Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 339
Offentligt
1387901_0001.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. april 2014
Rapportperiode: April 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i april med en rettidighed på 92,9 % og en pålidelighed på 93,8 %.
Antallet af IC4 togsæt godkendt til passagerdrift er blevet forøget med 1
togsæt og ligger med udgangen af april på 60. Antallet af togsæt, som er
planlagt stillet til rådighed for driften, ligger fortsat på 29 togsæt inkl.
driftsreserve. Den gennemsnitlige leverance i april var 28 IC4 togsæt.
Antallet af km mellem hændelser ligger på 6.770 km og ligger dermed
ligesom rettidighed og pålidelighed under niveauet for marts måned.
Der arbejdes fortsat intenst med at øge driftsstabiliteten. Der er især fokus
på optimering af power pack samt forbedret stabilitet af kommunikationen
mellem togsæt i multiple drift.
IC2 kørte med en rettidighed på 93,5% og en pålidelighed på 80,0% og ligger
dermed under niveauet for marts måned. 12 IC2 togsæt er godkendt til
passagerdrift, og den aktuelle plan er anvendelse af 7 togsæt i drift inkl.
driftsreserve.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen er blevet
indbygget på 10 driftstogsæt og viser en tilfredsstillende reduktion af
støjniveauet. Løsningen er planlagt færdigindbygget på de sidste driftstogsæt
henover sommeren 2014.
Forøgelse af driftspuljen
I april fik DSB ibrugtagningstilladelser til yderligere 11 togsæt af
Trafikstyrelsen. Dermed har DSB nu ibrugtagningstilladelser til alle 82
togsæt. 77 af disse togsæt er blevet opgraderet med fuld pakke 2D/2, hvoraf
17 kører i overvåget prøvedrift. Der er således 60 i driftspuljen ultimo april.
Teknisk udvikling:
Den nye software til optimering af dørfunktionaliteten og dermed en
reduktion af stationstiden er nu opdateret på 52 togsæt anvendt i drift og
viser gode resultater. I takt med at yderligere togsæt idriftsættes opdateres
softwaren.
Diverse:
I forbindelse med de fundne revner i aksellejeskåle af IC4 og IC2 togsæt
fortsætter DSB med 7-døgns inspektioner på samtlige aksellejekasser på
både IC4 og IC2 driftstogene med anvendelse af hvirvelstrømsscannings-
teknologi. Desuden udføres der en dybereliggende undersøgelse af årsagen
til revnedannelserne af interne specialister sammen med DB Systemtechnik.
Der er udarbejdet en foreløbig risikovurdering. Den endelige risikovurdering
ƒ
ƒ
ƒ
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387901_0002.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. april 2014
Rapportperiode: April 2014
udarbejdes af en uvildig assessor og afleveres til Trafikstyrelsen den 15. maj.
2. Drift
2.1 Drift IC4
2.1.1
Indsættelsesplan IC4
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag
(gs.)
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
-----------------------------------------------------
I alt
14 *
1
8*
6
---------------------
29
Nuværende plan
*
Aktuelt er 2 togsæt erstattet med MR på Ålborg nærbane samt 2 lyntog korrigeret til kun at
køre med 1 togsæt.
2.1.2
Driftskvalitet IC4
Denne måned
Sidste måned
97,4%
96,1%
8.528
83.149
ÅTD
95,2%
92,4%
7.353
77.211
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
92,9%
93,8%
6.770
43.521
2.1.3
Materielleverancer IC4
Denne
måned
Sidste måned
ÅTD
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
Andel kørte tog med dobbelttraktion i forhold til planlagt i %
93,8%
68,8%
93,8%
83,3%
88,8%
65,3%
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387901_0003.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. april 2014
Rapportperiode: April 2014
2.2 Drift IC2
2.2.1
Indsættelsesplan IC2
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt (gs.)/dag
Nuværende plan
Regional Vest
Driftsreserve
-------------------------------------------------------
I alt
4*
3
-------------------
7
*
Aktuelt er 2 togsæt erstattet med MR på Grejsdalbanen.
