Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 340
Offentligt
1387945_0001.png
Ny forbindelse over
Roskilde Fjord ved
Frederikssund
- supplerende vurdering af
betalingsanlæg mv.
Dato
Sagsbehandler
Mail
21. maj 2014, rev. Juli 2014
Rasmus Larsen
[email protected]
Niels Juels Gade 13
Postboks 9018
1022 København K
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
1. Indledning og baggrund.................................................................................................. 3
2. Konsekvenser af brugerbetaling .................................................................................... 4
2.1. Trafikale effekter af brugerbetaling ............................................................................ 4
2.2 Støjmæssige konsekvenser af indførsel af brugerbetaling på en ny
fjordforbindelse ................................................................................................................. 5
2.3 Konsekvenser vedrørende emissioner ....................................................................... 6
Konsekvensvurdering af trafikale og støjmæssige effekter af brugerbetaling, samt
emissioner ........................................................................................................................ 7
2.4 miljømæssige konsekvenser af etablering af betalingsanlæg.................................... 7
Samlet vurdering af to mulige placeringer af betalingsanlæg ........................................ 10
3. Konsekvenser af andre projektændringer ................................................................. 11
Udpegningsgrundlag og konsekvenser for Natura 2000 ................................................ 11
Tilslutning til Frederikssundsvej...................................................................................... 12
Ændret forløb af Ny Landerslevvej ................................................................................. 13
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387945_0003.png
1. Indledning og baggrund
I perioden fra 2007 til 2010 gennemførte Vejdirektoratet en VVM-undersøgelse for en ny forbindel-
se over Roskilde Fjord ved Frederikssund. Der er i VVM-redegørelsen undersøgt 6 forslag og en
række alternative løsningsmuligheder til en ny fjordforbindelse.
Resultatet af den gennemførte VVM-undersøgelse er beskrevet i Vejdirektoratets VVM-
redegørelse. VVM-redegørelsen var i offentlig høring fra april til juni i 2010.
Som led i VVM-undersøgelsen foretog Vejdirektoratet nogle indledende beregninger af projektets
potentiale for brugerfinansiering. I trafikaftalen ”En grøn transportpolitik” fra november 2010, blev
parterne enige om, at det var målet, at der etableres en ny sydlig forbindelse ved Frederikssund,
idet forbindelsen som udgangspunkt skal finansieres gennem brugerbetaling. Parterne blev samti-
dig enige om at iværksætte en nærmere analyse af potentialet i en brugerfinansieringsmodel, og at
Sund & Bælt Holding A/S skulle gennemføre analysen, der bl.a. bestod i, at afdække den faktiske
betalingsvilje hos de potentielle brugere af fjordforbindelsen.
Med aftalen om ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.” af 21. marts 2013 blev forligs-
kredsen enige om, at etablere en ny fjordforbindelse ved Frederikssund, som finansieres dels ved
brugerbetaling på en ny forbindelse, dels ved hjælp af et statsligt bidrag. Med aftalen blev det des-
uden aftalt, at Vejdirektoratet skulle igangsætte forberedelsen af projektet, og at Transportministe-
riet sammen med Finansministeriet skulle udarbejde forslag til den konkrete organiserings- og fi-
nansieringsmodel med henblik på forberedelsen af en anlægslov.
Formålet med nærværende notat er at beskrive de miljø- og støjmæssige konsekvenser af at indfø-
re brugerbetaling, samt at vurdere konsekvenserne af mindre projektændringer i forhold til de un-
dersøgelser der blev foretaget i forbindelse med VVM-undersøgelsen. Etableringen af betalingsan-
læg og de mindre projektændringer er indarbejdet i forslaget til anlægslov for en ny forbindelse
over Roskilde Fjord ved Frederikssund.
