O
foldere ”De 3. Li fjordsforbi delse”, fi d de
ia
.de bedste ej.dk
Hvis politikerne vedtager en 3-Limfjordsforbindelse over Egholm, overvejer jeg udgive en bog om
politisk manipulation år 2014.
Manipulation er, når man på kunstig vis forsøger at omforme noget, f.eks. virkeligheden. Manipulation
er netop hvad der er benyttet i det politiske spil omkring 3. Limfjordsforbindelsen
–
især når
skatteyderbetalte lobbyister / kommunikationsbureauer benyttes i processen for at overbevise
landspolitikerne om, hvilken løsning de bør vælge.
Et eksempel, der i høj grad vil kunne bruges i skole-
og gy asieu der is i ge er foldere ”De .
Li fjordsfor i delse” udgi et af ”ko itée . Li fjordsfor i delse. u” forud for folketi gets
transportudvalgs beslutning om hvorvidt den 3. Limfjordsforbindelse skal gå øst eller vest om Aalborg.
Situationen er i en nøddeskal, at den østlige model indebærer en udvidelse af en eksisterende
motorvej, mens den vestlige består af en 20 km. lang motorvej igennem nogle naturområder. Den
sidste reducerer naturområdernes værdi, men giver samtidig visse trafikale fordele. Der er altså tale
om en interessekonflikt mellem miljø/natur og trafik.
Foldere ”De . Li fjordsfor i delse” har derfor haft følge de for ål:
- at underdrive de naturmæssige ulemper ved en vestlig forbindelse
- at overdrive de trafikale fordele ved en vestlig forbindelse
Manipulation nr. 1
ligger i at folderen stort set ikke beskæftiger sig med de natur/miljømæssige
forhold. Alene ved emnevalget for artiklerne i folderen sender man det signal, at de trafikale forhold er
det eneste vigtige at beskæftige sig med. Man antager også at Vejdirektoratet - der jo formentlig vil
tale trafikkens sag - er den part, der er den rette til at udtale sig om helheden i projektet.
Me
foldere ko
er dog kort i d på forholdet til atur/ iljø ia sæt i ge på side : ”VVM-
undersøgelsen peger entydigt på, at en forbindelse, der går vest om Aalborg og føres over fjorden via
Egholm, vil være den klart bedste løsning for både borgere, erhvervsliv, miljø og for den nordjyske
sa fu dsud ikli g”. Dette er
manipulation nr. 2,
for det passer ikke, at dette står i VVM. VVM-
rapporten munder ud i et konkluderende kapitel, kapitel 12, der
ikke
anbefaler den ene frem for den
anden løsning, men rummer forskellige afsnit, der hver i sær forklarer fordele og ulemper ved
løs i ger e. Således fi des sæt i ge : ”For regio e so helhed er det urderet, at
ud ikli gs uligheder e edst sikres ed e estlig li jeføri g” so taler for de estlige løs i g (selv
om det antydes, at situationen er anderledes hvis man ser på en enkelt kommune, f.eks. Aalborg),
e s der et a det sted i det ko kludere de afs it står: ”Vestfor i delser e il edføre e
støjbelastning i områder, der i dag har ingen eller kun lidt støj
fra ejtrafik”, h ilket jo taler for øst-
løsningen.
Nu kan det være, at de folk, som har udformet folderen, har taget fejl af kilden. Der findes et
doku e t fra Vejdirektoratet kaldet ”I dstilli g o
. Li fjordsfor i delse” dateret . ja uar
,
hvor Vejdirektoratet
skri er: ”Ud fra e sa let af ej i g af de trafikale, iljø æssige og øko o iske
konsekvenser indstiller Vejdirektoratet, at en 3. Limfjordsforbindelse anlægges som VVM-
redegørelse s forslag e æ t Eghol li je ”. Me i så fald er itatet anipuleret
i ordlyden. Der siges