Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 339
Offentligt
1387900_0001.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. maj 2014
Rapportperiode: Maj 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i maj med en rettidighed på 94,8 % og en pålidelighed på 91,4 %.
Rettidigheden er dermed forbedret i forhold til april måned, pålideligheden er
faldet. Antallet af IC4 togsæt godkendt til passagerdrift er blevet forøget
med 5 togsæt og ligger med udgangen af maj på 65. Kilometerproduktionen
blev i maj forøget med 10% i forhold til april. Antallet af togsæt, som er
planlagt stillet til rådighed er blevet forøget til 32 togsæt inkl. driftsreserve.
Den gennemsnitlige leverance i maj var 30 IC4 togsæt.
Antallet af km mellem hændelser ligger på 4.378 km og ligger dermed under
niveauet for april måned.
Der arbejdes fortsat intenst med at øge driftsstabiliteten. Fokusområder er
især optimering af motoren samt forbedret stabilitet af kommunikationen
mellem togsæt i multipel drift.
IC2 kørte med en rettidighed på 96,2% og en pålidelighed på 67,6%.
Rettidigheden er dermed forbedret i forhold til april måned, pålideligheden er
faldet. Der er fortsat 12 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift og den aktuelle
plan er anvendelse af 7 togsæt i drift inkl. driftsreserve.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen er blevet
indbygget på 39 driftstogsæt og viser en tilfredsstillende reduktion af
støjniveauet. Løsningen er planlagt færdigindbygget på de sidste driftstogsæt
henover sommeren 2014.
Forøgelse af driftspuljen
DSB har ibrugtagningstilladelser til alle 82 togsæt. 77 af disse togsæt er
blevet opgraderet med fuld pakke 2D/2. 12 af disse kører i overvåget
prøvedrift. Driftspuljen blev i maj måned forøget med 5 togsæt og ligger nu
på 65 togsæt.
Teknisk udvikling:
For at øge IC4s bremseeffekt ved lav hastighed har DSB besluttet at
bibeholde magnetskinnebremsen aktiv ned til 4 km/t. Denne
softwareændring er aftalt at blive leveret som del af TCMS pakke Multipel 4.
Diverse:
I forbindelse med de fundne revner i aksellejeskåle på IC4 og IC2 togsæt
fortsætter DSB med 7-døgns inspektioner på samtlige aksellejekasser på
både IC4 og IC2 driftstogene med anvendelse af hvirvelstrømsscannings-
teknologi. I maj måned er der under inspektioner fundet yderligere en revne
på et IC4 togsæt, som har været anvendt til kørsel i overvåget prøvedrift.
ƒ
ƒ
ƒ
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387900_0002.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. maj 2014
Rapportperiode: Maj 2014
Der udføres desuden en dyberegående undersøgelse af årsagen til
revnedannelserne af interne specialister sammen med DB Systemtechnik.
Trafikstyrelsen har den 15. maj modtaget risikovurdering assesseret af en
uvildig assessor og taget assessors anerkendelse af DSB’s indsats til
efterretning.
2. Drift
2.1 Drift IC4
2.1.1
Indsættelsesplan IC4
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag
(gs.)
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
-----------------------------------------------------
I alt
14
1
8
9
---------------------
32
Nuværende plan
2.1.2
Driftskvalitet IC4
Denne måned
Sidste måned
92,9%
93,8%
6.770
43.521
ÅTD
95,1%
92,1%
6.418
58.240
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
94,8%
91,4%
4.378
30.645
2.1.3
Materielleverancer IC4
Denne
måned
Sidste måned
ÅTD
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
Andel kørte tog med dobbelttraktion i forhold til planlagt i %
93,9%
61,7%
93,8%
68,8%
90,0%
64,4%
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387900_0003.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. maj 2014
Rapportperiode: Maj 2014
2.2 Drift IC2
2.2.1
Indsættelsesplan IC2
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt (gs.)/dag
Nuværende plan
Regional Vest
Driftsreserve
-------------------------------------------------------
I alt
4
3
-------------------
7
2.2.2
Driftskvalitet IC2
Denne måned
Sidste måned
93,5%
80,0%
3.174
25.395
ÅTD
93,2%
75,4%
2.967
12.760
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
96,2%
67,6%
2.155
9.337
2.2.3
Materielleverancer IC2
Denne måned
Sidste måned
45,8%
ÅTD
43,3%
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
12,9%
3. IC4/2 Vedligehold
Aktuelle fokusområder:
ƒ
Reservedelsforsyningen:
Der er udarbejdet en analyse af det fremtidige reservedelsbehov for IC4 ud
fra frekvente udskiftninger samt planlagt driftsbehov og eftersyn, som viser
behov for anskaffelse af yderligere reservedele. Tilkøb af AnsaldoBredas
restlager af strategiske komponenter og reservedele bidrager til styrkelse af
reservedelssituationen. Forsyningsmæssigt er der i øjeblikket fokus på IC4
motorer, repeaterkort og isolering til udstødninger.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387900_0004.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. maj 2014
Rapportperiode: Maj 2014
ƒ
Forbedring af km. mellem hændelser (MDBF):
MDBF-udviklingen for IC4 er faldet i maj og slutter ultimo måneden på 4.378
km. Der er fortsat stor fokus på drifts- og funktionsforbedrende tiltag.