2.2.2
Driftskvalitet IC2
Denne måned
Sidste måned
95,1%
87,8%
4.180
25.078
ÅTD
91,9%
80,1%
3.320
14.227
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
93,5%
80,0%
3.174
25.395
2.2.3
Materielleverancer IC2
Denne måned
Sidste måned
50,4%
ÅTD
49,9%
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
45,8%
3. IC4/2 Vedligehold
Aktuelle fokusområder :
ƒ
Reservedelsforsyningen:
Der er udarbejdet en analyse af det fremtidige reservedelsbehov for IC4 ud
fra frekvente udskiftninger samt planlagt driftsbehov og eftersyn, som viser
behov for anskaffelse af ekstra reservedele for 4 mio. kroner. Her er der
desuden indhentet reservedelsforbrugsdata fra AnsaldoBreda. Puljen af
kritiske reservedele til IC4, der har særlig ledelsesmæssig opmærksomhed, er
nu udvidet til at omfatte ca. 350 dele. Tilkøb af AnsaldoBredas restlager af
strategiske komponenter og reservedele bidrager til styrkelse af
reservedelssituationen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387901_0004.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. april 2014
Rapportperiode: April 2014
ƒ
Forbedring af km. mellem hændelser (MDBF):
Udviklingen for IC4 er faldet i april og slutter ultimo måned på 6.770 km. Der
er fortsat stor fokus på drifts- og funktionsforbedrende tiltag.
RIT-teamet, der arbejder med driftsforbedrende undersøgelser og
anbefalinger, har primært arbejdet med følgende områder:
Analyse af utilsigtede fejlmeldinger i forbindelse med automatisk
bremsetest.
Optimering af kommunikationsstabilitet mellem 2 togsæt i multiple drift.
ƒ
Reducering af eftersynsintervaller:
Værkstedsarbejdet i forbindelse med den krævede justering af
udstødningssystemet på IC4 togsættene for at blive fritaget for 7-døgns-
inspektionerne fortsætter. Ultimo april er 37 togsæt modificerede.
4. IC4/2 Ombygning
Nedenfor vises en oversigt over alle IC4 og IC2 togsæt. Der er tale om en status for
IC4- og IC2-togsættene opgjort pr. 30. april 2014. Det skal bemærkes, at der er tale
om et dynamisk billede, som ændrer sig løbende, og den gennemsnitlige leverance til
drift i april var 28 IC4 togsæt og 5 IC2 togsæt.
IC4/IC2
Togsætoversigt
I
alt
Afventer
ombyg-
ning
IC4
-NT
-MPTO
IC2
82
14
68
23
5
5
0
0
Drifts-
simu-
lering
17
9
8
11
Godkendt til
passager-
kørsel
60
-
60
12
9
-
9
0
2
-
2
1
2
-
2
2
18
-
18
3
29
0
29
6
TCMS
Efter-
syn
1
Inspek-
tioner
2
Repara-
tioner
3
Til rådighed
for driften
1
) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.
) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.
) Inkl. nulstillinger.
2
3
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387901_0005.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. april 2014
Rapportperiode: April 2014
5. Tekniske udviklingsprojekter
For at udvide og forbedre togets funktionalitet arbejdes der med følgende tekniske
udviklingsprojekter:
Projekter
Optimering af kobling
ƒ
ƒ
Handling
Fastkobling:
Ifølge anbefaling fra Atkins er der udviklet
en forenklet koblingsløsning med
gummibælg.
Prototypetest er gennemført, og der
foretages intensiv stresstest af hver enkel
kobling for at afdække dens fulde
funktionalitet. 11 togsæt er ombygget.
I forbindelse med ombygningen er der
foretaget en undersøgelse af koblingens
øvrige funktionalitet, som har vist behov
for udskiftning af glidelejer.
Plan
Der er planlagt et møde med
leverandøren i maj for at aftale den
videre proces ifm med nye glidelejer.
Når stabiliteten på ny koblingsløsning og
en reduceret stationstid er på plads,
planlægges driftskoblingsprocessen.
Driftskobling er planlagt i
indsættelsesplanen fra 2017.
Fastkobling
Driftskobling
Reduktion af
stationstider
ƒ
Der arbejdes med en ny software til
dørfunktionaliteten.
Softwaren, der indeholder fast vandring på
skydetrin, er frigivet og p.t. opdateret på
52 togsæt.
Desuden er løsningen til en stabilisering af
trinkonstruktionen fundet, og der er dialog
med leverandøren.
Opdatering af software til skydetrin
fortsættes, indtil den er på alle driftstog.
Stabilisering af trinnet foretages i dialog
med leverandøren, og leveringsterminer
skal afklares. Ændringerne, som er en
delydelse af driftskoblingsprojektet, skal
være etableret til indsættelsesplanen i
2017.
Motorleverandøren er inddraget med
henblik på monitering af belastning af
motoren som følge af ændringen.
Løsningen er planlagt færdigindbygget på
de sidste driftstogsæt henover sommeren
2014.
