen
Baggrund
Med
Folketingets vedtagelse
ijuni
2014
af
ændringen af Cityringsloven og
transportministerens
udstedelse af
de
to
bekendtgørelser
var der skabt
faste rammer
om
Cityringsprojektets
fremtidige
myndighedsforhold
og
samtidig etableret tryghed
for
projektets naboer
med hensyn
til
deres
fremtidige
kompensationer
samt mulighed
for
genhusning og overtagelse af deres boliger.
Herefter udestod afklaringen
af
de
tidsmæssige og
økonomiske
konsekvenser af
det
krav
tidsfristforlængelse,
som
entreprenørerne
havde som
følge
af
det hidtidige
klagesagsforløb.
Denne
afklaring
skulle nØdvendigvis
ske
gennem
forhandlinger mellem Metroselskabet
og
de
to
store
entrepren6rer
Cityringsprojektet,
CMT og
Ansaldo
STS.
Grundlaget
for forhandlingerne
Anlægsentreprenøren
Cityringen,
CMT,
har
krav
tidsfristforlængelse
som følge af
de
forsinkelser, som
klagesagsforløbet har
påført
anlægsarbejdet.
Dette
følger af
helt
sædvanlige
bestemmelser
i
anlægskontrakten om entreprenørens rettigheder (jf.
dansk
standard for
totalentreprise
ABT
93).
Tilsvarende har
transportsystementrepren6ren
krav
tidsfristforlængelse
for
de
forsinkelser,
som
forsinkelsen
af anlægsarbejdet
har
påføn
hans
arbejde, herunder forsinket
adgang
til
sporlægníng
i
tunneller
og
til
etablering
af
tekniske installationer
både
i
tunneller,
stationer
og skakte.
Dette
er
tilsvarende
en konsekvens
af helt
sædvanlige
kontraktbestemmelser
fif.
dansk standard
for
totalentreprise
ABT
93).
Ligeledes
i
overensstemmelse
med sædvanlige
kontraktvilkår
har
begge
entreprenører
krav
på økonomisk
kompensation
som følge af
den
længere
tid,
der
medgår
til
udførelsen
af
deres
arbejde, herunder omkostninger
til
opretholdelse af produktionsapparater
og
personaleressourcer i længere
tid
end
forudsat
og
til
betaling
af ekstrakrav
fra
underentreprenører
og
leverandører
som følge af
omlægning
af
arbejdets
udførelse (jf.
dansk standard
for
totalentreprise
ABT
93).
Udgangspunktet
for forhandlingerne
var
således
alene
at
af
gøre,
hvor
lang
tidsfristforlængelsen
skulle være og
dermed
hvor
store kompensationer, der
skulle
ydes.
Begge
entrepren6rer
krævede LL,5 måneders
tidsfristforlængelse. Anlægsentreprenøren
krævede
ca.72O
mio.
kr.
og
transportsystementreprenøre
n
ca.
225
mio.
kr.,
i
alt
ca.
945 mio
kr. i
kompensation
for
den
forlængede
anlægsperiode.
Hertil kommer Metroselskabets
egne
omkostninger
som følge
af den
længere anlægsperiode
samt
ekstra
renteomkostninger
og
driftstab
ved senere passagerindtægter.
Metroselskabet
har
tidligere vurderet, at
en
forsinkelse
af Cityringen
med
L år
ville
indebære
ekstraomkostninger
på i
alt
L,2-
L,5
mia.
kr.
Heri var ikke
medtaget omkostninger
til
nabokompensation.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392751_0004.png
yderligere omkostning
som følge af klagesagsforløbet og den deraf
følgende
nØdvendige
lovændring er
omkostningerne
til
kompensationer
til
naboerne,
herunder
genhusning og
overtagelse samt
aflastningstilbud,
som ligger ud over
forudsætningerne
i
anlægsbudgettet.
Dette
følger af den nye lovgivning og ikke af
aftalen
med
entreprenørerne.
En
bets
argu
menter overfor entreprenørens
krav om
tidsfristforlængelse
og
kompensation
har
primært været
de
fordele,
som
de
faste rammer om
de
fremtidige
myndighedsforhold
vil give
entreprenørerne, blandt andet
i
form
af
et
bedre grundlag
for
planlægning
og
tilrettelæggelse
af
de
fremtidige
anlægsarbejder
Cityringens
byggepladser.
