Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 337
Offentligt
Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre),
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om:
Trafikaftale 2014 – udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden
24. juni 2014
(uddrag – stemmeaftale om en ny vejlov)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stemmeaftale om en ny vejlov
Parterne har noteret sig, at trængslen på vejene er stigende. Fremkommeligheden er blandt andet
udfordret af mange gravearbejder på vejene, samt at en vejstrækning i visse tilfælde skal administreres
af flere forskellige vejmyndigheder.
Parterne konstaterer, at der er behov for initiativer, som omkostningseffektivt forbedrer
fremkommeligheden på vejene, da mange timer hver dag spildes i busser, biler og på cykel.
Blandt andet som led i bekæmpelse af trængsel på vejene er parterne enige om, at der er behov for ny
regulering på vejområdet.
Parterne er nået til enighed om at stemme for et forslag til en ny vejlov, der navnlig indeholder følgende
elementer:
Bedre styring og koordinering af vej- og gravearbejder, herunder forslag om ”samgravning”
og styring af ledningsarbejder
Bedre redskaber til vejmyndigheden, herunder om vilkår om bod ved forsinkelser, og om at
vejmyndigheden kan lade arbejdet udføre for ledningsejers regning, hvis frister overskrides
Smidigere trafikafvikling på tværs af vejmyndigheder, herunder bestemmelser om fælles
trafikstyringscentral, fremkommelighedsudvalg og mulighed for statslig intervention ved
uenighed mellem vejmyndigheder
Mindre administration og enklere regler, herunder forenkling af komplicerede regler om
pålæg af vejbidrag, så reglerne er lettere at forstå for borgere og kommuner, og forslag om,
at visse former for råden over vej ikke kræver tilladelse, hvis man holder sig inden for
nærmere rammer (fx placering af cykelstativer)
Fremme af grøn trafik ved at gøre det muligt at differentiere betaling for parkering, så
parkering kan gøres billigere eller gratis for især elbiler
Denne nye regulering vil indebære en tiltrængt opdatering og forenkling af lovgivningen på vejområdet,
som er fra 1970’erne, og vil gøre vejloven lettere at anvende for kommuner og lettere at forstå for
borgere.