Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 358
Offentligt
1392635_0001.png
Test af tryk under dæk
Opmåling af kontaktfladeareal under dæk og beregning af speci-
fikt tryk i kontaktfladearealet
RAPPORT
AF Jørgen Pedersen
AGROTECH
Juni 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0002.png
Test af tryk under dæk
Af Jørgen Pedersen, AgroTech
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0003.png
AgroTech
- Institut for Jordbrugs- og FødevareInnovation
Om AgroTech
AgroTech er et Godkendt Teknologisk Serviceinstitut, der tilbyder forskningsbaseret
rådgivning og teknologiske serviceydelser. AgroTech binder forskning og erhvervsliv
sammen og skaber grøn udvikling, styrket innovation og konkurrencekraft i jordbrugs-
og fødevaresektoren.
Vores strategiske fokusområder er:
Biomasse og bioenergi
Fødevareinnovation
Grønne livsmiljøer
Miljøteknologi
Planteteknologi.
Med dette fokus bidrager vi til en grøn omstilling i den danske jordbrugs- og fødevare-
sektor. Vi stiller en omfattende teknologisk infrastruktur til rådighed, og vi arbejder
professionelt med innovationsprocesser og projektledelse.
Vi har ca. 90 medarbejdere på hovedkontoret i Agro Food Park ved Aarhus og i afdelin-
gen på Københavns universitets campus i Taastrup.
Vi offentliggør løbende nyt om projekter, nye samarbejdspartnere, nye rapporter med
mere på vores hjemmeside. Hold dig opdateret ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev
www.agrotech.dk
Aarhus 2014
Thomas B. Olsen
Adm. direktør
Test af tryk under dæk. 2014 | 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0004.png
INDHOLD
1.
2.
3.
Sammendrag .............................................................................................. 5
Formål........................................................................................................ 6
Metode og materialer ................................................................................... 7
Målte og beregnede størrelser ........................................................................... 7
Testede dækstørrelser ...................................................................................... 7
Niveauer for hjullast og dæktryk ........................................................................ 8
Beregninger .................................................................................................... 8
Testens gennemførelse ..................................................................................... 8
4.
5.
6.
7.
8.
Resultater af måling kontaktfladeareal ............................................................ 9
Sammenligning af dækaftryk i mel ............................................................... 10
Dækribbernes arealandel på gyllevognsdæk .................................................. 13
Kørsel på vejkant med gyllevogn ................................................................. 14
Bilag ........................................................................................................ 17
Test af tryk under dæk. 2014 | 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0005.png
1. SAMMENDRAG
Der er foretaget undersøgelse af to gyllevognsdæks og ét lastvognstrailerdæks træde-
fladeareal (cm
2
) og specifikke kontaktfladetryk (kg/cm
2
) på fast underlag. De under-
søgte dæk var:
710/55x34
– gyllevogn (dækbredde: 71 cm, dækhøjde: 164 cm)
800/60x32
– gyllevogn (dækbredde: 80 cm, dækhøjde: 177 cm)
385/65-22.5
– lastvognstrailer (dækbredde: 38,5 cm, dækhøjde: 107 cm)
For de to gyllevognsdæks vedkommende er undersøgelsen foretaget ved tre forskellige
niveauer for hjulvægt (4, 5 og 6 tons) i kombination med fire forskellige niveauer for
dæktryk (2,0, 2,5, 3,0 og 3,5 bar). Lastvognstrailerdækket er undersøgt ved hjulvægt
4,0 tons og 3,75 tons.
Undersøgelsen viste, at:
Ved hjullast på ca. 4 tons er det specifikke kontaktfladetryk under gyllevogns-
dæk ca. 40 til 60 % af det specifikke kontaktfladetryk under et lastvognstrai-
lerdæk (i.e. 40 % ved 2,0 bar og 60 % ved 3,5 bar dæktryk i gyllevognsdæk-
kene)
Ved en hjullast på ca. 6 tons og 3,0 bar dæktryk i gyllevognsdækkene er det
specifikke kontaktfladetryk under gyllevognsdækkene ca. 50 til 65 % af det
specifikke kontaktfladetryk under lastvognstrailerdæk med hjullast på ca. 4
tons
Ved en hjullast på ca. 6 tons og 3,5 bar dæktryk i gyllevognsdækkene er det
specifikke kontaktfladetryk under gyllevognsdækkene ca. 60 til 80 % af det
specifikke kontaktfladetryk under lastvognstrailerdæk med hjullast på ca. 4
tons
Gyllevognsdækket 800/60x32 har noget lavere specifikt kontaktfladetryk end
dækket 710/55x34.
