Transportudvalget
Folketinget
Sendt pr. mail
Vanløse 20. juni 2014
Faktuelle problemstillinger i taxibranchen
Regeringens vækstplan og de tiltag heri, der vedrører taxibranchen direkte, er vel næppe tiltænkt som et
forsøg på at skabe bedre kundeservice, ordnede arbejdsforhold, fair konkurrenceforhold eller bedre
mulighed for at skabe grundlag for et bæredygtigt erhverv med rimelige indtjeningsmuligheder for hverken
ansatte chauffører eller vognmænd.
De påtænkte tiltag må anses for at være tænkt til, hvordan man får en enkelt branche til at skulle
medfinansiere væksten i det danske velfærdssamfund, uden smålig skelen til, om man herved presser
erhvervet i knæ, eller om man løser nogle af de reelle problemstillinger, der er i branchen.
Bestillingskontorerne
Er og skal fortsat være garant for serviceforpligtelsen, hvis denne opretholdes.
Der skal kunne være flere bestillingskontorer i et område, men de skal kunne opfylde
serviceforpligtelsen, hvorfor der skal være et mindsteantal vogne under et bestillingskontor. Kunne
være de 10 der gælder i dag.
Bestillingskontorerne skal have mulighed for at holde orden i eget hus og således stille krav til de
tilknyttede vognmænd, som det enkelte bestillingskontor skal have ret til at ekskludere, hvis de
ikke lever op til bestillingskontorets erhvervsprofil.
Bestillingskontorene bør være døgnbetjente.
Tilladelsestyper
Der skal stilles samme krav til de tilladelser, der udstedes og som skal kunne publikumsbetjene mod
betaling.
Bilerne skal indrettes med taxameter eller anden kontrol- og betalingsanordning, der modvirker
muligheden for snyd og kan gøre det svært for kunden at se, hvad han betaler for og om betalingen
rent faktisk beskattes.