Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 323
Offentligt
1384386_0001.png
NOTAT
Nøgletal for strækningen Helsingør
Peberholm for maj 2014
Dato
J. nr.
2014-1205
Tabel 1
Operatør og kundeoplevede rettidighed (procent)
seneste 12 måneder
Årstal
Måned
Operatør
Bod-/
bonustrin
(jf. tabel 2)
Kundeoplevede
Kontrakt
1
Kundeoplevede
Banedanmark
2
2013
Jun.
97,8
Jul.
96,4
Aug.
97,4
Sep.
97,0
Okt.
98,5
Nov. Dec.
98,3
98,3
Jan.
98,5
Feb.
98,7
Mar.
99,1
April
98,4
Maj
98,3
+1
-3
0
-1
+3
+2
+2
+3
+3
+4
+2
+2
89,3
89,4
88,6
87,0
89,5
89,4
91,3
91,1
90,7
87,7
92,6
92,4
93,2
88,5
92,0
91,4
93,4
92,9
94,5
94,5
92,3
92,3
90,5
90,5
Note:
Alle tal er baseret på data fra Banedanmark.
Tallene for Kundeoplevede Kontrakt er særligt for DSB Øresunds kontrakt, hvor
der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for
fx force
majeure, jf. nedenfor.
Operatørrettidighed
defineres som den rettidighed, DSB Øresund er ansvarlig for.
Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresunds
operatørrettidighed i 3 ud af 5 på hinanden følgende måneder ligger på bodtrin 5 eller under
(dvs. under 95 %).
Grønne positive tal angiver månedens bonustrin, som Transportministeriet udbetaler til DSB
Øresund på baggrund af operatørrettidigheden. Røde negative tal angiver det bodtrin, som
Transportministeriet opkræver fra DSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden.
Den kundeoplevede rettidighed
er den rettidighed, som kunden/passageren oplever. Der
findes forskellige mål herfor:
1: Målet
”kundeoplevet kontrakt”
for den kundeoplevede rettidighed er særligt for DSB
Øresunds kontrakt, hvor der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for,
fx force majeure. Fra kontraktstart kunne DSB Øresund opnå bonus (men ikke bod) for dette
mål. Transportministeriet og DSB Øresund har aftalt, at DSB Øresunds mulighed for at opnå
bonus for den kundeoplevede rettighed er suspenderet, så længe Transportministeriet
kompenserer DSB Øresund økonomisk for ekstra robusthedstiltag på strækningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384386_0002.png
2: Målet
”kundeoplevet Banedanmark”
for den kundeoplevede rettidighed måles i henhold til
Banedanmarks resultatkontrakt med Transportministeriet og er således ikke relevant for DSB
Øresunds kontrakt med Transportministeriet. I dette mål korrigeres der ikke for selv større
eksterne påvirkninger.
Bemærk, at den kundeoplevede rettidighed hos DSB Øresund medtager alle aflysninger, og
rettidighed opgøres ud fra kriteriet 4 minutter og 59 sekunder. Hos DSBs fjern- og regionaltog
tæller aflysninger ikke med og opgøres ud fra kriteriet 5 minutter og 59 sekunder. Set i forhold
hertil vurderes DSB Øresunds kundeoplevede rettidighed at være nogenlunde på niveau med
DSBs fjern- og regionaltog.
Tabel 2
Kontraktuelle bod- & bonustrin for operatørrettidighed (døgn)
Side 2/4
Bod/bonus trin
Bonustrin 4
Bonustrin 3
Bonustrin 2
Bonustrin 1
Neutralt
Bodtrin 1
Bodtrin 2
Bodtrin 3
Bodtrin 4
Bodtrin 5
Fra og
med
99,0 %
98,5 %
98,1 %
97,7 %
97,3 %
96,9 %
96,5 %
96,0 %
95,0 %
Til og ikke
med
Bod/bonus omfang
% af vederlag
+ 5,0 %
99,0 %
98,5 %
98,1 %
97,7 %
97,3 %
96,9 %
96,5 %
96,0 %
95,0 %
+ 3,0 %
+ 2,0 %
+ 1,0 %
Ingen regulering
- 1,0 %
- 2,0 %
- 3,0 %
- 5,0 %
Under -5,0 %
Tabel 3
Gennemsnitligt antal Øresundstogsæt på værksted
seneste 12 måneder
Årstal
Måned
Gennemsnit
Afslag mio. kr.
Jun.
10,7
Jul.
17,7
Aug.
14,0
0,8
2013
Sep.
11,8
0,4
Okt.
12,7
0,6
Nov.
13,0
0,6
Dec.
13,7
0,6
Jan.
13,1
0,6
Feb.
12,4
0,5
2014
Mar. April
11,4
0,4
12,0
0,4
Maj
12,7
0,4
Note:
Gennemsnittet er regnet ud for hverdage, eftersom DSB Øresund har brug for langt færre
togsæt i weekender og på helligdage.
Afslagsordningen for togsæt på værksted trådte i kraft den 1. august 2013. I henhold til
kontrakten med Transportministeriet må DSB Øresund maksimalt have 6 Øresundstogsæt ude
af drift. Afslagsordningen er eksponentielt stigende, hvilket afspejler, at DSB Øresund stadig
kan realisere deres trafikale forpligtigelser, selvom de holder flere togsæt på værksted end de 6
togsæt, som DSB Øresund oprindeligt har tilbudt.
Eftersom afslaget er eksponentielt stigende og opgøres per hverdag, kan det samlede
månedlige afslag godt være forskelligt fra måned til måned, selvom det månedlige gennemsnit
for antal togsæt på værksted er identisk.
Bemærk at tallene for afslagene er afrundet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384386_0003.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384386_0004.png
Side 4/4
Figur 2
Passagerudviklingen over Øresundsbroen
Passagertal over Øresundsbroen baseret på salgstal
1200000
1100000
1000000
900000
800000
700000
600000
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Note:
Baseret på salgstal. Det er ikke alle kunder, der opfanges i salgsstatistikken, det
gælder fx rejser på frikort og medfølgende børn under 7 år. For at tage højde for dette er
antallet af rejser over Øresundsbroen derfor tillagt 5 %.
2010
2011
2012
2013
2014
Trafikstyrelsen oplyser, at der i maj måned var 6,1 % færre rejser på Øresundsbroen end
samme måned sidste år. Iflg. Trafikstyrelsen skyldes denne negative passagerudvikling et
usædvanligt højt salg i maj 2013 pga. Eurovision Song Contest i Malmö. Eurovision Song
Contest i maj 2014 i København gav iflg. Trafikstyrelsen ikke samme salgsfremgang for
Øresundsrejser, da København har tilstrækkelig hotelkapacitet til at huse langt de flest
tilrejsende Eurovision-fans. Det bemærkes dog, at der var flere rejser på Øresundsbroen i maj
2014 end i maj 2012.
Trafikstyrelsen tager forbehold for, at seneste måneds passagertal kan ændre sig i forbindelse
med indrapportering af næste måneds passagertal.