Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 316
Offentligt
1383394_0001.png
Notat
Emne:
Fra:
Til:
Kopi til:
Dato:
Status på metrobyggeriet i forbindelse med overgang til ny lov
Metroselskabet
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune
Transportministeriet
20. juni 2014
Orientering til Københavns og Frederiksberg kommuner om
konsekvenser ved overgang til ny lov om byggeriet af Cityringen
Københavns og Frederiksberg kommuner har bedt Metroselskabet om at give en
status på færdiggørelsen af Cityringen med den nye lov om klare rammer for
metrobyggeriet, som Folketinget vedtog 11. juni 2014. På den baggrund har
Metroselskabet udarbejdet nedenstående notat.
Baggrund og status for tidsplan før juni 2014:
Metroselskabets bestyrelse oplyste i februar 2014 Selskabets ejerkreds om den
øgede risiko for forsinkelse og fordyrelse, som de uklare rammer med skiftende
myndighedsafgørelser udgjorde for metrobyggeriet. Siden den politiske beslutning
om udvidet arbejdstid blev godkendt i sommeren 2013, er metrobyggeriets
muligheder for at bruge den udvidede arbejdstid blevet standset flere gange på
grund af forskellige myndighedsafgørelser.
Metroselskabets bestyrelse oplyste derfor i februar 2014 ejerkredsen om, at
såfremt disse uklare rammer med mange standsninger på metrobyggeriets
muligheder for at bruge udvidet arbejdstid fortsatte, ville det medføre en potentiel
risiko for overskridelser på mere end tre procent af det samlede budget for
Cityringen, hvilket Metroselskabet har pligt til at underrette ejerkredsen om.
Transportministeren tog på den baggrund initiativ til en ny lov, der fastlægger
rammerne for metrobyggeriet frem mod Cityringens åbning og samtidig giver de
hårdest ramte naboer bedre kompensationsmuligheder med økonomisk erstatning,
mulighed for genhusning eller mulighed for at få overtaget sin bolig permanent.
Loven blev vedtaget den 11. juni – og de nye rammer for metrobyggeriet – træder i
kraft pr. 1. juli.
Før Folketinget besluttede at gennemføre en ny lovgivning på Cityringsbyggeriet
var situationen, at Metrobyggeriet stod over for ganske alvorlige risici for store
forsinkelser og dermed meget store merudgifter i milliardklassen. De gentagne
stop for byggeriet ved Marmorkirken kunne løbe op i 1-2 års forsinkelser, der var
risiko for at arbejdet på enkelte byggepladser måtte stoppe helt pga.
sagsbehandlingstider på �½-2 år i klagesager om grundvandskontrollen, samt den
Metadata: DocID AT AST
Version 2.0
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383394_0002.png
potentielle risiko for at tunnelboremaskinerne ikke måtte arbejde i døgndrift,
hvilket kunne forsinke byggeriet i 5-6 år. De seneste afgørelser fra Natur- og
miljøklagenævnet vedrørende Marmorkirken og Københavns Hovedbanegård ville
ikke blot vedrøre aften- og natarbejdet, men også medføre en risiko for, at arbejdet
i dagtimerne fremadrettet kunne blive berørt, hvilket alene kunne udløse
forsinkelser på 2-3 år.
Det er denne type forsinkelser den ny lov fremover sætter en stopper for.
Frem til februar 2014 var tidsplanen overholdt, men anlægsentreprenøren har
oparbejdet en ret til udskydelse af åbningsdatoen som følge af de mange
standsninger af byggeriet siden sommeren 2013.
Status på fremdriften i byggeriet af Cityringen juni 2014:
Status på tidsplanen for Cityringen er, at den er to måneder forsinket fra tidsplanen
om at åbne i december 2018. Dette skyldes, at projektet løbende taber tid – i sær
på Marmorkirken – på grund af Natur- og miljøklagenævnets afgørelser fra februar,
men tidstabet vil fra 1. juli blive standset på grund af den nye lov. Hertil kommer
imidlertid entreprenørens ret til udskydelse af åbningsdatoen som følge af
standsningerne af brugen af udvidet arbejdstid på byggeriet siden sommeren 2013.
Ny status for tidsplanen i august 2014
Metroselskabet forhandler i øjeblikke med entreprenøren om en ny tidsplan.
Metroselskabet forventer at kunne præsentere resultatet af disse forhandlinger og
en ny, revideret tidsplan for Cityringen til august.
Forventningen er, at Cityringen vil blive forsinket ud over de to måneder.
Hovedentreprenøren har krav på en tidsfristforlængelse, dvs. at blive kompenseret
for den manglende udvidede arbejdstid og dermed få skudt projektets
åbningsdato. Det er et standardvilkår på anlægsprojekter, at entreprenøren i
henhold til kontrakten og under særlige forhold kan have ret til at få længere tid til
at gennemføre projektet.
Selskabet vil efter afslutningen af forhandlingerne forelægge resultatet for ejerne,
hvilket som oven for nævnt, forventes at ske i august 2014.
Metadata: DocID AT AST
Version 2.0
Side 2 af 2