Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 358
Offentligt
Fra:
Mogens Kjeldal [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. august 2014 11:27
Emne:
Henvendelse til Transportudvalget
Til transportudvalget
GTS instituttet, Agro Tech, har på Færdselsgruppens foranledning undersøgt, hvor meget gyllevogne reelt
trykker på vejene med 10 tons akseltryk. Rapporten konkluderer, at gyllevognen med 10 tons akseltryk,
forsynet med brede lavtryksdæk, trykker 40-60 pct. mindre end lastbiler.
Vi vedlægger samtidig et brev til Transportministeren, hvor vi med baggrund i ministeriets egne
beregningsprincipper beregner trykket kg/cm2 for det tungeste bæltekøretøj, vi har i landbruget.
Vi får med baggrund i de vedlagte fakta, rapporten og bælteberegningerne dokumenteret, at der slet ingen
grund er til, at virksomheder og kommuner skal bebyrdes med ansøgninger om dispensationer for kørsel
med køretøjer, som belaster vejene mindre end sammenlignelig lastbilkørsel.
Vi støtter naturligvis regeringens målsætning om øget vækst og mindre bureaukrati. Dens opfyldelse
betinger til gengæld også, at virksomhederne har tillid til, at de investeringer, de foretager, er bæredygtige.
Vi finder det meget problematisk, når der skal indsendes ansøgninger om dispensationer, som den enkelte
kommune kan ændre fra år til år. Der kan være forskel på afgørelser i nabokommuner, hvor en virksomhed
har aktiviteter i begge kommuner. Det kan dreje sig om investeringer i bæltekøretøjer til høst af roer eller
traktor og gyllevogn med en investeringssum på op til 4 mio kr. Hvis en kommune afviser en dispensation,
så en nyindkøbt traktor med gyllevogn ikke kan udnyttes og en bæltemaskine skal flyttes mellem marker på
blokvogn, er forudsætningen for investeringen totalt ændret og forfejlet.
Vi opfordrer i stedet til, at dimensionsbekendtgørelsen ændres, således at kørsel med tre-akslede
gyllekøretøjer tillades på hele vejnettet under de betingelser, som er gældende for nuværende
dispensationer for statsvejene. Med hensyn til bæltekøretøjer opfordrer vi til, at
dimensionsbekendtgørelsen ændres således, at kørsel med bæltekøretøjer tillades, når kontakttrykket på
vej ikke overstiger 8 kg/cm2 og totalvægten ikke overstiger 32 tons, som er gældende for en 4 akslet lastbil.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392633_0002.png
Det undrer os meget, at kørsel med en tre-akslet gyllevogn forsynet med brede dæk og lavt dæktryk kræver
dispensation til 10 tons akseltryk på kommunens veje, når en to-akslet gyllevogn godt må køre overalt på
kommunens veje med 10 ton akseltryk – også selv om den forsynes med supersingledæk med højt dæktryk.
Lastbiler må lovligt køre rundt på alle kommunens veje med op til 11,5 tons akseltryk, når drivakslen er
forsynet med tvillingemonterede dæk og vejvenlig affjedring. Nu er totalvægten for 6-akslede
lastvognskøretøjer forøget til 50 tons og for 7-akslede køretøjer forøget til 56 tons - vel og mærket uden, at
der skal søges nogen form for dispensation. Det er ikke rimeligt, at der skal gælde andre vilkår for
landbrugsmaskiner med vejvenlige dæk og bælter.
Med venlig Hilsen
Sven-Aage Steenholdt fra Landbrug & Fødevarer, Carsten Jensen fra Landbrug & Fødevarer, Henning Sjørslev Lyngvig
fra Videncentret for Landbrug, Knud Erik Clausen fra Danske Sukkerroedyrkere, Per Hedetoft fra Dansk
Maskinhandlerforening, Allan Pedersen og Tommy Frederiksen fra Dansk Agroindustri, Jørgen Jørgensen og Mogens
Kjeldal fra Danske Maskinstationer og Entreprenører.
Med venlig hilsen
Mogens Kjeldal
Tlf.: 76413675
Danske Maskinstationer og Entreprenører
Porschevej 3 • DK-7100 Vejle • Tlf. +45 75858355
[email protected]