Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 331
Offentligt
1386125_0001.png
Side 1 af 2
Fakta: Motorvej rute 26 delstrækning 1 og 2 (V. Lading)
Emne
Berørte
borgere /
støj
VVM/Vejdirektoratet mener
Linjeføring
syd
giver markant
flere støjbelastede boliger.
Status Quo/0-
alternativ
Linjeføring Nord 501
Linjeføring Midt
523
Linjeføring Syd
554
Kilde VVM side 80
Støjbelastede boliger > 58dB
661
Favrskov Kommune
mener
Linjeføring
syd
bevirker at, citat:
’Færrest mulige borgere
påvirkes af støj’.
Påstand
fremlagt ifbm. foretræde for
Transportudvalget d. 22/11
2012.
(Se svaret fra
Transportministeren i venstre
kolonne)
Skanderborg Kommune
mener
Linjeføring
syd
berører
flest
ejendomme
(Kilde: Høringssvar
26/4 2012)
Økonomi
Tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen skriver til
Transportudvalget d. 19/12 2012 som svar på Favrskov
Kommunes beregninger at, citat: 'Der er små forskelle i de
støjmæssige konsekvenser, men
støjbelastningstallet vil være
mindst i linjeføring Nord'.
Linjeføring
syd er dyrest
og 2 km længere
Linjeføring
Linjeføring Nord
Linjeføring Midt
Linjeføring Syd
Kilde VVM side 90
Samlet anlægsoverslag (mio.kr.)
2.586,0
2.544,7
2.624,6
Forholder sig så vidt vides ikke
til dette.
Forholder sig så vidt vides ikke til
dette.
Natur
Tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen skriver til
Transportudvalget d. 19/12 2012 i svar på Favrskov Kommunes
foretræde at, citat: ’Der er
størst påvirkning af natur og
landskab ved
etablering af linjeføring
syd’.
’Da linjeføring syd ligger længst fra den eksisterende rute 26 og i
uforstyrret landskab, vil dette forslag have den største
barriereeffekt i forhold til linjeføring Nord og Midt’. (VVM s. 69)
* Se desuden note nederst
’Den nordlige del af
kulturarvsarealet for Borum Eshøj krydses
af linjeføring Midt og Syd’
VVM side 72
’…den
sydlige linjeføring berører et kulturarvsareal af
national betydning
(nr. 15.01.01.63). ’. ’…det vil ikke alene være
Linjeføring
syd
’...er fint
indpasset i åbent landskab og
påvirker
derfor
natur og miljø
mindst muligt’.
Påstand
fremlagt ifbm. foretræde for
Transportudvalget d. 22/11
2012.
’Denne linjeføring
[syd] krydser
gennem de mest sårbare
naturområder
og har de mest
omfattende landskabelige
påvirkninger’. ’Denne linjeføring
[syd] medfører flest
nedlæggelser af vandhuller med
bilag IV padder’. mm. (Kilde:
Høringssvar 26/4 2012)
Linjeføring syd går gennem
kulturarvsarealet ved Borum
Eshøj
(Kilde: Høringssvar 26/4
2012)
Kulturarv
’…linjeføring
syd
er placeret på
en sådan måde i det åbne
landskab, at der
tages hensyn
til natur- og miljøinteresserne
omkring Skivholme Skov og til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386125_0002.png
Side 2 af 2
særdeles bekosteligt at udgrave, men også være et
uvurderligt
og umisteligt tab af kulturarv.
Kulturarvsstyrelsen anbefaler, at
man ikke berører det aktuelle kulturarvsareal eller fredede
fortidsminder’. Kilde: Kulturarvsstyrelsen i forbindelse med høring
(de samlede høringssvar s. 45)
Forholder sig ikke direkte til dette.
kulturarvsområdet Borum
Eshøj’
Favrskov Kommunes
høringssvar 3/5 2012.
Erhverv
’Linjeføring nord afskærer al
fremtidig byudvikling
af
området nord for Lading’
Påstand fremlagt ifbm.
foretræde for Transportudvalget
d. 22/11 2012.
Favrskov Kommunes egen
’Kommune Plan (2009)’ er
udarbejdet med
udgangspunkt i en nordlig
linjeføring
og erhvervs- og
boligplaner er indrettet efter en
nordlig linjeføring. I planen
hedder det, citat:
’Forlægning
af Viborgvej nord om byen vil
give nye
udviklingsmuligheder’
Kilde: ’Kommuneplan 09 -
rammer’ Favrskov Kommune
side 110
Linjeføring nord
vil jf. VVM’en
have den
bedste
samfundsmæssige økonomi,
tiltrække den
største
trafikmængde,
have den
korteste rute,
lægge beslag på
det
mindste areal,
være den
billigste at anlægge,
resultere i
laveste kørselsomkostninger
og give den
største
tidsmæssige gevinst.
Kilde: Henvendelse fra
Skanderborg Kommune til
Transportudvalget d. 29.
november 2012
* Naturbeskyttelsesloven
omtaler placering af offentlige anlæg – herunder veje:
8.2. De generelle beskyttelseshensyn ved placering af offentlige anlæg (§ 20, stk. 1)
Bestemmelsen fremhæver hensynet til landskabelige værdier ved placering af offentlige anlæg. Her vil ikke alene hensynet til de landskabelige og
geologiske værdier indgå, men også ønsket om at friholde større sammenhængende landskaber, der stadig er uberørte af tekniske anlæg m.v. Af
andre hensyn, som varetages efter bestemmelsen, kan nævnes landskabets indhold af biologiske og kulturhistoriske værdier og hensynet til
befolkningens friluftsliv. Under hensynet til de biologiske værdier kan udover beskyttelsen af naturtyper nævnes sikring af de nødvendige vandreveje og
spredningskorridorer for dyrelivet.
8.6. Principper for placering af vej – og elanlæg i landskabet
Vejanlæg
Ud over de generelle hensyn, som er beskrevet tidligere under punkt 8.2, bør man ved placering af vejanlæg tilstræbe brug af eksisterende
vejstrækninger. 0fte, ikke mindst i forbindelse med større vejanlæg, er dette imidlertid ikke muligt. I så fald bør man tilstræbe at placere nye vejanlæg i
»trafikkorridorer« langs med eksisterende veje,