Notat
Emne:
Fra:
Til:
Kopi til:
Dato:
Status på metrobyggeriet i forbindelse med overgang til ny lov
Metroselskabet
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune
Transportministeriet
20. juni 2014
Orientering til Københavns og Frederiksberg kommuner om
konsekvenser ved overgang til ny lov om byggeriet af Cityringen
Københavns og Frederiksberg kommuner har bedt Metroselskabet om at give en
status på færdiggørelsen af Cityringen med den nye lov om klare rammer for
metrobyggeriet, som Folketinget vedtog 11. juni 2014. På den baggrund har
Metroselskabet udarbejdet nedenstående notat.
Baggrund og status for tidsplan før juni 2014:
Metroselskabets bestyrelse oplyste i februar 2014 Selskabets ejerkreds om den
øgede risiko for forsinkelse og fordyrelse, som de uklare rammer med skiftende
myndighedsafgørelser udgjorde for metrobyggeriet. Siden den politiske beslutning
om udvidet arbejdstid blev godkendt i sommeren 2013, er metrobyggeriets
muligheder for at bruge den udvidede arbejdstid blevet standset flere gange på
grund af forskellige myndighedsafgørelser.
Metroselskabets bestyrelse oplyste derfor i februar 2014 ejerkredsen om, at
såfremt disse uklare rammer med mange standsninger på metrobyggeriets
muligheder for at bruge udvidet arbejdstid fortsatte, ville det medføre en potentiel
risiko for overskridelser på mere end tre procent af det samlede budget for
Cityringen, hvilket Metroselskabet har pligt til at underrette ejerkredsen om.
Transportministeren tog på den baggrund initiativ til en ny lov, der fastlægger
rammerne for metrobyggeriet frem mod Cityringens åbning og samtidig giver de
hårdest ramte naboer bedre kompensationsmuligheder med økonomisk erstatning,
mulighed for genhusning eller mulighed for at få overtaget sin bolig permanent.
Loven blev vedtaget den 11. juni – og de nye rammer for metrobyggeriet – træder i
kraft pr. 1. juli.
Før Folketinget besluttede at gennemføre en ny lovgivning på Cityringsbyggeriet
var situationen, at Metrobyggeriet stod over for ganske alvorlige risici for store
forsinkelser og dermed meget store merudgifter i milliardklassen. De gentagne
stop for byggeriet ved Marmorkirken kunne løbe op i 1-2 års forsinkelser, der var
risiko for at arbejdet på enkelte byggepladser måtte stoppe helt pga.
sagsbehandlingstider på �½-2 år i klagesager om grundvandskontrollen, samt den
Metadata: DocID AT AST
Version 2.0
Side 1 af 2