RIT-teamet, der arbejder med driftsforbedrende undersøgelser og
anbefalinger, har primært arbejdet med følgende områder:
Redegørelse vedr. utilsigtede fejlmeldinger på infoskærmen i forbindelse
med automatisk bremsetest viser at der både er tale om individfejl på
enkelte togsæt samt betjeningsfejl. Værksted er instrueret og dialog
omkring betjeningsmæssig opmærksomhed er etableret.
Kommunikationsstabilitet mellem 2 togsæt i multipel drift.
Instruktion for justering af generator ift. frekvens og spænding.
ƒ
Reduktion af eftersynsintervaller:
Værkstedsarbejdet i forbindelse med den krævede justering af
udstødningssystemet på IC4 togsættene for at blive fritaget for de
oprindelige 7-døgns-inspektioner fortsætter. Ultimo april er 40 togsæt
modificerede.
4. IC4/2 Ombygning
Nedenfor vises en oversigt over alle IC4 og IC2 togsæt. Der er tale om en status for
IC4- og IC2-togsættene opgjort pr. 31. maj 2014. Det skal bemærkes, at der er tale
om et øjebliksbillede, som ændrer sig løbende, og den gennemsnitlige leverance til
drift i maj var 30 IC4 togsæt og 4 IC2 togsæt.
IC4/IC2
Togsætoversigt
I
alt
Afventer
ombyg-
ning
IC4
-NT
-MPTO
IC2
82
14
68
23
5
5
0
0
Drifts-
simu-
lering
12
9
3
11
Godkendt til
passager-
kørsel
65
-
65
12
9
-
9
0
1
-
1
3
9
-
9
1
16
-
16
5
30
0
30
3
TCMS
Efter-
syn
1
Inspek-
tioner
2
Repara-
tioner
3
Til rådighed
for driften
1
) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.
) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.
) Inkl. nulstillinger.
2
3
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387900_0005.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. maj 2014
Rapportperiode: Maj 2014
5. Tekniske udviklingsprojekter
For at udvide og forbedre togets funktionalitet arbejdes der med følgende tekniske
udviklingsprojekter:
Projekter
Optimering af kobling
ƒ
ƒ
Handling
Fastkobling:
Ifølge anbefaling fra Atkins er der
udviklet en forenklet koblingsløsning med
gummibælg.
Prototypetest er gennemført og der
foretages intensiv stresstest af hver enkel
kobling for at afdække dens fulde
funktionalitet. 11 togsæt er ombygget.
I forbindelse med ombygningen til
gummibælgløsningen (Gaitor) er der
foretaget en undersøgelse af koblingens
øvrige funktionalitet.
Undersøgelserne har vist at
koblingsudtrækket ikke virker
tilfredsstillende. Fokus er foreløbig rettet
mod koblingens glidelejer, og DSB har
sendt et antal koblinger til
koblingsproducenten for nærmere
klarlægning af omfang og løsninger.
Plan
Når stabiliteten på ny koblingsløsning
og en reduceret stationstid er på plads,
planlægges driftskoblingsprocessen.
Driftskobling er planlagt i
indsættelsesplanen fra 2017.
Fastkobling
Driftskobling
Reduktion af
stationstider
ƒ
Softwaren, der indeholder fast vandring
på skydetrin, er frigivet og p.t. opdateret
på alle togsæt i drift.
Desuden er løsningen til en stabilisering
af trinkonstruktionen fundet og der er
dialog med leverandøren.
Løsningen, der viser en tilfredsstillende
reduktion af støj ved udstødning, er ultimo
maj ombygget på 39 togsæt.
Stabilisering af trinnet foretages i dialog
med leverandøren, og den første
prototype er modtaget. Ændringerne,
som er en delydelse af driftskoblings-
projektet, skal være etableret til
indsættelsesplanen i 2017.
