Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 307
Offentligt
1382933_0001.png
Afsender: Thisted Kommune
Til
Transportminister Magnus Heunicke
Finansminister Bjarne Corydon
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager
Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen
Thisted Kommune
Borgmesteren
7. maj 2014
CPR/CVR:
BrevID.: 1674706
Medarbejder: INSI
Ansøgning til statslig investering i havneinfrastruktur i Hanstholm Havn
Thisted Kommune og andre nordvestjyske kommuner står i de kommende år over for betydeli-
ge demografiske og økonomiske udfordringer. Ikke mindst et allerede realiseret tab af arbejds-
pladser og tilbagegang i befolkningstallet men også udsigten til at tabe statslige arbejdspladser i
forbindelse med statslige centraliseringer bekymrer Thisted Kommune. Alene fra 2009 til 2013
faldt antallet af arbejdspladser i Thisted Kommune med 1.620 svarende til et fald på 7 pct.
Thisted Kommune arbejder aktivt med udfordringerne med at skabe nye arbejdspladser, og vi
tror på, at vi kan løfte opgaven, hvis blot de nødvendige rammebetingelser og infrastrukturelle
forhold er på plads.
Regeringen har igangsat massive investeringer i den danske infrastruktur, bl.a. med fokus på
jernbaner og timedrift mellem de store byer, med massive infrastrukturelle investeringer i ho-
vedstadsområdet, investeringer i elektrificeringen af banenettet på Sjælland, metrolinje til
Nordhavnen i København og massive investeringer i Femern Bælt forbindelsen og ny Stor-
strømsbro.
Omkring yderområderne, som det nordvestlige Danmark er en del af, beskriver regeringens
vækststrategi, at:
”På trods af udfordringerne er der også mange muligheder og ressourcer i landdistrikterne. Der
er en unik natur, iværksætterånd, virkelyst og fællesskab. Der er mange ildsjæle, som på daglig
basis gør en reel forskel.”
Vi kan således konstatere, at mens der investeres massivt i infrastrukturen for at sikre udviklin-
gen i den sydøstlige del af Danmark, så udebliver reelle statslige investeringer i infrastruktur og
vækstskabende initiativer i det nordvestlige Danmark. Statslige puljer til nedrivning af huse er
nødvendige men skaber ikke i sig selv en bæredygtig og langsigtet mulighed for vækst os ud-
vikling.
Hvis vi i denne del af landet skal løfte vækstdagsordenen og sikre vores befolkningsgrundlag og
fastholde og udbygge arbejdspladser og jobmuligheder, så udgør den unikke natur, det lokale
engagement og virkelyst ikke alene et fremadrettet bæredygtigt grundlag. Derfor er statslige
investeringer i infrastrukturen udenfor de traditionelle vækstområdet helt afgørende for, at
Danmark kan udvikle sig i balance.
Thisted Kommune, Asylgade 30, 7700 Thisted
99171717 – [email protected] – www.thisted.dk – CVR 29189560
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stedbundne potentialer er ikke kun den unikke natur og de engagerede og aktive lokale ildsjæ-
le. Det er også de erhvervspotentialer, som bl.a. knytter sig til de nordjyske havne og specielt i
Thisted Kommune Hanstholm Havn, som rummer kommunens største erhvervsmæssige udvik-
lingspotentiale.
Derfor har Hanstholm Havn og Thisted Kommune gennem de seneste år arbejdet målrettet på
en havneudvidelse for at styrke væksten i denne del af Danmark - ikke kun i Thisted Kommune,
men også i den øvrige nordvestlige del af Danmark. Havneudvidelsen vil betyde, at besejlings-
forholdene bliver væsentligt forbedrede i forhold til i dag med bl.a. en besejlingsdybde på 12,5
meter, hvilket ingen anden vestkysthavn har.
Havneudvidelsen vil give mulighed for væsentlig erhvervsudvikling inden for en række områder
såsom offshoreindustrien, fragtsektoren og erhvervsudvikling med relation til det nordatlantiske
og arktiske område samt vedvarende og bæredygtig energiproduktion. Dette vækstpotentile vil
kunne vende udviklingen og skabe de arbejdspladser, som vi alle er afhængige af og vil bidrage
til et Danmark i balance. Havneudvidelsen vil, når den er realiseret fuldt ud, skabe omkring
1.000 nye arbejdspladser i Thisted Kommune.