M
etroselska
Metroselskabets
mål
for forhandlingerne
Metroselskabets
overordnede
mål
for forhandlingerne
med
de
to
entreprenører
har
været
at sikre
En
realistisk
tidsplan,
men med
mindst
mulig forsinkelse af åbningen af Cityringen
En
begrænsning af de økonomiske konsekvenser
af
t¡dsfr¡stforlængelsen
forenklet tidsplan
med
henblik
en
entydig rapportering
af
fremdriften
En
tilskyndelse
til
yderligere
forbedring
af
arbejdsmiljøet
En
forbedring af Metroselskabets muligheder
for
at
gribe
ind
over
for
eventuelt
manglende opfyldelse af kravene
til
løn- og
arbejdsforhold
En
integrering
af
afgreningskammeret
til
Sydhavnsmetroen
i
tidsplanen
for
anlæg
af
Cityringen
En
Forhandlingsproces
snart
lovforslag
og
forslag
til
supplerende VVM-redegørelse
forelå,
således
at
der var
en
rimelig
sikker
indikation
af, hvorledes
de
fremtidige
arbejdsbetingelser
kunne
forventes
at
blive,
indledte Metroselskabet,
som
forudsat, koordinerede forhandlinger
med
de
to
entreprenører.
Forhandlingerne
har
først
og
fremmest fokuseret
at sikre en sammenhængende
konsistent
tidsplan,
der
tager
hensyn
til
entreprenørernes
krav
tidsfristforlængelse,
og
til
at opnå en realistisk
koordineret tidsplan,
som
begge
entreprenører
vil
kunne
leve
op
til.
I
den
forbindelse
har
det været vigtigt
at sikre,
at
den
netop besluttede etablering
af
et
afgreningskammer
til
den ny
metrostrækning
til
Ny Ellebjerg via Sydhavnen
kan indpasses
i
den reviderede
tidsplan.
Dernæst har
forhandlingerne været fokuseret
at
afdække de Økonomiske konsekvenser
af
den
forlængede
anlægsperiode.
Desuden har ønsket
om at
skabe
yderligere
fokus
bedre
arbejdsforhold
byggepladserne
været et væsentligt element
i
forhandlingerne. Metroselskabet har
lagt
vægt
at
forbedre
selskabets
muligheder
for
at
gribe
ind over
for
underentreprenører,
herunder
de særlige
vikarbureauer,
itilfælde
hvor det måtte
blive
vurderet,
at
de
pågældende
firmaer
ikke kan eller
vil
leve
op
til
kontraktens
krav
om overholdelse
af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392751_0005.png
gældende løn-
og
ansættelsesforhold.
Endvidere har
der
været
fokus
at
tilskynde
anlægsentreprenøren
til
at
sikre
et
bedre arbejdsmiljø.
Endelig har
der været fokus
selskabets
ønske
om
at
forenkle tidsplanstrukturen,
således
at rapporteringen
af
fremdriften
fremover
kan gøres
mere
entydig,
jf.
Rigsrevisionens
fokus
dette
punkt.
Forhandlingerne
med
begge
entreprenører
blev
ultimo
juli
2014
afsluttet
med
et
efter
Metroselskabets opfattelse
tilfredsstillende
resultat, men
med
forbehold
for
bestyrelsens
og
ejernes godkendelse.
Aftale
om en
ny
tidsplan
Aftalerne med
begge
entreprenører
-
anlægsentreprenØren
og
transportsystementreprenøren
-
indeholder
en
ny
tidsplan,
som muliggØr åbning
af
Cityringen
ijuli
2019.
Den nye
tidsplan
er
gennemarbejdet
helt
fra
bunden
med
henblik
at
sikre
koordinering
af
de
to
entreprenprers arbejder
og inddragelse af
erfaringerne fra det
allerede gennemførte
anlægsarbejde samt de nye regler
om udvidede arbejdstider.
Med henblik
på at sikre
fremdriften
og en
effektiv koordinering mellem
de
to
forskellige
anlægsopgaver
indeholder den
nuværende
tidsplan
en række
milepæle, herunder
bodsbelagte
milepæle.
De
bodsbelagte
milepæle
-
som
af
kontraktmæssige
grunde
ligger
sent
i
anlægsforlØbet,
fordi
de
primært retter
sig
mod
anlægsentreprenørens aflevering
til
transportsystementreprenøren
af de
enkelte
dele
af
stationerne
og
tunnelerne
-
komplementeres
gennem
aftalen
med
yderligere incitamenter
til
overholdelse
af nogle af
de
vigtigste milepæle i
begyndelsen af den
resterende
del
af
anlægsarbejdet.
Disse
incitamenter
vil
ligeledes
medvirke
til
at
tilskynde entreprenøren
til
at
sikre
fremdriften
og dermed
til
overholdelse
af
tidsplanen.
