Fra:
Sendt:
19. august 2014 11:27
Emne:
Henvendelse til Transportudvalget
Til transportudvalget
GTS instituttet, Agro Tech, har på Færdselsgruppens foranledning undersøgt, hvor meget gyllevogne reelt
trykker på vejene med 10 tons akseltryk. Rapporten konkluderer, at gyllevognen med 10 tons akseltryk,
forsynet med brede lavtryksdæk, trykker 40-60 pct. mindre end lastbiler.
Vi vedlægger samtidig et brev til Transportministeren, hvor vi med baggrund i ministeriets egne
beregningsprincipper beregner trykket kg/cm2 for det tungeste bæltekøretøj, vi har i landbruget.
Vi får med baggrund i de vedlagte fakta, rapporten og bælteberegningerne dokumenteret, at der slet ingen
grund er til, at virksomheder og kommuner skal bebyrdes med ansøgninger om dispensationer for kørsel
med køretøjer, som belaster vejene mindre end sammenlignelig lastbilkørsel.
Vi støtter naturligvis regeringens målsætning om øget vækst og mindre bureaukrati. Dens opfyldelse
betinger til gengæld også, at virksomhederne har tillid til, at de investeringer, de foretager, er bæredygtige.
Vi finder det meget problematisk, når der skal indsendes ansøgninger om dispensationer, som den enkelte
kommune kan ændre fra år til år. Der kan være forskel på afgørelser i nabokommuner, hvor en virksomhed
har aktiviteter i begge kommuner. Det kan dreje sig om investeringer i bæltekøretøjer til høst af roer eller
traktor og gyllevogn med en investeringssum på op til 4 mio kr. Hvis en kommune afviser en dispensation,
så en nyindkøbt traktor med gyllevogn ikke kan udnyttes og en bæltemaskine skal flyttes mellem marker på
blokvogn, er forudsætningen for investeringen totalt ændret og forfejlet.
Vi opfordrer i stedet til, at dimensionsbekendtgørelsen ændres, således at kørsel med tre-akslede
gyllekøretøjer tillades på hele vejnettet under de betingelser, som er gældende for nuværende
dispensationer for statsvejene. Med hensyn til bæltekøretøjer opfordrer vi til, at
dimensionsbekendtgørelsen ændres således, at kørsel med bæltekøretøjer tillades, når kontakttrykket på
vej ikke overstiger 8 kg/cm2 og totalvægten ikke overstiger 32 tons, som er gældende for en 4 akslet lastbil.