Optimering af
dør-/skydetrin
Ændring af
procedure
ƒ
Reduktion af støj fra
motorer og udstødning
Prototype af støjforbedrende tiltag er
testet. Løsningen viser en tilfredsstillende
reduktion af støj ved udstødning. Der er
ultimo april ombygget 10 togsæt.
TCMS udvikling
TCMS udvikling er del af forliget med AB i
2012. Der arbejdes med nedenstående
løsninger:
Multipel 3
Test afsluttet, er under
myndighedsgodkendelse sammen med
pakke 2.1. Sikkerhedsbevis er sendt til
assessor, afventer behandling af pakke 2.1.
Typegodkendelse af multipel 3 og pakke
2.1 ansøges ved assessors endelige
accept, som fortsat udestår.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387901_0006.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. april 2014
Rapportperiode: April 2014
Projekter
Pakke 2.1
(driftsforbedrende)
Handling
Test afsluttet. AnsaldoBreda har leveret
dokumentation til myndighedsgod-
kendelse.
Sikkerhedsbevis er sendt til assessor,
spørgsmål fra assessor er fortsat under
behandling.
Plan
Typegodkendelse af multipel 3 og pakke
2.1 ansøges ved assessors endelige
accept, som fortsat udestår.
Forventes i drift i sommeren 2014.
Pakke 2.2.a
(driftsforbedrende)
Det er foretaget en fuld integrationstest.
Slutdokumentation er under review.
Opdatering af software kræver at pakke
2.1 er godkendt og opdateret på
togsættene. Forventes i drift i sommeren
2014.
Pakke 2.2
(driftsforbedrende)
Under design og preliminær test
Der er planlagt en møderække med
AnsaldoBreda i maj/juni i Napoli og
København, så designet kan færdiggøres.
Multipel 4
Under design og preliminær test
Godkendelse af design er nært
forestående. Herefter kan officielt
testforløb i Fredericia påbegyndes.
IC2
porting (overførelse af
IC4 funktionaliteter til IC2)
Under design og preliminær test
Design færdiggøres, når pakke 2.2 design
er afsluttet.
TCMS overdragelse
(Overtagelse af kildekoder og
udstyr samt
programmøruddannelse)
Der er foretaget evaluering af DSBs
kompetencer, og DSB har fået god indsigt i
togcomputerens funktionalitet.
TCMS overdragelse fortsætter med
indlæringsforløb af DSBs kompetencer i
Italien. Disse er også inddraget i
testforløb i Fredericia. Uddannelsen
forventes (med få udeståender) at være
slut i juli 2014.
Fjerne restriktioner i IC4
ibrugtagningstilladelsen
Løvfaldsbegrænsning (indført
efter Marslev hændelsen i
2011) på 140 km/t ønskes
fjernet og hævet til 180 Km/t
Som følge af Marslev hændelsen i 2011
skal DSB påvise IC4s bremseeffekt ved
ekstrem lav adhæsion ifølge krav fra
Trafikstyrelsen. Internt testforløb er
afsluttet og observationer derfra under
teknisk behandling.
IC2 har kun fået en mindre vinterpakke
monteret (pakke A). Der er foretaget en
evaluering af de ændringer, der er
monteret på IC4, og indholdet af Pakke B
er besluttet.
Ekstern assessor er inddraget iht krav fra
Trafikstyrelsen.
Optimering af IC2
funktionaliteter til IC4
niveau
Pakke B er under intern godkendelse,
Derefter opstartes sikkerhedsprocessen,
designfasen inkl. dokumentation og
implementeringsplanlægning.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387901_0007.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. april 2014
Rapportperiode: April 2014
Projekter
Generelle
Implementeringer
i forbindelse med nyt
signalsystem:
Handling
Prototype af den nye radio er indbygget.
DSB har overdraget teknisk dokumentation
til leverandøren og afventer
serieinstallationen. Møde med
leverandøren om afklaring af tekniske
spørgsmål er afholdt i marts.
Plan
Planlagt møde i juni vedr. detaljeret
undersøgelse af installationen på
togsættene.
GSM-R (radio)
ETCS (ny ATC)
6. Diverse
Verifikation af IC4s bremseevne i henhold til de nye normer i den af Trafikstyrelsen
fremsendte typegodkendelse med restriktioner efter Marslev pågår. Der er afholdt
møder med specialister, og den 9. maj vil arbejdet med identifikation af årsager og
sammenhæng fortsætte på et møde hos bremseleverandøren. Arbejdet følges af en
ekstern assessor.
7