Nærværende notat vedlægges som bilag til forslaget til anlægslov for en ny forbindelse over Ros-
kilde Fjord ved Frederikssund i høringsperioden.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387945_0004.png
2. Konsekvenser af brugerbetaling
2.1. Trafikale effekter af brugerbetaling
I forbindelse med VVM-undersøgelsen blev der gennemført trafikberegninger, hvor bl.a. antallet af
trafikanter der vil benytte en ny fjordforbindelse blev beregnet. Det var i trafikberegningerne ikke
forudsat, at der skulle indføres brugerbetaling på en ny fjordforbindelse. Der blev dog i forbindelse
med VVM-undersøgelsen foretaget nogle indledende beregninger af potentialet for brugerbetaling.
Disse beregninger er ikke medtaget i nedenstående.
I henhold til trafikaftalen af november 2010 gennemførte Sund & Bælt en analyse af brugerfinansie-
ringspotentialet, og på baggrund heraf en vurdering af antallet af trafikanter der forventes at ville
benytte en fjordforbindelse med brugerbetaling.
Resultaterne af trafikberegninger fra VVM-redegørelsen og Sund & Bælts analyse fremgår af tabel
1.
Hverdagsdøgnstrafik i
2018
Basis 2018
(Fra VVM-
redegørelse)
Ny forbindelse
uden brugerbeta-
ling
(Fra VVM-
redegørelse)
Ny forbindelse med
brugerbetaling
(Fra Sund & Bælts
analyse)
Ændring i antal
køretøjer (%)
med og uden
brugerbetaling
Ny sydlig forbindelse
(S1)
Kronprins Frederiks
Bro
I alt på broer
(Fjordkrydsende trafik)
0
19.800
12.900
- 6.900 (35 %)
25.400
13.300
16.100
+ 2.800 (21 %)
25.400
33.100
29.000
- 4.100 (12 %)
Tabel 1. Trafikberegninger fra VVM-undersøgelse og analyse af brugerfinansieringspotentiale.
Som det fremgår af tabel 1, vil ca. 6.900 færre køretøjer på et hverdagsdøgn benytte en ny fjord-
forbindelse med brugerbetaling, og ca. 2.800 flere køretøjer vil benytte den eksisterende Kronprins
Frederiks Bro, hvis der indføres brugerbetaling på den nye fjordforbindelse i forhold til hvis der ikke
er brugerbetaling på forbindelsen.
I forhold til vurderingerne gennemført i VVM-undersøgelsen vil der stadig ske en væsentlig aflast-
ning af trafikken over Kronprins Frederiks Bro samtidig med at trafikmængden på den nye fjordfor-
bindelse mindskes. Den samlede fjordkrydsende trafik på Kronprins Frederiks Bro og en ny fjord-
forbindelse vil falde med ca. 4.100 køretøjer. Der vil således ikke ske en væsentlig ændring af de
trafikale genevirkninger, der overstiger de i VVM-redegørelsen beskrevne konsekvenser.
Vejdirektoratet har foretaget en vurdering af de trafikale effekter ved indførelse af brugerbetaling på
en ny fjordforbindelse på de lokale veje i området. Med baggrund i Sund & Bælts analyse og trafik-
tal for de to broer, er den forholdsmæssige ændring analyseret i forhold til trafikken på det omkring-
liggende vejnet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387945_0005.png
Det bemærkes, at analysen af brugerfinansieringspotentialet og Vejdirektoratets efterfølgende ana-
lyse adskiller sig fra trafikberegningerne i VVM-undersøgelsen ved, at 3. etape af Frederikssunds-
motorvejen ikke er forudsat etableret, og at der indføres lastbilforbud på den eksisterende Kron-
prins Frederiks Bro.
Der vil som følge af brugerbetaling på den nye fjordforbindelse stadig være en væsentlig trafikal
aflastning af eksempelvis J. F Willumsens Vej og andre lokale veje med adgang til Kronprins Fre-
deriks Bro, men aflastningen vil være mindre end i en situation med en ny fjordforbindelse uden
brugerbetaling. Samtidigt vil der med brugerbetaling på en ny fjordforbindelse stadig være en for-
øgelse af trafik på lokale veje med adgang til en ny fjordforbindelse, som beskrevet i VVM-
undersøgelsen, men ikke i samme omfang som i en situation uden brugerbetaling.