Motorleverandøren er inddraget med
henblik på at undersøge yderligere
støjreducerende muligheder samt
monitering af belastning af motoren som
følge af ændringen. De sidste
driftstogsæt forventes færdigindbygget
henover sommeren 2014.
Optimering af
dør-/skydetrin
Ændring af
procedure
ƒ
Reduktion af støj fra
motorer og udstødning
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387900_0006.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. maj 2014
Rapportperiode: Maj 2014
Projekter
TCMS udvikling
Handling
TCMS udvikling er del af forliget med AB i
2012. Der arbejdes med nedenstående
løsninger:
Plan
Multipel 3 og
Pakke 2.1
(driftsforbedrende)
Test afsluttet, er under
myndighedsgodkendelse sammen med
pakke 2.1 og sikkerhedsbeviset er fortsat
i proces hos assessor.
Typegodkendelse af multipel 3 og
pakke 2.1 ansøges ved assessors
endelige accept. Assessors godkendelse
forventes modtaget i juni.
Opdatering af 2.2a software kræver at
pakke 2.1 er installeret på togsættene.
Pakke 2.2.a
(driftsforbedrende)
Slutdokumentation er godkendt af DSB.
Softwarepakken er klar til at blive
installeret på togsættene.
Pakke 2.2
(driftsforbedrende)
Under design og preliminær test
De aftalte møder med Ansaldobreda om
de endelige krav til denne pakke
afholdes iht planen.
Multipel 4
Under kodning og preliminær test
Efter preliminær test kan officielt
testforløb i Fredericia påbegyndes.
For at forbedre bremseeffekten ved lav
hastighed er det aftalt med AB at
magnetskinnebremse skal forblive aktiv
ned til 4 km/t. Ændringen fremrykkes til
denne pakke.
IC2
porting (overførelse af
IC4 funktionaliteter til IC2)
Under design
Design færdiggøres, når pakke 2.2
design er afsluttet. Derved sikres at alle
ændringer til IC2 korresponderer med
IC4.
TCMS overdragelse
(Overtagelse af kildekoder
og udstyr samt
programmøruddannelse)
Der er foretaget evaluering af DSBs
kompetencer, og DSB har fået god indsigt
i togcomputerens funktionalitet.
TCMS overdragelse fortsætter med
indlæringsforløb af DSBs kompetencer i
Italien. Disse er også inddraget i
testforløb i Fredericia. Uddannelsen vil
være afsluttet juli 2014.
Fjerne restriktioner i IC4
ibrugtagningstilladelsen
Løvfaldsbegrænsning (indført
efter Marslev hændelsen i
2011) på 140 km/t ønskes
fjernet og hævet til 180 Km/t
Som følge af Marslev hændelsen i 2011
skal DSB påvise IC4s bremseeffekt ved
ekstrem lav adhæsion ifølge krav fra
Trafikstyrelsen. Internt testforløb er
afsluttet og observationer derfra under
teknisk behandling.
Ekstern assessor er inddraget iht krav
fra Trafikstyrelsen.
DSB har fået fremrykket
softwareudvikling i forbindelse med
aktiv magnetskinnebremse ned til 4
km/t med ca. 8 måneder, som del af
TCMS pakke Multipel 4.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387900_0007.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. maj 2014
Rapportperiode: Maj 2014
Projekter
Optimering af IC2
funktionaliteter til IC4
niveau
Handling
IC2 har kun fået en mindre vinterpakke
monteret (pakke A). Der er foretaget en
evaluering af de ændringer, der er
monteret på IC4, og indholdet af Pakke B
er besluttet.
Plan
P.t. pågår sikkerhedsproces, designfasen
inkl. dokumentation, implementerings-
planlægning og indkøb af materialer.
Generelle
Implementeringer
i forbindelse med nyt
signalsystem:
Prototype af den nye radio er indbygget.
DSB har overdraget teknisk
dokumentation til leverandøren og
afventer serieinstallationen. Møde med
leverandøren om afklaring af tekniske
spørgsmål er afholdt.
Planlagt møde i juni vedr. detaljeret
undersøgelse af installationen på
togsættene.
GSM-R (radio)
ETCS (ny ATC)
6. Diverse
Arbejdet med at verificere IC4s bremseevne i henhold til de nye normer jf. den af
Trafikstyrelsen fremsendte typegodkendelse med restriktioner i løvfaldsperioden er
godt i gang. Der er afholdt en række møder med bremseleverandøren og
identifikation af løsningsindsats forventes af være afdækket. Effekten af de
skitserede løsninger skal eftervises før endelig test gennemføres med tilknytning af
en ekstern assessor.
7