Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 319
Offentligt
De samlede foreninger imod
en Egholmforbindelse
Foretræde for
Transportudvalget den 24. juni
2014
Den 3. Limfjordsforbindelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreningen De Store Vidder
Borgerne på Nørholmsvej og videre mod vest
Stiftet i 2011
Arbejder for at bevare områdets helt særlige
naturmæssige kvaliteter og profil
Har for nylig dokumenteret forekomsten af en
usædvanligt stor bestand af
strandtudser
i området
Strandtudsen er beskyttet af EU-habitatdirektiv, bilag 4,
som
”særligt udsat”
og af Bernkonventionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383748_0003.png
Foreningen De store Vidder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreningen De store Vidder
Hvor er etik og de samfundsmæssige visioner i
debatten?
I bør arbejde for at optimere livsmulighederne for
kommende generationer!
Hvad vil vi med vores samfund?
Hvad er det gode liv?
Hvad gør en by attraktiv?
Hvordan harmonerer en SÅ bynær
motorvejsforbindelse over byens natur-ø med de
visioner?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreningen Egholms Venner
Forening fra 2003
Formål: at bevare Egholm som ø
At øens natur trives bedst muligt, og at der
aldrig etableres en vestlig bynær forbindnelse.
Aktive ved:
VVM 2003: Underkendt af Naturklagenævnet
VVM 2006: Underkendt af Naturstyrelsen
VVM 2011: Fuld af fejl – fokus på den nu fjernede
klageadgang
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreningen Egholms venner
Øen er byens åndehul!
100.000 besøgende om året.
Lokale – særligt børnefamilier
Turister
Børnehaver og skoler
Hvad tiltrækker: Færgesejladsen, det vide
udsyn, roen, stilheden og ikke mindst den
UNIKKE natur med mange truede dyre og
plantearter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreningen Egholms venner
Naturen på Egholm:
Natura 2000 område
Det første fuglebeskyttelsesområde (1979)
Beskyttede dyrearter:
Strandtudse, spidssnudet frø, Odder, diverse flagremus
Lysbuede knortegæs (den mest fredede fugl i DK, en
ansvarsart 1)
Beskyttede plantearter:
Langstilket filtrose: eneste naturlige voksested i DK
Lodsejerne: Ønsker at afhænde jord til
naturgenopretningsprojekt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383748_0008.png
Præsentation af Borgerbevægelsen
Uformel bevægelse via
www.nejtilmotorvej.dk
Stiftet 6. juli 2011
Underskriftsindsamling:
1737
UNDERSKRIFTER
Oplysningsarbejde om høring og høringssvar
=> Danmarksrekord:
1511
INDSIGELSER!!
Formelle medlemskaber:
557
personer
KLART
NEJ TAK!
til motorvej over Egholm!
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383748_0009.png
VVM-redegørelsen
”…frembringe tilstrækkelig viden til at politikkerne og borgerne kan vurdere og
sammenligne forslagene og virkningerne
på miljøet”
Hvorfor?
Før:
Demokratiet: høring af borgerne
Ingen talerør for naturen…
=> Placering uden hensyntagen til natur
Nu:
VVM - Talerør for naturen, men navnlig: hvordan de negative
virkninger minimeres
HUSK
også borgerne…
Ellers => placering uden hensyntagen til borgerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383748_0010.png
Lokalbefolkningens holdning
MENINGSMÅLINGER – UVILDIGE!
Jysk Analyseinstitut i 2011 og 2014
2011 - Nordjylland
39%
Øst – Ekstra tunnelrør
22% Egholmlinjen
9% Lindholmlinjen
2011 - Aalborg kommune
42%
Øst – Ekstra tunnelrør
27% Egholmlinjen
12% Lindholmlinjen
2014 - Nordjylland
53%
Øst – Ekstra Tunnelrør (Unge 19-27 år: 68%)
27% Egholmlinjen (Unge 19-27 år: 16 %)
NYE foreninger
MOD EGHOLM løsning
opstår hele tiden!
2
nye foreninger siden i fredags uafhængig af de allerede eksisterende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383748_0011.png
Lokal befolkningens holdning
2011 – byrådets høringsafstemning
17
FOR
Egholmlinjen + Borgmester, som følger flertallet
13
IMOD
Egholmlinjen. Disse 13 stemte også for en østlig løsning, gerne i en billigere version.
Spinkelt flertal på 4 personer!!
2011 – Region Nordjyllands høringsafstemning
29
FOR
Egholmlinjen
6
FOR
Udvidelse I øst (ekstra tunnelrør)
MEN AFSTEMNING
FØR
resultatet af høringen
Hvad med valgresultatet i 2013?