2.2 Støjmæssige konsekvenser af indførsel af brugerbetaling på en ny fjord-
forbindelse
I forhold til VVM-redegørelsens vurdering af de støjmæssige konsekvenser af en ny sydlig fjordfor-
bindelse ved Frederikssund (forslag S1) er der foretaget en supplerende undersøgelse af de støj-
mæssige konsekvenser, som følge af den ændrede trafik ved indførelse af brugerbetaling på en ny
fjordforbindelse.
De trafikale ændringer som følge af brugerbetaling vil primært have betydning for boliger mv. om-
kring J.F. Willumsens Vej i nord samt for sommerhusområdet ved Tørslev Hage og Sydbyen i syd.
I nord vil trafikken, og dermed støjbelastningen, blive aflastet en smule mindre end forudsat i VVM-
redegørelsen. Omvendt vil støjbelastningen fra den sydlige forbindelse blive en smule mindre end
forudsat i VVM-redegørelsen, som følge af mindre trafik over fjorden.
På den baggrund er der foretaget en beregning af støjen i to delområder, som det fremgår af ne-
denstående oversigtskort. Resultatet af støjkortlægningen fra VVM-undersøgelsen er sammenholdt
med de to delområder, dvs. antal støjbelastede boliger og sommerhuse i henholdsvis referencesi-
tuationen (Basis 2018) og den nye fjordforbindelse (S1).
Figur 1. Oversigtskort med
undersøgte delområder
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387945_0006.png
Opgørelse af antal støjbelastede boliger og sommerhuse i de forskellige scenarier kan ses af ne-
denstående tabel. Ifølge Miljøstyrelsens er den vejledende grænseværdi for acceptabel støj i bolig-
områder 58 dB (L
den
), mens den vejledende grænseværdi for sommerhusområder er 53 dB (L
den
).
Støjniveau ved facade i dB (L
den
)
53-58
58-63
63-68
68-73
over 73
I alt
Antal helårsboliger
Reference
(basis 2018)
Uden takst (S1)
Med takst
245
119
52
1
417
202
190
103
100
27
44
1
1
333
335
Antal sommerhuse
Reference
(basis 2018)
Uden takst (S1)
Med takst
0
0
0
0
0
0
90
79
13
7
0
0
0
0
0
0
103
86
Tabel 2. Antal støjbelastede boliger og sommerhuse i de to undersøgte delområder
I forhold til resultaterne fra VVM-redegørelsen vurderes den ændrede trafik, som følge af brugerbe-
taling, kun at medføre mindre ændringer i den samlede støjbelastning i undersøgelsesområdet.
Antallet af støjbelastede helårsboliger vil, både med og uden takst over fjorden, medføre et fald fra
417 boliger i Basis 2018 til 333 boliger uden takst og til 335 boliger med takst. Antallet af sommer-
huse vil stige fra 0 boliger i Basis 2018 til 103 sommerhuse uden takst og til 86 sommerhuse med
takst.
2.3 Konsekvenser vedrørende emissioner
Påvirkninger fra trafikken som følge af brugerbetaling vedrører alene driftsfasen, hvor brugerbeta-
lingen ved krydsning af broen over Roskilde Fjord medfører ændringer i forhold til VVM-
redegørelsen, som beskrevet i afsnit 2.1.
Som vist i tabel 1, vil den samlede fjordkrydsende trafik falde med indførsel af brugerbetaling
sammenlignet med situationen uden brugerbetaling.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387945_0007.png
Da der er sammenhæng mellem hverdagsdøgntrafikken, energiforbruget og emission af kvælstof
og partikler, betyder det samlede fald i trafikken udløst af brugerbetalingen, at der ligeledes vil væ-
re et fald i den trafikafledte emission af kvælstof og partikler.
