Vejdirektoratet har i perioden 2010-2013 brugt et sted mellem 25 og 30 mio. kr. på at gennemføre
en VVM-undersøgelse af den foreslåede motorvej på strækningen Århus-Søbyvad. VVM’en
mundede ud i en indstilling i november 2012 fra Vejdirektoratet, hvori man indstiller at linjeføring
nord vælges. D. 24. juni 2014 indgås der en trafikaftale, hvor forligspartierne vælger den sydlige
linjeføring.
Der har under hele beslutningsprocessen været store uoverensstemmelser omkring fakta vedrørende
de tre foreslåede linjeføringer. På den baggrund har borgergruppen syd for Voldby, borgergruppen
på Herskind Hede og landsbyrådet for Herskind og Skivholme udarbejdet et faktaark med tydelige
referencer til kilderne – oplysningerne i faktaarket er valideret af Transportministeriet d. 13/2 2014.
Nedenstående notat opsummerer punkterne fra faktaarket.
Berørte borgere/støj
D. 22/11 2012 har Favrskov Kommune foretræde for Folketingets Transportudvalg. På mødet
præsenterer Favrskov Kommune nogle hjemmelavede beregninger, der viser, hvor mange borgere,
der ligger inden for et bånd på henholdsvis 700 og 900 meter omkring linjeføring nord og syd.
Favrskov Kommune vedstår efter gentagne henvendelser, at der ikke er fagligt belæg for, at vælge
netop 700 og 900 meter og at afstandene er såkaldte citat ”skønsmæssigt fastsatte
påvirkningsafstande”. Det påfaldende er, at på præcis disse afstande falder opgørelsen ud til
Favrskovs fordel – se vedhæftede kortbilag.
På 700 meter falder hele Lading by og store dele af Voldby lige nøjagtig
inden for
de 700
meter ved den nordlige linjeføring, mens Skivholme by lige nøjagtig falder
udenfor
optællingen på den sydlige linjeføring
På 900 meter falder Voldby, Lading og halvdelen af Skivholme lige nøjagtig
udenfor
900
meter båndet ved den sydlige linjeføring
Det er af kortbilaget meget tydeligt, at de af Favrskov Kommune valgte afstande er alt andet end
tilfældige. Det er bevidst valgte afstande, der passer ind i Favrskovs dagsorden. Såvel
Vejdirektoratet som flere transportministre har da også taget afstand fra opgørelserne. På fortrædet
for Transportudvalget konkluderer Favrskov at linjeføring syd bevirker, at citat: ”Færrest mulige
borgere påvirkes af støj”.
D. 19/12 2012 skriver tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen som svar på Favrskov
Kommunes beretninger, at citat: ”Der er små forskelle i de støjmæssige konsekvenser, men
støjbelastningstallet vil være mindst for linjeføring nord”. Skanderborg Kommune anfører i sit
hørringssvar til Vejdirektoratet, at ”Linjeføring syd berører flest ejendomme” jf. VVM-rapporten
side 80 giver den sydlige linjeføring 554 støjbelastede boliger mod den nordlige linjeførings 501
støjbelastede boliger.
Økonomi
Ingen af de forskellige parter omkring beslutningsprocessen har tilsyneladende interesseret sig
synderligt for omkostningerne ved de tre foreslåede linjeføringer – dette til trods for at der er
betydelige forskelle på de tre linjeføringer. Den sydlige linjeføring er henholdsvis 106 mio. kr.
dyrere end den midterste linjeføring og 61 mio. kr. dyrere end linjeføring nord. På trods af dette har
man i en krisetid valgt den klart dyreste løsning.