Âbning
af
Cityringen
i
juli
2019
er
baseret på, at de
i
aftalerne
med
entreprenørerne
fastsatte tidspunkter
for
afslutning
af deres respektive dele af anlægsarbejdet (Substantial
Completion)
muliggør åbning af Cityringen
dette
tidspunkt.
Hvis
entreprenørerne
ikke
kan
overholde
denne
tidsplan,
skal
de i
henhold
til
kontrakten
betale dagbod.
Denne
tidsplan er
realistisk, men
det
indgår ikke
i
tidsplanen, at der
i
den
resterende del
af anlægsarbejdet
frem
til
åbningen
fortsat
kan
opstå uforudsete
forhold,
som
forlænger
anlægsprocessen,
herunder
for
eksempel
uforudsete
vejrforhold,
uforudset forurening eller
mere
omfattende
forurening
end
forudsat,
som
i
givet
fald
vil give
entreprenørerne ret
til
tidsfristforlængelse.
Aftafe
med anlægsentreprenøren,
CMT,
om
kompensation
Aftalen
med
anlægsentreprenøren indeholder
-
ud
over
den
aftalte tidsplan
-følgende
elementer:
Kompensation
for forlængelse af udførelsesperioden
som følge
af
klagesagsforløbet
ca.
300
mio.
kr.
lncitamentsaftale
med
tilknyttede
milepæle
ca.7O
mio.
kr., som allerede er
indeholdt
i
anlægsbudgettet.
Samlet er der
tale
om
en
milepæl
som
incitament
til
nedbringelse
af
antallet
af
arbejdsulykker
og
ti
milepæle relateret
til
fremdriften
i
anlægget
af
tunneller,
stationer
og skakte,
herunder afgreningskammeret
til
Sydhavnsmetroen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392751_0006.png
Milepælene
er
tidsmæssigt
fordelt
med
tre milepælei
2O14,
seks
i 2015
og
én i
20L6.
Det
vil
sige
tidligt
i
den
resterende
del af anlægsarbejdet modsvarende
de
bodsbelagte milepæle, som af kontraktmæssige
grunde
er
placeret relativt sent
i
anlægsprocessen.
Aftale
med
transportsystementreprenøren,
Ansaldo
STS,
om kompensation
Aftalen
med
transportsystementreprenøren indeholder
-
ud
over
den
aftalte tidsplan
-
følgende
elementer:
Kompensation
for
forlængelse af udførelsesperioden ca.
150
mio.
kr.*
*Hertil
kommer
en risiko
for
krav
fra underentreprenører
ca.
50
mio.
kr.,
som
medtages
la
i
ngtidsbudgettet
Metroselskabets
egne
tidsomkostni
nger
Metroselskabets
egne
tidsomkostninger
for
perioden
frem
til
slutningen
af
juli
2019 består
af
følgende:
Tilsyn
60
Mio.
kr.
25
Mio.
kr.
Kontraktadministration
m.v.
10
Mio.
kr.
Rådgivere
Fællesomkostninger
(F.eks.
nabokomm.,
25
Mio.
kr.
Økonomistyring og alm.
administration)
25
Mio.
kr.
Ekstra
erstatninger
m.v.
25
Mio.
kr.
Forsikringer
170
Mio.
kr.
I
alt
Aftale
med
begge
entreprenører om
skærpede
regler
for
overholdelse af
kontrakternes
bestemmelser om
løn-
og
arbejdsforhold
Herudover er
det
med
begge
entreprenører
aftalt,
at der
indføjes
bestemmelser
i
kontrakterne om et intensiveret
samarbejde
mellem entreprenØrerne
og
Metroselskabet
om
en
tæt
opfølgning
underentreprenØrerne.
Formålet er at sikre,
at
disse
overholder
kontraktens
krav
om
løn-
og
arbejdsforhold, der mindst
lever op
til
de gældende
overenskomster
og lovgivning
de relevante
områder.
Såfremt en
underentreprenør
ikke
lever op
til
kravene,
vil entreprenørerne
omgående
agere
og
i
givet
fald fjerne
den
pågældende
underentreprenør fra projektet.
Endvidere
er det aftalt at indføje
en
supplerende
bestemmelse i
kontrakterne,
som giver
Metroselskabet
en
udvidet
ret
til
at
kræve
dokumentation om kommende
underentreprenørers
forhold.
Metroselskabet får
således adgang
til
kræve
dokumentation
for,
at en
kommende underentreprenør
også
tidligere
projekter reelt har efterlevet
krav
til
løn-
og
arbejdsvilkår.