Med hensyn til påvirkning af mennesker er det i VVM-redegørelsen vurderet, at ændringerne i tra-
fikarbejdet og emissioner i forhold til Basis 2018 ikke vil give anledning til overskridelse af grænse-
værdierne ved de omkringliggende boliger. Med den ændrede fordeling af trafikken som følge af
brugerbetaling vurderes dette fortsat at være gældende både for den eksisterende forbindelse over
Kronprins Frederiks Bro og en ny fjordforbindelse
Det vurderes derfor, på baggrund af de ændrede trafikale effekter som følge af brugerbetaling, som
beskrevet i afsnit 2.1., at der ikke vil være væsentlige konsekvenser vedrørende emissioner (luft og
klima) der overstiger dem som allerede er beskrevet i VVM-redegørelsen.
Konsekvensvurdering af trafikale og støjmæssige effekter af brugerbetaling, samt emissio-
ner
Det vurderes således, at de ændrede trafikale og støjmæssige effekter af indførsel af brugerbeta-
ling på en ny fjordforbindelse, ikke vil have væsentlige konsekvenser der overstiger de i VVM-
redegørelsen beskrevne konsekvenser for trafik, emissioner og støj, og derfor ligger indenfor ram-
merne af den gennemførte VVM-undersøgelse.
2.4 Miljømæssige konsekvenser af etablering af betalingsanlæg
Med indførsel af brugerbetaling skal der etableres et betalingsanlæg til registrering af køretøjer
som passerer en ny fjordforbindelse. Betalingsanlægget forventes udformet som et system uden
bomme eller andet udstyr som sænker køretøjernes hastighed ved passage. Ved betalingsanlæg-
get opstilles op til 3 portaler over kørebanen. På portalerne opsættes fotoudstyr til registrering af
køretøjer uden udstyr til elektronisk betalingsopkrævning (som eksempelvis Brobizz), samt regi-
streringsanlæg til køretøjsudstyr til elektronisk betalingsopkrævning.
Portalerne kan visuelt sammenlignes med de almindelige skilteportaler langs vejene i Danmark.
Anlægget er dermed ikke arealkrævende, og vejen forløber med samme tværprofil under portaler-
ne. Ved anlægget vil kun forekomme lys på informationsskilte, da fotograferingen af nummerplader
sker med infrarødt lys.
Betalingsanlægget skal etableres mellem tilslutningsanlægget ved Marbækvej (øst for fjorden) og
Ny Landerslevvej (vest for fjorden). Der er på denne baggrund foretaget en vurdering af konse-
kvenserne af en placering ved Marbæk og ved Tørslev. De to mulige placeringer for betalingsan-
lægget fremgår af figur 2.
Påvirkningen er vurderet på baggrund af udarbejdede visualiseringer af fremtidige forhold for beta-
lingsanlæggenes placering ved de valgte lokaliteter og VVM-redegørelsen for Fjordforbindelsen,
herunder gældende planforhold i relation til landskabsinteresser og beskyttelsesinteresser i nær-
området.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387945_0008.png
Figur 2. Betalingsanlæggets mulige placeringer øst og vest for fjorden.
Placering ved Tørslev
Området er beliggende inden for et udpeget beskyttelsesområde for landskab, natur og kultur og et
udpeget område med landskabelige værdier, jf. Frederikssund Kommuneplan. Derudover er områ-
det beliggende inden for kystnærhedszonen.
Betalingsanlæggets placering kan ligeledes være beliggende inden for yderkanten af en fortids-
mindebeskyttelseslinje. Formålet med fortidsmindebeskyttelseslinjen er at sikre fortidsminders
værdi som landskabselementer. Samtidig skal bestemmelsen sikre de arkæologiske lag i området
omkring fortidsminderne. Etablering af betalingsanlægget på dette sted forudsætter dispensation
efter naturbeskyttelsesloven.
Inden for det berørte område etableres motortrafikvejen i afgravning, og selve vejanlægget kommer
derved til at virke mindre fremtrædende. I nærområdet etableres overføringer af lokale veje over
motortrafikvejen.