Kørsel parallelt med kanten af asfaltvej med kun en del af gyllevognsdækkets
bredde kørende på asfalten og den øvrige del af dækkets bredde kørende på
rabatten ved siden af vejen belaster tilsyneladende ikke vejkanten med større
specifikt kontaktfladetryk under dækket, end når dækket kører med sin fulde
bredde på asfaltvejen.
Opmåling af ribbeareal viste, at ribberne udgør ca. 40 % af dækoverfladen på
gyllevognsdækket 710/55x34 og ca. 50 % af arealet på gyllevognsdækket
800/60x32.
Test af tryk under dæk. 2014 | 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0006.png
2. FORMÅL
Formålet med testen har været at fremskaffe tal for specifikt tryk (kg/cm
2
) under dæk
på almindelige gyllevogne og under dæk på lastvognstrailere under normale driftsfor-
hold. Testen var målrettet mod at vise, hvad trykket er under dækkene ved kørsel på
fast underlag, dvs. asfaltvej.
Hvad angår dækkene på gyllevognene skulle testen vise, hvad variation i hjullast og
lufttryk i dækkene (dæktryk) betyder for det specifikke tryk under dækkene.
Test af tryk under dæk. 2014 | 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0007.png
3. METODE OG MATERIALER
Målte og beregnede størrelser
Det specifikke tryk under de testede dæk er beregnet på grundlag af to målte faktorer:
Hjullast (kg)
Kontaktfladeareal mellem dæk og underlag.
Hjullasten er målt med Haenni vægt.
Kontaktfladearealet er målt ved hjælp af den såkaldte meltest. Først strøes almindeligt
bagemel omkring - og så vidt muligt ind under - dækket. Dernæst rulles dækket enten
frem eller tilbage, og der fremkommer et aftryk på gulvet efter dækkets ribber, se bil-
lede (bilag). Melet har ikke kunnet lægge sig under ribberne, når disse rører ved jor-
den, og dermed bærer hjulet og den tilknyttede last. Arealet af ribbernes aftegning på
gulvet er hjulets kontaktfladeareal med gulvet.
Arealet af hjulets berøring af det faste underlag er hermed defineret som dækmønstre-
rets (negative) aftegning på det melbestrøede gulv. Aftegningerne i melet er fotogra-
feret med digitalkamera, og billederne er analyseret ved hjælp af programmelet R. Ved
hjælp af mus og cursor er dækribbernes kontaktflader og 40 cm-målestokken marke-
ret, hvorefter arealet er beregnet i programmet.
Billederne er forsynet med mærkeplade, der anfører:
Hvilket dæk der er afmærket i melet
Hjulbelastningen
Dæktrykket
Desuden er der to målestokke på billederne af hensyn til arealopmålingen efterføl-
gende.
De analyserede billeder er mærket med det opmålte areal.
I bilaget er vist udvalgte billeder af melaftegnede dækaftryk og eksempler på areal-
analyserede billeder.
Testede dækstørrelser
Der er foretaget test på to dækstørrelser på gyllevogne og en dækstørrelse på last-
vognstrailere. De testede dækstørrelser er:
710/55x34 - gyllevogn (dækbredde: 71 cm, dækhøjde: 164 cm)
800/60x32 - gyllevogn (dækbredde: 80 cm, dækhøjde: 177 cm)
385/65-22.5 - lastvognstrailer (dækbredde: 38,5 cm, dækhøjde: 107 cm)
Dækstørrelsen 710/55x34 var monteret på en Samson PG 25 gyllevogn med tre aksler
og ens dækstørrelse og dækfabrikat på alle seks hjul. En supplerende test af den på-
gældende dækstørrelse (og samme dækfabrikat) ved hjullastniveauet 4 tons er gen-
nemført med anvendelse af en to-akslet Kaweco gyllevogn.
Dækstørrelsen 800/60x32 var monteret på en Samson PG 27 gyllevogn med tre aksler
og ens dækstørrelse på alle seks hjul.