Der har været seriøse henvendelser om etablering af anlæg til produktion af miljøvenligt jet-
brændstof på baggrund af affald og biomasse og ved brug af den vindenergi, som kan produce-
res ved opsætning af vindmøller ved de nye ydermoler – en investering alene i forbindelse med
etablering af denne virksomhed løber op i 3,0 mia. kroner. Plangrundlaget for møllerne og for
havneudvidelsen er allerede på plads.
Udfordringen i forbindelse med udvidelsen af Hanstholm Havn er beliggenheden, hvor store in-
vesteringer i ydermolerne er nødvendig basisinfrastruktur, der skal etableres, før det store er-
hvervsmæssige vækstpotentiale kan realiseres. Investeringen i ydermolerne forventes at beløbe
sig til omkring 850 mio. kr. En infrastrukturinvestering af denne størrelse kan hverken Hanst-
holm Havn eller Thisted Kommune finansiere alene – hertil er statslig finansiering i havneinfra-
strukturen en absolut nødvendighed, også med henblik på fremover at kunne tiltrække private
investeringer.
I forbindelse med etableringen af Testcenteret for store vindmøller i Østerild var det endvidere
en del af Thisted Kommunes høringssvar, at udviklingen af Hanstholm Havn skulle tænkes ind i
forbindelse med vedtagelsen og etableringen af testcenteret, hvilket også fremgår af det politi-
ske forlig om testcenteret. Reelle statslige initiativer til at følge op på disse politiske tilkendegi-
velser har vi dog endnu til gode at se.
Den statslige prioritering af investeringer, der alene koncentreres i den sydøstlige del af Dan-
mark og omkring de store byer, er med til at skubbe til en skæv udvikling og forstærke vores
udfordringer. Hvis kommunerne i den nordvestlige del af Danmarks fremadrettet skal kunne
løfte de demografiske, erhvervsmæssige og økonomiske udfordringer, så er statslig investering i
infrastruktur i denne del af landet en absolut nødvendighed.
Der har tidligere været dialog omkring statslig investering i Hanstholm Havn, som er strandet
på et tilbud fra staten om, at havnen kunne overtage dele af de nuværende moler mod en øko-
nomisk kompensation for de udgifter, som staten dermed sparer. Denne model ser vi i Thisted
Kommune ikke som en reel statslig investering i infrastruktur, og det tilfører heller ikke reelt
midler til investeringer i ny moler, og understøtter derfor ikke muligheden for, at vi kan udløse
vores absolut største vækstpotentiale.
Derfor er det helt essentielt, at statslige investeringer i infrastruktur også tilgodeser den nord-
vestlige del af Danmark og helt specifikt, at infrastrukturen fra Nordsøen og ind til Hanstholm
Havn i form af nye ydermoler fremmes med statslige investeringer. Det er væsentligt, at rege-
ringen vedkender sig et medansvar for at løfte udviklingen i den nordvestlige del af Danmark og
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382933_0003.png
giver området nye vækstmuligheder med infrastrukturinvesteringer i nye moler i Hanstholm,
som etableres af og fremadrettet også ejes af staten som et stykke statsligt infrastruktur på
linje med de eksisterende moler. Det er også vigtigt, at Hanstholm Havn får mulighed for at
bygge videre på denne investering med investeringer i baglandsarealer til nye virksomheder
samt til etablering af energianlæg og vindmøller i tilknytning til molerne.
På den baggrund vil jeg stærkt appellere til, at I vil bringe investeringen i ydermolerne i Hanst-
holm Havn positivt ind i det igangværende arbejde i regeringen med at sikre vækst og balance i
hele Danmark og gerne, at investeringen i nye moler i Hanstholm kommer med i det kommende
finanslovsforslag for 2015.
Jeg vedlægger Hanstholm Havns udviklingsplan ”Viljen til vækst” fra 2013, hvor projektet og
vækstpotentialerne for hele erhvervsstrukturen og skabelse af nye arbejdspladser er nærmere
beskrevet i sin helhed.
Vi står til rådighed, hvis der ønskes yderligere oplysninger, eller I ser et behov for, at der afhol-
des et møde med os om projektet.
Med venlig hilsen
Lene Kjelgaard Jensen
Borgmester
Bilag: ”Viljen til vækst”, Hanstholm Havn 2012
3