Figur 3. Visualisering af fremtidige forhold af betalingsanlæggets placering mellem Tørslev og Tørslev Hage set mod øst.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387945_0009.png
Betalingsanlægget fremstår som et højt teknisk element i det omgivende landskab. Både portaler-
nes enkle udtryk, placeringen i afgravning og den eksisterende høje bevoksning begrænser ople-
velsen af betalingsanlægget, således at det samlet set påvirker det værdifulde landskab i mindre
grad.
Placering ved Marbæk
Det eksisterende landskab karakteriseres af at være et fladt, åbent kystlandskab med spredte
landbrugsejendomme, hvor der er et tydeligt samspil imellem det åbne land og fjorden.
Området er beliggende inden for et udpeget beskyttelsesområde for landskab, natur og kultur og et
udpeget område med landskabelige værdier, jf. Frederikssund Kommuneplan. Derudover er områ-
det beliggende inden for kystnærhedszonen.
Fra vejtilslutningen af Marbækvej etableres motortrafikvejen på en dæmning, der danner afsæt for
højbroen. Dæmningen er udformet med naturlige skråninger med lav og tæt beplantning. Derud-
over forventes opsat en støjskærm på vejens nordside fra Marbækvej til brofæstet. Betalingsan-
lægget kan placeres centralt på vejdæmningen, hvilket fremgår af figur 4.
Figur 4. Visualisering af fremtidige forhold af betalingsanlæggets placering mellem fjordkysten og Marbækvej set mod vest.
Kystlandskabet på østsiden af fjorden vurderes på grund af dets åbenhed og flade terræn at være
sårbart over for det samlede infrastrukturanlæg på grund af dets type og skala. Betalingsanlægget
vil visuelt hænge sammen med oplevelsen af vejanlæg, højbro, støjskærme på nordsiden mv. Alli-
gevel vil betalingsanlægget, på trods af anlæggets enkle udtryk, forstærke denne væsentlige visu-
elle påvirkning, da det høje anlæg placeres på den høje vejdæmning i det åbne, flade kystland-
skab.
Påvirkningen kan minimeres ved at placere betalingsanlægget så tæt på tilslutningsanlægget ved
Marbækvej som muligt. Denne placering af anlægget er mere lavt i terrænet, hvorved anlæggets
fremtræden begrænses.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387945_0010.png
Samlet vurdering af to mulige placeringer af betalingsanlæg
Ud fra såvel funktionelle som landskabelige vurderinger vurderes det, at den mest hensigtsmæssi-
ge placering af betalingsanlægget vil være i området ved Tørslev, ud fra de to vurderede placerin-
ger. Her vil anlægget dels ligge i moderat afgravning dels i niveau med det relativt flade landskab.
Samlet set vil betalingsanlægget fremtræde mindre synligt i landskabet ved Tørslev end ved en
placering ved Marbæk.
Såfremt der ved teknologisk udvikling viser sig mulighed for at begrænse antallet af portaler eller
på anden vis kan begrænse udformningen af betalingsanlæg, vil dette søges indarbejdet i projek-
tet.
Til etablering og drift af betalingsanlægget er der behov for et mindre areal langs vejen til portaler-
ne og til servicering af anlægget. Portalerne kan sammenlignes med andre typer skilteportaler, og
det vurderes, at etableringen af betalingsanlæg ligger inden for rammerne af VVM-undersøgelsen.
Placering og udformning af antal portaler og arealbehov til betalingsanlæg fastlægges endeligt i
forbindelse med detailprojekteringen.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387945_0011.png
3. Konsekvenser af andre
projektændringer
Udpegningsgrundlag og konsekvenser for Natura 2000
Udpegningsgrundlagene for habitatområderne justeres med jævne mellemrum og som udgangs-
punkt hvert sjette år. Den seneste opdatering er sket i 2012 på baggrund af en gennemgang af
områderne og på grundlag af en offentlig høring. Det reviderede udpegningsgrundlag trådte i kraft i
januar 2013.
