Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 356
Offentligt
1392072_0001.png
Fra:
Thekla og Peter [mailto:[email protected]]
Sendt:
14. august 2014 19:07
Til:
[email protected]; [email protected]; TRU | Transportudvalget
Emne:
Att. Trafikministeren - Støjberegninger fra Ringstedbanen
Kære Trafikminister
Jeg afventer stadig svar på min skrivelse til dig, dateret den 26.5.2014 om støjen fra Ringstedbanen.
Jeg har samlet de referencer hos jer til min skrivelse her: Id nr.: 455723 og J.nr.: 2014-2752, samt
(www.ft.dk), jf. BEU alm. del – bilag 318.
Nu har jeg et yderligere spørgsmål til de støjberegninger, som er lavet. Jeg har forstået, at der skal køre 6
tog i timen.
Siden skrivelsen er jeg blevet mere oplyst.
-på Fehmern bygger de baneanlæggene således, at de kan håndtere de XXL godstog på 1.500m længde, der
kommer til at køre om 10-15 år.
-de længste tog som kører i Tyskland i dag er 835 meter og kører siden december mellem Padborg og
Maschen (Hamborg). Altså er nuværende godstog meget mindre end 1.500m og støjer meget mindre.
Kan det tænkes, at de støjberegninger, der ligger til grund for Ringstedbanen, bruger støjbelastningstal fra
de godstog som kører nu, og ikke dem som rent faktisk vil køre, når banen er færdig?
Kære minister, min frygt er, at støjdæmning ved banen (og motorvejen), ikke er fremtidssikret, at banen
ikke er bygget til de tog som kommer til at køre på den?
Jeg vil derfor igen, som i skrivelsen, appellere til en samlet støjsikring, der ligger på en grænseværdi, således
at almindelig tale ikke er et problem. Her i villakvarterne i Vallensbæk, er vores haver er et
rekreationsområde, med gril og samvær under åben himmel. Et sted hvor soveværelsesvinduet kan være
åbent om natten.
Kan du bekræfte, at støjen fra infrastrukturen i vores kommune, ikke forringer vores levevilkår?
Med venlig hilsen
Peter Overgaard
Horsbred 203
2625 Vallensbæk