Test af tryk under dæk. 2014 | 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dækstørrelsen 385/65-22.5 var monteret på henholdsvis en 3-akslet og en 4-akslet
lastvognstrailer med ens dækstørrelse på alle seks/otte hjul.
Målingerne af kontaktfladearealet er udført på hjul siddende på venstre side og på ba-
geste aksel af gyllevogn/trailer. Dog er de supplerende målinger, der er gennemført
med anvendelse af den to-akslede Kaweco gyllevogn (se ovenfor), foretaget på hjul
siddende på forreste aksel og venstre side af vognen.
Niveauer for hjullast og dæktryk
For de to gyllevognsdæk er kontaktfaldearealet opmålt ved tre forskellige hjullastni-
veauer og fire forskellige niveauer for lufttryk i dækkene (dæktryk).
Hjullast:
4 tons
5 tons
6 tons
Dæktryk:
2,0
2,5
3,0
3,5
bar
bar
bar
bar
Hvad angår lastvognstrailerdækket er kontaktfladearealet opmålt ved henholdsvis 4,0
tons og 3,75 tons, svarende til den lovlige hjullast for henholdsvis 3- og 4 akslede last-
vognstrailere. Dæktrykket på lastvognstrailerne er ikke reguleret i testen, men blot
målt, se målte størrelser i tabellen i resultatafsnittet.
Beregninger
Det specifikke tryk under de testede dæk er defineret som forholdet mellem hjullasten
og kontaktfladeareal, dvs. kg/cm
2
.
Testens gennemførelse
Testen er gennemført tirsdag den 17. juni, 2014 ved Kni Maskinstation ved Ørum på
Djursland. Onsdag den 2. juli, 2014 er der gennemført supplerende målinger af kon-
taktfladeareal under 710/55x34 dæk ved 4 tons hjullast, ligeledes ved Kni Maskinsta-
tion.
Test af tryk under dæk. 2014 | 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0009.png
4. RESULTATER AF MÅLING KONTAKTFLADEAREAL
Målte størrelser og beregninger er anført i tabellerne her nedenfor.
I tabel 1 og 2 viser de to kolonner til højre forholdet (i %) mellem gyllevognsdækkets
kontaktfladetryk og lastvognstrailerdækkets (3- og 4-aksler) kontaktfladetryk.
Tabel 1.
Gyllevogns-
dæk
710/55x34
Dæk-
tryk
bar
2,0
2,0
2,0
2,5
2,5
2,5
3,0
3,0
3,0
3,5
3,5
3,5
Kontakt-
flade
cm
2
972,0
1214,0
1379,1
878,4
1045,2
1297,0
781,6
976,9
1177,1
795,3
880,7
975,9
Kontaktflade-
tryk
kg/cm
2
4,1
4,1
4,6
4,5
4,8
4,9
5,1
5,1
5,4
5,0
5,7
6,5
Kontaktfladetryk
% af lastvognstrailer-
dæk
3 aksler
4 aksler
45,8
49,4
46,4
50,1
51,8
56,0
50,6
54,7
53,9
58,2
55,1
59,5
56,9
61,5
57,6
62,3
60,7
65,6
55,9
60,4
63,9
69,1
73,3
79,1
Hjullast
ton
4,0
*
5,0
6,4
4,0
*
5,0
6,4
4,0
*
5,0
6,4
4,0
*
5,0
6,4
*: Ved hjullasten 4,0 tons er kontaktfladearealet et gennemsnit af to
målinger ved hvert dæktryk.
Tabel 2.
Gyllevogns-
dæk
800/60x32
Dæk-
tryk
bar
2,0
2,0
2,0
2,5
2,5
2,5
3,0
3,0
3,0
3,5
3,5
3,5
Kontakt-
flade
cm
2
1145,9
1499,8
1788,5
1065,6
1242,0
1750,5
866,5
1050,1
1410,9
827,3
930,5
1200,6
Kontaktflade-
tryk
kg/cm
2
3,6
3,3
3,5
3,8
3,9
3,6
4,7
4,7
4,4
5,0
5,3
5,2
Kontaktfladetryk
% af lastvognstrailer-
dæk
3 aksler
4 aksler
40,3
43,5
36,8
39,7
39,3
42,5
43,3
46,8
44,4
48,0
40,2
43,4
53,3
57,5
52,5
56,8
49,9
53,9
55,8
60,3
59,3
64,0
58,6
63,3
Hjullast
ton
4,1
4,9
6,3
4,1
4,9
6,3
4,1
4,9
6,3
4,1
4,9
6,3
Tabel 3.
