Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. april 2014
Rapportperiode: April 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i april med en rettidighed på 92,9 % og en pålidelighed på 93,8 %.
Antallet af IC4 togsæt godkendt til passagerdrift er blevet forøget med 1
togsæt og ligger med udgangen af april på 60. Antallet af togsæt, som er
planlagt stillet til rådighed for driften, ligger fortsat på 29 togsæt inkl.
driftsreserve. Den gennemsnitlige leverance i april var 28 IC4 togsæt.
Antallet af km mellem hændelser ligger på 6.770 km og ligger dermed
ligesom rettidighed og pålidelighed under niveauet for marts måned.
Der arbejdes fortsat intenst med at øge driftsstabiliteten. Der er især fokus
på optimering af power pack samt forbedret stabilitet af kommunikationen
mellem togsæt i multiple drift.
IC2 kørte med en rettidighed på 93,5% og en pålidelighed på 80,0% og ligger
dermed under niveauet for marts måned. 12 IC2 togsæt er godkendt til
passagerdrift, og den aktuelle plan er anvendelse af 7 togsæt i drift inkl.
driftsreserve.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen er blevet
indbygget på 10 driftstogsæt og viser en tilfredsstillende reduktion af
støjniveauet. Løsningen er planlagt færdigindbygget på de sidste driftstogsæt
henover sommeren 2014.
Forøgelse af driftspuljen
I april fik DSB ibrugtagningstilladelser til yderligere 11 togsæt af
Trafikstyrelsen. Dermed har DSB nu ibrugtagningstilladelser til alle 82
togsæt. 77 af disse togsæt er blevet opgraderet med fuld pakke 2D/2, hvoraf
17 kører i overvåget prøvedrift. Der er således 60 i driftspuljen ultimo april.
Teknisk udvikling:
Den nye software til optimering af dørfunktionaliteten og dermed en
reduktion af stationstiden er nu opdateret på 52 togsæt anvendt i drift og
viser gode resultater. I takt med at yderligere togsæt idriftsættes opdateres
softwaren.
Diverse:
I forbindelse med de fundne revner i aksellejeskåle af IC4 og IC2 togsæt
fortsætter DSB med 7-døgns inspektioner på samtlige aksellejekasser på
både IC4 og IC2 driftstogene med anvendelse af hvirvelstrømsscannings-
teknologi. Desuden udføres der en dybereliggende undersøgelse af årsagen
til revnedannelserne af interne specialister sammen med DB Systemtechnik.
Der er udarbejdet en foreløbig risikovurdering. Den endelige risikovurdering
ƒ
ƒ
ƒ
1