NOTAT
Dato
J. nr.
26. juni 2014
2010-2609
Forudsætningerne i Femern Bælt-projektet
Grundlæggende er økonomien i Femern Bælt-projektet betinget af anlægsud-
giften, trafikindtægterne, udgifterne til drift og vedligeholdelse, renten og EU’s
støtte til projektet.
Forud for fremsættelse af forslag til anlægslov for Femern Bælt-forbindelsen og
de danske landanlæg vil der blive foretaget nye rentabilitetsberegninger af pro-
jektet. Disse beregninger vil være baseret på opdaterede beregninger af den
forventede trafik på forbindelsen på grundlag af en opdateret trafikprognose,
som Femern A/S får udarbejdet. Desuden vil de nye rentabilitetsberegninger
være baseret på konkrete tilbudspriser på de fire store anlægskontrakter, som
Femern A/S sendte i udbud i begyndelsen af september 2013, og som i alt 9
entreprenørkonsortier forventes at afgive tilbud på. Endelig vil de nye rentabili-
tetsberegninger være baseret på opdaterede skøn for realrenten.
Der har i den seneste tid været rejst kritik af de forudsætninger, som Femern
Bælt-projektet hviler på. Følgende kritikpunkter har været fremsat:
Der er ikke gennemført rentabilitetsberegninger siden 2008, og rentabili-
tetsberegningerne er derfor baseret på en broløsning og ikke en sænketun-
nel.
Økonomien i projektet holder ikke, og de danske skatteydere kommer til at
betale.
Projektet er baseret på gamle trafikprognoser.
De forudsatte vækstrater for trafikken via Femern Bælt er for høje, hvilket
de nye tyske trafikprognoser om trafikudviklingen i Tyskland frem til 2030
understøtter.
De forudsatte trafikindtægter er for høje, da trafikken ikke vil nå det for-
ventede niveau med de forudsatte takster.
Scandlines agter at fortsætte sejladsen efter åbning af Femern Bælt-
forbindelsen. Det hævdes, at rederiet med lavere overfartspriser vil under-