Lastvognstrailerdæk 385/65-22.5
Antal aksler på trai-
ler
Hjullast
ton
Dæktryk
bar
Kontaktflade
cm
2
Kontaktfladetryk
kg/cm
2
Test af tryk under dæk. 2014 | 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0010.png
3
4
4,0
3,75
9,35
8,7
450,4
456,1
8,9
8,2
5. SAMMENLIGNING AF DÆKAFTRYK I MEL
Bemærk, at billederne herunder på side 10-12 ikke helt gengiver dækaftrykkene i
samme størrelsesforhold. Billederne af aftrykkene fra gyllevognsdækkene er nemlig ta-
get fra større højde end billederne af aftrykkene fra lastvognstrailerdækkene. Aftryk-
kene fra gyllevognsdækkene syner derfor mindre end de reelt var, sammenlignet med
aftrykkene fra lastvognstrailerdækkene.
De to sæt billeder her nedenfor viser gyllevognsdæks og lastvognstrailerdæks aftryk
på fast underlag (betongulv) optegnet med mel.
Gyllevognsdæk 710/55x34 på 3-akslet
gyllevogn. 5 tons hjullast og 2,0 bar
dæktryk.
Lastvognstrailerdæk 385/65-22.5 på 3-
akslet trailer. 4 tons hjullast og 9,35 bar
dæktryk.
Test af tryk under dæk. 2014 | 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0011.png
Gyllevognsdæk 800/60x32 på 3-akslet
gyllevogn. 5 tons hjullast og 2,0 bar
dæktryk.
Lastvognstrailerdæk 385/65-22.5 på 4-
akslet trailer. 3,75 tons hjullast og 8,7
bar dæktryk.
Billederne nedenfor på denne og den næste side illustrerer forskellene i den samlede
kontaktflade mellem gyllevognsdæk og lastvognstrailerdæk ved max. hjullast for 3-
aklset gyllevogn og for henholdsvis 3- og 4-akslet lastvognstrailer.
Gyllevognsdæk 710/55x34 på 3-akslet
gyllevogn. 5 tons hjullast og 2,0 bar
dæktryk.
Samlet kontaktflade for alle
tre aksler (seks hjul) på underlaget
er 7284 cm
2
.
Lastvognstrailerdæk 385/65-22.5 på
3-
akslet trailer. 4 tons hjullast og 9,35 bar
dæktryk.
Samlet kontaktflade for alle
tre aksler (seks hjul) på underlaget
er 2702 cm
2
.
Test af tryk under dæk. 2014 | 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0012.png
Test af tryk under dæk. 2014 | 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0013.png
Gyllevognsdæk 800/60x32 på 3-akslet
gyllevogn. 5 tons hjullast og 2,0 bar
dæktryk.
Samlet kontaktflade for alle
tre aksler (seks hjul) på underlaget
er 8999 cm
2
.
Lastvognstrailerdæk 385/65-22.5 på
4-
akslet trailer. 3,75 tons hjullast og 8,7
bar dæktryk.
Samlet kontaktflade for
alle fire aksler (otte hjul) på under-
laget er 3649 cm
2
.
6. DÆKRIBBERNES AREALANDEL PÅ GYLLEVOGNSDÆK
I Vejdirektoratets vejledning fra 18. marts 2011 om dispensation vedr. akseltryk og
totalvægt på gyllekøretøjer med lavtryksdæk er det en betingelse for, at dispensation
kan gives, at ”arealet af dækribberne udgør mindst 1/3 af dækkets overflade”.
Dispensationen indebærer, at gyllevogne må køre med op til 10 t akseltryk på op til 3
aksler under betingelse af, at dækbredden på gyllevognen er mindst 65 cm og som
nævnt, at ribbearealet udgør mindst en tredjedel af dækkets overflade.
Det er ydermere en betingelse for gyllevogne med 3 aksler, at 1. og 3. aksel er
tvangsstyrede. Vogntogstotalvægten tillades op til 48,0 t.
Opmåling af ribbearealet på de to undersøgte gyllevognsdæk viste følgende ribbean-
dele:
ca. 40 % på 710/55x34
ca. 50 % på 800/60x32
De to undersøgte dæk opfylder dermed ovennævnte betingelse til ribbearealets stør-
relse.
