Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 320
Offentligt
1383826_0001.png
Egholm-løsning holder kun 10 år.
Meningen med en Egholm-forbindelse er bl.a. at aflaste trafikken i Limfjordstunnelen, hvor mange i
dag jo mener, der er kapacitetsproblemer. Der er i alle tilfælde problemer i form af uheld, der sætter
trafikken i stå.
På side 30 i Konsolideringsrapporten kan man se, hvor mange biler man regner med, der vil være i
Limfjordstunnelen i år 2030, såfremt man bygger Egholmforbindelsen, tallet er 69.800 biler HDT.
Hvorfor aflaster den ikke bedre? Fordi den ligger for langt ude mod vest.
Jamen er der så ikke fri kapacitet over Egholm, som kan udnyttes?
Jo, hvis man kan lokke bilerne der over. Men Egholm-forbindelsen vil være en omvej for f.eks. biler fra E45 nord til
E45 syd, desuden er vejen slet ikke tilkoblet E45 i nord. Den vil også være en omvej til/fra Aalborg Øst.
-
-
Hvad kan man opnå med alternativet, ekstra rør ved Limfjordstunnelen:
-
-
-
9 eller 12 kørebaner i stedet for 6 ved Limfjordstunnelen placeret dér, hvor transportbehovet
er (Limfjordstunnelen ligger i dag tæt på Aalborgs midterakse)
Kapacitet må derfor antages at være over 100.000 HDT
På side 32 i Konsolideringsrapporten kan man se, at der vil være 87.900 biler i 2030 ved
valg af øst-løsningen, altså stadig stor ledig kapacitet
Øst-løsningen er derfor den mest fremtidssikre, hvad angår kapacitet!
Mvh. Anders Wested, Trafikalt Folkeparti, tlf. 20489503 - mere info www.denbedstevej.dk