Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 312
Offentligt
1383155_0001.png
Transportudvalget
Folketinget
Sendt pr. mail
Vanløse 20. juni 2014
Faktuelle problemstillinger i taxibranchen
Regeringens vækstplan og de tiltag heri, der vedrører taxibranchen direkte, er vel næppe tiltænkt som et
forsøg på at skabe bedre kundeservice, ordnede arbejdsforhold, fair konkurrenceforhold eller bedre
mulighed for at skabe grundlag for et bæredygtigt erhverv med rimelige indtjeningsmuligheder for hverken
ansatte chauffører eller vognmænd.
De påtænkte tiltag må anses for at være tænkt til, hvordan man får en enkelt branche til at skulle
medfinansiere væksten i det danske velfærdssamfund, uden smålig skelen til, om man herved presser
erhvervet i knæ, eller om man løser nogle af de reelle problemstillinger, der er i branchen.
Bestillingskontorerne
Er og skal fortsat være garant for serviceforpligtelsen, hvis denne opretholdes.
Der skal kunne være flere bestillingskontorer i et område, men de skal kunne opfylde
serviceforpligtelsen, hvorfor der skal være et mindsteantal vogne under et bestillingskontor. Kunne
være de 10 der gælder i dag.
Bestillingskontorerne skal have mulighed for at holde orden i eget hus og således stille krav til de
tilknyttede vognmænd, som det enkelte bestillingskontor skal have ret til at ekskludere, hvis de
ikke lever op til bestillingskontorets erhvervsprofil.
Bestillingskontorene bør være døgnbetjente.
Tilladelsestyper
Der skal stilles samme krav til de tilladelser, der udstedes og som skal kunne publikumsbetjene mod
betaling.
Bilerne skal indrettes med taxameter eller anden kontrol- og betalingsanordning, der modvirker
muligheden for snyd og kan gøre det svært for kunden at se, hvad han betaler for og om betalingen
rent faktisk beskattes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383155_0002.png
Tilladelserne skal tilknyttes et bestillingskontor og være omfattet af serviceforpligtelsen, så
konkurrenceparametrene bliver de samme.
Der skal ved udstedelse af en tilladelse stilles de samme krav til spørgsmålet om anvendelse af
overenskomst, som i dag gælder på bus- og godstransportområdet.
Dækning i tyndtbefolkede områder
Om sig gribende taxidød har skabt sorte pletter på Danmarkskortet, hvor taxidækningen er meget
ringe.
Landtaxier eller mindre bestillingskontorer kan ikke konkurrere med OST-biler, der kører under
lempeligere konkurrenceforhold.
OST biler kører alene på kontrakt med det offentlige uden serviceforpligtelse og kører hjem, når
spidsbelastningen er væk.
OST bilerne kører i stort omfang uden overenskomstdækning, i modsætning til de lokale taxier,
hvilket er regulær løndumping og uden socialt ansvar.
Uden del i den lokale kommunale kørsel kan lokale taxier ikke overleve alene på spontankørsel.
Trafikselskaberne
De 5 regionale trafikselskaber er ved at monopolisere den lovbundne offentlige kørsel for regioner
og kommuner.
Trafikselskaberne sikrer ikke, at de vognmænd der får kontrakter på kørsel opfylder lovkrav til
aflønningsformer og niveau, lige som de ikke sikrer at arbejdsmiljøkrav og arbejdstidsregler
overholdes. Vognmænd burde prækvalificeres.
Trafikselskaberne indgår kontrakter på niveau, hvor gældende overenskomster ikke kan
overholdes, da timebetalingen ligger under mindstelønnen, og herved kan taxierne, som er
overenskomstdækkede, ikke få kørsel.
Kontrakts horisont på 12 måneder gør det illusorisk, at en taxivognmand investerer i en storvogn
med lift og plads til 2 kørestole, en sådan koster knap kr. 600.000. Det er for kort en
investeringshorisont.
De offentligt ejede trafikselskaber udbyder offentlig kørsel til systematisk løndumping.
Trafikselskaberne bør som licitationsudbyder og betaler have pligt til at sikre, at lovgivning og
overenskomster overholdes.
Udbuddet af åben bruger flextrafik skaber en skattefinansieret støttet konkurrence til privat
”taxikørsel”,
som kan udføres af alle med en kontrakt med trafikselskabet.
Det er uproblematisk og rationelt at erstatte en stor rutebus med bestil flex, på selve ruten og
dennes stoppesteder ved forudbestilt kørsel. Det er imidlertid konkurrenceforvridende, hvis
flexbilen på tvær af rutenettet, og uden for en køreplan, transporterer folk til og fra forskellige
privatadresser. Dette burde være privat taxikørsel som hidtil.
Offentlig Service Trafik tilladelser (OST)
OST biler skal i dag ikke leve op til de samme krav om blandt andet indretning som taxier.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383155_0003.png
OST biler har ingen serviceforpligtelse og konkurrerer på andre vilkår, men om kørsel, der tidligere
lå hos taxi.
Mange store OST vognmænd aflønner ikke på timeløn som gældende ret og overenskomster på
området kræver. Der aflønnes lavere og uden pension, uden trafikselskaber og Trafikstyrelsen
griber ind.
Med venlig hilsen
Jens Vegge Bjørck
Direktør
[email protected]
Mobil 22 22 22 03
-3-