Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 330
Offentligt
Tak for hjælpen
kontrol, bøder og politisk indsats virker
Kære medlem af Folketingets Transportudvalg
Pirat-kørsel, cabotage, løndumping, snyd og pres på transportbranchen har fyldt en del i medi-
erne og skabt negativ debat de senere år. Det er der mange gode grunde til, men der er også
positive tal og resultater. Dem vil jeg gerne benytte lejligheden til at sige tak for.
Jeres politiske beslutninger i 2011 og 2012 om målrettet indsats, højere bøder, strammere
regler og skærpet kontrol mod ulovlig cabotage-kørsel virker. Med et fald i antallet af sager på
83 procent fra 2012 til 2013. Tal fra Rigspolitiet viser, hvordan politiske beslutninger ser ud i
virkeligheden.
I 2012 optog politiet rapporter for ulovlig cabotage-kørsel i 350 sager på baggrund af 1.500
kontroller. Nu oplyser politiet, at antallet af optaget rapporter i 2013 faldt til 180 i forbindelse
med kontrol af langt flere end 4.500 lastbiler. De første måneder af 2014 ligner 2013.
Det er mærkbart og synligt, og det viser at øget indsats på flere fronter har virket efter hen-
sigten, og at beslutningerne var fornuftige, fremadrettede og nødvendige på trods af protester,
advarsler og nedtoninger af problemerne fra dele af transportbranchen.
Tallene viser også tydeligt, at transportbranchen ikke kan styre sig selv. Derfor er fortsat fokus
på regler, love og kontrol vigtigt, og jeg hilser det seneste tiltag med fotoscannere ved græn-
sen og på udvalgte trafikknudepunkter velkommen. Det kan både lette politiets arbejde og
sikre kontrol med andet og mere end ulovlig cabotage-kørsel. Herunder betaling af dansk vej-
afgift og sikring af ordentlige statistikker om, hvem der kører på danske veje.
Fortsat fokus og kontrol vil også sikre, at transportbranchen holder sig på sporet, når det gæl-
der ulovlig cabotage-kørsel. Men desværre har dele af branchen det som vand, der som be-
kendt altid finder andre veje, hvis man ikke stopper alle huller. Det viser sagerne om trans-
portvirksomheden Kim Johansen Transport Group og stadigt flere andre virksomheder, der
tager nye metoder i brug, når regler, kontrol og bøder rammer.
Derfor oplever vi flere og flere sager om danske transportvirksomheder som Kim Johansen
Transport Group, der bruger østeuropæiske chauffører som ansatte eller vikarer til kørsel i
danske lastbiler. Det er et stadigt fænomen, der bruges til at undgå problemer med cabotage-
reglerne og som omgår vores overenskomster og dansk lovgivning. Nærmere bestemt be-
stemmelserne under Godslovens § 6, som siger, at chauffører, der kører i danske lastbiler,
skal aflønnes efter gældende dansk kollektiv overenskomst.
Alene Kim Johansen Transport Group bruger over 700 østeuropæiske chauffører. De kører i
koncernens godt 300 danske lastbiler, selv om deres løn er alt andet end på dansk niveau.
Men de lovstridige og utilsigtede forhold kan heldigvis løses på samme måde som problemer
med ulovlig cabotage-kørsel: Ved politisk fokus og kontrol, og via opstramninger af reglerne,
hvis det vurderes nødvendigt.
Det er et arbejde, jeg håber, I vil medvirke til at løse konstruktivt, når den nye politiske sæson
starter. I forbindelse med de kommende års politiske arbejde er jeg desuden glad for, at jeg
kan fremsende vedlagte rapport:
”Cabotage-studien
A study of the movement of international vehicles in Denmark”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rapporten er lavet af logistikforskere ved Universitet i Lund, og den har kortlagt en række
sammenhænge, der giver vigtig viden om dansk transport. Der er særligt to konklusioner, der
er værd at bemærke som grundlag for den fremadrettede debat og arbejdet fremover.
Rapporten bekræfter politiets tal om, at ulovlig cabotage-kørsel er faldet i et meget betydeligt i
omfang. Men rapporten bekræfter også en række nedslående og alvorlige tal for omfanget af
cabotage-kørsel i Danmark.
Rapporten konkluderer, at danske veje lægger asfalt til mindst 4,6 procent og sandsynligvis
over 8,5 procent cabotage-kørsel. Det er langt mere end de mellem 1 og 2,7
procent, EU’s
mangelfulde statistikker og dele af dansk transporterhverv hidtil har peget på og brugt i debat-
ten.
Ikke mindst når det har handlet om at nedtone omfang og misbrug af EU’s regler til ud-
bredt systematisk cabotage-kørsel
eller det, vi kalder lovlig piratkørsel.
Forskningsleder ved Lunds Universitet Henrik Sternberg beskrev konklusionerne i DR sådan:
”Man
udnytter reglerne maksimalt. Først kører man tre ture i Danmark. Derefter kører man ind
i et naboland med en international tur. Så kan man på ny køre tre cabotageturer i det land og
så tilbage igen til for eksempel Danmark. På den måde kan man køre cabotage 365 dage om
året helt lovligt”.
Det betyder i runde tal, at mellem 5 og 10 procent af godskørslen med dansk indenrigsgods på
danske veje, transporteres af udenlandske lastbiler og chauffører. Ofte systematisk og typisk
til østeuropæiske lønninger og under elendige vilkår.
Det er social dumping, der rammer det danske transporterhverv hårdt, fordi de presser både
pris og vilkår nedad, så det bliver stadigt sværere for de mange reelle danske vognmænd at
konkurrere på fair vilkår.
Her er tale om problemer, der ikke kan løses via dansk lovgivning og effektiv kontrol alene.
Det handler om EU’s regler for cabotage-kørsel
og de øvrige regelsæt for international trans-
port. Men også her kan branchens udfordringer løftes politisk.
Her er brug for fokus
i EU’s ministerråd,
konstruktiv dialog med den nye EU-kommissær for
transport - og samarbejde med det nyvalgte EU-parlament. Og det er muligt, for en række
lande i Vesteuropa er ramt af samme udfordringer som Danmark. På den baggrund er jeg glad
for, at debatten allerede er rejst i EU
ikke mindst på dansk foranledning og af danske trans-
portministre i skikkelse af Magnus Heuncike og hans forgænger Pia Olsen Dyhr.
Situationen er alvorlig for transportbranchen i både Danmark og Europa. Det haster med løs-
ninger, og i 3F Transport er vi naturligvis klar til at bidrage konstruktivt med viden, forslag og
input. Lige som vi kunne bidrage med forslag og input til de løsninger, der har medvirket til at
bremse ulovlig cabotage-kørsel.
God læselys og god sommer
Venlig hilsen
Jan Villadsen, formand 3F Transport.