I EF-Habitatområde H120 i Roskilde Fjord er der sket en opdatering af udpegningsgrundlaget, i
forhold til det anvendte udpegningsgrundlag i VVM-undersøgelsen. Ændringen består i, at arten
sumpvindelsnegl (1016) er tilført udpegningsgrundlaget. Der er ingen arter eller naturtyper, der er
taget ud af udpegningsgrundlaget for habitatområdet.
I EF-Fuglebeskyttelsesområde F105 i Roskilde Fjord er der sket en opdatering af udpegnings-
grundlaget, i forhold til det anvendte udpegningsgrundlag i VVM-undersøgelsen. Skeand er som
trækfugl således tilføjet udpegningsgrundlaget, og havørn er udpeget som ynglefugl udover at væ-
re trækfugl.
De ovennævnte arter var således ikke behandlet i VVM-redegørelsen. Nedenfor beskrives påvirk-
ningen af en ny Roskilde Fjordforbindelse i forhold til et ændret udpegningsgrundlag.
Sumpvindelsnegl
er en landsnegl, der lever på ofte våde lokaliteter, hvor vandet står lige omkring
jordoverfladens niveau, f.eks. ellesumpe og rigkær. Sneglene lever af den mikroflora, der findes på
stænglerne af især høje stararter (fx kærstar), høj sødgræs, pindsvineknop eller dunhammer. Arten
er ny på Natura 2000-områdets udpegningsgrundlag for Roskilde Fjord, og der forekommer ingen
beskrivelse af, hvor den lever i hverken Natura 2000-plan, Naturhandleplan eller i plejeplanen for
Natura 2000-området. I forbindelse med feltundersøgelserne i 2008 er arten eftersøgt på egnede
biotoper, men er kun registreret på en enkelt lokalitet nord for landsbyen Tørslev (lokalitet v2036).
Projektet berører ikke denne lokalitet og det vurderes således at projektet ikke vil medføre påvirk-
ning af sumpvindelsnegl.
Skeand
er som trækfugl ny art på udpegningsgrundlaget og forekommer i Danmark primært som
trækfugl i marts-maj, når skeænderne er på vej til yngleområderne i fx Rusland og igen i august-
september, når fuglene trækker til vinterkvartererne i bl.a. Holland, Belgien og Frankrig. Bestanden
af trækfugle af skeand tæller omkring 3000-6000 fugle om efteråret i Danmark. Der foreligger ikke
systematiske registreringer af skeand i Roskilde Fjord, men der er i 2010 observeret 65 fugle (ok-
tober) og i 2012 observeret 187 fugle (september). Det fremgår ikke af observationerne, hvor i
Roskilde Fjord fuglene nærmere er registreret. Artens fordeling i fjorden er påvirkelig af variationer i
vind- og vejrforhold. Generelt vil skeænderne være at finde på lave vanddybder, hvor der er vege-
tation med dafnier og smådyr, som skeand udnytter til fouragering. Forekomsten af skeandens
fødeemner hænger sammen med forekomsten af vandplanter, og derfor er det af stor betydning, at
vandkvaliteten er så god, at der er et rigeligt bunddække af vandplanter. Det kan sikres ved at be-
grænse udledningen af næringsstoffer. Idet fuglene dels er spredt over store dele af Roskilde
Fjord, og dels forventes at kunne vænne sig til anlægsaktiviteterne i de ca. 24 måneder (ca. 2 - 3
rasteperioder), som denne fase varer, forventes det, at skeænderne fortsat kan udnytte fjordens
lavvandede områder til fouragering og rast indtil ca. 250 m fra anlægsområdet eller alternativt an-
dre områder i fjordenI driftsfasen forventes fuglene at tilpasse sig en bro. En broløsning kan poten-
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387945_0012.png
tielt medføre risiko for kollision for fugle. Som beskrevet i VVM-redegørelsen forventes den valgte
udformning af broen ikke at medføre at fugle kolliderer med broen i en grad, at det vurderes at
påvirke bestande på udpegningsgrundlaget.
