Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. maj 2014
Rapportperiode: Maj 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i maj med en rettidighed på 94,8 % og en pålidelighed på 91,4 %.
Rettidigheden er dermed forbedret i forhold til april måned, pålideligheden er
faldet. Antallet af IC4 togsæt godkendt til passagerdrift er blevet forøget
med 5 togsæt og ligger med udgangen af maj på 65. Kilometerproduktionen
blev i maj forøget med 10% i forhold til april. Antallet af togsæt, som er
planlagt stillet til rådighed er blevet forøget til 32 togsæt inkl. driftsreserve.
Den gennemsnitlige leverance i maj var 30 IC4 togsæt.
Antallet af km mellem hændelser ligger på 4.378 km og ligger dermed under
niveauet for april måned.
Der arbejdes fortsat intenst med at øge driftsstabiliteten. Fokusområder er
især optimering af motoren samt forbedret stabilitet af kommunikationen
mellem togsæt i multipel drift.
IC2 kørte med en rettidighed på 96,2% og en pålidelighed på 67,6%.
Rettidigheden er dermed forbedret i forhold til april måned, pålideligheden er
faldet. Der er fortsat 12 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift og den aktuelle
plan er anvendelse af 7 togsæt i drift inkl. driftsreserve.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen er blevet
indbygget på 39 driftstogsæt og viser en tilfredsstillende reduktion af
støjniveauet. Løsningen er planlagt færdigindbygget på de sidste driftstogsæt
henover sommeren 2014.
Forøgelse af driftspuljen
DSB har ibrugtagningstilladelser til alle 82 togsæt. 77 af disse togsæt er
blevet opgraderet med fuld pakke 2D/2. 12 af disse kører i overvåget
prøvedrift. Driftspuljen blev i maj måned forøget med 5 togsæt og ligger nu
på 65 togsæt.
Teknisk udvikling:
For at øge IC4s bremseeffekt ved lav hastighed har DSB besluttet at
bibeholde magnetskinnebremsen aktiv ned til 4 km/t. Denne
softwareændring er aftalt at blive leveret som del af TCMS pakke Multipel 4.
Diverse:
I forbindelse med de fundne revner i aksellejeskåle på IC4 og IC2 togsæt
fortsætter DSB med 7-døgns inspektioner på samtlige aksellejekasser på
både IC4 og IC2 driftstogene med anvendelse af hvirvelstrømsscannings-
teknologi. I maj måned er der under inspektioner fundet yderligere en revne
på et IC4 togsæt, som har været anvendt til kørsel i overvåget prøvedrift.
ƒ
ƒ
ƒ
1