Selskabet
vil
herved
få et
bedre grundlag
for
sin
stillingtagen
til
-
og
i
givet
fald
afvisning
af
-
godkendelse af
underentreprenører
og
vikarbureauer,
som selskabet
vurderer
ikke kan eller
vil
leve op
til
kontraktens
bestemmelser
om, at
løn- og
arbejdsforhold
skal
være
mindst
lige
gode som de gældende
overenskomster
det
pågældende
område.
Det er
i
den
forbindelse vigtigt,
at selskabet med de nye
bestemmelser-
ud
over
de
sædvanlige
kontraktbestemmelser
-
får
adgang også
til
at tage
stilling
til
de
vikarbureauer,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392751_0007.png
som
entreprenørerne
anvender.
Selv
om entreprenørerne
således
betaler vikarbureauerne
de overenskomstmæssige lønninger
for
deres
medarbejdere,
er
det
ikke
dermed sikret,
at
vikarbureauet,
som står
for
betalingen
til
medarbejderne,
også
betaler
de
rigtige
lønninger.
De
nye bestemmelser giver selskabet
et
ekstra redskab
til
at
undgå
vikarbureauer, der
ikke
lever op
til
disse
forpligtelser.
Det skal
derudover
nævnes,
at
den næste
store
kontrakt
Cityringen
-
aptering af
stationerne
-
som
Metroselskabet udbyder,
og som indgår
i
denne
aftale, indeholder
krav
om lærlingepladser. Kontrakten forventes indgået
i
efteråret
20L4.
Konsekvenserne
for
Metroselskabets langtidsøkonomi
De
samlede
omkostninger -
ud
over det
eksisterende anlægsbudget
-
som følge af
den
længere anlægsperiode
er
Kompensationer
til
entreprenørerne
Metroselskabets tidsom
kostninger*
Sa
m
et
forøgelse af
a
n
lægsb
ud
get
p.
g.a.
tidsfristforlæn
I
ge
lsen
ca.
0,5 mia. kr
ca.0,2
mia. kr
ca. O,7
mia. kr
ca.
0,3 mia. kr
ca. 1,0 mia. kr
ca.
0,
2
mia.
kr.
ca.
L,
2
mia.
kr.
Kompensationer
til
naboer**
Samlet forøgelse
af
anlægsbudget
inkl.
ny
lov
Ekstra
renteomkostninger/senere
drift***
Samlet
påvirkning af
Langtidsbudget*
***
*Ved beregningen
af
tilbagebetalingstidspunktet er
der
forudsat opretholdelse
af
tilsynsorganisation
m.v.
frem
til
slutn¡ngen
af
juli
2019.
**Kompensationer
til
naboerne,
ca.
300 mio.
kr.,
er
en
f6lge
af
den nye
lov
om faste rammer
for
Cityringen.
Ca,
70
mio.
kr. er
tidligere
medtaget i budgettet.
**'*Beløbet er
sammensat
af
ca.30
mio.
kr. som
følgeaf
det større lånebehov
ogca.220
mio.
kr. som følge
af
den
længere
tid,
gælden skal
forrentes,
grund
af
senere passagerindtægter.
****alle
beløb
er
i
2014-priser.
Samlet
indebærer omkostningerne
som følge af den længere anlægsperiode
således en
forøgelse af
anlægsbudgettet
for
Cityringen,
der
i 201-4-priser
er
på ca.22,5
mia. kr., med
ca.
0,7
mia.
kr.
til
ca.
23,2 mia.
kr.
De
ca.
0,7 mia. kr. er sammensat af
ca.
0,5 mia.
kr.
til
entreprenørerne
og
knapt
0,2 mia.
kr.
til
Metroselskabets
egne
tidsomkostninger.
Dette
svarer
til
en
forØgelse af
anlægsbudgettet
med
knapt
3 pct.
Hvis
dette
beløb
skal
sammenholdes
med
den
tidligere vurderede
konsekvens af
et
års
forsinkelse
L,2
-
1,5
mia.
kr.,
skal
der tillægges
ekstra renteomkostninger
som følge
af
senere
driftsindtægter
ca.O,2 mia. kr.,
det vil
sige i
alt
ca.0,9
mia.
kr.,
jf.
nedenstående
skema:
Tidligere vurdering
af
et
års
forsinkelse
Resultat af
aftalen
inkl. øgede
anlægs-
og
renteomkostninger*
*Heri
indgår
ikke
nabokompensationer
1,2-1,5
mia.
kr.
