Tak for hjælpen
–
kontrol, bøder og politisk indsats virker
Kære medlem af Folketingets Transportudvalg
Pirat-kørsel, cabotage, løndumping, snyd og pres på transportbranchen har fyldt en del i medi-
erne og skabt negativ debat de senere år. Det er der mange gode grunde til, men der er også
positive tal og resultater. Dem vil jeg gerne benytte lejligheden til at sige tak for.
Jeres politiske beslutninger i 2011 og 2012 om målrettet indsats, højere bøder, strammere
regler og skærpet kontrol mod ulovlig cabotage-kørsel virker. Med et fald i antallet af sager på
83 procent fra 2012 til 2013. Tal fra Rigspolitiet viser, hvordan politiske beslutninger ser ud i
virkeligheden.
I 2012 optog politiet rapporter for ulovlig cabotage-kørsel i 350 sager på baggrund af 1.500
kontroller. Nu oplyser politiet, at antallet af optaget rapporter i 2013 faldt til 180 i forbindelse
med kontrol af langt flere end 4.500 lastbiler. De første måneder af 2014 ligner 2013.
Det er mærkbart og synligt, og det viser at øget indsats på flere fronter har virket efter hen-
sigten, og at beslutningerne var fornuftige, fremadrettede og nødvendige på trods af protester,
advarsler og nedtoninger af problemerne fra dele af transportbranchen.
Tallene viser også tydeligt, at transportbranchen ikke kan styre sig selv. Derfor er fortsat fokus
på regler, love og kontrol vigtigt, og jeg hilser det seneste tiltag med fotoscannere ved græn-
sen og på udvalgte trafikknudepunkter velkommen. Det kan både lette politiets arbejde og
sikre kontrol med andet og mere end ulovlig cabotage-kørsel. Herunder betaling af dansk vej-
afgift og sikring af ordentlige statistikker om, hvem der kører på danske veje.
Fortsat fokus og kontrol vil også sikre, at transportbranchen holder sig på sporet, når det gæl-
der ulovlig cabotage-kørsel. Men desværre har dele af branchen det som vand, der som be-
kendt altid finder andre veje, hvis man ikke stopper alle huller. Det viser sagerne om trans-
portvirksomheden Kim Johansen Transport Group og stadigt flere andre virksomheder, der
tager nye metoder i brug, når regler, kontrol og bøder rammer.
Derfor oplever vi flere og flere sager om danske transportvirksomheder som Kim Johansen
Transport Group, der bruger østeuropæiske chauffører som ansatte eller vikarer til kørsel i
danske lastbiler. Det er et stadigt fænomen, der bruges til at undgå problemer med cabotage-
reglerne og som omgår vores overenskomster og dansk lovgivning. Nærmere bestemt be-
stemmelserne under Godslovens § 6, som siger, at chauffører, der kører i danske lastbiler,
skal aflønnes efter gældende dansk kollektiv overenskomst.
Alene Kim Johansen Transport Group bruger over 700 østeuropæiske chauffører. De kører i
koncernens godt 300 danske lastbiler, selv om deres løn er alt andet end på dansk niveau.
Men de lovstridige og utilsigtede forhold kan heldigvis løses på samme måde som problemer
med ulovlig cabotage-kørsel: Ved politisk fokus og kontrol, og via opstramninger af reglerne,
hvis det vurderes nødvendigt.
Det er et arbejde, jeg håber, I vil medvirke til at løse konstruktivt, når den nye politiske sæson
starter. I forbindelse med de kommende års politiske arbejde er jeg desuden glad for, at jeg
kan fremsende vedlagte rapport:
”Cabotage-studien
–
A study of the movement of international vehicles in Denmark”.