Test af tryk under dæk. 2014 | 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0014.png
7. KØRSEL PÅ VEJKANT MED GYLLEVOGN
I forbindelse med den supplerende test af kontaktfladetryk under gyllevognsdækket
710/55x34 onsdag den 2. juli, 2014 er dækkets egenskaber ved kørsel parallelt med
vejkant undersøgt.
Dækket er kørende med en del af dækkets bredde på asfaltvejen og en del af dæk-
bredden uden for asfaltkanten, dvs. på rabatten. Testen er gennemført på et sted,
hvor rabatten lå ca. 7 cm under asfaltvejens niveau.
Testen er gennemført ved to hjullastniveauer, nemlig henholdsvis ca. 4 tons og ca. 6
tons. For hvert af de to hjullastniveauer er dækket kørt med henholdsvis ca. halvdelen
og ca. en tredjedel af dækbredden på asfaltvejen; ”resten” af dækbredden, dvs. halv-
delen og to tredjedele af dækkets bredde har således kørt på rabatten (uden for asfalt-
kanten).
Billederne nedenfor viser, at gyllevognsdækket ved de to forskellige hjullaster og de to
forskellige kantkørsler/rabatkørsler fordeler hjullasttrykket på såvel asfaltvejen som
rabatten. Dækket er med andre ord i stand til at bøje hen over en relativ høj kant ved
kørsel parallelt med kanten og på den måde tilsyneladende fordele trykket jævnt hen
over hele kontaktfladen mellem dæk og underlag (asfaltvejen og rabatten).
Det kan således med god grund antages, at ved kørsel parallelt med vejkanten med
kun en del af dækbredden kørende på asfaltvej (og den øvrige del af dækbredden kø-
rende på rabatten) vil det specifikke kontaktfladetryk (kg/cm
2
) på asfalten ved kanten
af vejen være sammenlignelig med kontaktfladetrykket under dækket, når dette kører
med hele sin dækbredde på asfaltvejen.
4 tons hjullast, ca. en tredjedel dækbredde
på asfalt.
Test af tryk under dæk. 2014 | 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0015.png
4 tons hjullast, ca. halvdelen af dækbredde
på asfalt.
4 tons hjullast, ca. halvdelen af dæk-
bredde på asfalt.
6 tons hjullast, ca. en tredjedel dæk-
bredde på asfalt.
6 tons hjullast, ca. en tredjedel dæk-
bredde på asfalt.
6 tons hjullast, ca. halvdelen af dæk-
bredde på asfalt.
6 tons hjullast, ca. halvdelen af dæk-
bredde på asfalt.
Test af tryk under dæk. 2014 | 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0016.png
6 tons hjullast, ca. halvdelen af dæk-
bredde på asfalt.
6 tons hjullast, ca. halvdelen af dæk-
bredde på asfalt.
6 tons hjullast, ca. halvdelen af dæk-
bredde på asfalt.
6 tons hjullast, ca. halvdelen af dæk-
bredde på asfalt.
Test af tryk under dæk. 2014 | 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0017.png
8. BILAG
Billeder af de testede dæks aftryk på fast gulv – afmærket med mel.
Test af tryk under dæk. 2014 | 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0018.png
Gyllevognsdæk 710/55x34. Kontaktfladeareal på fast gulv afmærket med mel.
Gyllevognsdæk 710/55x34. Kontaktfladearealet opmærket og beregnet.
Test af tryk under dæk. 2014 | 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0019.png
Gyllevognsdæk 710/55x34. Kontaktfladeareal på fast gulv afmærket med mel.
Gyllevognsdæk 800/60x32. Kontaktfladearealet opmærket og beregnet.
Test af tryk under dæk. 2014 | 19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0020.png
Lastvognsdæk 385/65-22.5 på 3-akslet trailer. Kontaktfladeareal på fast gulv afmær-
ket med mel.
Lastvognsdæk 385/65-22.5 på 4-akslet trailer. Kontaktfladeareal på fast gulv afmær-
ket med mel.
Test af tryk under dæk. 2014 | 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392635_0021.png
Lastvognsdæk 385/65-22.5 på 4-akslet trailer. Kontaktfladeareal opmærket og bereg-
net.
Test af tryk under dæk. 2014 | 21