Alle kandidater adspurgt – flere gange:
SVAR-procent < 50 !!!!
Kandidaterne repræsenterer IKKE flertallet blandt borgerne i dette spørgsmål
Det repræsentative demokrati…
YDMYGHED
når der er krav om borgerhøring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383748_0012.png
Det bør ikke være enten eller….
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383748_0013.png
Det må være muligt med et
kompromis!
Bytrafik :
Egholm:
Parallel motorvej: 5
km afstand –
Nej!
– det er ikke
et statslig opgave!
ØST: Nej!
ikke som foreslået.
Helt urealistiske dimensioner
Forbedre E45
Det
skal
ske alligevel!
Og dét
ER
en statslig opgave!
OG dét er en billigere og mere
skånsom og et tidssvarende
alternativ, som samtidig tager
hensyn til den aktuelle byvækst
i Aalborgs østlige del.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Trafikalt Folkeparti – Anders Wested
Hvor er de store trafikale fordele?
Mange af bilerne vil i høj grad komme fra
Hjørringmotorvejen, og de kan lige så godt køre
øst som vest om Aalborg.
Resten er ca. 5.000 biler fra Jammerbugt
kommune mod Aalborg Syd. De får en genvej.
En genvej til en af de tyndest befolkede kommuner i
Nordjylland... kan den virkelig være begrundelse nok
for et projekt til næsten 7 mia.?
Og kan det være rigtigt, at den interne rente på
projektet er 7,7 %?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383748_0015.png
Trafikalt Folkeparti – Anders Wested
8 centrale kritikpunkter
i.f.t. Vejdirektoratets
beregning. Se:
www.denbedstevej.dk
Medtages disse 8 punkter vil det formentlig
vises sig, at det bedre kan svare sig at udvide
E45 og den nuværende tunnel.
Hvornår laves den beregning?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383748_0016.png
Trafikalt Folkeparti – Anders Wested
Egholmforbindelsen er en
løsning vest for den
eksisterende vestløsning.
Byen trækker mod øst!
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Trafikalt Folkeparti – Anders Wested
Her er mit forslag til,
hvad staten bør tilbyde Nordjylland.
�½ mia.:
Forbedringer af E39, jf. den nye Konsolideringsrapport. F.eks. ombygning af
til– og frakørselsveje ved tunnelen, så der kommer færre uheld.
1 mia.:
3-tals løsningen: Motortrafikveje fra Jammerbugt til E39 (=toppen af 3-
tallet) og fra E45 til City Syd (=bunden af 3-tallet), samt yderligere udbygning af
E45, så der er 3 kørebaner i hver retning og forbedrede frakørsler på hele
strækningen omkring Aalborg.
1 mia.:
En letbane i Aalborgs aflange retning, som danner forbindelse mellem de
største trafikmål: Aalborg Vestby/Aalborg City og
Universitetsområdet/Supersygehuset.
1 �½ mia.:
Et enkelt ekstra rør ved Limfjordstunnelen til sikring af ekstra kapacitet i
myldretiden samt til aflastning ved uheld og vejarbejde. Med simpel udfletning
søndenfjords.
I alt for ca.
4 mia.
trafikinvesteringer med langt større positiv effekt end en motorvej
langt ude i vest.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Trafikalt Folkeparti – Anders Wested
KapacitenvedLimfjordstunnelen:
Trafikken vil i 2030 nå samme niveau som i
dag, hvis man bygger Egholmforbindelsen (jf.
Konsolideringsrapporten).
Bedre er det ekstra rør: Limfjordstunnelens
kapacitetbliverca. 100.000. Trafiki2030: ca.
87.900 HDT (jf. Konsolideringsrapporten), dvs.
stadigfrikapacitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Grundejerforeninger i Hasseris Enge
Danmarks dyreste stykke vej!
Forhast ikke beslutningen – unødige linjepanik!
Uden opbakning og finansiering skabes
usikkerhed for rigtig mange boligejere.
Kommer den/kommer den ikke?
I er forpligtet til at løse udfordringerne så
light
som muligt,
jf.
den grønne aftale
fra 2009 i
trafikforliget.
Overvej om:
De berørte boligejere kan kompenseres uden at træffe
forhastet beslutning
Fokuser på ”Så light som mulig”: Forbedre E 45.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383748_0020.png
Tak fordi I lyttede!
Det er vores alles land!
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med hilser fra fraværende foreninger +
nye foreninger og den seneste
underskriftsindsamling…
Naturfredningsforeningen
Den Bedste Vej
Drastrup: Stop Motorvejen over Egholm
Hans Hyttel: 2290 underskrifter indsamlet
siden lørdag kl. 9.25 og til i dag kl. 9….
Og og og …