Havørn
er på udpegningsgrundlaget som trækfugl og nu også som ynglefugl. Det er navnlig om-
kring selve ynglelokaliteten, at forstyrrelse kan være kritisk. Ynglelokalitet for havørn er indtil videre
ved Bognæs i den sydlige del af Roskilde Fjord. Derfor vil der ikke være risiko for forstyrrelse af
ynglende havørn som følge af anlæg og drift ved en højbrosløsning.
Tilslutning til Frederikssundsvej
Det var i VVM-redegørelsen forudsat, at 3. etape af Frederikssundsmotorvejen var etableret og at
en ny fjordforbindelse skulle tilsluttes hertil. Da der ikke er truffet politisk beslutning om finansierin-
gen af Frederikssundsmotorvejens 3. etape, skal tilslutningen af motortrafikvejen for en ny fjordfor-
bindelse til Frederikssundsvej justeres.
Vejdirektoratet har vurderet forskellige løsninger, som bl.a. tilslutning i en rundkørsel eller i et lys-
reguleret kryds på Frederikssundsvej, under forudsætning af trafikmængderne og muligheden for
at kunne genbruge mest muligt af anlægget ved etableringen af 3. etape af Frederikssundsmotor-
vejen.
Området, hvor tilslutningsanlægget forventes placeret, er beliggende i det åbne land (landzone) jf.
Forslag til Frederikssund Kommuneplan. Området er desuden indeholdt i VVM-redegørelsen for
Frederikssundsmotorvejen.
Området er beliggende indenfor kystnærhedszonen, som er 3 km bred og kystområderne her skal
friholdes for bebyggelse og anlæg, som ikke er afhængige af en placering tæt på kysten. Nye area-
ler i byzone eller planlægges i landzone kan kun inddrages, hvis der er en særlig planlægnings-
mæssig eller funktionel begrundelse for kystnær placering.
Der er mindre fredskovsområder jf. skovloven på begge sider af eksisterende Frederikssundsvej
lige syd for jernbanen. Der er derudover ingen registreringer, beskyttelsesinteresser eller udpeg-
ninger i området.
Miljøvurdering
Som det gælder for den øvrige del af den sydlige linjeføring til højbroen følger projektet de over-
ordnede planlægningsmæssige retningslinjer i Fingerplan 2007, i relation til trafikplanlægningen
inden for Frederikssundfingeren. Dernæst er der i Frederikssund Kommunes kommuneplan indar-
bejdet retningslinjer for de trafikale løsninger i kommunen, hvor en ny fjordforbindelse er indarbej-
det. Projektet kan medføre påvirkninger af planmæssig karakter på det mere detaljerede niveau i
kommunens planlægning.
Da der er et planmæssigt grundlag for vejprojektet hhv. sydlig forbindelse over Roskilde Fjord og
Frederikssundsmotorvejen er projektet med et tilslutningsanlæg ikke i modstrid med kystnærheds-
zonen.
For så vidt angår områder med fredskovspligt vil der være krav om tilladelse til anlæg og terræn-
ændringer på vilkår om etablering af fredskov på et andet areal, jf. § 1 i bekendtgørelse om erstat-
ningsskov. Dette sker efter konkret ansøgning til og vurdering af Naturstyrelsen.
Derudover er der ingen øvrige påvirkninger.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387945_0013.png
Den endelige udformning af tilslutningen til Frederikssundsvej fastlægges i forbindelse med detail-
projekteringen, og i dialog med Frederikssund Kommune.
Ændret forløb af Ny Landerslevvej
Frederikssund Kommune ønsker, at ny Landerslevvej kun etableres til Lyngerupvej/Rute 53 og ikke
helt op til Landerslevvej som beskrevet i VVM-redegørelsen. Vejdirektoratet har tilsluttet sig Frede-
rikssund Kommunes ønske.
Afkortningen af Ny Landerslevvej medfører, at to beskyttede diger friholdes for påvirkning, og at et
V1 kortlagt område friholdes for påvirkning.
13