0,9 mia.
kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392751_0008.png
Medtages
også
nabokompensationerne
forøges anlægsbudgettet
samlet
med
ca. 1,0
mia.
kr.
til
ca.
23,5 mia. kr.,
hvilket
svarer
til
godt 4
pct.
Det skal
bemærkes,
at
de 0,2 mia.
i
renter/senere
drift
ikke medgår som
en
forøgelse af
anlægsbudgettet, men
alene indgår
som
en
forlængelse
af
tilbagebetalingstiden.
Renterne
i
det
eksisterende
langtidsbudget
indgår
således
heller
ikke i
det
nuværende anlægsbudget, men i
langtidsbudgettet.
til
selskabets
vedtægt
og
interessentskabskontrakt indebærer
en forøgelse
af
anlægsomkostningerne med mere end
3
pct.
og/eller
en
forlængelse af
tilbagebetalingstiden
for
selskabets
gæld med mere end
to
år en
forpligtelse
for
bestyrelsen
til
at orientere
ejerne
og
for
ejerne en
pligt
til
at forelægge
dette
for
deres respektive
kompetente
organer.
I
henhold
Som
det
fremgår, lorøger
den længere anlægsperiode anlægsomkostningerne med
knapt
3
pct., men tillægges
omkostningerne
til
nabokompensationer,
forøges
anlægsomkostningerne samlet med
godt
4 pct.
Såfremt de samlede
ekstraomkostninger
skal
afholdes af
Metroselskabet, vil
disse
ekstraomkostninger medføre
en
forlængelse
af
tilbagebetalingstiden
for
selskabets
gæld
fra
2059
til
2065,
det vil
sige en
forlængelse med mere
end
to
år.
vil
de
samlede konsekvenser
af
forsinkelsen som
følge
af
klagesagsforløbet,
herunder resultatet
af
forhandlingerne,
skulle forelægges
Metroselskabets
ejere.
Det
vil
således
være
ejerne,
der
skal
træffe
beslutning om,
hvorledes
ekstraomkostningerne
skal
finansieres.
Dette
kan
principielt
ske
enten
gennem ejernes
indskud af ny
kapital
i
Metroselskabet
eller gennem
en
forlængelse af selskabets
tilbagebetalingstid alternativt
en
kombination
heraf.
denne baggrund
Risiko
En
forlængelse
af
tilbagebetalingstiden vil alt andet
lige øge
selskabets
risikoprofil.
Men
dette
skal
ses
på baggrund af,
at
den nye lov
og
transportministerens
to
bekendtgørelser
fastlægger klare
rammer
for
den resterende
del
af anlægsarbejdet.
Dette indebærer
en
meget
betydelig
nedbringelse af selskabets samlede
risikoprofil.
Efter Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse
i
februar
2OL4
var
det
således bestyrelsens
vurdering,
at summen
af
den allerede
tabte
arbejdstid,
de
pt.
uafklarede
forhold for
det
fremtidige
arbejde og den meget
forøgede
risiko
for
fremtidige
klagesager,
der
forsinker
arbejdet,
kunne akkumuleres
til
en
forsinkelse
pä2-
3
år.
Ud
over
de
tidligere
skønnede
ekstraomkostninger ville
dette
betyde
en
merudgift
mellem
2,4
-
4,3 mia. kr.(eksklusiv de
ØBede
udgiftertil
nabokompensationersom
følgeaÍ
den nye lov). Bestyrelsen understregede
samtidig, at selskabets
muligheder
for
at
aftale/forhandle
imødegåelse
af
forsinkelser
med
entreprenørerne
i høj grad afhang af stabile
rammer
for
byggeriet.
for
byggeriet, som blev skabt
med
Folketingets vedtagelse af
den
nye lov
og
transportministerens
udstedelse af
de
to
bekendtgørelser, har netop muliggjort
indgåelse af de
ovenfor
beskrevne
aftaler med entreprenørerne.
Dermed er de meget
betydelige
risici, som var beskrevet i bestyrelsen brev
fra februar
2OL4,
fjernet.
De
stabile og klare
rammer
Det
betyder naturligvis
ikke,
at
gennemførelsen af den
resterende
del
af
byggeriet
er
risikofri.
Et så
stort
anlægsprojekt som Cityringen
vil altid
være
forbundet
med
risici
især
for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392751_0009.png
uforudsete
forhold.
Det
kan
være
ekstraordinært vejrlig, uforudset forurening, uforudsete
jordbundsforhold
m.v., som
kan
føre
til
forsinkelser
og
fordyrelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392751_0010.png